Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omniamutantur
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12-09-2020
Mijn vraag
...
Beste mensen,

Ik wil mij inschrijven voor de deeltijd studie HBO-ICT aan het HVA of het LOI. Bij die opleiding is wiskunde niet verplicht maar; wordt wel aangeraden. Mijn probleem is dat ik sinds mijn jeugd aan een zware vorm van dyscalculie leidt. ( Dat is een soort dyslexie maar dan met rekenen ) Ik heb heel erg moeite met hoofdrekenen en hogere wiskunde. Het was zo erg, dat ik geen MBO examen wiskunde hoefde te doen op school. Nu ik wat ouder ben, is mijn dyscalculie wat minder geworden, maar hogere wiskunde met ingewikkelde formules is nog steeds te hoog gegrepen voor me. Veel beroepen en studies zijn daarom voor me uitgesloten, maar ik zou dolgraag van beroep willen veranderen, daarom vraag ik me af of ICT wel geschikt voor me is.
Ik snap dat een computer in wezen, een mathematische machine is, en dat alles wat het doet is gebaseerd op wiskundige formules, maar er zijn sommigen op het internet die beweren dat voor bijvoorbeeld 'coderen' er geen wiskundige kennis is vereist, slechts een wiskundig inzicht in algoritmes. Anderen zeggen, dat als je wil concurreren op de banenmarkt, wiskundige kennis juist is vereist. Hoe zit dat nu? En op de vraag welke kant ik op zou willen gaan in de ICT, is het antwoord; dat weet ik niet, Cyber-security en technische-ICT liggen buiten mijn kunnen, vanwege de enorme hoeveelheid wiskunde dat wordt gevraagd.

Daarnaast vraag ik me af wat de baankansen zijn als HBO-ict'er. Iedereen roept dat er werk zat is. Maar anderen zeggen dat er alleen werk is voor getalenteerde en zeer ervaren ict'ers, en dat daar juist aan tekort is; NIET aan net geschoolde leken! Verder is er de claim dat vanwege het tekort aan personeel, en de nood om salarissen te drukken, bedrijven liever aan goedkopere landen als China en India gaan outsourcen. Nou heb ik heel veel respect voor Chinezen, ze zijn super gemotiveerd om heel hard te werken, en ik zou echt niet met ze kunnen concurreren.

Heb ik zo een beetje zitten rondneuzen in alles wat met computers en ict te maken heeft, maar ik kan nog steeds geen algemeen beeld krijgen van hoe het beroep/wetenschap nou precies in mekaar zit. Het lijkt net soms theologie of filosofie; voor ieder onderwerp zijn er wel honderd meningen, en voor ieder decennia dat voorbij gaat, wordt er tig nieuwe computertalen ontwikkeld, het is allemaal zo vaag!
Nou heb ik in mijn leven, een heleboel dingen bestudeerd die me eerst vaag leken, maar waarvan ik later beetje bij beetje de puntjes bij mekaar kon vinden. Maar bij ICT snap ik de ballen van hoe alles met elkaar gerelateerd is. Bijvoorbeeld, sommigen claimen dat 90% van het internet-infrastructuur, dagelijks stuk gaat aan gebroken code en bugs, en dat constant gerepareerd moet worden. Maar als de infrastructuur zo zwak is, hoe kan het dat alles blijft functioneren? Als 90% van de spoorwegen,dagelijks storingen zouden vertonen, dan zouden we een heel groot probleem hebben. Een ander voorbeeld; Ik heb een beetje het boek 'coding for dummies' zitten lezen, en het valt me op dat het boek meteen begint met verschillende programmeertalen. Het boek probeert de lezer niet eerst, op een simpele manier, uit te leggen, hoe een machine dat alleen 010101 begrijpt, een programmeertaal leert lezen dat vage symbolen als hekjes en komma's leert om te zetten in een driedimensionaal plaatje. En dan heb je nog dit artikel: https://medium.com/@luiso...ramming-suck-6b253ebfc607 dat beweert dat alle computercode op een oud en kapot systeem functioneert. Daarnaast heb ik het idee dat wat Amerikanen onder ICT verstaan iets heel anders is dan wat Nederlanders eronder verstaan, terwijl dat helemaal niet hoort te zijn. Kortom ik word een beetje kierewiet van de vaagheid van het hele vak. Snap ik er gewoon niks van? Als ik er nog steeds geen snars van begrijp, is het vak dan nog steeds geschikt voor me?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Hangt er vooral vanaf hoeveel wiskunde je nodig hebt in de opleiding (om je tentamens te halen).
Zoek naar een ICT opleiding die zo min mogelijk wiskunde heeft...

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omniamutantur
Ok maar hoe zit dat op het werk? En er zijn niet veel opleidingen. Er is alleen het HVA en het LOI voor mij aangezien ik dicht bij Amsterdam woon. Het LOI heeft in het algemeen hele slechte recensies, en is erg prijzig, zo een 11,000 euro voor de hele opleiding van vier jaar. Het HVA is nogal vaag omtrent de benodigdheid van wiskunde.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:31

krvabo

MATERIALISE!

Als je webdeveloper wordt heb je niet heel veel wiskundige kennis nodig. Het aantal cases waarbij ik zwaardere wiskundige formules dan 'de macht van' heb moeten gebruiken is op een paar vingers te tellen. Het is veel belangrijker dat je logica klopt dan de wiskunde (als dit dan dat). Als je in een team werkt kun je gewoon aangeven dat je dyscalculie hebt, en dan neemt iemand anders die taak op zich. Dat is het voordeel van werken in een team.
Mocht je echter met applicatie-talen willen gaan werken dan is de kans wel groter dat je te maken krijgt met wiskunde, bijvoorbeeld met command line applicaties.

Tijdens je opleiding krijg je waarschijnlijk te maken met binair / hexadecimaal / octaal e.d. dat je zult moeten berekenen, maar ik kan me niet herinneren veel meer dan dat qua wiskunde nodig gehad te hebben.

Als je er over twijfelt zou ik vooral eens een email sturen naar iemand van die opleiding bij de hva, waarin je aangeeft waar je mee te maken hebt. Die kunnen je veel beter antwoord geven wat nodig is tijdens de opleiding. Tijdens je werk zal het niet vaak (if any) voorkomen dat je met wiskunde bezig bent.

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
www.it-omscholing.com kun je een bachelor ICT voor EUR 100 krijgen indien je de toets doorkomt. Je moet dan wel een HBO of WO al hebben maar bijvoorbeeld niet de juiste vakken in je pakket hebben gehad.

Ik weet niet hoe hard die eis is van een HBO of WO op een ander vlak. Indien je de toets met vlag en wimpel haalt denk ik dat ze je ook wel willen spreken.

Ik heb de toets gedaan en kwam er als apha toch door en heb idee dat ze iedereen met motivatie wellicht toch aannemen....no guarantees

De wiskunde zijn van die reeksen, en die werken vaak volgens zelfde methode. Dus even wat oefenen. Zoals
1 2 4 7 11 ...?

1 1 2 3 5 ...?

1 23 2 55 3 89 ...?

Met wat oefenmateriaal, ze gaan er vanuit dat je je voorbereidt, moet dat lukken wellict?

[ Voor 20% gewijzigd door LucyLG op 24-08-2020 01:58 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:09
Ik raad je helaas aan om iets anders dan ict te gaan doen. Mijn vriendin heeft ook dyscalculatie en ik werk in de ICT als web developer. Ondanks dat ik weinig hogere wiskunde hoef toe te passen worden er wel veel simpele berekeningen gedaan. Je dient de getallen juist te kunnen lezen en erin te kunnen zetten.

Mijn vriendin zet nogal eens een 0 te veel of te weinig in een getal zonder dat ze het door heeft. Als iedereen het over 200 heeft kan zij best 2000 of 20 in haar hoofd hebben en gaat daar in het gesprek mee verder. Dat doet ze ook op papier.

Bij web development heb je veel met het berekenen van het scherm, het zijn voor mensen zonder dyscalculatie simpele berekeningen maar als je dat wel hebt kan de berekening wel wat ingewikkeld worden omdat je de fout niet ziet. Ook in de backend zitten in de applicaties die ik maak veel simpele berekeningen.

Een praktijkvoorbeeld met dyslexie een vriend van mij heeft dat en is ook developer. Hij komt na 10 jaar nog steeds niet uit een junior functie en heeft telkens maar tijdelijke contracten die vaak niet verlengd worden. Dit omdat hij ontzettend veel begeleiding nodig heeft, veel fouten maakt die er tijdens de testen uit komen en meer tijd nodig heeft om een web applicatie of aanpassing op te leveren.

Ja het is zo dat er in de ICT de banen voor het oprapen liggen, maar als jij meer werk kost om de dingen op te leveren dan wat jij aan werk oplevert dan zal geen enkele baas jou een vaste baan aanbieden.

Een slechte CV met veel korte banen van 1 of 2 jaar is ook niet positief en uiteindelijk kun je daardoor zelfs depressief worden.

Ik kan niet in schatten hoe erg je dyscalculatie is en kan het alleen maar vergelijken met mijn vriendin. Hier dien je dus zelf over te oordelen en misschien is mijn advies dan ook niet helemaal juist. Daarvoor heb ik ook de toelichting gegeven.

Je hebt het over Chinezen, daar wordt vrijwel geen ICT werk naar geoutsourced. Chinezen zijn goed in kopieëren. Er wordt wel redelijk wat geoutsourced naar India, echter komen bedrijven daar vaak ook op terug omdat het uiteindelijk duur is. In India zijn ze heel gedreven met development, echter zijn ze heel erg van het doen en niet van het nadenken. Ze voeren uit wat je zegt, maar je moet wel alle details aan ze kenbaar maken en er mag vrijwel geen eigen interpretatie mogelijk zijn want dan gaat het niet goed. Daarom is het vaak goedkoper om toch eigen mensen te hebben die wel nadenken of een bepaald iets wel correct is of niet.

