Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Topicstarter
Beste Allen,

Ik sta op het punt een nieuwbouw huis te kopen. Deze week een gesprek met de makelaar.
In de brochure staat omschreven dat het een EPC=0,4 woning is.

In de technische omschrijving staan de kenmerken mbt RC, lucht/water warmtepomp, WP-boiler, gasloos, etc.
Voor aantal PV staat "naar berekening EPC".

Als ik deze kenmerken opzoek in dit document zou dat betekenen dat dat zo'n 4 tot 6 panelen zijn afhankelijk van de oriëntatie en dakhoek.

Ik neem aan dat de aannemer slechts het minimale aantal PV op het dak legt om EPC=0,4 te realiseren.

Ik wil eigenlijk een EPC=0 of liever nog NOM/BENG. Als ik dat in het document opzoek zou dat 18 tot 28 panelen zijn. Als ik naar de maten van het dak kijk, zou dat ook moeten passen.

Vraag 1: heeft het zin wat ik wil?
Vraag 2: Wat voor gesprek moet ik met de makelaar/aannemer voeren om dit te bereiken?
Zou ik hen die extra panelen moeten laten leggen? Zou ik ze enkel moeten vragen de omvormer hiervoor gereed te maken?

Ik ben zelf nog een leek op het gebied van PV. Het duurt nog een jaar voordat het huis staat, dus ik heb nog even tijd om te in te lezen, maar aangezien ik deze week met de makelaar in gesprek ga, wil ik wel zinnige vragen kunnen stellen.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Volgens mij heb je, als het huis opgeleverd word, nog 2 jaar de tijd om te voldoen aan de epc waarde.
Met andere woorden, laat je niet afzetten door de aannemer en plaats in eigen beheer de panelen.
Google op lars boelen schaampanelen

2021/22 is nog ver weg, en dan heb je nieuw materiaal.
Maar ook is er in 2023 afbouw van salderen, dus wellicht een andere kijk erop.

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-08-2020 21:09 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:16

Kluus

Gang is alles

Klopt, toevallig stuitte ik laatst op deze site:
https://www.installatie.n...an-mijn-schaampanelen-af/.

Hierin staat eea uiteengezet over hoe het zit en vooral wat voor gesprek je eventueel met de aannemer kan verwachten. Wellicht interessant.

Edit: oh ik zie nu pas dat @AUijtdehaag al naar hetzelfde artikel hintte. :)

[ Voor 12% gewijzigd door Kluus op 23-08-2020 21:15 ]

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Topicstarter
TOP! dit is de spijker op z'n kop!
Dank heren!

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt