Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRiesje
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14:52
Hi

Ik zoek een? AMD Ryzen 5 of wachten tot nieuwe serie
Ik heb recent de nieuwste CoD Modern Warfare gekocht, alleen merk ik toch dat bij dit spel niet de volle benodigde FPS (70-90) eruit haal. Heb momenteel een 144Hz scherm. Bij andere spellen als Rainbow Six Siege, GTA V en Fortnite haal ik wel boven de 100 FPS. Heb al een beetje zitten kijken hoe en wat en de AMD Ryzen 5 3600 viel mij erg op, nu zit ik te twijfelen of ik die zal kopen of wachten tot nieuwe serie in de hoop dat de Ryzen 5 3600 in prijs zal verlagen.

Wat is je budget?
Mijn budget is ongeveer rond de 200 eu.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik sta open voor alternatieven aangezien Intel steeds duurder word en ik zie dat AMD helemaal niet zo slecht wordt gereviewd

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
[i]Heb momenteel:
Processor: Intel I5-8600
Videokaart: KFA2 GTX 1060 OC 6GB
Moederbord: Gigabyte B360M DS3H
Geheugen: Team Group Vulcan 16GB
Voeding: Seasonic Focus Plus Gold 550

[ Voor 11% gewijzigd door MRiesje op 23-08-2020 13:05 ]

Beste antwoord (via MRiesje op 23-08-2020 13:48)

• kyrillajax
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 20-09 12:35
Laten we ons even voorstellen als de processor het probleem was, zou ik wel wachten totdat zen 3 (4th generation) uitkomt. Omdat zen 3 van 17 tot 25% ipc gains gaat krijgen ten opzichte van de huidige generatien ryzen. Hierbij zou het gat tussen amd en intel op gaming vlak dicht worden gemaakt of sterker nog, amd zal intel verpletteren. Maar goed, een beetje offtopic. Zoals anderen zeggen, ik zou wachten tot de rtx 3000 of rdna2. Wil je toch een tussenstap nemen, kan je voor de 1660 super gaan.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Volgens mij is je videokaart het probleem. Die i5 is lang zo slecht niet. Ik zou adviseren om het nog even vol te houden en te wachten op de nieuwe generatie videokaarten, die komen voor het einde van het jaar.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRiesje
NitroX infinity schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 13:10:
Volgens mij is je videokaart het probleem. Die i5 is lang zo slecht niet. Ik zou adviseren om het nog even vol te houden en te wachten op de nieuwe generatie videokaarten, die komen voor het einde van het jaar.
Ah oke, waarom denk je dat het aan de videokaart ligt? Omdat ie oud is of ligt het aan de specs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
De videokaart is voor moderne spellen gewoon niet zo'n krachtige meer.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• kyrillajax
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 20-09 12:35
Laten we ons even voorstellen als de processor het probleem was, zou ik wel wachten totdat zen 3 (4th generation) uitkomt. Omdat zen 3 van 17 tot 25% ipc gains gaat krijgen ten opzichte van de huidige generatien ryzen. Hierbij zou het gat tussen amd en intel op gaming vlak dicht worden gemaakt of sterker nog, amd zal intel verpletteren. Maar goed, een beetje offtopic. Zoals anderen zeggen, ik zou wachten tot de rtx 3000 of rdna2. Wil je toch een tussenstap nemen, kan je voor de 1660 super gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Nu online

HugoBoss1985

Xenotech

GPU bottleneck in dit geval.
En ik zou (doe ik :P) even wachten op de nieuwe generatie.

