Misbruik van gegevens

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosME
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 21-12-2023
Wie o wie heeft voor mij de gouden tip.
Sinds ongeveer een jaar wordt er gebruik gemaakt van mijn gegevens.
Op alle denkbare webshops ben ik al gehackt, en zelfs twitter en vakantieveilingen werden niet overgeslagen.

Ik heb al contact gehad met de politie en die doen en kunnen niks, omdat ik geen ''schade'' heb opgelopen. Ik heb (gelukkig) bij alle webshops bestellingen tijdig kunnen annuleren.

Ik heb mijn mailadres is op de meeste sites al veranderd maar er zijn er altijd wat die je vergeet.
Het hacken blijft. Nu ben ik er wel zo klaar mee dat ik van plan ben mijn e-mailadres te verwijderen.
Mijn vraag is; lost dat het probleem op? Kunnen hackers dan niet meer op mijn naam bestellingen doen?

Op sommige sites stond mijn IBAN. Is mijn rekening in gevaar?

Hopelijk kan iemand mij helpen en goede adviezen geven, want inmiddels ben ik behoorlijk radeloos. :'(

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:46
Gebruik vanaf vandaag voor iedere website een ander wachtwoord. Je kan ze zelf verzinnen of laten genereren via bijvoorbeeld een password manager.

Ik gebruik zelf 1Password maar we zijn genoeg (gratis) alternatieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosME
Heb ik al gedaan. Al wel meerdere keren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18:53
Word je echt gehackt of gebruikt iemand puur jouw gegevens, in andere woorden; gebruiken ze bestaande accounts of maken ze een nieuw accout aan in jouw naam?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:03
RoosME schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 12:20:
Heb ik al gedaan. Al wel meerdere keren.
Dan lijkt het alsof iemand mee kijkt op jouw pc. Ik zou dan alles opnieuw installeren.

niet iedereen heeft een bierbuikje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosME
Zou het daarnaast ook nog helpen om het hotmail account te verwijderen? Kunnen ze dan niet meer inloggen op de webshops?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
eric.1 schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 12:23:
Word je echt gehackt of gebruikt iemand puur jouw gegevens, in andere woorden; gebruiken ze bestaande accounts of maken ze een nieuw accout aan in jouw naam?
Dit is de belangrijke vraag, maken ze accounts aan met jouw gegevens of loggen ze in op je bestaande accounts?

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:59
Wat ik vorig jaar gedaan heb kan jou misschien ook helpen. Exporteer al je logins/passwords uit je browser. Bij voorbeeld chrome heeft daar een simpele optie voor. Vervolgens kan je die importeren in een password manager. Ik heb daar bitwarden voor gebruikt. Zo heb je een volledig overzicht van al jouw logins.

Vervolgens, beginnen met de lijst die in de manager staat door te lopen, de site's te bezoeken en de accounts daar verwijderen.

Het is even werk, maar het zal je verbazen hoeveel je op deze manier nog tegenkomt wat je vergeten kan zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
RoosME schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 12:30:
Zou het daarnaast ook nog helpen om het hotmail account te verwijderen? Kunnen ze dan niet meer inloggen op de webshops?
Nee, dat maakt geen verschil. Beantwoord eerst bovenstaande vraag eens

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosME
Ze loggen in op bestaande accounts. Ik heb bij heel veel sites al mijn mailadres en wachtwoord veranderd. Daar is het nu "rustig". Op sommige sites ben ik vorig jaar mijn mailadres en wachtwoord vergeten te wijzigen en daar hacken ze nu nog op. Ik heb niet het idee dat ze bijv in mijn hotmailaccount zelf zitten. Wel inlogpogingen gehad uit oa Polen maar die zijn allemaal mislukt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosME
@ppeterr ik heb een macbook... hoe werkt dat daarop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:10

DukeBox

loves wheat smoothies

Als iemand toegang heeft tot bijv. jouw browser login waarin ook alle wachtwoorden zijn opgeslagen is het natuurlijk dweilen met de kraan open. Ga eerst eens kijken of je ergens kan achterhalen waar allemaal gebruik wordt gemaakt van jouw account. Op t.net kan dat bijv. hier: https://tweakers.net/my.tnet/sessions/ en voor google hier: https://myaccount.google.com/device-activity

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
https://bitwarden.com/blo...or-your-password-manager/
https://bitwarden.com/help/article/import-data/

Een goed begin, is om te starten met de belangrijkste dingen aan te gaan passen in een manager.
Op het moment dat je alles gedaan hebt, delete je daarna de gegevens uit de browser.

