Spotjes met 5 aders aanleggen boven verlaagd plafond

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marque1968
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 31-05 21:42
TL/DR
Hoe sluit ik een 5 aderige kabel aan op een spotje (dus mogelijkheid tot wijzigen van de eigenlijke 2 aders van de spot). Perilex mag blijkbaar niet, los lijkt mij minder wenselijk.

Goededag, ik zit met mijn gedachtengang een beetje in de knoop en hoop dat er medetweakers zijn met een beter idee.

Ik ben bezig alle electra te vervangen in huis nu ik toch aan het renoveren ben. Ik werk overal met 5 aders (normaal + 2 schakeldraden in voorbedrade flexibele buizen ). De schakeldraden zijn als toevoeging voor de domotica en in de basis variabel.

Er komt ook een verlaagd plafond en die moet zo strak mogelijk zijn. Vanwege het feit dat een centraaldoos met 5 aders gewoon al overvol is met de doorschakelingen, had ik eerder overwogen om voor iedere lamp de volledige bedrading uit de meterkast te laten komen en daar de vele centraaldozen plaatsen. Maar dit bleek toch minder goed te werjen, zeker nu ik ben afgestapt van een ledstrip langs de rand naar spotjes langs de rand.

Nu denk ik dat ik hier zigbee spotjes ga inbouwen. Die kunnen dus gewoon op de blauw en bruin aangesloten worden. Maar ik heb nu een lage WAF (Wife Acceptance Factor) doordat Google het accent van mijn vrouw in de testopstelling in de slaapkamer niet snapt en ze dus nu ineens niet meer de tv aan kan zetten of het licht aan te doen, zonder het mij te vragen of 10 minuten lang Oké Google probeert te roepen. Dus de mogelijkheid voor schakelaars moet er verplicht bij.

Ik had dus een brilliant idee. Ik gebruik Perilex aansluitingen achter ieder spotje. De 2 pinnen voor de 2e en/of 3e fase, wordt dan gebruikt voor de zwarte schakeldraden. Dan kan ik nu de spotjes die ik wil aansluiten, waarbij iedere lamp afzonderlijk in mijn scenes is op te nemen en een aantal via mijn Z-Wave remotetec schakelaar te bedienen voor mijn vrouw. Maar als we (ze) het laters anders wil, trekken we door het gat van de spotjes de stekker eruit. Hangen we aan een ander standaard spotje dezelfde perilex stekker, maar dan verbonden op schakeldraad 1 of 2, na gelang de zone, en kan de stekker teruggestoken worden (en in de meterkast wordt de koppeling gemaakt tussen een schakeldraad van een vaste schakelaar of dimmer, met de schakeldraed van de spotjes).

Problem solved, want door de smalle gaatjes van een spotje kun je dus toch niet in een schakeldoos schroeven en wago-steken met 1 hand. Je mag al blij zijn dat je die stekker erin en eruit krijgt.

Maar toen ik bij de Hornbach mijn plan vertelde was het volgens de electraman een grote No-No. Dit is verwarrend. Iemand in de toekomst kan niet meteen snappen dat ik niet het perilex principe heb aangehouden, dus dit is niet toegestaan. Daar kan ik wel een beetje inkomen, maar er is blijkbaar geen alternatief. Het enige is vanuit de centraaldozen (waar je toch nooit meer bij kan komen zonder het plafond te slopen) de 15+ buizen naar de spotjes te laten lopen en het daar op het plafond en evt isolatie met enkel wat waco lasjes los te laten liggen.

Ik wilde het juist zo net mogelijk maken. En hoewel ik een beetje een geïnformeerde amateur ben, wil ik het er niet amateuristisch uit laten zien. Zeker omdat ik zelf de meterkast en de meeste bedrading aan het vernieuwen ben. Dit betekent dat een electriciën nog alles gaat controleren voordat de electra overgeschakeld wordt naar de nieuwe stoppenkast. Ik moet dus alle mogelijkheden die een afkeur kunnen veroorzaken voorkomen.

Dank alvast.

