Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timster82
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 17-04 09:53
Ik ben voornemens om straks wanneer de nieuwe videokaarten van Nvidia uitkomen te gaan gamen op een LG Oled C9 of nieuwer. Op dit moment heb ik een Dell u3415w, maar ik wil graag gamen op minimaal 55 inch. Nu lees ik echter veel burn in problemen. Ik heb beneden ook al meer dan 2 jaar een Oled (B7) en nergens last van. Nu game ik daar echter niet op. Zijn er hier mensen die al gamen (PC) op een Oled en ervaren deze problemen qua burn in?

Ik zoek een?
LG Oled 55C9

Wat is je budget?
€ 1000,-.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Mochten er betere tv`s zijn van dit formaat dan sta ik altijd open voor tips..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:29
Burn in is inderdaad weer helemaal terug van weggeweest. Zo lang er geen vlakken/oppervlaktes zijn die statisch zijn is er niks aan de hand. Bij films is dat geen probleem, bij spellen kan dit wel een issue zijn.
De HUD van je spel kan minuten lang bijna ongewijzigd zijn. Ook versieringen/minimap kunnen lang genoeg op het scherm worden weergegeven waardoor het risico van inbranding loert.

Bij compleet stilstaande beelden grijpt de screensaver in. Nu weten we weer waarom dat ding zo heet :+
Het ergste is cumulatieve burn in. Telkens en continu weer precies de zelfde schermweergave met minimale verandering. Bij oude kassasystemen zag ik dit veel, tegenwoordig niet meer.
Tja, het ligt er dus aan hoe je game gedrag is :p. Uren lang het zelfde spel met (min of meer) statische elementen? Deze elementen hoeven niet groot te zijn om in te branden, dat is het verradelijke ervan. Of doe je dingen waar het hele scherm genoeg veranderd?

Ik heb in de huiskamer een OLED en had daar de activatiecode voor XPLAY ~ 5 minuten opstaan. Jep, inbranding... Het ging gelukkig weg na een paar keer aan/uit zetten maar oei oei wat schrok ik :o

Edit: IPS heeft dit probleem niet. Kijk hier eens voor wat modellen. Qua kleuren en contrast zit IPS het dichtste bij OLED denk ik zelf.

[ Voor 13% gewijzigd door 5pë©ïàál_Tèkén op 23-08-2020 11:55 ]

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timster82
Eigenlijk is het verschillend. RDR2, Fifa, COD en straks Cyberpunk Maffia enz. Vooral Fifa zit veel statisch beeldmateriaal in ben ik bang. Het zijn geen goedkope schermen en wat ik zo zie (incl Gsync) is het wel geweldig om op te gamen. Misschien dat de pixel refresher nog een beetje zijn werk doet?

Zal ook eens even kijken naar die modellen. IPS ben ik ook wel lichtelijk fan van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Bij telefoons heb je toch ook veel statisch beeld zonder burn in? Of verkijk ik me daarop?

Ik denk overigens dat het wel mee zal vallen in de praktijk, zelfs bij "realistische" test en continue hetzelfde beeld/logo valt het imo mee.
https://www.homecinemamag...ED%2Dtv%20was%20duidelijk.

[ Voor 194% gewijzigd door mitsumark op 23-08-2020 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:29
timster82 schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 15:10:
Eigenlijk is het verschillend. RDR2, Fifa, COD en straks Cyberpunk Maffia enz. Vooral Fifa zit veel statisch beeldmateriaal in ben ik bang. Het zijn geen goedkope schermen en wat ik zo zie (incl Gsync) is het wel geweldig om op te gamen. Misschien dat de pixel refresher nog een beetje zijn werk doet?

