Geen beeld na installatie nieuwe gpu

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heymil
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05-10 20:40
Hallo allemaal,

Ik heb een probleem bij de installie van mijn nieuwe gpu. In een oude lenovo thinkcentre m81 wil ik een nieuwe kaart stoppen. Nu had ik de rx550 gekozen om de oude GT710 te vervangen. De nvidia drivers gedeinstallerd en de kaart erin maar geen beeld. Zowel niet door de gpu als door de standaard aansluiting. Zonder gpu of met de 710 krijg ik wel beeld.

Mijn werkwijze:
1. Eerst dacht ik dat de voeding niet voldoende was, nu heb ik een 550psu aangesloten wat overkill zou moeten zijn. Toch geen beeld.
2. Misschien is de gpu stuk? Getest in een andere pc en werkt daar wel.
3. V
ervolgens heb ik nog de bios geupdate maar nog steeds geen resultaat...

Iemand nog een idee wat is kan doen?

Windows 10 Pro 64bit
*- Intel i7 2600K 3.4Ghz
*- 12GB Kingston 1333mhz geheugen
*- Asus GeForce-710 2GB ddr3 / msi rx550 4gb oc

Als basis is een refurbished:
Lenovo ThinkCentre M81 5049
Intel Q65 chipset
Samsung evo 500 gb ssd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sm59SfgU_tuQ41G5z6dOgT6raIo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6RItjNsgKrBYg2zwego58DvC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LMIotcFOnrHbUz3OMnU918ExHG0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kaxSgjRjvNnoJHJ2eizqNRxv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door heymil op 23-08-2020 13:01 ]

Beste antwoord (via heymil op 23-08-2020 14:03)

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:31

Nemesizz

Untouchable

Dat is een probleem wat je wel vaker ziet bij PC's met chipsets uit die generatie (rond Sandy/Ivybridge, en AMD Phenom / II / vroege AM3).

Is een beetje de overgang periode van oude BIOS naar UEFI. Veel moderne videokaarten hebben regelmatig alleen ondersteuning voor een UEFI bios, terwijl oudere moederborden vanuit gaan dat een videokaart vaak nog een 'legecay bios' gebruiken.

Gevolg is dus dat modernere videokaarten niet altijd willen werken op oudere systemen, ondanks dat PCI-e wel backwards compatible is, maar de BIOS op zo'n kaart niet.

Soms is het ook afhankelijk of de fabrikant van zo'n kaart de moeite heeft gestoken om zowel legacy als uefi te ondersteunen. Daarom kan het zijn dat kaart X wel werkt, en kaart Y niet.

Bij OEM PC's, is het toch vaker een probleem. BIOS updates daarvan voegen vaak geen compatibiliteit toe voor dingen als CPU's of GPU's, puur wat bugfixes of support voor grotere drives (harddisk / SSD).
Retail borden is soms wel een update voor, maar ook daar zijn die dingen inmiddels zo oud, dat je daar extra support (GPU compatibiliteit toevoegen) ook vaak niet meer hoeft te verwachten.

Grootste kans van slagen heb je met kaarten van GeForce 700 serie of ouder, en Radeon HD7000 of ouder. Kaarten daarna (GF 900 serie, Radeon 200) is het vaak hit or miss omdat toen kaarten vaak overgingen op UEFI ondersteuning.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:41
Die kaart zal alleen werken op een moederbord met UEFI bios en ik verwacht niet dat jouw bord dat heeft.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:31

Nemesizz

Untouchable

Dat is een probleem wat je wel vaker ziet bij PC's met chipsets uit die generatie (rond Sandy/Ivybridge, en AMD Phenom / II / vroege AM3).

Is een beetje de overgang periode van oude BIOS naar UEFI. Veel moderne videokaarten hebben regelmatig alleen ondersteuning voor een UEFI bios, terwijl oudere moederborden vanuit gaan dat een videokaart vaak nog een 'legecay bios' gebruiken.

Gevolg is dus dat modernere videokaarten niet altijd willen werken op oudere systemen, ondanks dat PCI-e wel backwards compatible is, maar de BIOS op zo'n kaart niet.

Soms is het ook afhankelijk of de fabrikant van zo'n kaart de moeite heeft gestoken om zowel legacy als uefi te ondersteunen. Daarom kan het zijn dat kaart X wel werkt, en kaart Y niet.

Bij OEM PC's, is het toch vaker een probleem. BIOS updates daarvan voegen vaak geen compatibiliteit toe voor dingen als CPU's of GPU's, puur wat bugfixes of support voor grotere drives (harddisk / SSD).
Retail borden is soms wel een update voor, maar ook daar zijn die dingen inmiddels zo oud, dat je daar extra support (GPU compatibiliteit toevoegen) ook vaak niet meer hoeft te verwachten.

Grootste kans van slagen heb je met kaarten van GeForce 700 serie of ouder, en Radeon HD7000 of ouder. Kaarten daarna (GF 900 serie, Radeon 200) is het vaak hit or miss omdat toen kaarten vaak overgingen op UEFI ondersteuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heymil
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05-10 20:40
Ahh, dat verklaart alles. Dat wordt dus terugsturen, jammer maar helaas.
Enorm bedankt voor de hulp!