[ Voor 3% gewijzigd door marque1968 op 23-08-2020 08:32 ]

Beste antwoord (via marque1968 op 24-08-2020 13:38)

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:54

Illusion

(the art of)

Ipv perilex kan je nog naar wieland gst18-5 kijken. Wordt veel in kantoren gebruikt voor verlichting op 3 fasen/verlichtingsgroepen.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:54
je kan toch gewoon alle spotjes met fase/nul/aarde doorlussen met een plat kabeldoosje (haf 3611 oid) en dan in de meterkast bepalen hoe je de boel wilt schakelen :? Ik snap het probleem niet zo.
Doordat je de voeding van de spotjes in de meterkast hebt, kan je er mee doen wat je wil. Je kan toch gewoon een wisselschakeling bouwen met spraaksturing en schakelaar voor je vrouw.
Jij roept via spraakbesturing "verlichting aan" en je vrouw zet met de schakelaar de verlichting weer uit.
Dat is bijvoorbeeld zeer makkelijk te maken met een pulsrelais oid.
pulsrelais heeft constant spanning, en schakelt deze door naar de belasting (spotjes). Pulsje op de input -> verlichting aan (bijvoorbeeld van de schakelaar), nog een pulsje op de input, verlichting weer uit (bij vanuit de spraaksturing).

[ Voor 3% gewijzigd door ybos op 23-08-2020 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marque1968
Vooralsnog gaat het om kleurenspotjes die dus via zigbee gestuurd worden. Gewoon op 230v. Maar later kan er inderdaad voor gewonere apotjes worden gegaan en dan bepalen of de lange woonkamer in 1 zone zit. Of dat er om-en-om geschakeld kan worden (dus de mogelijkheid om over de volledige lengte maar de helft aan te hebben) of in twee delen (zit gedeelte en eetgedeelte los). Ik wil iets bedenken dat de komende 30 jaar nog mee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:02

MsG

Forumzwerver

Even los van je oplossing, je kan voice match gebruiken om er voor te zorgen dat Google de stem van je vrouw ook prima gebruikt. In de Google Home app is dat te vinden.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marque1968
MsG schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 09:20:
Even los van je oplossing, je kan voice match gebruiken om er voor te zorgen dat Google de stem van je vrouw ook prima gebruikt. In de Google Home app is dat te vinden.
Helaas, mijn vrouw is Vietnamees en heeft dus een sterk accent, spreekt klinkers iets anders uit, en laat sommige letters achterwege. Hey Google verstaat hij zo goed als nooit, en Oke Google soms. Zegt ze Bedlamp Aan, en Google reageert, is het vaker " Oke, ik zet de bedlamp uit". Terwijl ik echt niet snap hoe Google haar "Aan" als "Uit" verstaat. En aangezien Vietnamees nog niet ondersteund wordt, is ook dat geen optie...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Je hebt nog niet vermeldt wat voor een Zigbee lampen je gebruikt maar als dat Philips HUE lampen zijn dan kun je voor je vrouw natuurlijk ook nog wel wat draadloze Zigbee schakelaars aanbrengen. Kan ze gewoon op knopjes drukken om de lampen aan / uit te zetten, van kleur te laten veranderen of te dimmen...

Die Philips HUE schakelaars werken op een CR2450 batterijtje en doen daar best wel lang mee. Ik heb in de ruim 5 jaar dat ik Philips HUE lampen heb pas één keer een batterijtje hoeven te vervangen terwijl ik een 15-tal schakelaars en een 13-tal sensoren heb.

Ik weet niet hoe 'Google Home' met 'Scenes' om springt maar je zou ook kunnen proberen om een 'scene' te maken welke fonetisch lijkt op dat wat je vrouw uit spreekt zodat Google het wél herkent en dan vervolgens de gekoppelde Scene inschakelt. Ik doe dat hier met Apple HomeKit ook met een aantal snelle functies. 'Hé Siri: Welterusten' schakelt zo ALLE verlichting en andere gekoppelde zaken in m'n huis uit waarbij ze me vervolgens een prettige nachtrust wenst... (HomeKit / Siri staat hier op België / Vlaams en dan is Siri een dame).

[ Voor 36% gewijzigd door Will_M op 23-08-2020 10:20 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:54
marque1968 schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 09:14:
Vooralsnog gaat het om kleurenspotjes die dus via zigbee gestuurd worden. Gewoon op 230v. Maar later kan er inderdaad voor gewonere apotjes worden gegaan en dan bepalen of de lange woonkamer in 1 zone zit. Of dat er om-en-om geschakeld kan worden (dus de mogelijkheid om over de volledige lengte maar de helft aan te hebben) of in twee delen (zit gedeelte en eetgedeelte los). Ik wil iets bedenken dat de komende 30 jaar nog mee kan.
Als je iets 30 jaar (toekomst bestendig) wilt maken is juist de enige truc om zaken centraal te plaatsen (meterkast bijvoorbeeld). Desnoods een 2 aderige zwakstroomkabel meetrekken tbv eventuele sturingen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

Ipv perilex kan je nog naar wieland gst18-5 kijken. Wordt veel in kantoren gebruikt voor verlichting op 3 fasen/verlichtingsgroepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:33

_Ernst_

Mark It Zero!

