Ik denk dat de afstand niet zoveel meer uitmaakt, dat advies kwam nog uit de tijd van de beeldbuis/CRT die ook een geringe hoeveelheid röntgen straling uitzondt door de 'elektronenkanon'.
LCD schermen werken op een heel andere manier, namelijk d.m.v. filters & polarisatie.
Het heeft analogie met een diaprojector, waar een achtergrondverlichting het beeld projecteert.
Het is echter niet ongevaarlijk, want al enige tijd bestaat de achtergrondverlichting uit 'witte' leds.
Deze kunnen aanzienlijke hoeveelheden blauw licht uitzenden dat schadelijk is voor de ogen.
Of en hoeveel, hangt uiteraard af van de intensiteit en de duur van de blootstelling.
Als je het spectrum bekijkt van bijvoorbeeld zonlicht of een gloeilamp, dan zie je een mooie glooiende lijn van ultraviolet tot infrarood, dat ergens piekt rond groen/geel.
Bij 'witte' led verlichting is deze glooiing veel smaller en piekt meer bij geel.
Wat je daarbij ook ziet is een flinke piek in het diepblauw.
Zie ook:
Tegenwoordig is die blauwe piek wel een stuk minder, maar nog steeds fors meer dan de zon zelf uitzendt (als je de lichtintensiteit zou normaliseren).
Wat van belang is, is om de monitor goed in te stellen zodat de kleurtemperatuur meer richting geel gaat.
6500k wordt als daglicht bestempelt (licht bij bewolking) en 5500k als 'zonlicht'.
Ik heb zelf de monitoren op 6000k gekalibreerd.
Dat is iets wat makkelijk zelf te doen is en het aanschaffen van zo'n kalibratie apparaatje is de investering echt waard. Daarmee sla je namelijk twee vliegen in een klap:
1. De kleurechtheid & -bereik wordt vaak enorm verbeterd.
2. De hoeveelheid blauw wordt dan gecorrigeerd zodat deze bij normaal gebruik niet meer schadelijk is. M.a.w. het zorgt veel meer veiligheid.
Een goede colorimeter/kalibratieapparaatje is bijvoorbeeld de:
https://tweakers.net/pric...tacolor-spyder-x-pro.html
Er is nog een ander ding dat niet echt schadelijk is maar wel belangrijk om op te letten.
En dat is of het scherm gebruik maakt van PWM om de achtergrondverlichting te dimmen.
Het komt neer op een stroboscoop effect, wat enorm vermoeiend voor de ogen/zenuwstelsel kan zijn en waar je echt hoofdpijn van krijgt.
De meeste schermen maken gelukkig geen gebruik meer van PWM, maar om het even te controleren kan je een camera van de mobiel pakken en daarmee naar het scherm kijken waarvan de 'helderheid' op bijv. 10% staat. Er mogen dan geen flikkeringen/lijnen in het beeld zichtbaar zijn.
Kortom een optimale afstand is er eigenlijk niet (afgezien van de invloed van DPI / grootte van het scherm zelf). Maar wel een aantal aandachtspunten waarmee je het scherm vriendelijk voor de ogen kan maken.
Kort opgesomd:
- mat scherm
- controleer of het scherm PWM vrij is.
- stel het scherm een beetje gelig af (6000k of minder) voor werk. Om dat goed te doen is kalibratie een must.
- stel de helderheid zo laag mogelijk in en zorg dat er geen andere lichtbronnen (zon / vloerlamp en dergelijke direct erop schijnen). 120cd/m2 wordt als norm beschouwt voor een verlicht kantoorruimte. Zelf vind ik 90cd/m2 al genoeg
- Een lichtbron achter het scherm kan behoorlijk ontspannend zijn voor de ogen (denk een beetje richting ambilight). Ik heb zelf gewoon een zwakke bureaulamp erachter geplaatst met warmwit licht.
Als je op het bovenstaande let, hoef je je geen zorgen te maken. Als je langdurig achter een scherm zit wil ik je wel op het hart drukken om echt de monitor te laten kalibreren zodat het blauwe licht niet oververtegenwoordigd is.
Bij bijna alle monitoren staat de kleurtemperatuur te hoog/te koud (lees te blauw) afgesteld en kan je niet aan van de 'profielen'.