[ Voor 53% gewijzigd door HugoBoss1985 op 23-08-2020 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRiesje
Bedankt voor de reacties, ik zal dan nog even aankijken welke GPU ik zal gaan kopen als de nieuwe kaarten erzijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-09 22:41

Praetextatus

the dutch_paki

je hebt overigens ook nog een ander moederbord nodig erbij ;)

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JOM92
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Wat je ook kan doen is, als je de bottleneck op wilt zoeken, even Afterburner installeren en laten draaien tijdens het gamen. Kan je zien of je cpu of gpu tegen zn max aan loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRiesje
Praetextatus schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 01:21:
je hebt overigens ook nog een ander moederbord nodig erbij ;)
Wat is de reden dat ik een andere moederbord nodig heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MRiesje schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 08:52:
[...]

Je kan niet zomaar een AMD cpu op een Intel moederbord prikken, zo werkt dat niet.

Socket/chipset is volledig anders.

Een CPU moet altijd met een moederbord dat daarbij hoort, en Intel en AMD zijn nooit uitwisselbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TECHcrime
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18-09 12:50
[...]

Omdat Intel en AMD verschillende CPU sockets gebruiken? Je hebt bij een AMD een AM4 socket nodig. De Intel 8k serie gebruikt een LGA1151 socket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:15
[...]

Als je een nieuwe CPU wil, moet je een nieuw moederbord.

Als je enkel de GPU gaat upgraden, hoef je géén nieuw moederbord.

Ik zou gewoon de GPU upgraden. Zeker als je alle settings momenteel op High hebt staan. Dan is de GPU zeker de bottleneck. CPU is enkel de bottleneck in oudere spellen (CS-GO) of als je de settings op low zet/lage resolutie speelt.

En GPU upgraden zou ik wachten op de 3000 series als je kan wachten. Als de nieuwe videokaarten bekend worden gemaakt kun je dan zien wat de beste prijs/kwaliteit is voor je doeleinde. COD Wardinges zal dan vast standaard in de reviews/benchmarks zitten. Dan kan je OF een nieuwe serie kopen, of een oude serie in de aanbieding _/-\o_

[ Voor 23% gewijzigd door Waah op 24-08-2020 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-09 10:31
Koop een EVGA videokaart. Die mag je binnen 90 dagen upgraden. Kun je alsnog voor een RTX 3xxx kaart.

[ Voor 3% gewijzigd door Djarune op 24-08-2020 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-09 22:41

Praetextatus

the dutch_paki

Djarune schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 09:28:
Koop een EVGA videokaart. Die mag je binnen 90 dagen upgraden. Kun je alsnog voor een RTX 3xxx kaart.
Nou ja ze bieden het aan, maar het is niet echt netjes on daar misbruik van te maken natuurlijk. Een beetje geduldig zijn kan niemand kwaad toch?

En daarnaast wat als de kaarten pas in December op de markt worden gebracht?

[ Voor 9% gewijzigd door Praetextatus op 24-08-2020 10:12 ]

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRiesje
Verwijderd schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 08:56:
[...]

Je kan niet zomaar een AMD cpu op een Intel moederbord prikken, zo werkt dat niet.

Socket/chipset is volledig anders.

Een CPU moet altijd met een moederbord dat daarbij hoort, en Intel en AMD zijn nooit uitwisselbaar.
Dat wist ik wel, maar ik dacht dat je bedoelde een ander moederbord voor de videokaart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRiesje
Waah schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 08:57:
[...]

Ik zou gewoon de GPU upgraden. Zeker als je alle settings momenteel op High hebt staan. Dan is de GPU zeker de bottleneck. CPU is enkel de bottleneck in oudere spellen (CS-GO) of als je de settings op low zet/lage resolutie speelt.

