Autoradio gaat niet meer aan

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmazing
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08-05 16:14
Hallo,

Ik heb 2 dagen geleden een Fiat Stilo uit 2004 gekocht.
Helaas gaat de radio daarvan niet meer aan. In eerste instantie ging de radio nog aan en uit soms, maar nu helemaal niet meer. Het betreft niet de originele radio.

Ik heb eens naar de bekabeling gekeken maar heb er helaas geen verstand van.

Hieronder enkele foto's van de bekabeling. Heeft dit wellicht iets te maken met de rode kabel die los zit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GTMGK0bpPlbeU8T8nMTD3UPnO0I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ynhUY4TeOkEjvMCmdbPsBmYw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6SBh8SVVliCRMsJfxy6ONGnCiPY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y8rB4XvXTPB1eD004WYDRmBc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PWkSytx7aSrftqDBxMfS-wZpzOM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MA6lLvEK1iHDHIpDmy9ZGGR3.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:55
Ja. Die rode kabel zat waarschijnlijk aan die gele kabel. En ben je vanaf de radio gezien de rode en gele allebei nodig. De ene is de geschakelde 12v en de andere de permanente. Al zijn kroonsteentjes nogal ongeschikt voor in een auto.

[ Voor 34% gewijzigd door .Maarten op 23-08-2020 21:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bigbangtheory
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 18-09-2020
Lijkt dat de continue 12v en geschakelde 12v aansluiting op elkaar doorverbonden zijn. Tevens ligt de originele 12 kabel bloot. Dit is zeker niet gewenst. Lijkt een zeer slechte aanpassing van de kabels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmazing
Bedankt voor de snelle reacties.

Is dit iets wat ik zelf kan 'repareren' zonder enige weet ervan?

Ik heb overigens gisteren deze radio besteld: https://www.amazon.nl/gp/...tle_o00_s00?ie=UTF8&psc=1

Als ik die radio er in zou willen zetten, gaat dat dan met dezelfde kabels die er nu inzitten? (Dus zou ik de huidige radio dan eerst werkend moeten krijgen?)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bigbangtheory
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 18-09-2020
Uhmazing schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 21:14:

Ik heb overigens gisteren deze radio besteld: https://www.amazon.nl/gp/...tle_o00_s00?ie=UTF8&psc=1

Als ik die radio er in zou willen zetten, gaat dat dan met dezelfde kabels die er nu inzitten? (Dus zou ik de huidige radio dan eerst werkend moeten krijgen?)
Is zo op afstand zeer lastig te zien. Weet zo niet waar je woont maar misschien woont een Tweaker dicht bij en kan die even kijken.
Persoonlijk zou ik de kabels in originele staat herstellen en vanuit daar verder gaan, op internet staan de kleurenschemas voor zo’n iso aansluiting.
Op deze manier, wat ik zo zie, gaat het nooit helemaal werken. Of de radio verliest nu steeds zijn “geheugen” omdat alles op geschakeld staat of de radio gaat niet uit omdat het nu juist altijd op continue 12v staat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik zou de rode kabel weer aansluiten op de lege plek in het kroonsteentje.

Als je een nieuwe radio aansluit, doe het dan even netjes, met amp stekker verbindingen die je netjes met katoentape omwikkeld.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• J.Thermaltaker
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:35
Mocht ie na het herstellen van de draad nog niks doen.. controleer gelijk even je zekering!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:03
Bij een Stilo moet je de geschakelde 12v van de aanstekerplug halen.

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmazing
Zojuist nog eens geprobeerd om de rode kabel aan te sluiten in het kroonsteentje, maar nog altijd niks. Zekering van de radio is niet doorgebrand, dus zou nog intact moeten zijn?

Woont er toevallig iemand in Zuid-Limburg die toevallig binnenkort tijd heeft en eens erheen zou kunnen kijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .Maarten
Heb je de rest van de zekeringen ook gecheckt in de zekeringkast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmazing
.Maarten schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 00:41:
Heb je de rest van de zekeringen ook gecheckt in de zekeringkast?
Dat nog niet inderdaad. Is er in die zekeringenkast dan dus ook weer een zekering voor de radio? Of welke zekeringen moet ik daar controleren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-12-2024
Dit is een 2DIN autoradio, maar op jouw foto zie ik alleen maar ruimte voor een 1DIN. Heb je wel een 2DIN inbouwframe en paneel voor een 2004 Stilo?

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:41

Bestla

M/M -> V/F

yodeluxe schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 07:01:
[...]

