Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Memtest86 errors bij geheugen op 3200Mhz

Pagina: 1
Acties:

• Mythio
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 26-11 10:17
Afgelopen week heb ik mijn PC geupgrade met een set nieuwe hardware, waaronder de combinatie van:

G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK
ASRock B550M Pro4
Ryzen 5 3600

Helaas merkte ik de afgelopen dagen dat de PC niet stabiel is. Crashes bij games, CRC errors bij het uitpakken van bestanden, etc. Memtest86 laat zien dat het geheugen errors geeft. Dit echter alleen als ik het XMP profiel gebruik van het geheugen (3200, timings 16-18-18-38, 1.35v). Als ik het moederbord op "auto" set, wordt het geheugen op 2133mhz geklokt en geeft memtest geen errors...alleen is dat uiteraard niet de bedoeling.

Kan ik hier zelf nog iets aan doen of moeten de stickjes terug en omgeruild?

Het moederbord staat op de QVL van het geheugen, met de XMP settings.

Alle hulp is welkom!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je kunt het voltage eens iets hoger zetten. Dat wil dat soort instabilliteiten nog wel eens verhelpen.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:12
Probeer hem eens iets langzamer.
Dus XMP, maar dan op 3000 mhz.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• PuijkeN
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 28-11 00:35

PuijkeN

euhm ?

Ik heb dit ook ooit eens voorgehad, niks stabiel behalve 2133mhz met CL20 ofzo. Ging toevallig ook om een GSkill setje, XMP profiel was gewoon onmogelijk.

Na veel prutsen met timings en voltage bleek uiteindelijk gewoon één latje van de kit defect te zijn. Ik zou daarom in jouw geval dezelfde memtest met XMP doen latje per latje. Ik vermoed dat er minstens eentje defect is.

Gewoon terugsturen voor RMA en nieuw vragen!

PVOutput

• Mythio
Gisteren nog wat verschillende settings geprobeerd, maar alleen de echt lage settings geven geen errors. Daarna teruggezet op XMP om vandaag 1 stickje tegelijk te proberen, maar nu het probleem dat er geen beeld meer verschijnt. Ook de muis en het keyboard lijken geen stroom meer te krijgen... erg vreemd allemaal.

CMOS batterij er uit helpt ook niet. Denk dat het RAM toch echt overleden is...

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Het kan goed zijn dat er iets mis is met het geheugen maar het kan ook zijn dat het geheugen niet goed wil werken op de hoogste instellingen in combinatie met jouw moederbord of processor. Als het geheugen niet op de QVL lijst staat dan is er geen garantie dat het allemaal werkt.

Dat het dan wel werkt op de automatische instellingen valt te verklaren omdat dit snelheden zijn die binnen de JEDEC standaarden passen. Deze zijn meestal een stuk conversatiever en stellen dus minder eisen aan je geheugencontroller en uiteraard aan het geheugen zelf.

Het advies van @TERW_DAN was prima. Vaak werkt het door de instellingen handmatig in te geven en dan een iets hogere spanning in te voeren. Als dit niet werkt kan je nog wat spelen met de snelheid en de timings maar er is geen magische instelling die het ineens laat werken.

Uiteraard kan het geheugen nog altijd gewoon defect zijn waardoor het niet werkt op de hoogste snelheid die het zou moeten kunnen halen. Als je moederbord een reset CMOS knop heeft kan je die nog proberen om zo terug op de automatische instellingen te komen?

• Blastpe
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:17
TERW_DAN schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 22:27:
Je kunt het voltage eens iets hoger zetten. Dat wil dat soort instabilliteiten nog wel eens verhelpen.
Admiral Freebee schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 11:40:
Het advies van @TERW_DAN was prima. Vaak werkt het door de instellingen handmatig in te geven en dan een iets hogere spanning in te voeren. Als dit niet werkt kan je nog wat spelen met de snelheid en de timings maar er is geen magische instelling die het ineens laat werken.
Ik zou hier toch graag even op willen inhaken. Het door de TS aangehaalde geheugen G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK kan namelijk voorzien zijn van Samsung C-dies. Deze schalen negatief bij een voltage boven 1.35V. Of te wel bij voltage verhoging wordt dit geheugen minder stabiel.

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:44
Bij welk onderdeel van Memtest86 kreeg je errors? Hammer test toevallig?

Team anti-scalp - wauw..

• Mythio
Het moederbord staat op de QVL lijst van het geheugen dus dat moet kunnen. Heb nu het geheugen op 2933mhz gezet en dan is het fouten maar 1 tot nu toe. 1 stap lager zou welllicht al werken. Ik heb echter wel een RMA aangevraagd inmiddels, want het moet gewoon werken op 3200Mhz.

@5pë©ïàál_Tèkén ; bij test 3, moving inversions verschijnen de eerste paar honderd errors. Daar breek ik hem meestal al af omdat ik begrepen heb dat het aantal fouten op 0 moet blijven, anders is er al iets mis.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-11 12:09

M2M

medicijnman

Mythio schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 14:55:
Het moederbord staat op de QVL lijst van het geheugen dus dat moet kunnen. Heb nu het geheugen op 2933mhz gezet en dan is het fouten maar 1 tot nu toe. 1 stap lager zou welllicht al werken. Ik heb echter wel een RMA aangevraagd inmiddels, want het moet gewoon werken op 3200Mhz.

@5pë©ïàál_Tèkén ; bij test 3, moving inversions verschijnen de eerste paar honderd errors. Daar breek ik hem meestal al af omdat ik begrepen heb dat het aantal fouten op 0 moet blijven, anders is er al iets mis.
Maar wie zegt dat het aan het geheugen ligt? De controller kan ook de oorzaak zijn.

En je hebt ook gezien dat als je alle sloten bezet, de maximale snelheid van het geheugen terugzakt? Ik denk niet dat het van toepassing is op jouw case, maar als je echt 4 reepjes er in zou hebben zitten is de tabel op de specs pagina van het moederbord wel handig :)

-_-

• Mythio
Die tabel heb ik gevolgd (er zitten maar 2 reepjes in). Die tabel geeft overigens ook aan dat bij 2 reepjes, in slot A2 en B2, de maximum snelheid 3200Mhz is. Nu draait het op 2833Mhz en tot nu geen fouten.

Je bedoelt de geheugen controller van het mobo? valt dat specifiek te testen?

• lightemup
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 27-11 15:31
Welke BIOS versie gebruik je?

• Mythio
Volgens HWINFO is dat P1.10.

• lightemup
In dat geval, als ik jou was, zou ik de BIOS updaten naar versie 1.20. (via de ASRock site) Daarin word ook de AMD AGESA versie geüpdate. Daar zou wel eens de oplossing kunnen zijn, aangezien AGESA verantwoordelijk is voor het aansturen van het geheugen. Meer infohttps://en.m.wikipedia.org/wiki/AGESA

Lees wel, het is niet zonder risico's. Zorg dat je een zo stabiel mogelijk systeem hebt voor je de bios update.

• paragon
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:15
@Mythio Geheugen controller zit in de CPU

• Mythio
lightemup schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 17:59:
[...]

In dat geval, als ik jou was, zou ik de BIOS updaten naar versie 1.20. (via de ASRock site) Daarin word ook de AMD AGESA versie geüpdate. Daar zou wel eens de oplossing kunnen zijn, aangezien AGESA verantwoordelijk is voor het aansturen van het geheugen. Meer infohttps://en.m.wikipedia.org/wiki/AGESA

Lees wel, het is niet zonder risico's. Zorg dat je een zo stabiel mogelijk systeem hebt voor je de bios update.
Correctie, het was de B550 Pro4 (zonder M). BIOS update uitgevoerd, maar het geheugen geeft nog steeds fouten op snelheden hoger dan 2866Mhz. Helaas :|

• lightemup
Mythio schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 19:21:
[...]

Correctie, het was de B550 Pro4 (zonder M). BIOS update uitgevoerd, maar het geheugen geeft nog steeds fouten op snelheden hoger dan 2866Mhz. Helaas :|
Helaas, het was te proberen.

Ik zie trouwens dat het geheugen NIET op de QVL van ASRock staat?

Ik zou het geheugen omruilen voor een ander type/merk wat wel op de QVL van ASRock staat.

