Windows 10 installatie op Asrock DeskMini A300 lukt niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RustStorm
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-09 17:24
Mijn vraag:

Middels de BBG van enkele maanden terug heb ik voor mijn vader een kleine barebone gekocht inclusief benodigde andere hardware (zie hieronder). Echter, het installeren van Windows 10 vanaf een installatiemedium (USB) lukt op geen enkele manier...

Relevante software en hardware die ik gebruik
- Asrock DeskMini A300
- 2 * Crucial DDR4 SODIMM 1x8GB 2666
- AMD Athlon 3000G processor
- ADATA 2.5 Ultimate SU630 240GB SSD

- Windows 10 Home (althans... die probeer ik dus te gebruiken... ;))

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik heb geprobeerd de OS op twee manieren te installeren. Allereerst middels een installatiemedium gecreëerd door de Microsoft Hulptool zelf. Toen dit niet leek te werken, heb ik nogmaals een installatiemedium gecreëerd, maar ditmaal middels Rufus. Ook deze werkt uiteindelijk niet.

Het verdient de melding waard dat het gehele proces van installeren _ontzettend_ lang duurt! Na ruim 3 uur krijg ik pas de volgende melding en gebeurt er verder helemaal niets meer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9eTwVHY8xamQ5zYLLjE-DHMhiRg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PUknBP3wBQzEisULRiHPdzx8.jpg?f=fotoalbum_large

Ik weet inmiddels niet zo goed meer wat ik moet doen. Ik heb de leverancier ook al een mail gestuurd, maar hoop dat jullie mij toch opweg kunnen helpen met nieuwe tips / ideeën...

Alvast zeer hartelijk dank!

Advies van een (bedrijfs)arts: gun jezelf de nodige ontspanning! Je werkt immers om te leven, en leeft niet om te werken. Succes!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:27

nelizmastr

Goed wies kapot

draai ook even memtest, voor het geval je een rotte geheugenstick hebt. Mocht je een SATA SSD of disk hebben, probeer die ook even, mocht je SSD niet goed zijn.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Ik heb zoiets vergelijkbaars een keer eerder gezien, daarbij bleek dat één van de geheugenreepjes net niet helemaal goed aangedrukt was. Wellicht is dat hier ook het geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RustStorm
@nelizmastr nog niet eerder uitgevoerd. Zal dat eens Googlen en zien welke test ik het beste kan uitvoeren. MemTest heeft geen fouten aan het licht gebracht. RAM is in orde.

@EDIT zojuist gecontroleerd: zitten beude stevig vast en worden herkend in de BIOS.

[ Voor 14% gewijzigd door RustStorm op 23-08-2020 21:45 ]

Advies van een (bedrijfs)arts: gun jezelf de nodige ontspanning! Je werkt immers om te leven, en leeft niet om te werken. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lightemup
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 08-09 21:29
Je geeft aan dat je op 2 manieren geprobeerd hebt om een bootable USB te maken. Maar heb je ook al een nieuwe .iso geprobeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RustStorm
lightemup schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 13:09:
Je geeft aan dat je op 2 manieren geprobeerd hebt om een bootable USB te maken. Maar heb je ook al een nieuwe .iso geprobeerd?
De tweede bootable USB is d.m.v. een verse ISO gecreëerd. Dus in die zin: jazeker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lightemup
RustStorm schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 13:36:
[...]

De tweede bootable USB is d.m.v. een verse ISO gecreëerd. Dus in die zin: jazeker!
Top! Zit er op de behuizing ook een LED-je voor schijfactiviteit? Wat doet die tijdens die lange tijd? Constant aan of bijna niks?

Aanvulling: Heb je een LAN-kabel aangesloten? Of misschien via wifi al verbinding gemaakt?

[ Voor 12% gewijzigd door lightemup op 25-08-2020 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RustStorm
lightemup schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 19:24:
[...]