Dit is een 2DIN autoradio, maar op jouw foto zie ik alleen maar ruimte voor een 1DIN. Heb je wel een 2DIN inbouwframe en paneel voor een 2004 Stilo?
Het is een 1 DIn radio ;)

Op de foto lijkt het alsof die andere rode die wel in het kroonsteentje zit apart naar voren te lopen. Kijk eens bij je accu of je die rode draad terug kan vinden. Die rode uit je kabelboom is eigenlijk de goede, en die andere van een hobby figuur die niet weet waar hij mee bezig was.

Heb je een multimeter? Meten is weten. kabelboom : Zwart =Massa, Rood 12V geschakeld, Geel 12V Ongeschakeld, dus buiten contactslot om. Alle andere kleurtjes zijn voor je speakers.

Focus dus op de rode en de gele uit de kabelboom. Check de zekering van die groep. Staat vast op het deksel van je zekeringkastje.

Ik vermoed dat die losse rode uit de kabelboom de reden is dat die radio niets meer doet. Die zat al los waardoor de radio soms wel aanging. Nu hij zo los ligt, is die zekering kapot, dat is zeker.

[ Voor 61% gewijzigd door Bestla op 24-08-2020 07:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-12-2024
Nee hoor, het is een 2din:

Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/81h2SVx01rL._AC_SL1500_.jpg

Het gaat er juist om dat TS een 1din radio wilt vervangen voor een 2din.

[ Voor 11% gewijzigd door yodeluxe op 24-08-2020 08:36 ]

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:17

bonzz.netninja

Niente baffi

My2cents maar rij gewoon ff langs een fiat garage (oid) en vraag of ze even willen kijken en advies geven. Als het een nette garagist is doet hij dat gewoon gratis en helpt ie je weer op weg.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WTBram
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:41
yodeluxe schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 07:01:
[...]

Ik denk dat het helpt om dit in lekentaal nog even samen te vatten, ondanks dat het niet de oorspronkelijke vraag is:
De hoogte van je nieuwe radio is tweemaal zo hoog als die van de radio die je er nu in hebt. Je nieuwe Amazon radio gaat fysiek niet in de huidige sleuf passen, tenzij je daar een nieuw paneel voor koopt en inbouwt, met een tweemaal zo hoge sleuf.

En: ik ben ook wel benieuwd wat er achter de blauwe tape vandaan komt. Kun je die losmaken, en er een foto van maken? Misschien verklaart dat nog iets, het zit in elk geval om een voedings-ader.

En eens met @Bestla: Als er spanning op die loshangende rode draad staat, en die heeft ergens het chassis geraakt, dan moet er inderdaad een zekering zijn doorgegaan.
Als je een spanningsmeter hebt, of een goedkope ergens bestelt, kun je meten of er spanning staat op de aders waar je spanning verwacht.

[ Voor 20% gewijzigd door WTBram op 24-08-2020 09:40 ]

Have no fear, the engineer is here

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bestla

Bestla

M/M -> V/F

yodeluxe schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 08:35:
[...]

Nee hoor, het is een 2din:

[Afbeelding]

Het gaat er juist om dat TS een 1din radio wilt vervangen voor een 2din.
De huidige is 1DIN, en daar had ik het over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16:35
Huidige is 1 din, nieuwe 2 din. Dat past niet in je dashboard. Kan wel leuk lijken maar passen doet het niet.

gele draad zou permanent 12 volt moeten hebben en wordt gebruikt voor de geheugens van de radio. die zit er ook wat gekunsteld uit. Stekkertje in de plastic sleeve ziet er wat raar uit en het blauwe isolatieband belooft ook wel wat. Lijkt erop dat in de stekker de aansluitingen omgedraaid zijn door een vorige eigenaar.

Verder is de rode losse draad ws. je voeding voor de radio. door iemand ergens van afgetakt. Meet eens op die draad of er 12 volt op staat en wanneer (met contact aan =geschakeld, anders permanent). Kans bestaat dat iemand een voeding onder de motorkap bij de accu heeft gelegd of afgetakt van een ander systeem (dat het nu ook niet meer doet als er geen spanning is). Vaak wordt een aanstekerplug misbruikt of wordt er zomaar ergens een draad afgepakt die spanning heeft.

De pluggen in je radio zijn standaard iso-stekkers. de meeste radios hebben die ook zodat dit ws. wel zal passen.

benno

[ Voor 27% gewijzigd door Bvanham op 24-08-2020 10:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bestla

Bestla

M/M -> V/F

@Uhmazing Ik ben bang dat je nieuwe radio niet gaat passen. Als ik de plek zie in je dashboord, dan is dat geen los item wat je losklikt en vervangt voor een ander met een 2DIN radio uitsparing.

