Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

€1500 gaming build (behuizing reeds aangeschaft)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• HEI096
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20-11 18:35
Beste Tweakers,

Wie kan me helpen het beste systeem samen te stellen richting het gestelde budget?

1. Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Met name gamen, ik speel graag oudere RTS games die weinig van de hardware zullen vragen maar ook spellen als PUBG, DayZ, Arma 3, Ghost Recon Breakpoint e.d.

Ik zou graag een stabiele framerate van minimaal 60+ behouden op very high / ultra settings en dit op 1440p, de monitor hiervoor is er nog niet maar in de toekomst komt er een 144hz 1440p scherm.

Daarnaast misschien in de toekomst wat videobewerking en streaming.

2. Wat mag het systeem gaan kosten?
€1500 voor het systeem exclusief randapparatuur. Maar hier zit iéts rek in als het goed te verantwoorden.

3. Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb onlangs de onderstaande kast aangeschaft. Dit is dé behuizing die ik graag wilde hebben om mijn systeem in kwijt te kunnen, met name om esthetische redenen.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1BehuizingenCorsair Vengeance C70 (Military Green)€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 0,-

4. Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik volg al langere tijd de BBG en wilde eigenlijk al veel eerder een nieuwe PC samenstellen. Dit is er toen niet van gekomen maar nu is het bedrag bij elkaar en gaat het feest toch door! Dit is mijn voorstel:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X (BOX) Boxed€ 294,05€ 294,05
1MoederbordenMSI B550-A PRO€ 130,99€ 130,99
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 Black Edition€ 32,-€ 32,-
1VentilatorenArctic P12 PWM PST (Zwart/Zwart) (5 stuks), 120mm€ 25,95€ 25,95
3VentilatorenArctic P14 PWM PST, 140mm€ 8,95€ 26,85
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G36C16U4B€ 78,22€ 78,22
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 650W€ 107,81€ 107,81
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 101,91€ 101,91
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 797,78

Korte toelichting:
- Moederbord met WiFi en BT gezocht i.v.m. het mogelijk aansluiten van een controller en als backup voor LAN (speel nog wel eens Red Alert 2 met vrienden)
- GPU licht ik hieronder verder toe maar lees hiervoor een 3000-serie van vergelijkbare prijs
- Fans zijn als aanvulling op de 3 die al in de behuizing zitten. Ik heb wat airflow schema's opgezocht en kwam erachter dat de bijgeleverde fans beter vervangen kunnen worden vanwege de geluidsproductie, feedback hierop is welkom.

5. Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?

Nope, ik ga (zoals ongetwijfeld aangeraden zal worden) afwachten tot de nieuwe 3000-serie van Nvidia uitkomt en hoop hierbij een 3080 te kunnen aanschaffen, het is nog even koffiedik kijken wat de prijzen precies worden maar er wordt gespeculeerd over lagere prijzen dan de voorgangers bij het uitkomen dankzij wat gezonde concurrentie. Fingers crossed.. :/

6. Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Stabiliteit, zowel in framerates als algeheel. Ik heb làng getwijfeld om voor een desktop gegaan t.o.v. een laptop of het "maar gewoon" bij consoles te houden omdat ik bang ben met crashes en problemen te zitten. Mijn huidige systeem crasht iedere 5 minuten naar het bureaublad en daar geef ik liever geen €1500 aan uit.

Enige stilte zou ook fijn zijn. Het hoeft niet fluisterstil te zijn maar ik maak liever niet de kinderen wakker met het aanzetten van de PC.

7. Ga je overklokken?
Ik ben het niet van plan.

8. Wat verwacht je van ons?
Constructieve feedback op bovenstaand verhaal.
Is het lijstje wat ik heb samengesteld logisch?
Werken de componenten samen en past het allemaal?
Is 650w voldoende voor de voeding? Ik zie geruchten voorbijkomen over hoger verbruik van de 3000 GPU's.
Heb ik de juiste CPU? Ik heb lang getwijfeld tussen de 3600 en deze maar bij streamen of multitasken kwam de 3700x iets beter uit de verf. Ik heb ook nog gekeken naar een Intel i7 van de huidige generatie maar die worden eigenlijk nooit aangeraden vanwege de prijs.

