Ik wil een low budget, compacte pc gaan bouwen om deze aan mijn tv beneden (55'' 4k), af een toe op de tv op de zolder (40" full hd) te hangen en (heel) af een toe mee te nemen naar vrienden/familie. De pc zal voornamelijk gebruikt worden voor mediaconsumptie, denk hierbij aan basic browsen, filmpjes kijken (kodi), emulators en gamen. De zware titels speel ik op de ps4 (en straks waarschijnlijk ps5), het gaat dus vooral om lichtere/oudere spellen, die ik niet op de Playstation kan spelen.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
- Browsen
- Kodi
- Lichte/oude games (spellen als: Cryofall, Leage of Legends, GTA 4, Splinter Cell serie, Age of empires, etc)
- Emulators (snes, psx, etc.)
- Photoshop, basic video editen, indesign, etc. (zelden)
Ik heb nu een laptop met i7 8550u, 8gb ram, nvidia geforce mx150 en die voldoet in principe (net) aan mijn eisen qua performance.
Wat mag het systeem gaan kosten?
300 euro. Minder mag natuurlijk, maar voor onder de 300 euro kom ik volgens mij uit op een raspberry pi of iets dergelijks.
Een paar tientjes meer mag ook (zolang het een logische keuze is).
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb zelf nog een ssd liggen (geen NVMe):
pricewatch: Crucial MX300 m.2 1,05TB
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Niet veel bijzonders, gewoon een vlotte systeem, wel met wifi/bluetooth, welke niet gaat opstijgen onder zware load.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een systeem dat niet te warm wordt/enorm gaat blazen onder load.
Ga je overklokken?
Als de voordelen groter zijn dan de nadelen, maar is geen eis.
Wat verwacht je van ons?
Ik heb al verschillende topics zien langskomen (en ook de BBG van het afgelopen jaar gecheckt) en ik kom op het volgende:
Build 1
Build 2
Mijn vragen zijn als volgt:
1. Loont het (in mijn geval) om te gaan voor de duurdere build?
2. Hoeveel voordeel biedt NVMe opslag ten opzichte van standaard m.2? Is het verstandig om toch een ssd er bij te bestellen?
3. De meegeleverde cooler past niet in de behuizing begreep ik, maar deze schijnt te passen met een kleine modificatie? Heeft iemand hier meer informatie over/ervaring mee?
4. Is de meegeleverde cooler voldoende om het systeem (tijdens het gamen) cool te houden?
5. Ook zou ik graag een kaartlezer er in hebben, zijn hier mogelijkheden voor?
Tweede handse onderdelen/builds zijn ook welkom, maar van wat ik heb gezien liggen de prijzen dichtbij de nieuwprijs van de producten.
Een compleet andere build mag ook!
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
- Browsen
- Kodi
- Lichte/oude games (spellen als: Cryofall, Leage of Legends, GTA 4, Splinter Cell serie, Age of empires, etc)
- Emulators (snes, psx, etc.)
- Photoshop, basic video editen, indesign, etc. (zelden)
Ik heb nu een laptop met i7 8550u, 8gb ram, nvidia geforce mx150 en die voldoet in principe (net) aan mijn eisen qua performance.
Wat mag het systeem gaan kosten?
300 euro. Minder mag natuurlijk, maar voor onder de 300 euro kom ik volgens mij uit op een raspberry pi of iets dergelijks.
Een paar tientjes meer mag ook (zolang het een logische keuze is).
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb zelf nog een ssd liggen (geen NVMe):
pricewatch: Crucial MX300 m.2 1,05TB
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Niet veel bijzonders, gewoon een vlotte systeem, wel met wifi/bluetooth, welke niet gaat opstijgen onder zware load.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een systeem dat niet te warm wordt/enorm gaat blazen onder load.
Ga je overklokken?
Als de voordelen groter zijn dan de nadelen, maar is geen eis.
Wat verwacht je van ons?
Ik heb al verschillende topics zien langskomen (en ook de BBG van het afgelopen jaar gecheckt) en ik kom op het volgende:
Build 1
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 3 3200G Boxed | € 88,90 | € 88,90 |
| 1 | Netwerkadapters | Intel Wi-Fi 6 AX200 (no vPro) | € 19,95 | € 19,95 |
| 1 | Barebones | ASRock DeskMini A300 | € 143,94 | € 143,94 |
| 1 | Geheugen intern | Crucial CT8G4SFS832A | € 34,95 | € 34,95 |
| 1 | Solid state drives | Kingston A2000 250GB | € 35,57 | € 35,57 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 323,31 | ||
Build 2
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 3400G Boxed | € 138,- | € 138,- |
| 1 | Netwerkadapters | Intel Wi-Fi 6 AX200 (no vPro) | € 19,95 | € 19,95 |
| 1 | Barebones | ASRock DeskMini A300 | € 143,94 | € 143,94 |
| 1 | Geheugen intern | Crucial Ballistix BL2K8G32C16S4B | € 76,73 | € 76,73 |
| 1 | Solid state drives | Kingston A2000 500GB | € 57,89 | € 57,89 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 436,51 | ||
Mijn vragen zijn als volgt:
1. Loont het (in mijn geval) om te gaan voor de duurdere build?
2. Hoeveel voordeel biedt NVMe opslag ten opzichte van standaard m.2? Is het verstandig om toch een ssd er bij te bestellen?
3. De meegeleverde cooler past niet in de behuizing begreep ik, maar deze schijnt te passen met een kleine modificatie? Heeft iemand hier meer informatie over/ervaring mee?
4. Is de meegeleverde cooler voldoende om het systeem (tijdens het gamen) cool te houden?
5. Ook zou ik graag een kaartlezer er in hebben, zijn hier mogelijkheden voor?
Tweede handse onderdelen/builds zijn ook welkom, maar van wat ik heb gezien liggen de prijzen dichtbij de nieuwprijs van de producten.
Een compleet andere build mag ook!
[ Voor 46% gewijzigd door OnderDeMotorkap op 26-08-2020 09:41 ]