Wilje juist een groot scherm zoals die van je link, dan zijn er ook 1 DIN modellen met een uitschuifscherm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18:06
Als die rode kabel (12v+) er zo los bij hangt is de kans groot dat er sluiting is gemaakt en de zekering in je zekeringbox is doogebrand. In het onderhoudsboekje van de auto staat altijd een zekeringschema (even opzoeken) en de betreffende zekering vervangen (nádat je al de kabels weer netjes hebt vastgemaakt natuurlijk)
Wees er ook alert op dat een zekering er prima uit kan zien.. maar toch defect kan zijn. De enige manier dat je zeker weet of een zekering werkt is meten..

*sowieso

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DonJunior
Bestla schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 09:40:
[...]

De huidige is 1DIN, en daar had ik het over.
@Bestla Dan zit je zelf ook niet op te letten toch?
@yodeluxe reageert op de link met de opmerking "Dit is een 2DIN radio" (die uit de link dus) en op de foto (van de TS) ziet hij alleen ruimte voor een 1DIN (en terecht)..
.. en vervolgens maak jij de opmerking.. "Dit is een 1DIN".. .. dus jullie hebben een (off-topic) discussie terwijl jullie het met elkaar eens zijn.. heel goed!! 8)7

*sowieso

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• .Maarten
bonzz.netninja schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 08:39:
My2cents maar rij gewoon ff langs een fiat garage (oid) en vraag of ze even willen kijken en advies geven. Als het een nette garagist is doet hij dat gewoon gratis en helpt ie je weer op weg.
Een nette garagist laat je gewoon betalen en haalt dat kroonsteentje er tussen uit en sluit alles netjes aan. Kroonsteentjes zijn niet geschikt voor gebruik in een auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remie
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08-05 09:21
Het is niet zoals het hoort om dat met een kroonsteen aan te sluiten.
Maar ik weet bijna zeker als je die rode kabel in het kroonsteentje (aan de gele zijde) stopt dat hij dan gaat werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

teacher schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 22:06:
Ik zou de rode kabel weer aansluiten op de lege plek in het kroonsteentje.

Als je een nieuwe radio aansluit, doe het dan even netjes, met amp stekker verbindingen die je netjes met katoentape omwikkeld.
Ik zou dan geïsoleerde amp connectoren gebruiken en niet met tape gaan lopen kutten. Tape en netjes gaan niet saman :P

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

evilution schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 10:53:
[...]

Ik zou dan geïsoleerde amp connectoren gebruiken en niet met tape gaan lopen kutten. Tape en netjes gaan niet saman :P
Even mezelf quoten
Katoentape is tegen het rammelen, net als bij de originele bedrading.

Over de 1din / 2din discussie:
De radio van de TS is sowieso niet de originele radio: in een stilo zit standaard een 2din radio, al dan niet met scherm. De ruimte is er dus, wellicht dat er nu een extra paneeltje in zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:17

bonzz.netninja

Niente baffi

.Maarten schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 10:50:
[...]

Een nette garagist laat je gewoon betalen en haalt dat kroonsteentje er tussen uit en sluit alles netjes aan. Kroonsteentjes zijn niet geschikt voor gebruik in een auto.
Mjah TS wil graag zelf hobby-en volgens mij. Daar hoort advies bij, niet het laten doen tegen betaling.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaxterR
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-11-2024

MaxterR

maxter_nl

teacher schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 11:37:
[...]

Even mezelf quoten

[...]

Katoentape is tegen het rammelen, net als bij de originele bedrading.

Over de 1din / 2din discussie:
De radio van de TS is sowieso niet de originele radio: in een stilo zit standaard een 2din radio, al dan niet met scherm. De ruimte is er dus, wellicht dat er nu een extra paneeltje in zit.
Nou dat van die 2-din dacht ik ook bij een Stilo, maar als je de foto's bekijkt van TS dan is er (volgens mij) duidelijk te zien dat er slecht een 1-din chassis deel zit. En zo te zien is er zonder een aantal onderdelen van het dashboard te vervangen ook geen ruimte voor een 2-din's apparaat?

GTA: maxter_nl PSN: maxter_nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uhmazing
De zekering uit het zekeringenkastje was inderdaad doorgebrand. Heb de rode kabel erin gestoken en vervolgens de zekering vervangen. Nu gaat de radio wel aan, maar blijft deze telkens uit en aan gaan. Ik heb dus geen kans om te testen of er geluid uit komt o.i.d.