Zal ook eens even kijken naar die modellen. IPS ben ik ook wel lichtelijk fan van.
Ja het is zeker mooi om op te gamen 8) Alleen zijn de TVs daar, denk ik, niet voor gemaakt. Net zoals boodschappen doen in een Ferrari ook niet bepaald een straf is :P.
Mijn ongevraagde advies - pak geen OLED. Het risico is te groot en de grap te duur. Ik weet niet of het wordt vergoed onder fabrieksgarantie.

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timster82
Nee ik begin ook steeds meer te twijfelen over alles wat ik lees op internet. Dan toch maar eens een qled ofzo proberen.

Edit: De sony x900H ziet er oook niet slecht uit.

[ Voor 18% gewijzigd door timster82 op 23-08-2020 15:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bazvv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19:56
5pë©ïàál_Tèkén' schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 11:26:
Burn in is inderdaad weer helemaal terug van weggeweest. Zo lang er geen vlakken/oppervlaktes zijn die statisch zijn is er niks aan de hand. Bij films is dat geen probleem, bij spellen kan dit wel een issue zijn.
De HUD van je spel kan minuten lang bijna ongewijzigd zijn. Ook versieringen/minimap kunnen lang genoeg op het scherm worden weergegeven waardoor het risico van inbranding loert.

Bij compleet stilstaande beelden grijpt de screensaver in. Nu weten we weer waarom dat ding zo heet :+
Het ergste is cumulatieve burn in. Telkens en continu weer precies de zelfde schermweergave met minimale verandering. Bij oude kassasystemen zag ik dit veel, tegenwoordig niet meer.
Tja, het ligt er dus aan hoe je game gedrag is :p. Uren lang het zelfde spel met (min of meer) statische elementen? Deze elementen hoeven niet groot te zijn om in te branden, dat is het verradelijke ervan. Of doe je dingen waar het hele scherm genoeg veranderd?

Ik heb in de huiskamer een OLED en had daar de activatiecode voor XPLAY ~ 5 minuten opstaan. Jep, inbranding... Het ging gelukkig weg na een paar keer aan/uit zetten maar oei oei wat schrok ik :o

Edit: IPS heeft dit probleem niet. Kijk hier eens voor wat modellen. Qua kleuren en contrast zit IPS het dichtste bij OLED denk ik zelf.
Burn-in is eigenlijk geen goede term en het zou eigenlijk onevenredige slijtage van de pixels moeten heten.
Daarnaast kan je in 5 min geen burn in krijgen dat heet beeld retentie. Burn in krijg je ook niet weg door je tv een paar keer aan en uit te zetten.

Ik had om mijn Samsung s8+ na twee jaar als ik op volledig wit beeld heel goed keek kon ik de + - en het woord kudos zien van de dumpert app, dit komt omdat de app redelijk donker is behalve de + - en het woord kudos in het wit. Hierdoor slijten de pixels die het wit weergeven sneller dan de andere pixels die grijs/zwart weergeven. Bij normaal gebruik zag ik er overigens niks van je moest echt goed kijken.

Ik zit zelf ook te denken aan de 48 inch CX serie om mijn dell 27 inch IPS scherm te vervangen.
Ik heb ook gelezen dat als het beeld lang stil blijft de helderheid omlaag gaat zodat de pixels niet snel slijten. LG adverteert deze tv ook om te gamen.en deze tv heeft ook g-sync.
https://www.lg.com/nl/televisies/lg-oled48cx6lb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timster82
Dat zou ook de ultieme tv zijn, maar toch lees ik daar ook al over burn in. Dan is dat bedrag behoorlijk groot wat je uitgegeven hebt voor een tv. Ik lees op dit moment veel over de Sony, maar ik kan daar nog geen G sync op vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timster82
Hier een leuke vergelijking. Staan er meer op trouwens

YouTube: LG CX OLED VS SONY X950H HDR HGIG PS4 PRO COMPARISON. (VALUE ELECTR...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazvv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19:56
Op mijn oled tv beneden die al een paar jaar oud is heb ik nergens last van, ik game er overigens ook niet op.
LG zelf zegt het er volgende over:
https://www.lg.com/us/experience-tvs/oled-tv/reliability

Ik denk dat als je niet altijd hetzelfde spel speelt, screensaver in Windows gebruikt en de tv uitzet als je een spel pauzeert en/of wegloopt van je computer dat het wel mee zal vallen.