Bedankt voor het lezen en kom maar op met die expertise. :)

[ Voor 7% gewijzigd door HEI096 op 30-08-2020 19:49 ]

D. J. H.

Beste antwoord (via HEI096 op 05-08-2023 19:43)

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
Kijkend naar de keuzes en het budget + de wens om voor stabiliteit te gaan zou ik Crucial geheugen overwegen. Deze zijn stabieler en heel makkelijk te overklokken (lees XMP profiel aanpassen wat je sowieso moet gaan doen) naar hogere snelheden.

Deze 3600MT/s CL16 set is momenteel goed geprijsd:

pricewatch: Crucial Ballistix BL2K8G36C16U4W

Wat betreft de casefans. Ze zijn niet alleen goedkoop, maar prima kwaliteit door de dynamische vloeistof lagers. In de behuizing passen trouwens ook nog zat 140mm’s. Misschien een idee om 3x pricewatch: Arctic P14 PWM PST, 140mm er bij te nemen. Meer koeling en minder geluid. Haal je die standaard fans eruit.

Voeding is prima en mid segment. Ook het vermogen is genoeg. De pricewatch: be quiet! Straight Power 11 650W is nog stiller en wat meer high end. Kun je overwegen.

Edit: Ik merk nu pas op dat je voor een micro-atx bord gekozen hebt in deze enorme kast. Zo’n klein bord is natuurlijk gelimiteerd in het aantal casefan headers. Deze kun je daisy chainen, maar ik zou met zoveel fans liever een wat beter bord nemen. MSI heeft de beste B550 borden momenteel. Asus had / heeft (weet de laatste status niet) bovendien last van kinderziektes. Dit zou ik aanraden. Heeft prima wifi:
pricewatch: MSI MPG B550 Gaming Edge Wifi

Ik merk wel dat het ver boven je budget gaat met alle aanpassingen, maar dat zat je zelf ook al ;) Kies er anders een paar uit of blijf bij je TS.

[ Voor 24% gewijzigd door Djarune op 23-08-2020 22:52 ]

Alle reacties

• 99ruud99
  • Laatst online: 12:41
Gezien je settings: ga maar voor de 3xxx serie, dus wacht paar weken met bouwen van je nieuwe pc.
Die fans zijn vooral erg goedkoop. Je weet dat ze niet rgb zijn neem ik aan - was dat de bedoeling van je build?
Je kan nu een evga kaart kopen, dan kan je dadelijk die makkelijk upgraden naar een 3xxx :)

Acties:
  • Beste antwoord

• Djarune
Kijkend naar de keuzes en het budget + de wens om voor stabiliteit te gaan zou ik Crucial geheugen overwegen. Deze zijn stabieler en heel makkelijk te overklokken (lees XMP profiel aanpassen wat je sowieso moet gaan doen) naar hogere snelheden.

Wat betreft de casefans. Ze zijn niet alleen goedkoop, maar prima kwaliteit door de dynamische vloeistof lagers. In de behuizing passen trouwens ook nog zat 140mm’s. Misschien een idee om 3x pricewatch: Arctic P14 PWM PST, 140mm er bij te nemen. Meer koeling en minder geluid. Haal je die standaard fans eruit.

Voeding is prima en mid segment. Ook het vermogen is genoeg. De pricewatch: be quiet! Straight Power 11 650W is nog stiller en wat meer high end. Kun je overwegen.

Edit: Ik merk nu pas op dat je voor een micro-atx bord gekozen hebt in deze enorme kast. Zo’n klein bord is natuurlijk gelimiteerd in het aantal casefan headers. Deze kun je daisy chainen, maar ik zou met zoveel fans liever een wat beter bord nemen. MSI heeft de beste B550 borden momenteel. Asus had / heeft (weet de laatste status niet) bovendien last van kinderziektes. Dit zou ik aanraden. Heeft prima wifi:
pricewatch: MSI MPG B550 Gaming Edge Wifi

Ik merk wel dat het ver boven je budget gaat met alle aanpassingen, maar dat zat je zelf ook al ;) Kies er anders een paar uit of blijf bij je TS.