Kan dit aan de radio zelf liggen? Of toch nog aan de bekabeling? Op dit moment zit alles er op onderstaande manier in:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4SWGIc7PrfhB1Jqde3JOYVrq62Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nm2O2dClLrdmyS6anpODwnbm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_WE75c0iz5NOTgdeYXxEekX4Ktw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q1XIdx2kS2ysUCpeXqgrJTV3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PNGfLt9H7fq1teiihcJA2f9Q_a4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NHLxeqinSIp0sojX57KFKoUX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:05
[verwijderd]

[ Voor 98% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 14:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oeken
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:20
Zo niet, anders even met een multimeter kijken of er 12v op de gele en rode zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Laatst online: 06-06 22:28

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Bij welke rode draad heb je de gele nu gestoken, in het kroonsteentje? Rood uit de kabelboom, of de losse rode? Verder, in de ISO-connector moet je geel een kwartslag draaien en naar beneden drukken.

/edit: @Oeken Afgaande op de gebleken kennis en ervaring lijkt het mij niet raadzaam dat TS een multimeter ter hand neemt :+

[ Voor 24% gewijzigd door Thijsmans op 24-08-2020 17:14 ]

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmazing
Thijsmans schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 17:12:
Bij welke rode draad heb je de gele nu gestoken, in het kroonsteentje? Rood uit de kabelboom, of de losse rode? Verder, in de ISO-connector moet je geel een kwartslag draaien en naar beneden drukken.

/edit: @Oeken Afgaande op de gebleken kennis en ervaring lijkt het mij niet raadzaam dat TS een multimeter ter hand neemt :+
De losse rode in het kroonsteentje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmazing
Ik kan de gele pin niet doorduwen. Lijkt erop dat er een ander uiteinde op moet? Deze lijkt namelijk veel te lang, vandaar dat deze ook uitsteekt. Zie onderstaande foto's.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xc7gWti3igOaUugfKzXuuzcEq7g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TKLtucjNjMoOp9oIQ5gZTZ4A.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6-tLaepX7J4F4FK_fEz2MYu8ne8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lPQvavryRdXmtjWi3zcZ5EJ3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Laatst online: 17:05
[verwijderd]

[ Voor 91% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 11:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:46
Uhmazing schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 17:25:
Ik kan de gele pin niet doorduwen. Lijkt erop dat er een ander uiteinde op moet? Deze lijkt namelijk veel te lang, vandaar dat deze ook uitsteekt. Zie onderstaande foto's.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Lijkt wel alsof de pen vast zit in het schoentje. Als je de hele stekker los haalt, mist er dan toevallig een pen op die plek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToolBee
  • Laatst online: 22-04 18:01

ToolBee

Audiofiel met soldeerbout

Ik zou de rode kabel weer aansluiten op de lege plek in het kroonsteentje
Nee! Als je dat doet is de losliggende 12v wel netjes ingepakt, maar hij gaat nergens heen!

Je moet die losse rode bij 1 van de andere rode in het gat mee-vastzetten. Dan zijn ze doorverbonden en doet de radio het weer! :P

Gaat het niet zoals het moet, moet het maar zoals het gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmazing
Mar.tin schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 17:32:
Aah, er heeft iemand heul erg gehobbybobt. Het is een wondertje dat het enige tijd storingsarm gewerkt heeft B)

Is de radio origineel? Of aftermarket?
Aftermarket radio. Heb het typenummer opgezocht en deze is afkomstig van waarschijnlijk AliExpress

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

ToolBee schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 17:44:
[...]

Nee! Als je dat doet is de losliggende 12v wel netjes ingepakt, maar hij gaat nergens heen!

Je moet die losse rode bij 1 van de andere rode in het gat mee-vastzetten. Dan zijn ze doorverbonden en doet de radio het weer! :P
Dan gaat hij naar de gele, zie foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G3v0j4-49NgBy9cVrXYYF71-5z8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Y8rB4XvXTPB1eD004WYDRmBc.jpg?f=user_large

Zit die gele ook halverwege wel goed vast?

Overigens: ik zou hier idd geen moeite meer insteken en gewoon je nieuwe radio aansluiten.

[ Voor 9% gewijzigd door teacher op 24-08-2020 18:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToolBee

ToolBee

Dat is ook goed. My guess, daar komt hij ook uit. ;)

Je hebt meestal 2 x voeding op een autoradio; 1 x permanent vanaf de accu om je zenders te bewaren enzo, en 1 x via het contact, zodat de radio het alleen via de sleutel doet.

