idee, stroomkabel voor opbouwspots in plafond stucen

Pagina: 1
Acties:

• tim-online
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:58
Hi Allen,

Voor onze nieuwbouwwoning willen we graag spotjes; omdat er geen spotboxen zijn ben ik van plan opbouw spots te plaatsen. Helaas lopen er nog geen stroomkabels voor deze spots, Daarom ben ik van plan stroomkabels te laten instuccen (helaas niet vervangbaar, maar wel nen1010 toegestaan als ik het goed heb begrepen).

Idee waar ik op gekomen ben (wordt blijkbaar in Duitsland toegepast):

"stegleitung/ flatcable NYIFY-J 3 x 1.50 mm²/ IYYfl  flat cable" vanuit het plafond lichtpunt over het plafond laten lopen naar de locatie waar ik de opbouw spot wil. Spots schakel je dus met de gewone wandschakelaar voor dat lichtpunt.

Doorlussen Op de plaatsen waar ik meerdere spots op dezelfde schakelaar wil zal ik middels een lasklem een verbinding naar een nieuw stuk "stegleitung maken" vanaf 'de vorige spot'.

Bochten
Ik zal met de kabel geen bochten maken (zijn niet plat). Op de plaats waar ik de kabel "doorlus" heb ik een nieuw vertrekpunt van de kabel en kan ik dus ook de nieuwe richting bepalen :)

Internet Foto's idee
- https://www.bauexpertenfo...hments/bild220-jpg.39961/
- https://www.klusidee.nl/F...x/76114_Stegleitung_1.jpg

Vragen
Uiteraard is elektra in een elektrabuis idealer, maar dat kan niet meer.
1. is dit inderdaad NEN1010 OK (online op fora gelezen dat nen1010 tegenwoordig niet meer vervangbare bekabeling eist)?
2. oplossing voor de badkamer/ vochtige ruimte (hier mag genoemde kabel volgensmij niet), leuke ideetjes?
3. ik neem aan dat de 4.4 mm kabel dikte voor de stucadoor geen probleem is om overheen te stucen (plafond)?

Bedankt!

[ Voor 7% gewijzigd door tim-online op 23-08-2020 17:06 ]

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 26-01 15:17
Met 12 volt spotjes vind ik dit een fijner idee dan met 230V

• tim-online
Begrijp ik, echter zitten er wel twee voordelen aan 230V:
- geen dimmer nodig
- slimmen lampen kunnen worden geplaatst (e.g. IKEA tradfri GU10/ Philips Hue/... )

Gezien deze voordelen kijk ik liever naar 230V als het enigszins kan :)

[ Voor 18% gewijzigd door tim-online op 23-08-2020 17:09 ]

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Heb je mogelijkheden om de kabel onder de vloerbedekking van de verdiepingsvloer te laten lopen? Boor je gaten door je vloer naar de plekken voor de spots.

• Greencap
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-02-2025
Je kan toch ook gewoon het plafond drie centimeter verlagen? Eerst 22mm latjes en dan gips en dan afwerken. Langs de latjes kan je electra leggen.

• tim-online
eLScha schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 17:28:
Heb je mogelijkheden om de kabel onder de vloerbedekking van de verdiepingsvloer te laten lopen? Boor je gaten door je vloer naar de plekken voor de spots.
Leuk idee! Echter hebben we op de verdiepingsvloer vloerverwarming, dus daar boor ik liever niet alle spotjes doorheen :P
Greencap schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 17:28:
Je kan toch ook gewoon het plafond drie centimeter verlagen? Eerst 22mm latjes en dan gips en dan afwerken. Langs de latjes kan je electra leggen.
Het zijn nogal veel vierkante meters (100+), dus dat is een mogelijkheid, maar wel erg veel werk helaas

• LockTar
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 24-05-2025
@tim-online is het uiteindelijk nog gelukt? Heb je foto's of aandachtspunten? Ik zit precies in de zelfde situatie en ideeën.

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12:45

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Ik heb oud pleister tot kaal beton weggebeiteld (hamer en beitel, spatte er zo af). Met dubbelzijdig plakband een platte lampkabel eraan geplakt. En stucadoor heeft 'm meegestuct. Niks van te zien. En werkt nu al 2 jaar zo.

edit:

Op de plek waar de kabel het stucwerk verlaat (dus waar ie naar beneden bungelt) heb ik vlak voor de knik een metalen plaatje vastgeboord in het plafond om de trekkracht te ontlasten. Anders als je aan de kabel trekt, trek je zo het stucwerk van't plafond.

[ Voor 37% gewijzigd door NeFoRcE op 24-02-2022 08:51 ]

Professioneel Heftruck Syndroom

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:43
Die Duitse lintsnoeren zijn echt een kriem! Wat een rotzooi is dat. Ze gebruiken het daar door het hele huis, voor alles. Hierdoor kun je nooit veilig een muur slopen of een gat boren, overal kan elektra onder de pleister lopen. Ik zou dat niet gebruiken.

Is een verlaagd plafond van een paar cm niet gewoon het handigst? En daar dan de elektra fatsoenlijk aanleggen en alles katen stucen.

En als je dat niet wilt zou ik liever nog gaan frezen dan met dat lintsnoer knoeien. Daar kun je nooit meer iets mee.

Edit:
Oud topic.... megabump.
Jammer dat ts destijds geen terugkoppeling heeft gedaan.

[ Voor 42% gewijzigd door pentaw1nz op 24-02-2022 09:23 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

Pagina: 1