[ Voor 24% gewijzigd door Djarune op 23-08-2020 22:52 ]

• HEI096
99ruud99 schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 22:16:
Gezien je settings: ga maar voor de 3xxx serie, dus wacht paar weken met bouwen van je nieuwe pc.
Die fans zijn vooral erg goedkoop. Je weet dat ze niet rgb zijn neem ik aan - was dat de bedoeling van je build?
Je kan nu een evga kaart kopen, dan kan je dadelijk die makkelijk upgraden naar een 3xxx :)
Wachten op de nieuwe GPU's was inderdaad mijn insteek, ik hoop op een kaart van rond de €700, waar ik nu voor de vorm even de 2080 in de lijst heb staan voor referentie. Hopelijk klopt die richtprijs een beetje. Over de fans, ik ben me ervan bewust dat ze niet RGB zijn, een beetje licht in de kast zou leuk zijn maar ik ben niet zo van de disco die je tegenwoordig vaak ziet.

Bedankt voor je reactie!
Djarune schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 22:36:

Dank voor je advies, ik heb het geheugen aangepast, ik heb daarbij wel de uitvoering in het zwart genomen. In de vergelijking kwamen ze exact hetzelfde uit, klopt dat? Overigens vroeg ik me af of het overklokken überhaupt nodig is of omdat ik "te weinig" werkgeheugen heb? Want als het probleem verholpen is door meer RAM te nemen is dat ook een optie. Ik ben absoluut niet thuis in overklokken en ik zou niet graag de boel om zeep helpen.

Ik heb verder je suggestie voor de fans overgenomen, de 140mm fans kwamen ook voorbij in de aangeraden airflow schema's voor deze kast. Daarnaast ook de voeding overgenomen. Iets duurder maar wel een vitaal onderdeel :P

Moederbord, processor en processorkoeling zijn goed?

D. J. H.

• Djarune
HEI096 schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 22:55:
Moederbord, processor en processorkoeling zijn goed?
Ik heb mijn vorige post aangepast wat betreft het moederbord, terwijl je aan het typen was ;). Processor en processorkoeling zijn prima. 32GB geheugen kan een optie zijn voor FS2020 of videobewerking. Voor games is het de komende jaren niet nodig.

• HEI096
Ik heb het lijstje in m'n OP aangepast. Wat stom dat ik niet doorhad dat ik een micro-atx bord had gekozen. Het nieuwe bord is iets duurder maar met die twee tientjes kan ik leven. Het ligt er ook erg aan wat de prijzen van de nieuwe GPU's doen. Maar dat overklokken van de gekozen RAM is wel noodzakelijk dus?

D. J. H.

• Djarune
HEI096 schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 23:14: Maar dat overklokken van de gekozen RAM is wel noodzakelijk dus?
Je moet altijd na het bouwen het XMP profiel instellen in de BIOS om de beloofde RAM snelheid te krijgen.

• HEI096
Djarune schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 23:31:
[...]

Je moet altijd na het bouwen het XMP profiel instellen in de BIOS om de beloofde RAM snelheid te krijgen.
Bedankt voor je uitleg. Ik heb vandaag de behuizing die ik pas heb gekocht eens flink schoongemaakt, hij was er flink aan toe. :)

Ik wilde op de GPU na de lijst alvast bestellen maar twijfel nog over het moederbord. Er worden in de BBG's die nu worden samengesteld en in andere DAA topics veel 450 borden aangeraden of 550 borden zonder BT en WiFi, dit lijkt toch in de prijs wat te schelen wat weer bij de GPU gelegd kan worden. Heb je, of heeft iemand hier wat advies in?

D. J. H.

• 99ruud99
  • Laatst online: 12:41
heb je een mogelijke kabel naar je pc -> geen wifi
heb je geen mogelijkheid om een kabel te trekken -> wel wifi

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Lees ik nu goed dat je straks 8 fans in je kast hebt terwijl je niet overklokt. Ik snap het niet helemaal

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• HEI096
99ruud99 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 16:29:
heb je een mogelijke kabel naar je pc -> geen wifi
heb je geen mogelijkheid om een kabel te trekken -> wel wifi
Duidelijk, heb je een aanbeveling voor een moederbord zonder WiFi? De 550 borden worden toekomstbestendiger genoemd maar is dat de meerprijs waard?
Quacka schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 16:35:
Lees ik nu goed dat je straks 8 fans in je kast hebt terwijl je niet overklokt. Ik snap het niet helemaal
Misschien wel. Ik heb een iets oudere case waarvan ik een aantal keren heb gelezen dat de airflow niet zo goed zou zijn, ik wilde in de eerste instantie alleen de fasefans (3x corsair) vervangen omdat deze niet zo stil zouden zijn, nu kreeg ik de tip 140mm fans aan te schaffen en komt het totaal inderdaad op 8.