• Mythio
Inmiddels stabiel het geheugen draaien op 2866Mhz. Vraag me af in hoeverre het zinvol is de RMA procedure door te zetten (zit dan een tijd zonder werkende PC). Wat zouden jullie doen in dit geval? Is het verschil van +-400Mhz de moeite waard?

Verwijderd

Mythio schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 12:26:
Inmiddels stabiel het geheugen draaien op 2866Mhz. Vraag me af in hoeverre het zinvol is de RMA procedure door te zetten (zit dan een tijd zonder werkende PC). Wat zouden jullie doen in dit geval? Is het verschil van +-400Mhz de moeite waard?
Absoluut de moeite waard. Niet zo houden, daar ga je spijt van krijgen. Ryzen staan bekend om de enorme baat die ze bij snel geheugen hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2020 12:31 ]

• PuijkeN
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 28-11 00:35

PuijkeN

euhm ?

Ik zou het ook gewoon terugsturen, het gaat volgens mij gewoon om defect geheugen ... heb je niemand in de buurt waar je 2 snelle latjes van kan lenen om even te testen of het niet aan je cpu zou liggen? Of omgekeerd heb je geen systeem waar je je 2 latjes in kan proppen om daar even mee te testen, veel kans dat daar ook gewoon memtest fouten uit komen hoor.

Heb je al eens DRAM calculator geprobeerd? Ik vermoed niet dat het gaat helpen .. maar ik vind die settings vaak beter werken dan de XMP profielen die ingebakken zitten.

Zoals ik al zei heb ik identiek hetzelfde voor gehad met mijn eerste set .. ik dacht toen dat het aan de Ryzen 1200 lag die in het mobo zat, snelheden hoger dan 2666 resulteerden in crashes en onstabiliteit. Tot mijn verbazing kreeg op de 3900x het geheugen ook niet hoger dan 2666. RMA voor een nieuw setje en alles werkt nu op de geadverteerde snelheden. Ik had toen bij Amazon besteld en kon mijn defecte setje dus wel houden tot de nieuwe set gearriveerd was. Afhankelijk van de leeftijd van je geheugen kan je dit ook proberen bij jou shop of het proberen aangeven als DOA en gewoon nieuw materiaal vragen ipv een RMA.

Laatste edit: mijn set stond trouwens ook niet op de QVL, wat een gedoe is dit vantegenwoordig... 8)7 ik zie trouwens in jouw QVL verschillende chips met Hynic M-die staan met dezelfde specificaties als jouw geheugenset. Ik zie eigenlijk niet in waarom het dan niet zou werken met jou set .. het is waarschijnlijk niet getest maar om daardoor onmiddelijk te zeggen dat het incompatibel is ..

[ Voor 65% gewijzigd door PuijkeN op 27-08-2020 13:10 ]

PVOutput

• Mythio
Ik vermoed inderdaad dat het niet getest is, niet zozeer dat het niet compatibel is. Anders zou dit moederbord niet op de QVL van het geheugen staan; neem aan dat zij wel getest hebben.

Zal eens kijken wat de webshop kan betekenen. De opties die ik zie maken geen onderscheid tussen RMA en DOA..

• Mythio
De shop geeft inderdaad aan dat het beste is om deze terug te sturen en crediteren en tegelijk een nieuw setje te bestellen. RMA gaat minimaal 8 werkdagen duren, dus dan zit ik erg lang zonder PC.

Nu was ik aan het kijken op het moederbord QVL, maar ik zie geen vergelijkbaar 32GB setje. Of lees ik fout?
Zeg er wel bij dat ik hier vaak gezien heb dat Corsair niet geweldig is momenteel, dus die heb ik niet in detail bekeken.
Is er een alternatief setje dat jullie zouden aanraden op een vergelijkbaar prijspunt?

Edit; volgens de G-Skill QVL zou ook dit setje moeten werken: F4-3200C16D-32GIS. Zou dat beter zijn?

[ Voor 16% gewijzigd door Mythio op 28-08-2020 15:19 ]

• Mythio
Heb een nieuw setje gekregen en deze draait zonder problemen op 3200mhz. Memtest86 geeft geen errors. Duidelijk dus een stuk setje geheugen; gaat vandaag nog terug.

offtopic:
Excuus voor de drie posts achter elkaar, maar er zat best tijd tussen ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Mythio op 31-08-2020 15:42 ]

Pagina: 1