[ Voor 14% gewijzigd door DutchKel op 24-08-2020 02:35 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13:01

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

De meeste IDE's (programmeeromgevingen) nemen je tegenwoordig an het handje als je dergelijke formules moet opbouwen. Over het algemeen hoef je dit dus niet meer zelf te bedenken of uit te voeren. Je moet echter wel snappen waar je mee bezig bent.

Mijn ervaring is dat het vooral om begrippen als "verzamelingen" gaat; als je weet hoe je met een venndiagram moet werken, dan ben je al een heel eind. Je moet een array in je hoofd kunnen visualiseren ("wat gebeurt er met de inhoud als ik dit doe; op welke plek stond ook alweer dat ene item"). Dat kun je desnoods op papier doen (notitieblok naast je toetsenbord, raster tekenen dat je array voorstel en met potlood en gum de acties uitbeelden die volgens jou met de code worden bewerkstelligd).

Daarnaast komt machtsverheffen soms voor, evenals het berekenen van percentages (bijvoorbeeld het berekenen van BTW binnen een facturatiemodule). Soms moet je een gram omrekenen naar kilo (of andersom) of bepalen hoeveel units van 13 x 13 x 6 cm in een doos van 50 x 50 x 40 cm passen voor het naar de klant gaat.

Voor de meeste zaken zijn standaardfuncties voorzien in de betreffende IDE en anders zijn er nog github en stackoverflow waar sowieso 80% van de programmeurs vanaf copy/paste :)

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ardana
  • Laatst online: 31-05 23:25

Ardana

Moderator General Chat

Mens

DutchKel schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 02:30:
Ik raad je helaas aan om iets anders dan ict te gaan doen. Mijn vriendin heeft ook dyscalculatie en ik werk in de ICT als web developer. Ondanks dat ik weinig hogere wiskunde hoef toe te passen worden er wel veel simpele berekeningen gedaan. Je dient de getallen juist te kunnen lezen en erin te kunnen zetten.
De ene persoon met dyscalculie is de andere niet. Ik heb ook dyscalculie en heb gewerkt als budgetbeheerder en schuldhulpverlener, en ben penningmeester en verkoopster geweest. Allemaal vakken waarin je veel rekent. Dat hoeft geen probleem te zijn, als je voor jezelf checks in bouwt. Ik maakte minder of iig niet meer fouten dan m'n collegae. Een kennis van me, kan dan weer écht niks met getallen. Het is imo net als dyslexie, ook daar heb je gradaties in.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Omniamutantur schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 00:16:
En op de vraag welke kant ik op zou willen gaan in de ICT, is het antwoord; dat weet ik niet
Dat lijkt mij toch wel een heel belangrijke vraag. Ik snap dat het nog moeilijk is om het precies te zeggen, maar je zult voor jezelf toch een beeld moeten vormen wat je leuk vind.
Cyber-security en technische-ICT liggen buiten mijn kunnen, vanwege de enorme hoeveelheid wiskunde dat wordt gevraagd.
In de Cyber-security zie ik juist niet specifiek een enorme hoeveelheid wiskunde die je nodig hebt. In de technische-ICT misschien wel iets meer, maar ook daar is genoeg werk waar je niet perse meer wiskunde nodig hebt dan bij "normaal" programmeren.

Al met al zou ik aanraden om gewoon eens te beginnen met programmeren. Voor programmeren heb je zeker wel een wiskundig inzicht nodig, maar het is wel heel anders dan wat je puur bij wiskunde krijgt. Aangezien ik zelf geen discalculie heb is het lastig om te zeggen of dat een beperking is, maar in mijn dagelijkse werk ben ik niet heel veel bewust met "echte" wiskunde bezig.

Wat wel belangrijk is dat je het vermogen hebt om te abstraheren, en dat is wel iets wat je ook leert bij wiskunde. Ik kan mij dus wel voorstellen dat het wel een drempel is waar je overheen zult moeten stappen.

[ Voor 8% gewijzigd door Woy op 24-08-2020 08:37 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17:36
Ardana schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 07:43:
[...]

De ene persoon met dyscalculie is de andere niet.

Het is imo net als dyslexie, ook daar heb je gradaties in.
Met ^ dus, met de toevoeging dat je pas van jezelf zou moeten zeggen dat je dyscalculie hebt als je een verklaring hebt. Als iemand denkt dat hij/zij het heeft dan zou men ook hier in dit topic moeten zeggen dat 'ik vermoedelijk dyscalculie heb'.

Waarbij er ook nog zou moeten worden besproken wanneer en hoe deze verklaring destijds is afgegeven. Was het gewoon de (basisschool) leerkracht die dit stempeltje gaf naar aanleiding van tegenvallende resultaten? Of is de verklaring gebaseerd op de huidige afspraken: er moet eerst 1,5 jaar aantoonbaar en gedocumenteerd extra rekenhulp worden gegeven buiten de klas (Remedial Teacher bijvoorbeeld) met een beginmeting, tussenmetingen en eindmetingen waaruit blijkt dat er ondanks intensieve hulp amper groei is doorgemaakt. Dezelfde aanpak als bij dyslexie dus.

Ik vind het altijd bijzonder hoeveel mensen zich direct melden, terwijl dyscalculie helemaal nog niet zo lang erkend wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ardana
  • Laatst online: 31-05 23:25

Ardana

Moderator General Chat

Mens

President schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 08:48:
[...]

Met ^ dus, met de toevoeging dat je pas van jezelf zou moeten zeggen dat je dyscalculie hebt als je een verklaring hebt. Als iemand denkt dat hij/zij het heeft dan zou men ook hier in dit topic moeten zeggen dat 'ik vermoedelijk dyscalculie heb'.

Waarbij er ook nog zou moeten worden besproken wanneer en hoe deze verklaring destijds is afgegeven. Was het gewoon de (basisschool) leerkracht die dit stempeltje gaf naar aanleiding van tegenvallende resultaten? Of is de verklaring gebaseerd op de huidige afspraken: er moet eerst 1,5 jaar aantoonbaar en gedocumenteerd extra rekenhulp worden gegeven buiten de klas (Remedial Teacher bijvoorbeeld) met een beginmeting, tussenmetingen en eindmetingen waaruit blijkt dat er ondanks intensieve hulp amper groei is doorgemaakt. Dezelfde aanpak als bij dyslexie dus.

Ik vind het altijd bijzonder hoeveel mensen zich direct melden, terwijl dyscalculie helemaal nog niet zo lang erkend wordt.
Als volwassene kun je helemaal geen verklaring of onderzoek krijgen. En toen ik kind was, bestond Remedial Teacher etc helemaal nog niet. Je was gewoon dom als je niet kon rekenen. Als je weet waar zo{n onderzoek wel mogelijk is, hou ik me aanbevolen.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sayla90
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 24-01 12:50
Ik ben zelf met deze studie bezig en ik heb na het eerste half jaar gekozen voor de richting business IT & management, de meest functionele richting van de 3 opties. Of jouw dyscalculie het starten van de opleiding in de weg staat daar kan ik niets over zeggen, maar ik kan wel inzicht geven in de wiskunde eisen van de HvA.

Voor het behalen van je propedeuse moet je het vak wiskunde halen. Dit bestaat uit een gedeelte wiskunde A en een gedeelte wiskunde B. Ik heb een vmbo/mbo achtergrond van ongeveer 10 jaar oud, en daarbij ook nooit geïnteresseerd of goed geweest in wiskunde maar met behulp van de vele hulpmidden online heb ik het vak met een voldoende afgesloten. Daar heb ik veel meer aan gehad dan aan de uitleg van de docent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:44

M2M

medicijnman

@Omniamutantur Uit de discalculie zich ook in het niet doorhebben van logische verbanden of is het enkel een rij getallen die compleet verwarrend overkomen?

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 00:08

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Wat betreft de impact van Dyscalculie worden door @DutchKel en @Ardana al goede inzichten gegeven. Ik moet zeggen dat ik dit zelf ook wel interessant vind, mocht er ooit een sollicitant bij ons aankloppen.
Voor zo'n persoon zou ik echter een oefenopdracht in elkaar draaien waarin ik in ieder geval wel op kan maken of de simpele dagelijkse berekeningen te doen zijn denk ik. Want ja, ook als webdeveloper heb je stiekem nog best veel met rekenen te maken zonder dat je er zelf over nadenkt.
Omniamutantur schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 00:16:
[...]

Een ander voorbeeld; Ik heb een beetje het boek 'coding for dummies' zitten lezen, en het valt me op dat het boek meteen begint met verschillende programmeertalen. Het boek probeert de lezer niet eerst, op een simpele manier, uit te leggen, hoe een machine dat alleen 010101 begrijpt, een programmeertaal leert lezen dat vage symbolen als hekjes en komma's leert om te zetten in een driedimensionaal plaatje.
Een goede HBO-ICT opleiding geeft je hier een basis van mee, maar het staat grotendeels los van het moderne programmeren. Het is hetzelfde als zeggen dat iemand die kan programmeren "alles" van computers weet. Of dat een oogarts ook wel verstand heeft van psychologie. Het hoeft bij beiden niet zo te zijn, ieder z'n specialiteit.