Ik denk dat je toch verkeerd bent voorgelicht door de hornbach elektroman, Perilex is hier prima voor te gebruiken namelijk :)

Perilex is niet gestandaardiseerd, dus prima bruikbaar voor andere toepassingen dan het aansluiten van bv kookapparatuur. Kijk maar naar het gebruik als aansluiting voor mechanische ventilatieboxen (in principe hetzelfde idee als wat jij nu wilt doen met spotjes). Eventueel zou je elke kabel en wcd nog kunnen voorzien van een labeltje met uitleg, zodat er ook voor een toekomstige gebruiker geen verwarring kan ontstaan.
Illusion schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 10:37:
Niet zozeer voor 3 fasen, maar wel voor het voor handen hebben van 2 schakeldraden naast een permanente fase bijvoorbeeld. Handig voor het gebruik van bijvoorbeeld geschakelde noodverlichting (combinatiearmaturen) of het doorlussen van stuurstroom tbv dimmers etc. Ook prima toepasbaar in die geval idd :)

[ Voor 33% gewijzigd door _Ernst_ op 23-08-2020 10:59 ]

Last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marque1968
Illusion schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 10:37:
2e poging (eerste reactie door een refresh verloren gegaan)

Ik geloof dat dit voor de lamoen inderdaad een perfecte oplossing is. Zeker omdat het ook splitsbaar is, zou ik vanaf 1 systeemdoos alle spotjes kunnen aansturen.

Ik zit ook met de meterkast nog met problemen omdat 4 leidingen met 2.5 en 1.5 kabels bij elkaar komen en via zo'n rechthoekige doos met wago verbindingen bijna niet dicht kan, en door het plafond verbonden moeten worden. Misschien moet ik naar dit systeem kijken of het me ook kan helpen (en anders een tweede stoppenkast enkel voor de verbindingen. Wil de gewone nieuwe stoppenkast clean houden)

Dank @Illusion

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

marque1968 schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 11:08:
[...]

2e poging (eerste reactie door een refresh verloren gegaan)

Ik geloof dat dit voor de lamoen inderdaad een perfecte oplossing is. Zeker omdat het ook splitsbaar is, zou ik vanaf 1 systeemdoos alle spotjes kunnen aansturen.

Ik zit ook met de meterkast nog met problemen omdat 4 leidingen met 2.5 en 1.5 kabels bij elkaar komen en via zo'n rechthoekige doos met wago verbindingen bijna niet dicht kan, en door het plafond verbonden moeten worden. Misschien moet ik naar dit systeem kijken of het me ook kan helpen (en anders een tweede stoppenkast enkel voor de verbindingen. Wil de gewone nieuwe stoppenkast clean houden)

Dank @Illusion
Er zijn speciale deksels voor lasdozen waar je je de wieland chassisdelen in kan klikken:
https://www.elektramat.nl...3HcQC8EAQYASABEgIP9_D_BwE
Dan kan je de lasdoos gebruiken om door te lussen naar de volgende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marque1968
_Ernst_ schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 10:54:
Perilex is niet gestandaardiseerd, dus prima bruikbaar voor andere toepassingen dan het aansluiten van bv kookapparatuur.

[...]

Ook prima toepasbaar in die geval idd :)
Goed om te weten dat ik perilex toch vrijer kan inzetten. Dank je wel @_Ernst_ .

Voor nu lijkt me die stekker de beste oplossing. Kan ik altijd later nog een gat erbij boren en een extra spot plaatsen door de kabel gewoon te splitsen en te verlengen. In mijn perilex opzet moest ik voor iedere spot een stopcontact monteren door een eigen houtconstructie in de buurt van het gat te brengen. Dit bespaart me enorm veel tijd (en geld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:15
marque1968 schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 08:27:
TL/DR

Maar toen ik bij de Hornbach mijn plan vertelde was het volgens de electraman een grote No-No. Dit is verwarrend. Iemand in de toekomst kan niet meteen snappen dat ik niet het perilex principe heb aangehouden, dus dit is niet toegestaan. Daar kan ik wel een beetje inkomen, maar er is blijkbaar geen alternatief. Het enige is vanuit de centraaldozen (waar je toch nooit meer bij kan komen zonder het plafond te slopen) de 15+ buizen naar de spotjes te laten lopen en het daar op het plafond en evt isolatie met enkel wat waco lasjes los te laten liggen.
Ik neem aan dat je weet dat je ten allertijden je centraaldozen/lasdozen bereikbaar moet houden hé.