Maar ik vind het lastig te zeggen omdat ik inderdaad mensen zie op internet die Fifa spelen op hun Oled en klagen, nu weet ik niet of dat echt burn-in is of beeld retentie.
Ook als je leest in de reacties op dit Tweakers artikel zijn er mensen die klagen over inbranden en mensen die gamen op hun Oled tv en nergens last van hebben.
nieuws: LG brengt 48"-oled-tv in juni uit voor 1699 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timster82
Dat maakt het idd ook zo lastig. De reacties zijn namelijk heel wisselend. Ik heb er beneden ook geen last van, maar net als jij game ik daar niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwdtje
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:07
Op mijn B6 speel ik regelmatig spellen via de ps4 pro, zoals FIFA, warzone en SP spellen met een HUD. 0,0 last van burn-in en heb dat scherm nu bijna 4 jaar.

Ook wel eens na een niet zo'n heldere bui een nacht aan laten staan op een statisch scherm (after match report FIFA) en ook daar geen last van gehad. Hiervoor een plasma gehad en ook daar geen burn-in meegemaakt.

Ik zou de tv gebruiken puur voor het gamen en een tweede goedkope monitor voor alle windows gerelateerde zaken.

Gamen op een OLED is wel even een stukje beter dan IPS/VA/LCD Tv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timster82
Dat is wel verstandig idd. Zou mijn Dell er dan denk ik gewoon bij laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
kwdtje schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 16:41:
Op mijn B6 speel ik regelmatig spellen via de ps4 pro, zoals FIFA, warzone en SP spellen met een HUD. 0,0 last van burn-in en heb dat scherm nu bijna 4 jaar.

Ook wel eens na een niet zo'n heldere bui een nacht aan laten staan op een statisch scherm (after match report FIFA) en ook daar geen last van gehad. Hiervoor een plasma gehad en ook daar geen burn-in meegemaakt.

Ik zou de tv gebruiken puur voor het gamen en een tweede goedkope monitor voor alle windows gerelateerde zaken.

Gamen op een OLED is wel even een stukje beter dan IPS/VA/LCD Tv
Zo ervaar ik het ook op mijn 65 C8, niks te zien, maar oled lampje niet super hoog staan uit voorzorg (40-60). Tevens, wel image retention gehad met de ingebouwde muziek speler in de 'begin uren' van het scherm omdat ik wat zat te stoeien met flac files en hdmi arc tests, daar schrok ik van maar is weggegaan ma verloop van tijd films en games te spelen en de pixel refresher 2x te laten lopen. En na vele uren verder is image retention en volgens mij de gevoeligheid voor inbranden ook een stuk omlaag gegaan, dus als je er een beetje rekening mee houdt is er niet zoveel aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timster82
Lastig. Ik vind Oled wel de mooiste techniek. Misschien maar eens kijken naar een goedkoop 2dehandsje anders. Wat vinden jullie van gsync? Iets dat je echt moet hebben of verwaarloosbaar. Vanaf serie 9 pas geloof ik via firmware update toch?

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-05 05:05
Heb zelf een LG C9 thuis staan en gamen erop is geweldig. Ik kan het je ontzettend aanraden.
De inputlag is ook lekker laag, dus alles voelt vlot aan.

Gewoon doen, ga je geen spijt van krijgen. *O*

Soundcloud

• timster82
Ja ik heb nog eens veel rond gekeken online en kom tot de conclusie dat het gamen er wel echt fantastisch op is. Ik laat om te surfen denk ik wel mijn Dell er gewoon naast staan.
Pagina: 1