Top! Zit er op de behuizing ook een LED-je voor schijfactiviteit? Wat doet die tijdens die lange tijd? Constant aan of bijna niks?

Aanvulling: Heb je een LAN-kabel aangesloten? Of misschien via wifi al verbinding gemaakt?
Het LEDje is vooral veel bezig en staat meer wél aan dan dat het niet aan staat. Hoe het LEDje zich gedraagt is echter afhankelijk van waarin het installatieproces zich bevindt. Heb er alleen onvoldoende op gelet om er dieper op in te kunnen gaan.

LAN-kabel; yup! Geen WiFi (heb geen losse wifi-kaart ingestoken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lightemup
RustStorm schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 19:49:
[...]

LAN-kabel; yup! Geen WiFi (heb geen losse wifi-kaart ingestoken).
Heb je het al eens geprobeerd zonder LAN-kabel? Het lijkt haast wel of 'ie een update staat te downloaden maar dat niet lukt..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RustStorm
lightemup schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 19:51:
[...]

Heb je het al eens geprobeerd zonder LAN-kabel? Het lijkt haast wel of 'ie een update staat te downloaden maar dat niet lukt..
Dat ga ik morgen eens even uitproberen! (zoontje ligt nu lekker te slapen in betreffende kamer ;)). Ik kom er op terug! Dank voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EValentino
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Heb je geen SSD ergens rondslingeren waarop je een poging kunt doen om Windows te installeren? Een harddisk kan ook eventueel, al is het maar om even te testen of die dan wel goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RustStorm
EValentino schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 19:56:
Heb je geen SSD ergens rondslingeren waarop je een poging kunt doen om Windows te installeren? Een harddisk kan ook eventueel, al is het maar om even te testen of die dan wel goed gaat.
Daar heb ik inderdaad al naar gezocht: maar helaas! :| Zou het wel wat gemakkelijker maken om te bepalen of het aan de SSD ligt... Misschien nog eens een poging wagen er een te vinden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borbit
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-06 13:27
RustStorm schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 19:59:
[...]

Daar heb ik inderdaad al naar gezocht: maar helaas! :| Zou het wel wat gemakkelijker maken om te bepalen of het aan de SSD ligt... Misschien nog eens een poging wagen er een te vinden. :)
Veel kringloopwinkels hebben wel een bak met oude harde schrijven? Kun je dat uitsluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RustStorm
@lightemup @EValentino

Update:

- Andere SSD ergens in een verdomd hoekje gevonden -- zal ik vandaag proberen

- Op dit moment aan het installeren zonder LAN kabel aangesloten. Lijkt nog steeds lang te duren!

- LED lichtje is vrijwel continu aan.

- De onderdelen "Services starten" & "Apparaten voorbereiden" duren erg lang.

Update #2:

- Andere SSD geplaatst, staat nu te installeren.

- Andere situatie (zonder LAN kabel aangesloten) heeft geen verschil gemaakt.

[ Voor 21% gewijzigd door RustStorm op 26-08-2020 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EValentino
  • Niet online
Mail Peter Fest even van Asrock, die is echt mega behulpzaam: support3@asrock.nl

Eventueel kan je via hem ook een reparatie regelen als dat nodig is, de verzendkosten van 7-8 euro zijn dan wel voor jezelf, maar je hebt de machine dan in 2-3 dagen weer retour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lightemup
Okee, helder! Heb ik nog 1 optie. Welke BIOS versie draai je? Ik zie namelijk dat je cpu een van de weinige is die pas vanaf versie 3.50 gesupport wordt.

Ik zou mij niets anders meer kunnen bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RustStorm
lightemup schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 11:50:
Okee, helder! Heb ik nog 1 optie. Welke BIOS versie draai je? Ik zie namelijk dat je cpu een van de weinige is die pas vanaf versie 3.50 gesupport wordt.