Dat gezegd hebbende ik weet niet exact je planning/bedoeling maar ik zou naar 1 doos de 5-aderige buis flexbuis leggen en vanuit daar al je spotjes als sterpunt bedraden met 2 of 3aderig snoer (afhankelijk of je de aarde aan kunt sluiten op je spotjes).

Als je dan inderdaad met de wieland connectoren werkt kan je bv makkelijk omprikken/lassen om bepaalde spots in 1 scene/schakeling te zetten.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marque1968
Illusion schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 11:14:
[...]

Er zijn speciale deksels voor lasdozen waar je je de wieland chassisdelen in kan klikken:
https://www.elektramat.nl...3HcQC8EAQYASABEgIP9_D_BwE
Dan kan je de lasdoos gebruiken om door te lussen naar de volgende.
Ik denk dat ik liever de losse tussenverdelers zoek. Dan kan ik ten alle tijden (mits ik de kabels lang genoeg heb) de kabel naar mij toe trekken en aanpassingen buiten het spotjesgat maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marque1968
Annuk schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 13:14:
[...]

Ik neem aan dat je weet dat je ten allertijden je centraaldozen/lasdozen bereikbaar moet houden hé.
Ja, daarom heeft het mijn voorkeur om achter slechts 1 spotje in de kamer de centraaldoos te hebben. En van daaruit de kabels splitsend naar iedere volgende spot leggen. Oftewel, stevige kabel in kabelbuis naar centraaldoos, dan slappe kabel naar ieder koppelstuk als ware het kerstverlichting (maar dan parallel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
marque1968 schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 13:28:
[...]

Ja, daarom heeft het mijn voorkeur om achter slechts 1 spotje in de kamer de centraaldoos te hebben. En van daaruit de kabels splitsend naar iedere volgende spot leggen. Oftewel, stevige kabel in kabelbuis naar centraaldoos, dan slappe kabel naar ieder koppelstuk als ware het kerstverlichting (maar dan parallel)
Afhankelijk van waar nu de "officiële" centraaldoos zit zou ik daar gewoon zo'n afwerkdekseltje op plaatsen, zoiets als dit.

En dan op een tactische plek (lees: achter een spotje o.i.d.) een Attema AK2 lasdoos plaatsen met een deksel met Wieland connectoren

Dan kan je je spotjes evt. zo bedraden als op onderstaande afbeelding, dus ieder spotje z'n eigen aansluiting in/op die Wieland doos, waarbij je ze elk naar keuze kunt aansturen d.m.v. je 5-aderige flex.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TVTdXdN1lDin5aLjX1UB1hWaoz0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xJ844wfpUltTNbFvI4G1CdbL.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marque1968
Ik heb nog geen officiele centraaldoos. Ik ben alles nog aan het aanleggen. Al het oude (metalen buizen, rode en groene kabels) gaat eruit en er komt een nieuw plafond. Dus ik ben nu nog vrij met wat ik ga doen.

Ik zit dus nu te denken aan een soort centraaldoos in de meterkast (trapkast) te maken, waarbij dus het stroom vanuit de stoppenkast (pijl) en van daaruit twee slappe kabels die de spotjes rond zullen gaan met de gst18-5 die @Illusion mij adviseerde.

Ik heb niet zo'n goed tekenpakket hiervoor als jij, maar even met Photoshop een indicatie van de bedoeling nu.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MaTe23uiANST98C8JuNCx_gCeRk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GCaOWAQkPhrciZyvDdxKTE0T.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 26-05 13:07
Wieland 5 polig?

edit: ik zie dat @Illusion mij voor was

[ Voor 58% gewijzigd door rbaidjoe op 23-08-2020 22:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marque1968
Will_M schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 10:05:
...kun je voor je vrouw natuurlijk ook nog wel wat draadloze Zigbee schakelaars aanbrengen. Kan ze gewoon op knopjes drukken om de lampen aan / uit te zetten, van kleur te laten veranderen of te dimmen...