Als je wilt weten hoe een computer intern werkt zijn daar boeken, artikelen en opleidingen voor. Wil je programmeren, dan heb je daar resources voor. De link tussen hoe een computer werkt en hoe je hem programmeert ligt tegenwoordig zo ver uit elkaar dat het ook bijna niet meer relevant is.

Het is een iets ander verhaal als je in Assembly of een low-level taal gaat werken, maar de meesten beginnen daar niet meer mee tegenwoordig. Zelfs als je met Arduino's en aanverwanten begint zit je wel dichter op de hardware, maar het enige relevante voor je blijft vaak de snelheid van de procesoor en de hoeveelheid beschikbaar geheugen. En zelfs daarbij wordt je door je IDE aan het handje genomen.

De reden dat het zo los van elkaar ligt is juist om programmeren zo toegankelijk mogelijk te maken voor mensen die verder niet hoeven te weten hoe het intern allemaal werkt. :)
En dan heb je nog dit artikel: https://medium.com/@luiso...ramming-suck-6b253ebfc607 dat beweert dat alle computercode op een oud en kapot systeem functioneert. Daarnaast heb ik het idee dat wat Amerikanen onder ICT verstaan iets heel anders is dan wat Nederlanders eronder verstaan, terwijl dat helemaal niet hoort te zijn.

[...]
Dat idee heb ik ook af en toe, maar dat is meer een sociaal verschil wat doorloopt in de branche.

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 882605

Afhankelijk van het type "informatica" opleiding wat je gaat doen heb je nauwelijks wiskunde nodig of een beetje. Soms moet je in je werk bepaalde formules (algoritmen) naar code vertalen, maar grotendeels is dit al door andere mensen gedaan. Je kan prima zonder wiskunde een goede boterham verdienen als developer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Ardana schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 08:56:
[...]

Als volwassene kun je helemaal geen verklaring of onderzoek krijgen. En toen ik kind was, bestond Remedial Teacher etc helemaal nog niet. Je was gewoon dom als je niet kon rekenen. Als je weet waar zo{n onderzoek wel mogelijk is, hou ik me aanbevolen.
Even een onderzoek vandaag doen om vast te stellen of je wel of geen dyslexie of dyscalculie hebt kan natuurlijk niet. Immers gaat het niet om het meten of je iets wel of niet beheerst (kennis, zoals een IQ test) maar gaat het vooral om je leerbaarheid (kan je het in evenveel tijd leren als 'onder het gemiddelde' om even kort door de bocht te zeggen).

Iemand met dyscalculie heeft al moeite met de grondbeginselen. Digitaal of analoog klokkijken. Bedenken hoeveel 400 : 3 ongeveer zal moeten zijn. De tafels zullen niet geautomatiseerd zijn (4 x 7 = ...). Bij een som zoals 322 - 178 = zou er zomaar 256 uit kunnen komen bij het onder elkaar uitrekenen omdat er weer vergeten wordt te lenen... Links en rechts kunnen nog niet geautomatiseerd zijn. Bedenken dat van hier naar Parijs geen afstand zal zijn van 150 kilometer (waarbij ik ook moet toegeven dat het moeilijk te bedenken is waarom het bijvoorbeeld geen 1500 zou zijn), etc.

Maar goed, ik beweer ook niet dat men het niet heeft hoor! Alleen hebben we het bij kinderen met een hoge (school) intelligentie snel over 'een talent voor rekenen' waar men bij kinderen met een gemiddeld of lage (school) intelligentie over 'je bent niet goed in rekenen' (en daarbij werd al vaak vroeger over dom gesproken)... Maar die kinderen van 'vroeger' zouden met de hulp van tegenwoordig misschien ook gewoon gemiddeld of in ieder geval hoger scoren. Niet allemaal uiteraard, 50% blijft onder het gemiddelde scoren.

Mijn punt is meer dat veel volwassenen met zelfbenoemde dyscalculie dit misschien helemaal niet hebben, net zoals niet elke zwakke lezer direct dyslexie heeft.

Dat TS slecht was in rekenen kan, maar het kan ook een stukje psychologische ontwikkeling geweest zijn als kind (ik kan het niet, ben dus dom qua rekenen) wat hem nu nog tekent (in ieder geval ten tijde van zijn mbo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 316512

Het niveau wiskunde wat je nodig hebt voor een HBO baan in de IT is niet zo hoog en er zullen vast IT'ers zijn die vrijwel niets van wiskunde weten. Ik denk dat het wel helpt om iets sneller op te lossen door de manier van denken, maar die manier heb je wellicht zelf ook al, dan niet onbewust.

Zorg eerst eens dat je gaat uitzoeken welke richting je op wil gaan. Dat je bijvoorbeeld denkt dat je in de security kant echt veel van wiskunde moet weten, kan ik deels op inkomen maar is ook helemaal geen harde vereiste. Wiskunde is vooral handig als je dieper op code in wil gaan. En doet mij denken dat je je nog niet echt verdiept hebt in de mogelijkheden, maar vooral gekeken hebt of er wellicht kennis van wiskunde aan te pas komt.

En wie weet ga je na jaren wat anders doen nu met een frisse blik zo door de wiskunde stof heen als dat nodig zou blijken. :) Je hebt in ieder geval de motivatie om wat anders te gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
President schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 09:36:
[...]

Even een onderzoek vandaag doen om vast te stellen of je wel of geen dyslexie of dyscalculie hebt kan natuurlijk niet. Immers gaat het niet om het meten of je iets wel of niet beheerst (kennis, zoals een IQ test) maar gaat het vooral om je leerbaarheid (kan je het in evenveel tijd leren als 'onder het gemiddelde' om even kort door de bocht te zeggen).
Het is inderdaad niet met een kort testje vast te stellen, maar in mijn jeugd heb ik wel een uitgebreid onderzoek (voor dyslexie) gehad waar wel een duidelijke uitslag uit komt. Dat was inderdaad niet in een test van een uurtje, maar vele testen over meerdere dagen verspreid. Daarbij wordt er ook nog onderscheid gemaakt in verschillende vormen van dyslexie.

Maar ik ben het wel met je eens dat er tegenwoordig erg snel aangenomen wordt dat iemand dyslexie/dyscalculie heeft, puur op basis van tegenvallende resultaten, en er dan dus speciale maatregelen genomen dienen te worden. Op zich heeft het ook niet heel veel nut om zeker te weten wat je hebt, het gaat er meer om hoe je er zelf mee om gaat. In mijn geval komt het neer op extra bewust zijn, en controleren van geschreven teksten. Zeker voor belangrijke teksten laat ik het vaak nog even door iemand controleren. Nou heb ik gelukkig niet zo'n zware variant waar ik totaal geen normale teksten meer kan schrijven, en heb ik ironisch genoeg juist wel een sterk taalgevoel.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberFly
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 30-05 12:36
Als je wil leren programmeren kan je nu direct een (gratis) cursus opzoeken en aan de slag gaan. Dat is een stuk minder risicovol dan een jaar verprutsen op het HBO.

Als web-developer ben ik vooral bezig met logica, processen moeten netjes van A naar B lopen. Daar zit soms wat rekenwerk bij maar dat gaat niet hoger dan basisschool niveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13:55
Ik heb Technische Informatica gedaan, wat nu HBO-ICT heet, en daar is in het eerste jaar toch een procent of 10 afgevallen puur door problemen met wiskunde en logica. Dat was een dusdanig onderdeel van je P dat een negatief bindend studieadvies onvermijdelijk was.

Zelfs als je Wiskunde niet direct nodig hebt is het wel een denkwijze die je jezelf aan moet kunnen leren. Als je dat kan, dan ben je er. Maar als je echt moeite hebt met ingewikkelde forumules dan lijkt me in ieder geval propositielogica (mocht dat nog een onderdeel van HBO-ICT zijn) geen eenvoudige klus.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• edeboeck
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:44

edeboeck

mie noow noooothing ...

LucyLG schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 01:53:
www.it-omscholing.com kun je een bachelor ICT voor EUR 100 krijgen indien je de toets doorkomt. Je moet dan wel een HBO of WO al hebben maar bijvoorbeeld niet de juiste vakken in je pakket hebben gehad.

Ik weet niet hoe hard die eis is van een HBO of WO op een ander vlak. Indien je de toets met vlag en wimpel haalt denk ik dat ze je ook wel willen spreken.

Ik heb de toets gedaan en kwam er als apha toch door en heb idee dat ze iedereen met motivatie wellicht toch aannemen....no guarantees

De wiskunde zijn van die reeksen, en die werken vaak volgens zelfde methode. Dus even wat oefenen. Zoals
1 2 4 7 11 ...?

1 1 2 3 5 ...?

1 23 2 55 3 89 ...?

Met wat oefenmateriaal, ze gaan er vanuit dat je je voorbereidt, moet dat lukken wellict?
Toch even melden dat het:
1) gaat over https://www.it-omscholing.nl/ (.com bestaat niet)
2) niet 100 (honderd) euro kost, maar wel 1.000 (duizend) euro... dat is nogal een verschil
(bron)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11:10
De hoeveelheid wiskunde die je nodig hebt hangt ervan af wat je uiteindelijk gaat doen. Omdat dat bij de opleiding niet duidelijk is zal een HBO/WO opleiding dus gaan voor "redelijk uitgebreid".

In de praktijk valt het meestal wel mee met wat je nodig hebt. Ga je bij Astron of een andere NWO organisatie werken zul je meer nodig hebben dan wanneer je een website voor de fietsenmaker op de hoek gaat maken.