Die kun je overigens allebei op permanent aansluiten zodat je altijd de radio aan kunt zetten, maar ook aan laten staan als je de auto verlaat. Elk voordeel heb zijn nadeel zei een bekand amsterdams filosoof ooit...

dus...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-05 01:31
ToolBee schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 17:44:
[...]

Hè?

Wil je nu de 2 rode vanuit het dashboard bij elkaar drukken op de ene rode naar de radio?
En dan de gele nergens aan?

Dat zal sowieso niet werken. Er moet ook voeding op geel.

En die ene rode lijkt bijgetrokken. Dan zijn ze misschien beide rood, maar waarschijnlijk niet dezelfde functie (wel en niet geschakelde plus). Niet aan elkaar hangen dan.

Feit blijft wel dat er geprutst is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToolBee

ToolBee

Uiteraard geldt altijd: meten = weten. Maar ik durf deze gok wel aan. Je wilt niet weten in hoeveel auto's ik al heb zitten "prutsen". :P

De rode lijkt uit de kabelboom te komen, en rood is "heet". Hier 12V heet.

Mijn andere tip om het contact te omzeilen is niets vreemds of gevaarlijks hoor. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToolBee

ToolBee

Ik zzag overibens op de laatste foto pas dat de kroonsteen ook naar "geel" gaat.

Daar moet die losse rode dus weer terug bij.

Let wel op dat je dan het draad-uiteinde even moet opdraaien in een puntje om in de kroonsteen te passen.
ZORG DAT JE VERDER GEEN CONTACT MET MASSA HEBT ! Je kunt dan een schok krijgen natuurlijk!

Of je maakt eerst de pluspool van de accu los. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023
ToolBee schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 18:50:
ZORG DAT JE VERDER GEEN CONTACT MET MASSA HEBT ! Je kunt dan een schok krijgen natuurlijk!

Of je maakt eerst de pluspool van de accu los. ;)
Welnee, niks aan de hand. Die 12V kun je gewoon met beide handen vastpakken.

Daarbuiten: als je een accu loshaalt, eerst de minpool loshalen, dan pas de pluspool. Bij aansluiten eerst de pluspool vastzetten en dan de minpool.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-05 01:31
ToolBee schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 18:50:
Rustaaaaaagh, het is maar 12v hè. Tenzij je net uit zee komt lopen en draperend over de ongelakte motorkap die kabel gaat knuffelen is er niks aan de hand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToolBee

ToolBee

Je schrikt toch. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

ToolBee schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 18:42:
Uiteraard geldt altijd: meten = weten. Maar ik durf deze gok wel aan. Je wilt niet weten in hoeveel auto's ik al heb zitten "prutsen". :P

De rode lijkt uit de kabelboom te komen, en rood is "heet". Hier 12V heet.

Mijn andere tip om het contact te omzeilen is niets vreemds of gevaarlijks hoor. :)
Wat er wel eens gedaan wordt is rood en geel van de radio op een constante plus zetten. Dan kan je, zoals je beoogd, de radio buiten contact om aanzetten.

Enneh.. als je aan auto's knutselt, haal je de de massa los. :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AllesKan
Nee, je voelt er totaal helemaal niets van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ToolBee

ToolBee

Note to self: Online aan autoradio's knutselen is lastig...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Laatst online: 19:35
Mrre op de foto lijkt het dat die hele pin op de radio afgebroken is of ben ik nou gek?

Dan kun je alle kleuren van de regenboog op die iso plug maken maar zonder verbinding naar de radio gaat t weinig uitmaken lijkt mij

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AllesKan
teacher schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 19:03:
Wat er wel eens gedaan wordt is rood en geel van de radio op een constante plus zetten. Dan kan je, zoals je beoogd, de radio buiten contact om aanzetten.
Nou, dat is tegenwoordig niet met elke radio een goed idee:

Ik heb recent een Android autoradio gekocht, en aangezien ik er wat aan wilde wijzigen lag hij los op een voeding op mijn werkbank. Met 'rood en geel' aan elkaar geknoopt trok dat ding na handmatig uitzetten iets van 55 a 60mA en dat is per dag dus al minimaal 1,32Ah. Niet erg als je dagelijks je auto gebruikt, maar die van mij staat soms anderhalf a 2 weken stil (en het is nog een diesel ook, dus flinke startstroom nodig).