Is het teveel van het goede? Rekening houdend met de aanschaf van 3080; ik lees nogal wat geruchten over enorm stroomverbruik en bijbehorende hitte.. maar of dit klopt?

Ik heb 10 jaar geleden een prebuilt pc (low-end) gehad en had er toen al weinig verstand van, ik lees echt veel en probeer geen stomme vragen de stellen maar raak soms de draad even kwijt. 8)7

D. J. H.

• Djarune
HEI096 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 16:49:
[...]

Duidelijk, heb je een aanbeveling voor een moederbord zonder WiFi? De 550 borden worden toekomstbestendiger genoemd maar is dat de meerprijs waard?
pricewatch: MSI B550-A PRO

Goedkopere A520 is niet echt een optie, want die hebben geen ATX formaat borden. Ja er bestaat er 1: pricewatch: Gigabyte Aorus A520 Elite, maar is nog niet leverbaar

B450 zou ik niet meer doen, tenzij het budget moet worden (< 100 euro).
Misschien wel. Ik heb een iets oudere case waarvan ik een aantal keren heb gelezen dat de airflow niet zo goed zou zijn, ik wilde in de eerste instantie alleen de fasefans (3x corsair) vervangen omdat deze niet zo stil zouden zijn, nu kreeg ik de tip 140mm fans aan te schaffen en komt het totaal inderdaad op 8.

Is het teveel van het goede? Rekening houdend met de aanschaf van 3080; ik lees nogal wat geruchten over enorm stroomverbruik en bijbehorende hitte.. maar of dit klopt?
4 of 5 case fans in deze kast zijn in principe genoeg. Het liefst heb je wel 140mm fans voor de intake. Aan de andere kant is de Arctic multipack van maar 25 euro zo goedkoop dat je die best bang for buck is. Meer PWM fans betekent betere koeling en stillere pc. De 3080 geeft iets meer warmte af als de 2080. Hoeveel, nog geen idee.

• Quacka
Nou ik vind het vrij extreem voor een vrij standaard kast...
Maar ach, ze kunnen wel lekker stil gaan draaien.

• Djarune
Quacka schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 17:23:
Nou ik vind het vrij extreem voor een vrij standaard kast...
Standaard? Deze kast ziet eruit als een massa vernietigings wapen :D

• Quacka
bedoel vooral wat erin zit hahaha 3700X met als enige bijzondere dat misschien de nieuwe Nvidia videokaart erin gaat. Niet erg spannend.
Maar inderdaad uiterlijk is het wel een wat bijzondere kast inderdaad

• HEI096
Tja, sorry als hij wat teleurstelt, voor mij is het heel wat :/

Anyway, ik begrijp dat 8 fans wat overkill is maar het kan geen kwaad toch? Ik zou die 5-pack kunnen vervangen voor nog 2x 140mm fans maar zou dat zoveel beter zijn? Ik heb nu:
3x 140mm (2 voorzijde intake, 1 onderzijde intake)
5x 120mm (1 achterzijde uit, 2 bovenzijde uit)

Dan heb ik er twee over, de kast heeft op het zijpaneel twee bevestigingspunten (zonder filter) waarmee je koele lucht over de GPU zou kunnen blazen, althans zo heb ik hem een paar keer gebruikt zien worden.

@Djarune Suggestie moederbord ga ik overnemen, ziet er strak uit en ik denk dat het zonder WiFi ook prima te bolwerken is. Bedankt weer. 👍🏻

D. J. H.

• Quacka
Nee hoor is prima snelle pc.

• HEI096
Korte update: alle onderdelen zijn binnen. Het is alleen wachten op meer informatie over de 3000-serie van Nvidia. Ik richt op om en nabij de €750 voor een GPU, dit mag bij een duidelijke meerwaarde iets overschreden worden. Aan de geruchten te zien kan het gaan neerkomen op een 3080.

De voeding laat ik sowieso nog even in de verpakking want ik lees iets teveel verhalen over hoeveel stroom die nieuwe kaarten zouden trekken hoewel ik niet het idee heb dat de rest van mijn systeem nou zo veeleisend is.

D. J. H.

Pagina: 1