Ik zou mij niets anders meer kunnen bedenken.
Als ik mij goed herinner, geeft de BIOS keurig aan welke CPU er geplaatst is; net als het geheugen dat is geplaatst. Ik zal er een volgende keer nog eens naar kijken en tevens ook even de versie controleren. :)

Thanks!

@EValentino Dank voor de tip! Ik zal hem sowieso wel even mailen! Goed idee! Voor wat betreft reparatie: Ik vind het echter belangrijk om het via de verkoper (Megekko) te regelen; dat is voor nu de juiste weg om te bewandelen denk ik (moeten ze wel m'n retourverzoek in behandeling nemen natuurlijk... ;))

[ Voor 4% gewijzigd door RustStorm op 26-08-2020 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EValentino
  • Niet online
RustStorm schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 11:56:
[...]

Als ik mij goed herinner, geeft de BIOS keurig aan welke CPU er geplaatst is; net als het geheugen dat is geplaatst. Ik zal er een volgende keer nog eens naar kijken en tevens ook even de versie controleren. :)

Thanks!

@EValentino Dank voor de tip! Ik zal hem sowieso wel even mailen! Goed idee! Voor wat betreft reparatie: Ik vind het echter belangrijk om het via de verkoper (Megekko) te regelen; dat is voor nu de juiste weg om te bewandelen denk ik (moeten ze wel m'n retourverzoek in behandeling nemen natuurlijk... ;))
Dat was dus mijn punt, ik had hem (toevallig) ook bij Megekko gekocht, maar dan sturen hun hem zelf op naar Asrock. Vervolgens zit je een aantal weken zonder voordat je hem terug krijgt. Dit kun je dus "afkopen" door de verzendkosten a 7-8 euro zelf te betalen. De retourkosten betaald AsRock vervolgens. Mijn DeskMini had last van coil whine, en binnen 2 dagen had ik een machine terug met nieuw moederboard en een nieuwe stroom adapter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RustStorm
@EValentino Ik heb zojuist een mail gestuurd. Nu afwachten!

Update:

Het volgende antwoord heb ik al mogen ontvangen! Dus dat ga ik nu maar eens proberen!
Eigenlijk gebruik ik het liefst het support formulier, dat geeft mij gelijk alle info die ik nodig heb.

Nooit geweten dat ik zo'n reputatie heb, maar het gaat erom dat je hulp krijgt.

Als het goed is zitten er twee SATA kabeltjes bij de A300, heb je de ander al geprobeerd, om het kabeltje uit te sluiten, en heb je je Windows USB stick, al in een andere poort geprobeerd?

Voor de USB stick, deze hoeft niet bootable te zijn, wat wij zelf doen is het volgende

1. Een USB stick NTFS formatteren (echt eerst helemaal leeg maken)

2. Met de media creation tool de laatste ISO file van de microsoft server downloaden

3. Aan het eind heb je de keuze of je het op een DVD wilt branden, of op USB wilt zetten, geen van beiden doen, gewoon afsluiten

4. Dubbelklik op de ISO file, deze zal zich openen als virtuale DVD drive

5. De gehele inhoud van dez virtuele DVD, naar de USB stick sleurem en klaar is je Windows instalaltie stick, dit werkt 100%, we hebben het al honderden keren getest

6. Als je tijdens het booten op F11 duwt, krijg je een bootmenu, waar je USB drive 2 keer in voorkomt, een maal als USB device, en eenmaal als UEFI apparaat, kies voor het UEFI apparaat om Windows in GPT (UEFI) mode te installeren

Mocht je bekend zijn met diskpart, kun je aan het begin van de installatie een command prompt openen, en de partities van de disk zien, en verwijderen, en je moet alleen de drive aansluiten waar Windows op komt, en het liefst een bedraad toetsenbord en muis gebruiken
Lijkt er op dat ook dit niet werkt... :-(

[ Voor 94% gewijzigd door RustStorm op 26-08-2020 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lightemup
Helaas. Wel tof dat je zo snel antwoord hebt!