Op de juiste manier aangesloten (contact af = radio uit) zakte het standbyverbruik naar 2 a 3 mA. En hij hoeft niet eens opnieuw te booten als ik het contact aanzet, gewoon gelijk (na 2 seconden ofzo) muziek.

Nadeel is wel dat ik hem nu niet aan kan zetten zonder het contact aan te zetten, maar dat is voor mij niet echt belangrijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Wie neemt er dan ook een rare chinese android radio.... :X
@Uhmazing *O* :o

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Die hele gele pin is uit je radio meegekomen, iemand anders noemde dat ook al. Kijk eens of in de radio, met de iso stekker eraf, er nu inderdaad een pin mist op die plek..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AllesKan
teacher schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 19:16:
Wie neemt er dan ook een rare chinese android radio.... :X
Mja, het 40x1 karakter display op de originele gaf het beeld van mijn achteruitrijcamera best wel vervormd door, dus dan moet je toch wat he. (Verder blij met dat ding, alles werkt naar behoren. NB: Carkit-funktie niet getest, is meestal bagger, want ik heb al een Parrot in de auto.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmazing
Het bleek uiteindelijk aan de radio te liggen (?). Zojuist is de nieuwe radio aangekomen (2 DIN)(link), alle stekkers daarin gedaan en deze ging wel gewoon aan, met geluid, etc.

Alleen nu het volgende probleem, hij past er niet in:

Zo ziet het er op dit moment uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CjFfGko5rKoUt1SpFrG9b5ghXjY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lz5EXCDr9TJiCCwp2LvnJTB2.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is het frame dat bij de nieuwe radio erbij zat. Deze past dus niet in bovenstaande.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ge4yvPv1ldyLH_NLi314cXV5tqQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/78M0RcWjqUhMmKe1MHzgER1x.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe is dit op te lossen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peer_76
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16:49
Er zijn schijnbaar speciale paneeltjes beschikbaar om een 2-din radio in te bouwen.
https://www.google.com/se...ient=ubuntu&q=2+din+stilo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmazing
Peer_76 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 20:02:
Er zijn schijnbaar speciale paneeltjes beschikbaar om een 2-din radio in te bouwen.
https://www.google.com/se...ient=ubuntu&q=2+din+stilo
Is dat zwarte paneeltje dan het enigste wat ik nodig heb om het passend te maken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ady-2v7gdTSp-dLirPIMIZaVihk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4YIMEgRwTGrGSpymPXGnBghr.jpg?f=user_large

Ik heb nu inderdaad zo'n paneeltje, alleen dan voor 1 din radio. Maar die radio zat dan behalve in dat paneeltje ook vast in dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CjFfGko5rKoUt1SpFrG9b5ghXjY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lz5EXCDr9TJiCCwp2LvnJTB2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door Uhmazing op 24-08-2020 20:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peer_76
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16:49
Uhmazing schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 20:04:
Is dat zwarte paneeltje dan het enigste wat ik nodig heb om het passend te maken?
Dit kan je het beste aan de leverancier vragen. Mogelijk krijg je dan ook bruikbare tips over hoe je het een en ander moet verwijderen en vervangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AllesKan
Schroef dat ijzeren frame er eens uit.

Als hij dan nog niet past heb je een probleem. Past hij wel dan zul je inderdaad een ander kunststof frontje moeten regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmazing
AllesKan schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 20:12:
Schroef dat ijzeren frame er eens uit.

Als hij dan nog niet past heb je een probleem. Past hij wel dan zul je inderdaad een ander kunststof frontje moeten regelen.
Dit is het 'probleem'. Hierna heb ik inderdaad het ijzeren frame eruit geschroefd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fInzbloNkidSf6v23o39Bhr1Vs0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LsmN0ngM3xWd8rFs1YucZYUa.jpg?f=fotoalbum_large

Zo past hij er dan wel in, maar is dit niet stevig. Zou zo'n kunststof frontje dit dan verhelpen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QcOvRKpcLLI1DnyyieO_SP31pGU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fySBbJDcFOnkl0z5G0Djd9DP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AllesKan
Ik vermoed dat je dan een 2-DIN frame nodig hebt. (Tenzij je zelf een en ander kunt 'fixeren' want hij moet uiteraard niet los liggen te rammelen, daar helpt een kunststof frontje niks aan.)

Hoewel, nou ik die foto beter bekijk, past hij zonder het bijgeleverde frame, dus als kale radio ook niet in dat ijzeren frame wat je hebt losgehaald?

