Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo44
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 30-08 22:34
Mijn vraag:

Gisteren mijn setup ge-upgrade en ik draai nu op het volgende:

Moederbord: ASRock B550 Pro4
Processor: AMD Ryzen 5 3600
CPU Koeler: Arctic Freezer 34 eSports DUO (Zwart / Wit)
Geheugen: Crucial Ballistix BL2K8G32C16U4W (OC @ 3600mhz)
Videokaart: Gigabyte Radeon RX 5700 XT
Voeding: Cooler Master V850 Gold

Maar ik vind dat mijn CPU echt raar doet, in CoreTemp zie ik de temperatuur een hele tijd pieken naar 52 graden en dan weer afbouwen naar iets van 40 graden.
Na een aantal seconden herhaald dit zich weer en dat gaat continue zo. Als ik in ASRock A-Tuning kijk zie ik hetzelfde gebeuren en bij HW Info bijvoorbeeld ook.
Het enige programma die een andere temperatuur aangeeft is AMD Ryzen Master, daar staat ie een hele tijd netjes rond de 40 en dat blijft ie ook.

Heeft AMD Ryzen Master het nu fout of al die andere programma's? Wie kan voor mij wat helderheid scheppen...

Relevante software en hardware die ik gebruik:

AMD Ryzen Master, CoreTemp, ASRock A-Tuning, HW Info.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

- Corsair Service in Services.msc uitschakelen verhelpt het pieken niet (internet zegt van wel).

- Heb al wat gespeeld met instellingen qua fanspeeds op bepaalde temperaturen, tevergeefs.

- Undervolten naar 1,25v (of lager, getest tot 1,1v) verhelpt het pieken (default = 1,4v), dan blijft de temp stabiel in alle programma's behalve AMD Ryzen Master, die zakt 1 graad en blijft stabiel.
Maar stel nu dat ik op die undervoltage blijf, verlies ik dan geen prestaties als ik ga gamen?

[ Voor 7% gewijzigd door Milo44 op 23-08-2020 21:27 ]

I, a stranger and afraid in a world I never made...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:40
Ik moet zeggen dat deze vraag al tientallen keren is langsgekomen.

Zoek maar eens op hoge tenperatuur AMD of iets dergelijks.

Een Ryzen heeft 10-tallen sensoren en de meeste software pakt de hoogste van alle temperaturen.

En dat zegt helemaal niets over de daadwerkelijke temperatuur van de cpu.

Een Ryzen 3000 is een hele kleine chip (7nm) en door de hoge dichtheid kan de lokaal temperatuur snel oplopen.

Ryzen Master is van AMD zelf en betekent de juiste waarde.

De rest: niet naar kijken of druk over maken. AMD weet prima hoe hun CPU’s draaien, weinig om je zorgen over te maken.

[ Voor 6% gewijzigd door White Feather op 23-08-2020 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo44
Ik weet dat het internet er vol mee staat en het was mij over het algemeen ook duidelijk dat AMD CPU's wat warmer draaien.
Echter wilde ik de vraag sowieso stellen want ik wilde weten welk programma het nu juist aantoonde en die is zojuist beantwoord, dus mijn dank daarvoor.

Ik vraag mij echter nog steeds af wat die pieken continue veroorzaken, maar ik denk dat ik de CPU voorlopig op undervoltage ga laten staan en dan ga ik binnenkort even benchmarken of ik prestaties verlies i.t.t. 1,4v.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emiel1986
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
Verwijderd hw-info doe houd je boel ook wakker.

Houd gewoon ryzen master aan.

Of msi aftherburner samen met rivatuner en je altijd de actuele temps.

Zo word mijn 3600 icm arctic freezer 2 120mm, niet warmer dan 55 graden tijdens gamen.

En mijn gigabyte gtx 1660super (itx) niet warmer dan 70graden.

Mvg Emiel

[ Voor 11% gewijzigd door Emiel1986 op 26-08-2020 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo44
Ik heb vanavond 2x gehad dat als ik CoD:MW aan het doen ben mijn PC instant op zwart gaat en herstart.
Het valt mij in CPU-Z op, dat ie standaard tegen de 4,2Ghz aan staat te dansen terwijl ik op mijn bureaublad sta en er geen specifiek OC profiel actief is oid? Ook in mijn BIOS heb ik de processor niet OC'ed...

Weet eigenlijk niet of het uberhaupt mijn CPU is, maar is er een manier om je CPU 1,5v (standaard 1,4v) minder te clocken (dus op 1,25v) maar dat ie zichzelf nog wel OC'ed of meer voltages geeft wanneer dit nodig is?