En GPU upgraden zou ik wachten op de 3000 series als je kan wachten. Als de nieuwe videokaarten bekend worden gemaakt kun je dan zien wat de beste prijs/kwaliteit is voor je doeleinde. COD Wardinges zal dan vast standaard in de reviews/benchmarks zitten. Dan kan je OF een nieuwe serie kopen, of een oude serie in de aanbieding _/-\o_
Ik denk dat ik inderdaad ga wachten als de nieuwe serie uitkomt en de oude serie in de aanbieding is, heb geen zin om een vermogen aan een nieuwe kaart kwijt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRiesje
Djarune schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 09:28:
In de zin van upgraden? De gekochte EVGA kaart retourneren en dan de nieuwe serie krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@MRiesje Verkoop je GTX 1060 en doe dat geld bij je budget van nu, en koop een krachtiger GPU.
RX5700-RTX2060. Ik zou niet wachten op de nieuwe GPU's, want die zullen ook duurder zijn, en kunnen weer driver problemen meebrengen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRiesje
Hackus schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 11:50:
@MRiesje Verkoop je GTX 1060 en doe dat geld bij je budget van nu, en koop een krachtiger GPU.
RX5700-RTX2060. Ik zou niet wachten op de nieuwe GPU's, want die zullen ook duurder zijn, en kunnen weer driver problemen meebrengen.
Zullen de 2000 series niet goedkoper worden als de nieuwe serie uitkomt? Anders wacht ik dan nog liever even het heeft inprincipe geen haast.

[ Voor 7% gewijzigd door MRiesje op 24-08-2020 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

MRiesje schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 12:09:
[...]

Zullen de 2000 series niet goedkoper worden als de nieuwe serie uitkomt? Anders wacht ik dan nog liever even het heeft inprincipe geen haast.
Als de 3000 in de markt staat, kan dat gebeuren. Je kunt overal op wachten natuurlijk, maar krachtige(r) GPU is wat jij nodig hebt. Je bereikt niets met welke CPU dan ook tov nu.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWL92
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 20-09 17:47
Zolang je geen haast hebt, loont t altijd om te wachten. black friday etc komt r ook weer aan.. voor ~200 eu kan je nieuw momenteel geen winst pakken.

Paar winkels doen misschien hun oude voorraad weg, maar nvidia kennende, komen ze eerst met de high end kaarten, op een waarschijnlijk hoger prijspunt en daarna de lagere. verwacht hierin dus voorlopig niet te veel. (Mogelijk kan je voor n leuke rtx 2070 shoppen in va als 3xxx uit komt en je je oude gpu tijdig verkoopt)

vanuit gaan dat je gpu de bottleneck is kan je simpelweg proberen wat settings omlaag te zetten, en kijken of r iets meer uit te persen valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-09 11:34
Ik zelf gebruik altijd dit soort sites ter vergelijking. Het zal uiteraard nooit 100% kloppen maar je krijgt een goed idee van hoe sterk verschillende componenten zijn en hoeveel prestatiewinst in percentages je kan krijgen bij een upgrade:
https://pc-builds.com/cal...GTX_1060/0O00Velu/16/100/

Zo kan je zelf bepalen of het waard is te upgraden voor 300 euro, of toch maar te wachten om een upgrade van 800 euro uit te voeren zodat je effectief langer met je spullen kan doen

ps. De site geeft overigens net als de andere tweakers hier aan dat idd de GPU de bottleneck is voor CoD:
https://pc-builds.com/cyr...0Ve/16/500/?gameList=(3d)

[ Voor 15% gewijzigd door hollandnick op 24-08-2020 18:04 ]

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRiesje
Waah schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 08:57:
[...]

Dat is het dus ik heb alle settings bijna al op low staan. Ik zal zo even kijken hoe en wat als ik op hogere settings speel.

[ Voor 3% gewijzigd door MRiesje op 25-08-2020 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
MRiesje schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 19:33:
[...]

Dat is het dus ik heb alle settings bijna al op low staan.
Render scale op 100%? Full hd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRiesje
Waah schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 19:39:
[...]

Render scale op 100%? Full hd?
Ja render scale 100% (1920x1080) en Full HD ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRiesje
MRiesje schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 19:33:
[...]

Dat is het dus ik heb alle settings bijna al op low staan. Ik zal zo even kijken hoe en wat als ik op hogere settings speel.
Ik merk zeker wel verschil als ik alles op hoog speel dan als ik alles op laag speel wat natuurlijk logisch is. (even ter info)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Dit vond ik online:
Viewing the performance found on the 4 year old GeForce GTX 1060 while playing Call of Duty Warzone we quickly see it can return a reliable 65 FPS. With that performance recorded at 1920x1080 res when running High graphics.

At 1440p this graphics card will cost $7.11 for each of the 35 frames it can get on Ultra. But it will be a solid gaming experience.

To summarise, Call of Duty Warzone works very well with a GeForce GTX 1060. While it can comfortably perform at 1080p we know it is best served at 1440p resolutions and could possibly go up to 4K with some settings adjustments. Are you after bigger resolution with lower graphics quality or higher graphics quality and smaller res? Because here are a few figures that could help you choose your optimum Low Vs Ultra. 1080p Ultra setting: 47 FPS, 1440p Medium setting: 74 FPS, 1440p High setting: 50 FPS, 1440p Ultra setting: 35 FPS.
1080P High geeft 65 FPS. Dus misschien niet op Ultra zetten. Wil je 75FPS kan je nog naar 1440p Medium zelfs.... op 1080p

Je geeft enkel aan dat je de 70-90 gewenste FPS niet haalt. Niet of je op Ultra/High of medium speelt.

Vergelijk de resultaten van benchmarks eens met je eigen resultaten. Als die redelijk overeen komen, zal een nieuwe CPU niets doen. Als die (flink) afwijken, is een nieuwe CPU de moeite waard.

Uiteindelijk is het aan jezelf om te bepalen hoeveel geld je over hebt voor Ultra vs High. En hoe lang je eventueel nog kan wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
Even ter aanvulling. CoD Modern Warfare draai ik nog net met 60 fps op low met dips naar 30 ik heb momenteel een GTX970 en Ryzen 3600 overgeclockt naar 4.5Ghz. Dit spel draait gewoon ontzettend slecht ik zou hier voor geen betere hardware aanschaffen. Andere spellen draaien daar in tegendeel wel een stuk beter. Hardware hoeft niet altijd de bottleneck zijn bij veel games draagt optimalisatie/implementatie ook een groot deel bij.

[ Voor 26% gewijzigd door Puddi Puddin op 26-08-2020 16:37 ]

• MRiesje
JOM92 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 08:07:
Wat je ook kan doen is, als je de bottleneck op wilt zoeken, even Afterburner installeren en laten draaien tijdens het gamen. Kan je zien of je cpu of gpu tegen zn max aan loopt.
Eventjes geleden dat ik op Tweakers heb gekeken, maar ik zie dat mijn GPU rond de 98% zit met Afterburner aan.

• Involvement
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-06 16:10
kyrillajax schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 13:38:
Kunnen we wel even stilstaan bij het feit dat er absoluut geen garantie is dat deze IPC gains er gaan zijn? AMD heeft ook zijn geschiedenis aan opgeblazen cijfers, en dit is er één van. Ja, het zal beter zijn en nee, ik weet ook niet hoeveel, maar zeker geen 25% (misschien tegenover Zen 1, ik denk dat je dat gezien hebt). Ik weet ook niet op welke frequentie ze gaan draaien (Zen 2 komt niet echt voorbij ~4,5GHz) en hoeveel zo een processor gaat kosten, maar als je een kwart meer IPC hebben dan nu gaan ze zeker niet voor bodemprijzen de markt op, als het 10% meer is dan Zen 2 moet je al rekenen op Intel prijzen. AMD (en hun aandeelhouders) weten ook wel beter.

Overigens is de i5-8600 ook niet heel oud, sindsdien is er echt niet zo veel verbeterd dat een nieuwe processor merkbare verschillen gaat brengen. Ik zou gewoon wat geld sparen en zorgen dat je volgende keer de 'K' versie koopt, dan kan je als je er genoeg van hebt in elk geval nog wat overklokken (dat ging bij deze processoren volgens mij best aardig).
Pagina: 1