Ik zou zelf nog proberen om een oudere W10 versie te proberen, of W7 for that matter. Gewoon om te kijken wat het systeem dan doet.

Mocht je daar geen zin in hebben, gewoon retourneren die handel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RustStorm
@lightemup @EValentino

Misschien een beetje laat, maar ik realiseer mij het volgende: mogelijk dat de Windows 10 installatie wel lukt, maar het opstarten van Windows 10 vervolgens niet. Waarom denk ik dat:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zgzz2p1_aALH1TpxO016mklsClA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZdfpaSY6A6x2UBtgeHMOrVtN.jpg?f=fotoalbum_large
Bovenstaand proces wordt helemaal volledig afgehandeld. Als dat gedaan is, moet er opnieuw worden opgestart. Vanaf dat moment gebeurt er niets meer en blijft het systeem bij het opstarten gewoon hangen (de ronddraaiende bolletjes). NB. er voor zorgen dat het systeem écht de SSD gebruikt, heb ik in de BIOS de andere opstartmogelijkheden uit gezet. Ook de USB verwijderd uit de poort.

Als dit geen nieuwe inzichten oplevert, dan geeft ik het inderdaad op en wordt het een retourtje...

[ Voor 9% gewijzigd door RustStorm op 26-08-2020 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lightemup
Je zou haast denken dat hij een verrotte driver ofzo probeert te installeren.

Heb je een oudere versie van W10 al geprobeerd? Ik zou versie 1903 even proberen. Link: https://tb.rg-adguard.net/public.php

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RustStorm
lightemup schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 20:07:
Je zou haast denken dat hij een verrotte driver ofzo probeert te installeren.

Heb je een oudere versie van W10 al geprobeerd? Ik zou versie 1903 even proberen. Link: https://tb.rg-adguard.net/public.php
Downloading as we speak. Morgen einde van de middag eens proberen of dat lukt... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RustStorm
@lightemup @EValentino

Het is, om een of andere reden, ineens gelukt om Windows te installeren; of eigenlijk lukte het altijd wel maar startte het vervolgens niet op zoals het hoort. Gisteren wel de eerste setup kunnen doen: gebruikersnaam etc etc etc in kunnen stellen en zelfs m'n desktop gezien! :o. Echter, ALLES wat ik probeer te doen duurt ontzettend lang. Ik krijg steeds meer het vermoeden dat de SSD niet op op de juiste manier wegschrijft, waardoor alles een eeuwigheid duurt. Ik probeer wat drivers te installeren, welke noodzakelijk zijn na de BIOS update die ik gedaan heb; maar het uitpakken van een RAR is al kansloos...

Ik ga dit alles ook nog mailen naar de ASRock helpdesk. Als zij mij nog verder kunnen helpen met deze informatie, dan is het een to be continued verhaal. En anders wordt het écht een retourtje... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lightemup
Extra zuur, nu het goed leek te gaan!

Je zou dan haast zeggen dat de SATA controller/chipset gewoon niet fris is, zeker omdat je eerder ook al aangaf dat je ram wel in orde is.

Ik zou hem wel retourneren, het begint wel erg lang te duren zo.

Je hebt er in ieder geval wel alles aan gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RustStorm
lightemup schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 20:37:
Extra zuur, nu het goed leek te gaan!

Je zou dan haast zeggen dat de SATA controller/chipset gewoon niet fris is, zeker omdat je eerder ook al aangaf dat je ram wel in orde is.

Ik zou hem wel retourneren, het begint wel erg lang te duren zo.