Nee, ik zie dat je hem al in het originele frame hebt gekregen. Dat zou goed moeten zijn. Als hij erg los ligt dan toch even proberen of dat bijgeleverde frame niet passend te krijgen is.

[ Voor 50% gewijzigd door AllesKan op 24-08-2020 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmazing
AllesKan schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 20:16:
Ik vermoed dat je dan een 2-DIN frame nodig hebt. (Tenzij je zelf een en ander kunt 'fixeren' want hij moet uiteraard niet los liggen te rammelen, daar helpt een kunststof frontje niks aan.)

Hoewel, nou ik die foto beter bekijk, past hij zonder het bijgeleverde frame, dus als kale radio ook niet in dat ijzeren frame wat je hebt losgehaald?

Nee, ik zie dat je hem al in het originele frame hebt gekregen. Dat zou goed moeten zijn. Als hij erg los ligt dan toch even proberen of dat bijgeleverde frame niet passend te krijgen is.
Hieronder is zonder het bijgeleverde frame in het ijzeren frame wat ik heb losgehaald. Hier zit nog 1 à 2 mm speling in. Maar als ik het originele frame wat bij de radio zat in het ijzeren frame wil zetten wat ik heb losgehaald dan past die niet. Het frame wat bij de radio zat is namelijk een paar millimeter groter dan het ijzeren frame dat ik heb losgehaald. Maar als ik dus een ander (kleiner) frame zou halen dan lijkt me dat de radio niet meer in dat nieuwe frame past?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PLB7_G_9KIrFeJGJIpDbE1prSOE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a1gGFDyyRu4cB7yHoHbQAzZE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mMkCO2GbuizBcwG7tTQBVmmEIC4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sJXkH4Pb0qyUUxqEBqWk7jhF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/60PtUNQszNEhqJ6WlrNnmIOTZVg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v5swio1bveznxbboWcH8RCff.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AllesKan
1 a 2mm speling is niks om je druk om te maken. 1 a 2 cm wel.

Desnoods schuif je een klein stukje karton mee naar binnen.

[ Voor 34% gewijzigd door AllesKan op 24-08-2020 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmazing
AllesKan schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 20:33:
1 a 2mm speling is niks om je druk om te maken. 1 a 2 cm wel.

Desnoods schuif je een klein stukje karton mee naar binnen.
Maar als ik hem zo laat, gaat onderstaand kapje dan nog wel passen? Of is dat een gok?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ady-2v7gdTSp-dLirPIMIZaVihk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4YIMEgRwTGrGSpymPXGnBghr.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AllesKan
Dat durf ik niet zeggen, vergelijk de maten met de oude kap die je hebt moeten verwijderen zou ik zeggen. En wellicht kun je ook een afbeelding van de achterzijde vinden en vergelijken met de oude kap?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Laatst online: 06-06 22:28

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

De radio klikt als het goed is vast in het frame en de frames zijn dus niet inwisselbaar. Je moet het nieuwe frame natuurlijk wel vastzetten met een paar boutjes. Anders vliegt je radio door de achterruit als je hard remt :+

* Thijsmans heeft ervaring met een Chinese radio: dit is een klus voor een ijzerzaag en boor.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AllesKan
Thijsmans schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 21:33:
Je moet het nieuwe frame natuurlijk wel vastzetten met een paar boutjes. Anders vliegt je radio door de achterruit als je hard remt :+
Dat is pas als je harder dan 100km/u achteruit rijdt. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
Thijsmans schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 21:33:
De radio klikt als het goed is vast in het frame en de frames zijn dus niet inwisselbaar. Je moet het nieuwe frame natuurlijk wel vastzetten met een paar boutjes. Anders vliegt je radio door de achterruit als je hard remt :+

* Thijsmans heeft ervaring met een Chinese radio: dit is een klus voor een ijzerzaag en boor.
Thijsmans heeft alleen geen ervaring met autorijden? Als je heel hard remt gaat de kinetische energie naar voren dus kan je radio nooit naar achteren vliegen!?

@AllesKan.. ik moest heel hard lachen en zag al heel hard een auto achteruit rijden..

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
  • Laatst online: 19:03
Die metalen kooi moet je eruit halen. Vervolgens plaats je het metalen rekje wat bij die Xomax zat op die plek. Daarin zitten wat lippen die je naar buiten duwt om het geheel stevig vast te zetten.

Vervolgens radio erin, dan het kapje en dan als laatste het framepje waarmee je het kapje fixeert. Het kapje kun je ook nog aanvullend vastzetten met 2 parkers.