Mijn eigen ervaring: integreren en differentieren en meer van dat soort meuk nooit meer gebruikt. Boekhouden, debet/credit, percentages, verhoudingen, begrijpen wat cijfers betekenen in een context, (vooral) logisch nadenken - met nadruk!, een probleem terug kunnen brengen tot een simpele serie ja/nee vragen, dat soort dingen. Het helpt beslist als je dingen snapt. Zo heb ik gewerkt met sterftetafels (tegenwoordig overlevingstafels), GAAP reserve berekeningen. Het meeste werk (professioneel) komt neer op snappen. Leuk dat "iets" goed gaat, maar gaat het 100 miljoen keer op rij goed. Wat is "snel" in een context? Een boek schrijven per week is snel, maar een week er over doen om je klanten van een aanbieding op de hoogte te brengen zorgt ervoor dat de laatste 50% achter het net vist.

Het probleem dat je hebt is het missen van een HBO/WO opleiding. Alle HBO/WO opleidingen zorgen ervoor (horen ervoor te zorgen) dat je de skills ontwikkelt die je nodig hebt om zelfstandig op een hoog (hoger) niveau te opereren. Je wordt van uitvoerend meer richtinggevend want je kunt zelf plannen en oplossingen formuleren, presenteren en overdragen. Je hebt de capaciteiten om het uit te voeren of uit te laten voeren.

In jouw geval: Kies een goede HBO/WO (Open Universiteit?) opleiding die haalbaar is, waar wiskunde geen hoofdmoot is maar logisch nadenken en getallen wel een rol spelen. Rond die af en je bent met je IT interesse beslist een interessante kandidaat voor een functie in de IT.

En misschien kom je er na zo'n opleiding wel achter dat de gekozen opleiding je meer bevredigende opties geeft dan alleen maar IT...... Leren is goed voor je zelf, het papiertje wordt - helaas te vaak - gezien als een bewijs van niveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omniamutantur
Ok, dank jullie wel dat jullie de tijd hebben genomen, om mijn vraag te beantwoorden.
Mijn dyscalculie is niet zo erg zoals iemand zegt over zijn vriendin, dat ik cijfers door mekaar haal. Wel heb ik enorme last met hoofdrekenen.( bij de vraag wat 156 - 478= krijg meteen een “mental block”, en de Fibionacci sequentie zou ik ook niet uit mijn hoofd kunnen.) Een artikel als dit https://wetenschap.infonu...thodes-en-algoritmes.html ziet eruit als Chinees voor me. Ik ben bezig met het leren van Chinees; dat is ook moeilijk, maar lijkt me makkelijker dan dat.
Misschien dat een poster gelijk heeft en dat dyslectie/dyscalculie meer een psychologisch probleem is dan een fysieke. Misschien dat ik mijn rekenvaardigheden, als een soort verweekte spier naar optimaal niveau kan trainen, maar dat gaat me veel tijd kosten; tijd dat ik niet heb, of beter aan iets anders kan besteden. Ik snap wat jullie zeggen, als je rekenvaardigheden gemiddeld zijn, dan kan he best het ICT in, maar mijn vaardigheid is helaas bedroevend laag.
En sorry dat ik het zeg, maar het advies om een opleiding te vinden waar weinig wiskunde wordt gegeven is een beetje makkelijk gezegd. Diploma’s en papiertjes worden steeds minder belangrijk voor werkgevers. Wat telt tegenwoordig is veel werkervaring. Ik kan wel een 4-jarige opleiding gaan doen, maar als werkgevers je niet zien zitten; omdat je cv slecht is, dan kun je het wel vergeten. En daarnaast zijn het aantal opleidingen nogal beperkt, tenzij je met een smak geld wilt smijten. Geld dat ik niet heb!
Zucht... ik ben bang dat ICT niet voor mij is bestemd, en dat ik voor de rest van mijn leven in de hotelwereld/horeca zal blijven slijten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blubber
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik heb zelf wiskunde gestudeerd, in mijn ervaring maak ik elke dag gebruik van de ervaring en kennis die ik bij mijn studie opgedaan heb. Wiskunde is veel meer dan alleen dingen uitrekenen, het is een manier van gestructureerd denken. Wiskunde kan je helpen met het doortasten van problemen en het verzinnen van abstracties.

Wiskunde is een hele handige tool om mee te leren werken, maar als dat er niet in zit dan zul je het zonder moeten doen. Ik zie niet echt in hoe je je studie gaat doen met minimale inzet van wiskunde, maar necessity is the mother of invention.

Ik ben zelf slechtziend. Zicht is een tool waarvan de meeste mensen het eens zullen zijn dat het zeer handig of zelfs cruciaal is om als developer aan het werk te gaan. Ik heb zelf de luxe niet, dus ik werk er zo goed mogelijk omheen. Dat zal voor jou ook gelden. Als developer aan de slag zonder wiskunde is lastiger dan met, maar waar een wil is is een weg.

Ik zou je wel aan te raden om de wiskunde niet volledig af te zweren. Ik heb zelf geen ervaring met dyscalculie, dus als ik de plank mis sla dan staat het je vrij om dit te negeren :). Maar er zijn onderdelen van discrete wiskunde (zoals set theorie) die superhandig zijn om in ieder geval enige intuitie voor te ontwikkelen. Er komt nauwelijks rekenwerk aan te pas, maar nogmaals, ik kan niet inschatten wat precies het probleem is voor jou.

Ik denk dat het belangrijkste is dat je je grenzen goed kent. Het is denk ik belangrijk om ervoor te zorgen dat je goed weet wat je niet kan (voor mij is dat bijvoorbeeld auto rijden, dat zit er met alle beste wil en inzet simpelweg niet in).

Veel succes met je studie :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
Omniamutantur schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 13:30:
Ok, dank jullie wel dat jullie de tijd hebben genomen, om mijn vraag te beantwoorden.
Mijn dyscalculie is niet zo erg zoals iemand zegt over zijn vriendin, dat ik cijfers door mekaar haal. Wel heb ik enorme last met hoofdrekenen.( bij de vraag wat 156 - 478= krijg meteen een “mental block”, en de Fibionacci sequentie zou ik ook niet uit mijn hoofd kunnen.) Een artikel als dit https://wetenschap.infonu...thodes-en-algoritmes.html ziet eruit als Chinees voor me. Ik ben bezig met het leren van Chinees; dat is ook moeilijk, maar lijkt me makkelijker dan dat.
Misschien dat een poster gelijk heeft en dat dyslectie/dyscalculie meer een psychologisch probleem is dan een fysieke. Misschien dat ik mijn rekenvaardigheden, als een soort verweekte spier naar optimaal niveau kan trainen, maar dat gaat me veel tijd kosten; tijd dat ik niet heb, of beter aan iets anders kan besteden. Ik snap wat jullie zeggen, als je rekenvaardigheden gemiddeld zijn, dan kan he best het ICT in, maar mijn vaardigheid is helaas bedroevend laag.

Zucht... ik ben bang dat ICT niet voor mij is bestemd, en dat ik voor de rest van mijn leven in de hotelwereld/horeca zal blijven slijten.
Als ik naar die gelinkte site kijk dan begrijp ik het wel, maar is het hier en daar verre van logisch...

Als ik 523-279 uit mijn hoofd moet uitrekenen dan vul ik gewoon aan. Eerst +21 om die 279 naar 300 te brengen. Dan +200 om het naar 500 te brengen en dan +23 om het naar 523 te brengen. Ben ik dan aan het aftrekken? Technisch niet! Maar veel doen het op deze manier. Uiteindelijk moet je kijken welke manier bij je past.

Ik denk echt dat je zou moeten uitzoeken welke boeken je nodig hebt voor de opleiding die je wilt van volgen. De boeken die met rekenen/wiskunde te maken hebben alvast bestellen en dan kijken of je die samen met een vriend kan doornemen die dit beheerst en/of anders bijles volgen... Om dan volgend jaar gewoon de opleiding te gaan beginnen.

Zonde om de rest van je leven spijt te hebben vanwege onzekerheid! En mocht je ergens tegenaan lopen dan kan je ook hier op het forum vast je vraag stellen. Nu beheers ik vooral de meeste basis rekenvaardigheden vanuit mijn werk (basisonderwijs, groep 8 leerkracht), dus aan mij zal je niet heel veel hebben (of juist wel bij die basis vaardigheden!)....

Ik herinner mij nog wel dat ik op het vwo van de middelbare het hele gedeelte van sinus, cosinus en tangens lastig vond....idem met kansberekening.... Maar toen ik paar jaar geleden bijles gaf aan een vwo leerling en het even zelf door nam vond ik het simpel... Zo simpel dat ik het dat jaar zelfs de helft van mijn groep 8 heb aangeboden en ze dit goed begrepen. Iets ouder zijn kan je ook helpen dus! Neem die dingen vanuit de basisschool nou niet als feiten voor het leven!

En voor jezelf: lees jezelf eens in over een fixed mindset en een growth mindset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 30-05 17:24

TommieW

Numa numa.

Zelf heb ik HBO-ICT aan de HU gedaan (system en network engineering). Ik kwam van de havo met wiskunde B en D af, het grootste deel van de klas kwam van het mbo af.
Er waren een handvol vakken waar ik het wat makkelijker had, we hadden het vak wiskunde waarbij we bijvoorbeeld Dijkstra's algoritme kregen.

Als je discalculie hebt, dan zal je wel wat moeite kunnen krijgen bij die vakken. Die vakken moest ik wel halen om de opleiding af te kunnen ronden.

Ik ben nu systeembeheerder (OpenShift) en de enige reden dat ik soms wiskunde nodig heb, is voor het logisch nadenken. Maar dat is meer de denkwijze dan getallen. Eigenlijk doe ik (naast een hele berg IP-adressen berekenen enzo) niet veel meer met wiskunde.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 31-05 22:32
AZ >>> PFSL

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

President schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 14:26:
[...]