Je hebt er in ieder geval wel alles aan gedaan.
Om dat te testen zal ik hem nog eens op de andere sata controller aansluiten... als dan blijkt dat het feilloos werkt... ;)

Dan gaat ie sowieso retour natuurlijk he! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EValentino
  • Niet online
RustStorm schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 19:25:
@lightemup @EValentino

Het is, om een of andere reden, ineens gelukt om Windows te installeren; of eigenlijk lukte het altijd wel maar startte het vervolgens niet op zoals het hoort. Gisteren wel de eerste setup kunnen doen: gebruikersnaam etc etc etc in kunnen stellen en zelfs m'n desktop gezien! :o. Echter, ALLES wat ik probeer te doen duurt ontzettend lang. Ik krijg steeds meer het vermoeden dat de SSD niet op op de juiste manier wegschrijft, waardoor alles een eeuwigheid duurt. Ik probeer wat drivers te installeren, welke noodzakelijk zijn na de BIOS update die ik gedaan heb; maar het uitpakken van een RAR is al kansloos...

Ik ga dit alles ook nog mailen naar de ASRock helpdesk. Als zij mij nog verder kunnen helpen met deze informatie, dan is het een to be continued verhaal. En anders wordt het écht een retourtje... :)
Lekker laten fixen door AsRock die hap, en anders omruilen voor een andere inderdaad!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RustStorm
@lightemup @EValentino

Ik ben eigenwijs geweest en heb een nieuwe SSD gekocht, omdat ik het gevoel had dat het aan m'n SSD lag. Je zou denken: dat had je toch al getest?! Zeker! Maar kennelijk was de SSD waar ik mee had getest ook niet helemaal in orde...

Conclusie: nieuwe SSD geïnstalleerd en het werkt zoals het hoort!

Volgende stap: oude SSD retourneren. :)

Yay! Dank voor jullie meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EValentino
  • Niet online
RustStorm schreef op zondag 6 september 2020 @ 09:30:
@lightemup @EValentino

Ik ben eigenwijs geweest en heb een nieuwe SSD gekocht, omdat ik het gevoel had dat het aan m'n SSD lag. Je zou denken: dat had je toch al getest?! Zeker! Maar kennelijk was de SSD waar ik mee had getest ook niet helemaal in orde...

Dat is nog eens een plottwist, wel heel satisfying dat je het alsnog zelf hebt opgelost 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lightemup
RustStorm schreef op zondag 6 september 2020 @ 09:30:
@lightemup @EValentino

Top!
Mooi dat het opgelost is!

Welke SSD heb je nu?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RustStorm
lightemup schreef op zondag 6 september 2020 @ 11:30:
[...]

Top!
Mooi dat het opgelost is!

Welke SSD heb je nu?
Crucial MX500 500GB ;) (dus ook wat meer opslag meteen...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-09 21:04

Kraz

Saving the world

RustStorm schreef op zondag 6 september 2020 @ 11:50:
[...]

Crucial MX500 500GB ;) (dus ook wat meer opslag meteen...)
Tof om te zien dat je het alsnog (zelf!) hebt opgelost!

Ik zit zelf ook al een week of 3 te kijken naar hetzelfde systeem, maar lees idd veel issues met de SSD compatibiliteit.
Daarom wacht ik maar de nieuwe varianten af in de hoop dat die wat meer hardware ondersteunen out-of-the-box. Sowieso de nieuwere generaties procs.

Nieuwe Intel en AMD varianten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RustStorm
Kraz schreef op zondag 6 september 2020 @ 11:59:
[...]

Tof om te zien dat je het alsnog (zelf!) hebt opgelost!

Ik zit zelf ook al een week of 3 te kijken naar hetzelfde systeem, maar lees idd veel issues met de SSD compatibiliteit.
Daarom wacht ik maar de nieuwe varianten af in de hoop dat die wat meer hardware ondersteunen out-of-the-box. Sowieso de nieuwere generaties procs.

Nieuwe Intel en AMD varianten.
Nice! Deze heb ik als verrassing voor m'n vader gekocht, dus hoeft (en moet) niet al te fancy te zijn. Dit voldoet zeer prima voor hetgeen hij doet: internet, officewerkzaamheden, en mail via outlook. :)

Pagina: 1