Quick time video (.MOV) hernoemen naar de 'Createdate'

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostig
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 30-08-2020
Beste allen,

Graag wil ik de filmpjes van mijn iPhone de bestandsnaam geven van de datum waarop ze gemaakt zijn. Voor mijn foto's maak ik hiervoor gebruik van 'Namexif'. Maar helaas werkt dit niet voor quicktime video's. Na heel wat zoeken lijkt de enige methode dit voor elkaar te krijgen via de Exiftool.

Mijn vraag:

1 - Is er een tool welke .MOV bestanden hernoemd naar de "createdate".

2 - Heeft iemand een commando om dit via de Exiftool uit te voeren? De wijze waarop ik het wil doen is alsvolgt. Ik heb de Exiftool op een USB (station D). Daar sleep ik de filmpjes in. Deze sleep ik naar het programma. En dan moet ik een commando invoeren. Hopelijk kan iemand mij helpen.

Groeten Joostig _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Je kan eens proberen op eigen risico:
code:
1
2
3
4
for f in *.mov
do
    mv -n "$f" "$(exiftool -d "%Y%m%d_%H%M%S" -CreateDate "$f" | awk '{print $4".mov"}')"
done

Als je liever wilt dat ie het eerst kopieert en de originelen behoudt:
code:
1
2
3
4
for f in *.mov
do
    cp -n "$f" "$(exiftool -d "%Y%m%d_%H%M%S" -CreateDate "$f" | awk '{print $4".mov"}')"
done

In een bestandje zetten "rename.sh" (ofzo), in de map plaatsen waar je .mov bestandjes staan en uitvoeren op de Terminal. Alle .mov bestandjes in die map worden dan hernoemd.
Let op dat het hoofdlettergevoelig is, dus mogelijk moet je er .MOV van maken ipv .mov. :P

Je kan de volgorde van de datum wijzigingen door te klooien met de datum output.
Het wordt nu bijvoorbeeld:
30 oktober 2020 = 20201030

[ Voor 22% gewijzigd door WhatsappHack op 25-08-2020 16:37 ]

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostig
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 30-08-2020
Allereerst zeer bedankt voor het meedenken! Helaas lukt het me nog niet. Maar waarschijnlijk doe ik iets verkeerd.

De stappen welke ik heb ondernomen.
Ik heb even een .mov bestand genomen en samen met programma exiftool(-k).exe op een USB gezet.
Vervolgens sleep ik het bestandje naar de exiftool(-k).ex en copy paste ik doodmiddel van ctrl + C en ctrl + V jouw gegeven commando in exiftool(-k).ex.
Dan enter.

Helaas gebeurt er vervolgens niets. Ook niet als ik .MOV of .mov gebruik. Ik zou je graag printscreentjes sturen. Maar dat lukt hier niet.

Doe ik iets (of heel veel) verkeerd? ;-).