Die dopjes die je losbreekt zet je er pas als aller aller allerlaatste in. Die krijg je er nml niet uit zonder krassen op het framepje.

Drie keer raden wat (een van mn) vorige auto's was... Heb om alle bekabeling weg te werken het halve interieur eruit geschroefd. Was overigens best een fijne auto, al vond ik die plaat onder mn linkervoet erg iri.

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmazing
SkiFan schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 22:06:
Die metalen kooi moet je eruit halen. Vervolgens plaats je het metalen rekje wat bij die Xomax zat op die plek. Daarin zitten wat lippen die je naar buiten duwt om het geheel stevig vast te zetten.

Vervolgens radio erin, dan het kapje en dan als laatste het framepje waarmee je het kapje fixeert. Het kapje kun je ook nog aanvullend vastzetten met 2 parkers.

Die dopjes die je losbreekt zet je er pas als aller aller allerlaatste in. Die krijg je er nml niet uit zonder krassen op het framepje.

Drie keer raden wat (een van mn) vorige auto's was... Heb om alle bekabeling weg te werken het halve interieur eruit geschroefd. Was overigens best een fijne auto, al vond ik die plaat onder mn linkervoet erg iri.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m_2gkJnFiJ2OgT1xaX24tFQiGGA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HQGAjfMWR4hoqPPmP9s5qrga.jpg?f=fotoalbum_large

Zo bedoel je? En dan de lipjes onder en boven naar buiten duwen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
Die lipjes moet je duwen ja maar als ik naar die foto kijkt hangt het geheel ik een
Gapend gat en gaat dat het niet oplossen

Sowieso complimenten voor ts: ipv eindeloos geluk gewoon direct actie op actie met fotos. Nice topic :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AllesKan
Volgens mij heb je nu wel 1 a 2 cm speling die je ietwat op gaat lossen door wat lipjes van dat waaibomen-frame'pje klem te drukken tegen de zijkant en bovenkant.

Nou, probeer het maar even, maar lijkt me bij voorbaat geen succes te worden. En je zult goed moeten mikken als je dat kunststof frontje nog wilt laten passen. ;)

[ Voor 14% gewijzigd door AllesKan op 24-08-2020 23:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Dat 2din bij de fiat is een beetje een lastige
Lees maar dit topic

https://www.fiatstiloclub...viewtopic.php?f=30&t=4915

Sommige hebben een aparte adapter weten te bestellen maar sommige hebben zelf iets geknutseld. Lijkt overeen te komen met je foto

Meestal lees je deze set terug inclusief cover

https://www.winparts.nl/i...ZwKY9ifUA.1&utm_referrer=

Duurder dan je radio....

[ Voor 40% gewijzigd door laurens0619 op 24-08-2020 23:11 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Uhmazing
Ik zal eens wachten tot het kunstof frontje binnenkomt om te kijken of het vervolgens past op onderstaande manier:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/60PtUNQszNEhqJ6WlrNnmIOTZVg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v5swio1bveznxbboWcH8RCff.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
@Uhmazing ik zie dat de torx schroeven in de hoek wel netjes aansluiten, dan denk ik dat die stevig zat zit :)
Je kunt altijd nog wat opvulling doen tussen het frame en de auto mocht dat nodig zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bestla

Bestla

M/M -> V/F

Eerst maar eens wachten tot TS dat frontje binnen heeft. Dat moet hij eerst hebben om te controleren of die 2DIN radio op de goede plek zit. Als hij dat weet zal hij aanpassingen moeten maken zodat het metalen frame van die 2DIN radio goed vast te zetten valt.

En dat moet echt goed gebeuren, want rammeltjes zijn zwaar irritant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
Uhmazing schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 21:14:

Ik weet niet wat je zoekt in een radio maar ik Zou persoonlijk altijd een model kiezen met android auto en carplay. Deze lijkt alleen mirrorlink te hebben. Let wel op met chinese radios, sommige modellen gaan bv maar half in stamdby waardoor je accu leeggetrokken wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmazing
Ik ben overigens van plan om een nieuw kabelschoentje te halen voor de gele kabel.
Nu zijn er bij Heuts een heleboel kabelschoentjes te vinden, maar welke is 'passend'?
https://www.heuts.nl/inte...?product_list_order=price

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xc7gWti3igOaUugfKzXuuzcEq7g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TKLtucjNjMoOp9oIQ5gZTZ4A.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Klik even een andere stekker uit de plug, dan weet je wat je nodig hebt. Als heuts het niet heeft:
https://www.rdae.nl/multistekkers/radio-iso-connectors/

Pagina: 1