Ik herinner mij nog wel dat ik op het vwo van de middelbare het hele gedeelte van sinus, cosinus en tangens lastig vond....
Misschien zou ik daar ook eens weer naar moeten kijken. Ik snapte dat op de HAVO niet, dat was toen al een probleem (natuurkunde leunt er ook erg op), op het HBO is het me pas echt opgebroken en toen heb ik de moed opgegeven.
Voor mij was het gewoon iets wat niet klikte in mijn hersenen, terwijl alle andere vormen van wiskunde en logica me goed afgingen. Achteraf bekeken heb ik daar veel last van gehad. Met wat extra aandacht was ik er misschien wel uitgekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-05 13:51
Ardana schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 08:56:
[...]

Mrs Meekoh heeft via haar werkgever als volwassene nog zo'n onderzoek (en verklaring) gekregen. Wel blij dat de werkgever het betaald. Deze onderzoeken zijn niet goedkoop.
https://www.rid.nl/

---------------------------
Verder On-Topic
Het hangt er helemaal van af wat je wilt doen en hoe goed je de discalculie onder controle hebt.
Mrs Meekoh heeft ook discalculie en is bezig met een opleiding tot verpleegkundige. Daarvoor moet je medisch rekenen. Ze heeft ook zoals anderen aangeven zichzelf trucjes aangeleerd om fouten sneller te spotten. Dus uiteindelijk komt ze zo best aardig door de examens heen.

Qua programmeren, de ervaring die ik uit het verleden heb is dat je vrij veel kunt doen in code zonder wiskundige berekeningen. Maar het hangt er ook helemaal vanaf wat je maakt. Ik programmeerde een financiele applicatie waarin betaalregelingen worden beheerd. Daar moet je wel wat berekeningen kunnen maken.

Er zijn overigens genoeg niet wiskunde gerelateerde IT beroepen ;)
Ikzelf heb Bedrijfskundige Informatica gestudeerd bij de HvA. Dat was destijds de enige HBO IT opleiding zonder Wiskunde B als eis.
Zo heb ik toch een ICT gerelateerd HBO papiertje. En dat was waar het mij om te doen was. Al het andere kun je achteraf wel leren. Toegegeven vandaag de dag heb ik als "Devops Engineer" (of verzin een andere hippe naam) vrij weinig met wiskunde te maken. Sommetjes die ik moet maken gaan gewoon met de rekenmachine op de laptop, dat ding is er immers niet voor niets en 472 - 124 heb ik sneller met de rekenmachine berekend dan ik ooit uit mijn hoofd zou kunnen ;)

[ Voor 60% gewijzigd door Meekoh op 24-08-2020 16:31 ]

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 31-05 13:07
Ik heb heel je tekst gelezen. Wiskunde is binnen ICT op bepaalde vlakken nodig, maar op iets wat ik gedaan heb maar weinig. Dus ik denk zelf dat een richtig gekozen moet kunnen worden in de praktijk, alleen de opleidingen, ja daar krijg je natuurlijk ook materie die je uiteindelijk niet gaat gebruiken.

Maar jouw geschreven tekst hierboven triggert mij. Kun je mij vertellen wat je nu doet binnen de hospitality en wat je wel/niet leuk vindt? Voor jouw beeldvorming: Ik heb in mijn jeugd in de hospitality-branche gewerkt, maar mis het enorm sinds 15 jaar ongeveer. Mijn studie en werk is uiteindelijk volledig ICT. Dus ik heb precies het andersom ervaren. Wellicht dat je gewoon hier eens over wilt praten? DM maar anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 882605

mgizmo schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 16:21:
[...]

Ik heb heel je tekst gelezen. Wiskunde is binnen ICT op bepaalde vlakken nodig, maar op iets wat ik gedaan heb maar weinig.
Exact dit. Ga eens wat oefenen via bijvoorbeeld CodeAcademy met CSS/HTML/Javascript. Weet je meteen of je het iets vindt of niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandera
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 29-05 10:44
Voor het meeste werk in de ICT heb je geen keiharde wiskunde nodig. Wiskunde wordt, in mijn tak van sport (netwerken) voornamelijk gebruikt om logische verbanden te kunnen leggen. Het inzicht dat je verkrijgt uit het vak wiskunde helpt je hierbij heel er. Formules en vergelijkingen oplossen doe ik zelf nooit meer. Logisch redeneren en nadenken in de geeste van A+B=C doe ik wel veel.

Zelf ben ik ooit op de havo blijven zitten op wiskunde en heb lang tegen mijn hbo vak "Basis Wiskunde" opgekeken dat ik moest overwinnen. Het is uiteindelijk met voldoende werk gelukt. Niks is onoverkomelijk man. Ik begreep vroeger geen snars van wiskunde en nog steeds vind ik het lastig. Zoek een opleiding die zo min mogelijk wiskunde heeft en zet je tanden er in. Hanteer in dat geval gewoon de zesjescultuur voor jezelf. Met een 5,5 ben je kampioen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
Onoverkomelijk :+

Maar die positieve houding is wat TS moet proberen te gaan ontwikkelen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12:20
Mijn dyscalculie is niet zo erg zoals iemand zegt over zijn vriendin, dat ik cijfers door mekaar haal. Wel heb ik enorme last met hoofdrekenen.( bij de vraag wat 156 - 478= krijg meteen een “mental block”, en de Fibionacci sequentie zou ik ook niet uit mijn hoofd kunnen.) Een artikel als dit https://wetenschap.infonu...thodes-en-algoritmes.html ziet eruit als Chinees voor me.
Je moet er rekening mee houden dat "rekenen" en "wiskunde" verschillende dingen zijn. Wat jij niet kan is "rekenen", wiskunde is iets heel anders. Als je de ICT in wil, wat maakt het dan uit dat je iets als "156 - 478" niet uit je hoofd kan? Het hele punt van een computer is dat hij zoiets met één druk op de knop foutloos uit kan rekenen.

Als ik je startpost bekijk, denk ik dat je veel te breed kijkt. Je pakt heel "de ICT" en alles wat daarmee te maken heeft en roept dan dat dat veel te verwarrend en niet te overzien is. Maar ICT is het hele spectrum: de aan het MIT gepromoveerde wetenschapper die bij Google aan nieuwe machine learning technieken werkt, tot je 12-jarige buurjongen die bij z'n oma een nieuwe laptop installeert. Ergens op dat spectrum zit vast iets dat je kan doen, maar dan zul je je moeten gaan oriënteren en kijken wat je ligt en wat je leuk vindt.
Ik snap dat een computer in wezen, een mathematische machine is, en dat alles wat het doet is gebaseerd op wiskundige formules, maar er zijn sommigen op het internet die beweren dat voor bijvoorbeeld 'coderen' er geen wiskundige kennis is vereist, slechts een wiskundig inzicht in algoritmes.
"Algoritme" is een duur woord voor stappenplan. Waar programmeren op neerkomt is het opdelen van een taak in stappen. Bijvoorbeeld: je bent programmeur bij een webshop, en je moet een systeem maken dat de producten uit de database ophaalt en op het scherm laat zien. Misschien heeft de klant opgegeven dat hij alle groene handdoeken gesorteerd van goedkoop naar duur wil hebben. Dan moet je in je programmeertaal de verschillende stappen opgeven: eerst de database met producten openen, dan alle handdoeken daar uit ophalen, dan filteren op de kleur groen, en dan nog eens sorteren op prijs.
"Sorteren" is op zich weer een ingewikkelde taak waarvoor je een apart algoritme nodig hebt: je moet als eerste in de lijst het item opzoeken met de laagste prijs, dan van de overgebleven items weer de geen met de laagste prijs uitzoeken, etc... Dat is een eenvoudige sorteermethode die niet heel efficiënt is, en er zijn wiskundig ingewikkeldere methodes die veel sneller zijn. Maar gelukkig hoef je dat niet zelf te bedenken, want "sorteren" is een taak die vaak voorkomt dus daar kan je code van iemand anders voor gebruiken (en eigenlijk zit dat als standaardcommando in iedere programeertaal ingebakken).
Ik heb een beetje het boek 'coding for dummies' zitten lezen, en het valt me op dat het boek meteen begint met verschillende programmeertalen. Het boek probeert de lezer niet eerst, op een simpele manier, uit te leggen, hoe een machine dat alleen 010101 begrijpt, een programmeertaal leert lezen dat vage symbolen als hekjes en komma's leert om te zetten in een driedimensionaal plaatje.
Een computer is een ongelofelijk complex iets. Een processor bestaat uit miljarden individuele transistors. Het is onmogelijk om precies in detail te begrijpen hoe je van nullen en enen naar een 3D-plaatje gaat. Daarom moet je kunnen abstraheren, details weglaten. Het doel van dat boek dat je hebt is leren programmeren. Daarvoor is het totaal irrelevant hoe het intern precies zit met die nulletjes en eentjes.
Als je het wil weten, kun je natuurlijk wel een boek vinden dat meer in detail gaat, en op ieder niveau uitlegt: hoe je van transistors naar logic gates gaat, hoe je met logic gates verschillende onderdelen van een processor kan bouwen, hoe je al die onderdelen weer in elkaar steekt tot een (simpele) processor, hoe zo'n processor eenvoudige assembly-instructies kan uitvoeren, hoe je een eenvoudige programmeertaal kan compileren naar assembly, hoe je een ingewikkelder programmeertaal kan implementeren in een eenvoudigere, hoe je in die ingewikkelde programmeertaal dan weer libraries kan maken voor 3D rendering, en uiteindelijk hoe je dan met behulp van die libraries een 3D-plaatje kan tekenen. Maar we hebben nu vanaf de nulletjes en eentjes 8 stappen van abstractie gehad, dus het is eigenlijk voor niemand meer te begrijpen hoe die nulletjes en eentjes naar een 3D-plaatje gaan. Maar dat hoeft ook niet! Je kan prima leren programmeren (en daarmee een mooie boterham verdienen) zonder dat je weet hoe de onderliggende lagen van abstractie werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omniamutantur
Dankje Tom-Z, ik snap het nu! Ik probeer me, in computers in het algemeen in te studeren, omdat de dingen vaker duidelijker zijn, als uitgelegd wordt waarom iets zo is. Bijvoorbeeld ik ben half-allochtoon, en ik snapte nooit wat van de Nederlandse-cultuur of de mensen om mij heen. Nu ik me daarin heb ingestudeerd snap ik alles veel beter, en voel ik me veel zekerder over mezelf. Door te begrijpen hoe een computer in mekaar steekt, hoopte ik dat het beroep, en het coderen, begrijpelijker zou zijn!
Dus als ik het goed begrijp, algoritmisch denken en coderen, is zoiets om als een verkeersagent met cijfertjes het wegverkeer te leiden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 30-05 17:26
LucyLG schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 01:53:

1 2 4 7 11 ...?