Ik weet niet hoe 'Google Home' met 'Scenes' om springt maar je zou ook kunnen proberen om een 'scene' te maken welke fonetisch lijkt op dat wat je vrouw uit spreekt zodat Google het wél herkent
Sorry @Will_M, ik zie nu nog pas je reactie. We gaan een beetje teveel off topic, maar ik heb hoofdzakelijk Z-Wave domotica, maar voor deze lampen (niet perse Hue. het moet namelijk wel betaalbaar blijven) moet ik een stapje naar Zigbee doen. Dit dan door Domoticz aansturen. De Z-Wave schakelaar van Remotec moet dan voor mijn vrouw de belangrijkste dingen kunnen schakelen, maar de gewone lampen (waar ik ook nog niet van weet hoe ik die ga aansluiten, via een centraaldoos of rechtstreeks vanuit de meterkast) krijgen in ieder geval een normale schakelaar waarachter een fibaro switch zit.

Dat fonetisch hebben we met Google al geprobeerd. Maar dat gaat ook vaak fout. Zelfs de fonetisch Vietnamese teksten die ik heb ingevoerd verstaat Google wel van mij, maar niet van haar. Google kan zelfs haar naam niet uitspreken, die met een NG start. (gewoon de NG van bijvoorbeeld zing, maar dan als eerste klank ipv laatste. Maar Google vind dat dit als N.G. uitgesproken moet worden), Ik heb bij haar de toestemming dat Google mag meeluisteren aangezet, maarja als "hey google" al niet verstaan wordt, wordt er ook niets opgenomen. Ik had hier eigenlijk Rachid Finch al een bericht over gestuurd, maar ik snap dat hij geen tijd heeft om alles te beantwoorden en dat hij ook moet doen met wat Google US ons aanlevert. Heeft hij ook geen vinger in de pap in. We hopen maar dat de Vietnamese assistant voor de Nest snel gaat komen. Voor Android is die er namelijk al lang. Hopelijk komt dan de WAF sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
marque1968 schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 22:11:
Ik heb nog geen officiele centraaldoos. Ik ben alles nog aan het aanleggen. Al het oude (metalen buizen, rode en groene kabels) gaat eruit en er komt een nieuw plafond. Dus ik ben nu nog vrij met wat ik ga doen.
Ahh oké dat was mij niet helemaal duidelijk ;) maar voorzie je b.v. ook in 1 of 2 punten voor plafond (hang)lampen voor bv boven de eettafel? Of ga je alleen in spotjes voorzien?
Ik zit dus nu te denken aan een soort centraaldoos in de meterkast (trapkast) te maken, waarbij dus het stroom vanuit de stoppenkast (pijl) en van daaruit twee slappe kabels die de spotjes rond zullen gaan met de gst18-5 die @Illusion mij adviseerde.
Is inderdaad een optie zo je het getekend hebt maar afhankelijk van je indeling in de woonkamer zou ik het wel in meerdere sets opdelen zodat je b.v. voor en achterkant afzonderlijk aan kunt zetten, maar dan b.v. ook nog zo dat je links en rechts afzonderlijk kunt doen wanneer nodig i.v.m. plaatsing tv oid.
Ik heb niet zo'n goed tekenpakket hiervoor als jij, maar even met Photoshop een indicatie van de bedoeling nu.
[Afbeelding]
Daarvoor heb ik dit gratis voor thuis programma gebruikt: https://nl.proficad.eu/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marque1968
Annuk schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 23:41:
[...]

Ahh oké dat was mij niet helemaal duidelijk ;) maar voorzie je b.v. ook in 1 of 2 punten voor plafond (hang)lampen voor bv boven de eettafel? Of ga je alleen in spotjes voorzien?
Ja, maar weet nu nog niet hoe. Was van plan gewoon centraaldozen, maar las pas ergens een topic van iemand die zijn ikea lampen niet netjes over die centraaldozen kon plaatsen. Misschien dan toch maar een 20mm gat in het plafond met de 5 aderige kabelbuis eruit en dan niets doorverbinden, maar alles rechtstreeks uit de meterkast. Maar daar heb ik nu ook ruimtegebrek boven het plafond... (En het is ook onze voorraadkast dus kan het niet volbouwen met electra)

Dus ja... Waarschijnlijk wel centraaldozen.
Pagina: 1