Ik raad je wel aan om voordat je de gegevens wist buiten de password manager, een backup te bewaren van al je logins. Extern - desnoods print je het.

[ Voor 76% gewijzigd door ppeterr op 23-08-2020 12:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18:53
RoosME schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 12:33:. Ik heb niet het idee dat ze bijv in mijn hotmailaccount zelf zitten.
Ik wel. Hoe weten ze anders waar jij accounts hebt?

Stap 1: scan alle devices die je gebruikt
Stap 2: verander het ww van je e-mailadres (en eigenlijk alle accounts)
Stap 3: Zet 2-Factor-Authenticatie aan waar dit mogelijk is! (Minimaal op je e-mail accounts)

[ Voor 17% gewijzigd door eric.1 op 23-08-2020 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosME
@DukeBox heb het zojuist gedaan. Er staat dan dat er geen gehackte wachtwoorden zijn, wachtwoorden zijn uniek en geen zwakke wachtwoorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:27
RoosME schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 12:16:
Op alle denkbare webshops ben ik al gehackt, en zelfs twitter en vakantieveilingen werden niet overgeslagen.
just checking:

Niet je oude ipad/macbook verkocht zonder hem helemaal te wissen?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

RoosME schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 12:40:
@DukeBox heb het zojuist gedaan. Er staat dan dat er geen gehackte wachtwoorden zijn, wachtwoorden zijn uniek en geen zwakke wachtwoorden
Het gaat niet om wachtwoorden maar om actieve sessies welke jij niet herkent.
edit: voor Hotmail / windows live: https://account.live.com/Activity

[ Voor 9% gewijzigd door DukeBox op 23-08-2020 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
https://haveibeenpwned.com/

Daar kan je ook nog eens checken wie wat gelekt heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosME
@DukeBox oh dat ja. Daar zijn wel inlogpogingen gedaan door bijv Polen maar geen geslaagde inlogpogingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

RoosME schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 12:45:
@DukeBox oh dat ja. Daar zijn wel inlogpogingen gedaan door bijv Polen maar geen geslaagde inlogpogingen
Nee, nogmaals, het gaat niet om inlogpogingen of wachtwoorden maar om BESTAANDE sessies die je niet kent. Je kan je wachtwoord dan veranderen maar zolang de sessie geldig is is er geen wachtwoord nodig.
Daarnaast is het verstandig om 2FA te gebruiken waar mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
@RoosME

Eigenlijk is het volgens mij het beste, om overal je accounts te sluiten die enigzins van belang zijn. Of minstens al die accounts herzien met nieuwe passwords.

Ik gebruik diverse gratis mail accounts voor inlog/shops etc. Maar wel inderdaad met 2fa en in een password manager. En voor de persoonlijke zaken een email op eigen domein.

Je zegt er al een jaar mee bezig te zijn, ik zou helemaal gek worden eigenlijk :)

[ Voor 14% gewijzigd door ppeterr op 23-08-2020 17:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:19
@RoosME Als ik het goed begrijp heb je ooit 1 wachtwoord gebruikt voor (bijna) alle websites. Dat wachtwoord is nu gelekt en anderen proberen nu overal in te loggen, klopt dat? En de sites waar je je wachtwoord hebt gewijzigd loggen ze niet meer in volgens jou? Dan kan je er van uit gaan dat niemand toegang heeft tot je actuele wachtwoorden en dat ze alleen je gelekte wachtwoord hebben gebruikt.
Je hotmail account opheffen heeft geen zin en zou ik juist niet doen. Dan ontvang je geen bestelbevestigingen meer als iemand alsnog bij een website bestelt met jouw account en kan je geen actie ondernemen.
Enige manier om er achter te komen waar je een account hebt is je mails doorspitten of overal je wachtwoord te resetten. Verder de tip volgen zoals hierboven al is gegeven: gebruik een password manager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
@Jimster Je hebt gelijk - ik heb het even uit mijn reactie weg gehaald.

Over dat er achter komen waar je accounts hebt, heb ik eerder al aangehaald.

Exporteer al je logins uit je browser en importeer die in een password manager. Vervolgens ga je de gehele geimporteerde lijst af, en verander je de passwords of sluit je de accounts.