1 1 2 3 5 ...?

1 23 2 55 3 89 ...?

Ik heb deze opleiding gedaan (als je het over www.it-omscholing.nl) hebt. Een paar kleine correcties ;)
www.it-omscholing.com kun je een bachelor ICT voor EUR 100 krijgen indien je de toets doorkomt.
Je krijgt een certificaat op HBO niveau. Zeker geen bachelor. De kosten voor de cursist zijn 1000 EUR + nog een heleboel voor je werkgever.
Ik weet niet hoe hard die eis is van een HBO of WO op een ander vlak.
Keihard
Ik heb de toets gedaan en kwam er als apha toch door
De assessment is om je IQ te toetsen. De cijferreeksen hebben verder niks met de opleiding of het vak te maken.
heb idee dat ze iedereen met motivatie wellicht toch aannemen....no guarantees
Ongeveer 15% van de kandidaten die de assement halen krijgen een plek. De opleiding neemt niemand aan btw, de aangesloten werkgevers doen dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omniamutantur
Goed,, Dank jullie wel allemaal, ik heb voldoende antwoord op mijn vraag gekregen. Als ik me wil laten omscholen naar ICT of enig ander arbeidsveld op HBO niveau; dan zal ik echt vanaf de basis af aan mijn wiskundig niveau moeten werken. Waarschijnlijk zal ik niet nu in september bij de hva aan de slag kunnen gaan. Ik zal zelf even diep moeten reflecteren, over mijn prioriteiten in het leven. Maar dit was in ieder geval heel verhelderend, dank jullie wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
edeboeck schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 10:17:
[...]

Toch even melden dat het:
1) gaat over https://www.it-omscholing.nl/ (.com bestaat niet)
2) niet 100 (honderd) euro kost, maar wel 1.000 (duizend) euro... dat is nogal een verschil
(bron)
Ik heb de test in 2018 gedaan en toen was het EUR 100, al vind ik EUR 1000 nog steeds schappelijk voor een bachelor en vermoed dat je boeken ook nog krijgt en in een fiscaal jaar waarin je werkt dit bedrag nog wellicht mag aftrekken. minus de drempel is dan rond EUR500. redelijk goedkoop vergeleken met hele traject en als je echt goed bent zou ik de werkgever vragen dit te betalen. Brutaal wel maar de salarissen zijn beetje laag. EUR2200 bruto voor HBO IT terwijl je al een titel hebt. MBO laten ze nu ook toe en dat is nieuw.

Die .com excuses. De test is niet erg moeilijk. Maar je moet je wel voorbereiden. Kijk naar het boek van Wim Bloemers die neemt alle testen mee en de tips en trics met oefenmateriaal en antwoorden. EUR 19.95

123test etc online staat ook een hoop. die wiskunde gaat het met name om reeksen, geen abc formules, wortels, logaritmes en geen rekenmachine nodig ook of andere fratsen en er zijn maar beperkte manieren die tot oplossing leiden (je kijkt naar de antwoorden en strike the odd one out). Fibonacci reeks komt er bijna standaard in voor en das gewoon optellen. Vaak slaan ze wel eens een optie in de reeks over dus 1 (...)3 (..)5 ..? 9 dus

Je kan de test ook anoniem doen eerst. Daarna neemt een recruiter contact met je op en ze zijn echt super.

Wiskundig genie hoef je niet te zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door LucyLG op 24-08-2020 20:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lays
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-05 10:23
Ik kom zelf van het VMBO af oorspronkelijk, en daar ben ik destijds gezakt voor mijn rekenen, en ben op het moment aan het afstuderen, HBO-ICT Business. Zelf heb ik ook erg veel moeite met rekenen/wiskunde, maar om eerlijk te zijn er zijn vrij weinig vakken die echt wiskundig zijn. Wij hadden een lichte vorm van statistiek, maar met wat creatief 'studeren' kom je daar wel door heen. Laat een afwezige reken/wiskunde knobbel je niet onthouden aan wat je wilt. Als jij gewoon niet gaan developen komt het allemaal wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 30-05 16:42
90% van het internet-infrastructuur, dagelijks stuk gaat aan gebroken code en bugs, en dat constant gerepareerd moet worden.
Dat klopt. (nee serieus)
Maar als de infrastructuur zo zwak is, hoe kan het dat alles blijft functioneren?
3 wekelijkse satanistisch uitgevoerde offers aan Alan Turing >:)
ga The Imitation Game kijken, verplichte ICT kost

PS: ik heb nooit hoger gescoord voor rekenen of wiskunde dan een 4, maar ik zit hier rustig als lead development met af en toe de vraag of ik niet alsjeblieft voor hun wil komen werken.

Je moet in oplossingen kunnen denken en connecties maken van hoe wat werkt en hoe wat zou kunnen werken (wat eigenlijk ook een beetje onder de noemer wiskunde valt), en goed kunnen googelen (nogmaals, serieus)

Also: begin eens met het maken van websitje in html/css , zonder andere logica, begin dan langzaam met uitzoeken hoe je wat interactie toevoegt, bouw een backend met nodeJS/Express, en voor je het weet ben je een game engine in rust aan het schrijven

[ Voor 57% gewijzigd door dakka op 24-08-2020 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:11

Zenix

BOE!

Ik heb op Windesheim gezeten, daar krijg je alleen wiskunde bij software engineering. Ik ben een netwerk engineer, enige wat ik doe is subnetten. Qua wiskunde ben ik hopeloos, maar dat maakte niet uit. Een aantal richtingen is wiskunde belangrijk, maar veel richtingen in de ICT kan je ook zonder wiskunde doen.

[ Voor 21% gewijzigd door Zenix op 24-08-2020 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omniamutantur
Zoals ik al zei; “ Een onderwerp, honderd meningen.” Het is echt verbijsterend hoe vaag en ondefiniëerbaar het beroep van ICT is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omniamutantur
By the way, als je zoveel kanten op kunt met ICT, waarom bieden de meest opleidingen maar drie richtingen? En waarom is een MBO diploma in ICT zo goed als waardeloos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Omniamutantur schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 15:03:
By the way, als je zoveel kanten op kunt met ICT, waarom bieden de meest opleidingen maar drie richtingen? En waarom is een MBO diploma in ICT zo goed als waardeloos?
Omdat elke specialistische opleiding geld kost... Drie 'hoofdrichtingen' is goedkoper voor de scholen, realistischer in te vullen en is uiteindelijk ook beter voor de studenten. Hoe specifieker de opleiding, hoe beperkter de mogelijkheden later qua baan.

Geen enkel diploma is waarloos.... Alleen beperkt je niveau (in de bredere zin, zowel intelligentie alsmede opleidingsniveau) je mogelijkheden. Met je mbo zal je bijvoorbeeld wel een baantje ergens kunnen krijgen op de servicedesk, maar zal je niet snel (lees: niet onmogelijk) doorgroeien naar manager of beter betaalde functies. Tegelijkertijd zijn dat ook wel eens baantjes waarop mensen solliciteren als bijbaantje tijdens bijvoorbeeld een HBO opleiding...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:04
De meeste opleidingen zullen de goegemeente van de gewenste kennis afkaderen. Verder loopt het onderwijs ALTIJD achter ten opzichte van de praktijk. DevOps? Begint nu pas te lopen.

Het mbo en hbo heeft als doel om je te laten drijven op de arbeidsmarkt. Bij het hbo leer je hierbij een deel nadenken, al wordt het daar reflecteren genoemd.

Je zal op een gegeven ogenblik echt verder moeten met je eigen kennis vergaren. Certificaten, Udemy, whatnot. Met mbo en hbo begint het pas. Daarna zal je de rest van je leven bij moeten blijven.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Wiskunde leer je niet om 100+200 op te tellen, maar om de relaties tussen getallen te zien. Zelfs met simpel front-end design heb je dit nodig. Je moet je objecten relatief of absoluut van elkaar plaatsen. Je moet abstracte woorden/variabelen vertalen naar objecten die je ziet in het beeld. IMHO als je geen basis HAVO wiskunde kan, is het vrijwel onmogelijk om enig niveau te halen aan de development kant van IT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omniamutantur
Ok, Nog een vraag; waarom is er zo een groot tekort in ICT personeel? Is het omdat het echt een moeilijk beroep is. Of is het omdat volgens dit artikel: https://www.computable.nl...icters-tekort-welnee.html
werkgevers simpelweg meer personeel op de arbeidsmarkt wil om salarissen te kunnen drukken?

Daarnaast ben ik 30 jaar oud. Als ik nu een studie ga doen ben ik pas 34 als ik op de arbeidsmarkt terecht kom, en dan moet zeker nog allemaal extra papiertjes gaan halen, en constant blijven doorleren. Wat zijn dan ingeschat mijn arbeidskansen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 31-05 19:08
LucyLG schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 20:50:
[...]

Ik heb de test in 2018 gedaan en toen was het EUR 100, al vind ik EUR 1000 nog steeds schappelijk voor een bachelor en vermoed dat je boeken ook nog krijgt en in een fiscaal jaar waarin je werkt dit bedrag nog wellicht mag aftrekken. minus de drempel is dan rond EUR500. redelijk goedkoop vergeleken met hele traject en als je echt goed bent zou ik de werkgever vragen dit te betalen. Brutaal wel maar de salarissen zijn beetje laag. EUR2200 bruto voor HBO IT terwijl je al een titel hebt. MBO laten ze nu ook toe en dat is nieuw.
Voor zo ver ik kan zien is het geen volledig HBO diploma maar een aantal certificaten op HBO niveau. Dat is wel echt een verschil. Zoals @retoohs ook aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
Je stelt veel vragen, maar heb je zelf wel eens gekeken wat je wilt?

Je kan behalve de bachelor kiezen voor een Associate Degree. Eventueel kan je kijken naar een deeltijdstudie. Maar grofweg: hóe zie jij je werk in de IT? Wát wil je doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omniamutantur
IMHO als je geen basis HAVO wiskunde kan, is het vrijwel onmogelijk om enig niveau te halen aan de development kant van IT.
Dus, dan zal ik een studie in het eerste jaar van het hva ook niet kunnen halen. Ik dat je wel gelijk hebt. Ik kan totaal geen wiskundige verbanden zien, heb ik nooit gekund.
Het is heel verwarrend allemaal, omdat er zoveel zeggen dat het niet echt nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhaeTom
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-05 11:06
DutchKel schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 02:30:

...
Ik ben het niet eens met dit deel. ICT is tegenwoordig zo'n brede term, dat je niet meer kunt aanraden om er niet aan te beginnen omdat je vindt dat je hier als webdeveloper mee te maken hebt.

Als ik het van een andere kant kan belichten, kijk bijvoorbeeld eens naar ICT sales functies, of start waar mogelijk op een Servicedesk. Voor sales kunnen hele andere aspecten van belang zijn en als eerstelijns supportmedewerker kun je bijvoorbeeld te maken krijgen met applicatieissues die je wellicht beter kunt oplossen dan iemand die sterk is in wiskunde, omdat je creatief kunt nadenken.

Het advies om iets anders te gaan doen vind ik geen 4 duimpjes omhoog waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Laatst online: 18:09
PhaeTom schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 15:35:
[...]

Ik ben het niet eens met dit deel. ICT is tegenwoordig zo'n brede term, dat je niet meer kunt aanraden om er niet aan te beginnen omdat je vindt dat je hier als webdeveloper mee te maken hebt.

Als ik het van een andere kant kan belichten, kijk bijvoorbeeld eens naar ICT sales functies, of start waar mogelijk op een Servicedesk. Voor sales kunnen hele andere aspecten van belang zijn en als eerstelijns supportmedewerker kun je bijvoorbeeld te maken krijgen met applicatieissues die je wellicht beter kunt oplossen dan iemand die sterk is in wiskunde, omdat je creatief kunt nadenken.

Het advies om iets anders te gaan doen vind ik geen 4 duimpjes omhoog waard.
Misschien dat andere mensen het ook verder lezen ipv alleen het eerste stuk en een duimpje omhoog geven op het hele stuk ipv alleen de eerste paragraaf.

Ik schreef er ook het volgende in:
Ik kan niet in schatten hoe erg je dyscalculatie is en kan het alleen maar vergelijken met mijn vriendin. Hier dien je dus zelf over te oordelen en misschien is mijn advies dan ook niet helemaal juist. Daarvoor heb ik ook de toelichting gegeven.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matszs
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17:46

Matszs

><>

Hier heb je een overzicht van alle wiskunde-onderwerpen die belangrijk zijn bij HBO-ICT per richting: https://studiegids.hva.nl/co/hbo-ict-se-vt/100000026/049125

Mocht de wiskunde/het programmeren je bijvoorbeeld minder bevallen kan je kiezen voor een richting waar dat minder voorkomt; Business IT & Management.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omniamutantur
Je stelt veel vragen, maar heb je zelf wel eens gekeken wat je wilt?

Je kan behalve de bachelor kiezen voor een Associate Degree. Eventueel kan je kijken naar een deeltijdstudie. Maar grofweg: hóe zie jij je werk in de IT? Wát wil je doen?
Ja, ik stel veel vragen, omdat ik maar geen vat kan krijgen op wat ICT nou is. En dat terwijl het een steeds belangrijker aspect van ons dagelijks leven wordt.
Als er iets is dat ik heb geleerd in mijn leven, dan is dat de wereld die mens om zich heen creëert, voor 60% uit “ bullshit “ bestaat. Maar ik kan nog steeds niet beslissen wat nou in de computerwereld, bullshit is en wat nou feit.

Cybersecurity interesseert me, en ja ik zit te denken aan een deeltijdstudie. Maar om daar tijd en geld aan te besteden, terwijl ik daar feitelijk niet de capaciteiten voor heb lijkt me ook zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
Omniamutantur schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 15:40:

Cybersecurity interesseert me, en ja ik zit te denken aan een deeltijdstudie. Maar om daar tijd en geld aan te besteden, terwijl ik daar feitelijk niet de capaciteiten voor heb lijkt me ook zonde.
Ik denk dat je niet moet denken vanuit onmogelijkheden, maar vanuit mogelijkheden, en dan gaan kijken over hoeveel inzet je hier in wil tonen.

Ik heb even je topicstart gelezen, en denk te zien dat je een mbo-diploma hebt.

Het probleem met ICT is heel simpel: in hbo-land is het al onduidelijk wat er per opleiding gegeven wordt. Zelf werk ik voor de Hogeschool Rotterdam, Technische Informatica. Wij schurken tegen electro aan, en hebben wiskunde als harde eis. Mbo-ers kúnnen we niet weigeren (want mbo-4), maar we zien gewoon de mensen wegglippen omdat er geen wiskunde op het mbo gegeven wordt.

Je zal voor jezelf duidelijk moeten krijgen wát je verwacht van je opleiding. Volgens mij zit je nu snoeihard te kijken naar development, maar dat is een déél van ICT. Wellicht vind je development niets, en systeembeheer/netwerkbeheer leuker. Of cyber. Of management. En dan heb ik maar een heel klein deel benoemd.

Ga eens kijken bij verschillende hogescholen. Je hebt ook níet hbo-ict opleidingen die ICT verzorgen. En, nogmaals, ga eens kijken bij AD's. Kijk eens naar BIM, kijk eens naar SNE, en je zal zien dat ICT dusdanig breed is dat er écht wel een opleiding voor je is waarbij je geen wiskunde nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
Philip Ross schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 15:24:
[...]

Voor zo ver ik kan zien is het geen volledig HBO diploma maar een aantal certificaten op HBO niveau. Dat is wel echt een verschil. Zoals @retoohs ook aangeeft.
Ik had in 2018 de recruiter gesproken en als je de vijfmaanden full time doet en een jaar werkt voor een van de aangesloten bedrijven ze wel een bachelor geven. Dat was mijn vraag ook, maar ze zei dat de vakken die niet noodzakelijk zijn voor IT, er zijn ook vakken die in het curriculum zitten die zich richten op andere skills en die hebben ze eruit gehaald. Je zou toen een bachelor krijgen.

Je bent dan een jaar en 5 maanden kwijt. Wellicht is dat inmiddels veranderd...EDIT: ja je krijgt een certificaat alleen...ik vraag me af of dat handig is want kom je dan een glazen plafond tegen ooit?

Mijn interesse ging ook uit naar cybersecurity maar toen in 2018 konden ze geen bedrijven vinden die studenten konden opleiden/traineeship wegens gebrek aan capaciteit. Ik zie dat dat nu veranderd is en ze het wel aanbieden.

Ik heb rondgekeken of ik m'n VWO wiskunde wat kon opschroeven, ik ben niet slecht maar ook geen goede wiskundige. A lukt me goed B snap ik weinig van. Bij het NTI kan je erkende deelcertificaten krijgen voor wiskunde, en dat is de goedkoopste optie. Zal wel pittig zijn om ze weer in die materie te vallen na 20 jaar maar je kan ook eerst HAVO 5 wiskunde doen en dan VWO 6 lijkt me om niet meteen in het diepe te worden gegooid. En ik heb wat boeken gekocht gebruikt bij middelbare scholen en daar doorheen gegaan.

Het volwassenonderwijs ROC Mondriaan zag het niet zitten om deelcertificaten 6 VWO wiskunde B te doen omdat ze dat een te grote overgang vonden en de kans dat ik niet mee zou komen groot zou zijn. De instituten die ze aanraadden waren waanzinning duur (rond de 10k per certificaat), en NTI is vele malen goedkoper.

Er is vast ook wel een leuke student te vinden die wat bijles wil geven.

Het zou moeten lukken. Maar aan de andere kant de techniek gaat zo snel wat is een IT diploma uit 1999 nog waard? Een vriend die in IT zit zei dat wat hij tijdens zn opleiding kreeg niet echt meer zo werkt, klopt dat?