[ Voor 64% gewijzigd door ppeterr op 23-08-2020 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Maar wat ik me dan afvraag, als ze op jouw account bestellingen plaatsen, hoe worden die dan betaald?
Gaat dat allemaal op afbetaling? Of heb je ergens nog een creditcard/paypal aangekoppeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:19
TERW_DAN schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 17:54:
Maar wat ik me dan afvraag, als ze op jouw account bestellingen plaatsen, hoe worden die dan betaald?
Gaat dat allemaal op afbetaling? Of heb je ergens nog een creditcard/paypal aangekoppeld?
Bij mij hebben ze bij 2 verschillende webwinkels besteld, Wehkamp en Def-Shop. Beide achteraf betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosME
@Jimster Ja dat klopt helemaal zo! Aangezien bij wijziging van email en wachtwoord ze niet meer inloggen…
Dan toch maar goed de mail in de gaten houden en kijken of er niet meer ingelogd wordt.

@TERW_DAN Idd zoals @Jimster zegt via achteraf betalen.. tot nu toe heb ik alles op tijd kunnen annuleren. Meestal doen ze het net na sluiten van de klantenservice, zodat je geen actie meer kunt ondernemen.

@Jimster Ze kunnen ook je IBAN nummer zien, in principe kunnen ze daar toch niks mee? Ik heb niet het idee dat ze verder mee kunnen kijken, want anders was na dik een jaar allang mijn bankrekening geplunderd zou je denken.

@ppeterr Met dat password manager ga ik aan de slag! Ik word er ook helemaal gestoord van..
Daarnaast ook frustrerend, want ze bestelde van alles en lieten het bezorgen bij een ophaalpunt in Almere. Je zou denken dat politie dan deze bewuste persoon (en) zouden opwachten… maar helaas.

Eerst gebeurde het dagelijks en nu ongeveer maandelijks, maar toch iedere keer weten ze bijv. een account die ik al jaararen geleden heb gemaakt te hacken. Heb al bij heel veel sites mijn account gesloten of alle gegevens aangepast… maar je hebt altijd sites waar je zo even niet aan denkt dat die er ook nog waren…

[ Voor 8% gewijzigd door RoosME op 24-08-2020 08:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toro
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-10 20:29
@RoosME
Als ik jou was zou ik alles op je PC wat je lief is zoals foto's, documenten en zo kopiëren naar een externe hardschijf en dan je PC opnieuw schoon installeren, en dan wel met schone Windows installatie media gecreëerd op een andere schone PC.

Ik heb het idee dat je daar ook nog winst kan behalen als je dat zou doen.

Je kan overal wel telkens je wachtwoorden veranderen maar mochten ze continue meekijken via je PC dan schiet dat niet zo op.

Ik weet niet of je een webcam hebt maar dat ding uitzetten of er een plakker overheen doen is misschien wel raadzaam omdat je niet weet wat er allemaal aan de hand is.

Lukt dat niet zelf schoon installeren van je PC dan zou je misschien een afspraak ergens bij een computer winkel bij je in de buurt kunnen maken. Dit moet niet veel kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas170
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

Bas170

Sir Miss-a-Lot

Ik zou sowieso Hotmail/Outlook even overal afmelden, dat doe je als volgt:
  1. In je inbox klik je op je naam rechts bovenin het scherm en kies je voor accountinstellingen.
  2. Op de volgende pagina kies je voor 'geavanceerde beveiliging beheren'.
  3. Scroll op de volgende pagina helemaal naar beneden totdat je 'alle vertrouwde apparaten verwijderen die zijn gekoppeld aan mijn account' ziet. Klik daar op.
Vervolgens moet je je wel weer aanmelden, maar weet je zeker dat anderen niet meer in jouw e-mail zitten.

https://ifuckinghateJira.com
@CodeCaster: Ik kan niet anders dan concluderen dat Bas170 en Maarten van Rossem gelijk hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Je zou ook contact kunnen opnemen met o.a. https://www.klarna.com/ en vragen of alles onder jouw mail adres en naam/geboorte datum geblokkeerd kan worden. Dat houdt dan wel in dat je zelf er ook geen gebruik meer van kan maken.

Woon je zelf ook omgeving Almere ? Zo nee dan is het wel jammer dat bij die webshops niet een trigger is op achteraf betalen en een ophaal/leverpunt anders dan die je standaard gebruikt. Bol.com doet (deed?) dat wel, ik wilde eens iets bij mijn moeder laten afleveren omdat het voor haar was maar toen was achteraf betalen niet mogelijk.

Pagina: 1