[ Voor 51% gewijzigd door LucyLG op 25-08-2020 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
Omniamutantur schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 15:01:
Zoals ik al zei; “ Een onderwerp, honderd meningen.” Het is echt verbijsterend hoe vaag en ondefiniëerbaar het beroep van ICT is.
Dat komt door dat ICT geen 'beroep' is ;-) Net als dat 'functionaris', 'bestuurder' en 'manager' niks betekent. Het is een groep met een algemeen onderwerp, maar wat je precies doet hangt sterk van je opdracht/werk af.

Je kan in 'ICT' werken zonder echt iets met computers te doen, bijv. als licentie adviseur. Je bent dan vooral een lijstje aan het afwerken en dingetjes bij elkaar knutselen in een tabel. Je kan ook in 'ICT' werken als je elke dag prototypes zit te solderen. En certificeringen uitdelen, dat kan ook 'ICT' zijn.

Er zijn wel duidelijkere termen, bijvoorbeeld:

- Software Engineer
- Systeemarchitect
- Product Owner
- Service Desk Manager

In plaats van 'ICT' doen (klinkt net zo vaag als 'bij de overheid' of 'in de industrie') kan je kijken naar het werk wat je daadwerkelijk wil doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgj82
  • Laatst online: 13:37

jgj82

Ja, maar = nee

18(!) jaar na het vroegtijdig verlaten van het VWO heb ik op de HAN een voorbereidende module voor het hoger technisch onderwijs gevolgd en ben nu in het derde jaar Embedded Systems Engineering (mix tussen electrotechniek en software-engineering) bezig. Het is aanpoten geweest maar ik heb alle wiskunde met goed gevolg afgerond ondertussen. Mijn studiegenoten die van het moderne MBO kwamen en niet deze module gevolgd hebben, hebben allemaal de opleiding verlaten. Je zou eens kunnen informeren of er bij jou in de buurt iets soortgelijks wordt aangeboden. De kosten? Iets van €300 voor een semester met 2x per week avondles. Het is voor mij elke cent waard geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
jgj82 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 19:57:
18(!) jaar na het vroegtijdig verlaten van het VWO heb ik op de HAN een voorbereidende module voor het hoger technisch onderwijs gevolgd en ben nu in het derde jaar Embedded Systems Engineering (mix tussen electrotechniek en software-engineering) bezig. Het is aanpoten geweest maar ik heb alle wiskunde met goed gevolg afgerond ondertussen. Mijn studiegenoten die van het moderne MBO kwamen en niet deze module gevolgd hebben, hebben allemaal de opleiding verlaten. Je zou eens kunnen informeren of er bij jou in de buurt iets soortgelijks wordt aangeboden. De kosten? Iets van €300 voor een semester met 2x per week avondles. Het is voor mij elke cent waard geweest.
300 is absoluut geen geld. Zelfs zonder vervolg het geld waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgj82
  • Laatst online: 13:37

jgj82

Ja, maar = nee

DiedX schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 21:55:
[...]

300 is absoluut geen geld. Zelfs zonder vervolg het geld waard.
Ik zie net dat het wel aan inflatie onderhevig is geweest maar nog steeds zou ik het weer doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Niet online
Ik volg HBO ICT in deeltijd met dyscalculie en vind het goed te doen. In de lessen komt wiskunde wel steeds terug maar ik kreeg zelf erg goed les, ik heb zelfs betere cijfers gehaald dan op de hele middelbare school!

Als je een bewijs van je dyscalculie hebt kun je ook bij de decaan een verklaring voor extra tijd krijgen bij tentamens, dan haal je misschien net de overschrijffouten eruit. Wij mogen trouwens altijd kladpapier gebruiken en bij de meeste toetsen is een rekenmachine toegestaan. In andere digitale toetsen mag je alleen bij bepaalde sommen een rekenmachine in de toets zelf gebruiken maar als je die nodig hebt voor een andere vraag dan blader je daar natuurlijk even heen ;) Daarna moet je alleen nog zorgen dat je de juiste tekens intoetst. Dus neem een lineaal mee of schrijf een getallenlijn op je kladblaadje als geheugensteun voor de volgorde, dat helpt mij altijd erg goed!

Laat je niet afschrikken, het is mij persoonlijk erg meegevallen (en mijn zelfvertrouwen qua wiskunde echt compleet hersteld) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
Wellicht is het handig - als je HBO-ICT doet - je er bij zet welke differentie je hebt gekozen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 30-05 17:26
LucyLG schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 19:29:
[...]
Ik had in 2018 de recruiter gesproken en als je de vijfmaanden full time doet en een jaar werkt voor een van de aangesloten bedrijven ze wel een bachelor geven. Dat was mijn vraag ook, maar ze zei dat de vakken die niet noodzakelijk zijn voor IT, er zijn ook vakken die in het curriculum zitten die zich richten op andere skills en die hebben ze eruit gehaald. Je zou toen een bachelor krijgen.
Je krijgt geen bachelor diploma bij deze opleiding. Je krijgt een certificaat welke gelijk staat aan 90 studiepunten. De HvA biedt wel de optie om daarna versneld een bachelor te halen middels hun deeltijd HBO IT. Alleen heeft nog niemand dit gedaan. Iedereen is dan al aan het werk in de IT en heeft al een (niet relevante) bachelor of master.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Niet online
DiedX schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 10:23:
Wellicht is het handig - als je HBO-ICT doet - je er bij zet welke differentie je hebt gekozen.
Wie ik? In het eerste semester is wiskunde gelijk voor iedereen onafhankelijk van de richting. Je krijgt een deel over logica en verzamelingen (niet echt rekenen) en een deel waarbij je moet kansrekenen. Daar krijg je trucjes voor aangeleerd. Bij BIM maak je in tentamens een paar berekeningen over rendabiliteit, moet je vragen beantwoorden over jaarverslagen en een business case kunnen berekenen. Ook komt later in de studie het berekenen van procesverbeteringen aan bod. Ik heb begrepen dat je als je themasemester Big Data volgt je ook weer losse wiskundevakken krijgt, die schijnen wat pittiger te zijn. De rest van de vakken en richtingen weet ik (nog) niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
JA JIJ ;)

HBO-ICT heeft die karakteristieke gedeelde basis, waarna je een verdieping kiest. Ik denk dat het voor TS belangrijk is om A) dit te beseffen en B) dat iemand meegeeft welk profiel hij gekozen heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin_v_z
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:15
Mijn eigen ervaring als software ontwikkelaar.

Ten eerste, ict is zo'n breed begrip. Vergelijk het maar met de zorg. Als je zegt ik wil in de zorg werken kan dat vanalles zijn. Je hebt verpleging, receptioniste, chirurgen enz enz. Betekent dus niet dat ze elkaars taken zomaar kunnen overnemen. Ook niet dat ze geschikt zouden zijn om elkaar werk te doen. Wat ik van die opleidingen begrijp is dat ze een brede basis leggen om een baan in de ict sector te krijgen. Zelf ben ik niet heel bekend met de opleidingen dus daar kan ik verder niet veel over zeggen. Behalve wat andere hier al hebben aangekaart, bedenk wat je zou willen doen en zoek daar de juiste opleiding bij.

Dan het wiskunde. Dit zal dus ook deels afhankelijk zijn van wat je precies wil gaan doen. Zelfs als programmeur zal de ene nauwelijks kennis hierover nodig hebben en de andere heel veel. Dat ligt er voor een groot deel aan aan wat voor soort projecten je werkt.
Niet goed kunnen hoofdrekenen is in mijn opzicht ook echt geen issue. Ik ben daar ook niet heel sterk in. Ik pak liever een rekenmachine, en gelukkig is die slechts een klik verwijderd op de computer ;)a
Wat wel vaak terug komt is begrijpen wat je wil uitrekenen, en hoe. Kleine dingen zoals hoe bereken ik een gemiddelde, hoe een percentage van een ander getal. Berekening die ik ook zou maken als ik bijvoorbeeld een kastje van hout zou maken en maten moet uitrekenen. Allemaal niet echt heel spannend.
Natuurlijk zijn er ook programmeurs die hele moeilijke formules moeten bedenken en weet ik wat. Maar dat ligt echt aan het soort programma waar ze aan werken.

Verder heb je een paar vragen die erg globaal zijn en meer in de trend van hoe werkt een computer/netwerk. Als je wil kan je je daarin verdiepen. Uit ervaring weet ik dat zeker niet iedereen in de IT dit echt weet. Er zijn bijvoorbeeld zat ontwikkelaars die echt niet weten hoe een cpu precies werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:47
Kort antwoord (en daar laat ik het ook bij :P): Afhankelijk van welk carrièrepad je ambieert, zijn er letterlijk tientallen functies in "de ICT" waar je geen wiskunde voor nodig hebt. 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
Wat ik zei NTI biedt prima scholing en diploma's worden erkend. Het is goedkoop en biedt mogelijkheid je wiskunde op te schroeven tot op het gewenste niveau. Je wilt tijdens de IT opleiding niet steeds achterop lopen. Dat is niet leuk. Het voorwerk is easy te doen. Die 300 euro zoals hiervoor genoemd is realistisch.

NTI heeft online opleidingen. Ook kan je boeken kopen van de boekenhuizen van de middelbare scholen. Het zal je vast lukken om daar zelf doorheen te gaan. Ik ben begonnen met wiskunde for dummies, dat was niet moeilijk maar geen havo/vwo niveau vermoedde ik. Ik wil niet arrogant zijn maar was mij te simpel en denk dat HBO IT toch niveautje hoger ligt..
Pagina: 1