Windows 10 installeren opeens moeilijker?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interceptor101
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-09 23:36
Beste mensen,

Een paar jaar terug toen Microsoft Windows 10 gratis ging maken, kon je een bootable bestandje downloaden en op een usb stick zetten; als je het installeerde, was windows ook direct geactiveerd.
Mooi, zo heb ik al een paar keer mijn windows opnieuw geïnstalleerd en ook de laptop van mijn moeder een ssd gegeven en W10 erop gezet zonder problemen.

Vandaag een laptop die nog ergens in een hoek lag, ook voorzien van een ssd en stick erin; top!
Het viel mij wel op dat ik niet de vraag kreeg welke versie ik erop wilde zetten.

Nu, andere laptop geregeld, voorzien van een schijfje die uit de andere komt en wederom exact hetzelfde gedaan.
Nu ineens krijg ik wél allemaal vragen en erger nog; er wordt nu ineens gevraagd naar de productcode.
Raar! Ik sla hem over, krijg ik ook nog de vraag om een werkende email account op te geven; kreeg ik vorige keren ook niet!

Ik heb de oude schijf geformatteerd, die 6 a 7 partities die erop stonden verwijdert, samen gevoegd, uitgebreid en weet ik veel wat allemaal geprobeerd. Als ik maar 1 partitie heb, druk ik op "nieuw" en krijg ik er vanzelf weer 4; iets met herstel, msr, systeem en een primaire.
Alles geformatteerd; opnieuw opgestart om vanaf die stick weer opnieuw te gaan; ik blijf de vragen over de code krijgen en ik "moet" die online account invoeren. Dat laatste kan ik omheen, maar hij activeert niet.

Een paar uur terug, heb ik met exact diezelfde stick probleemloos een W10 geïnstalleerd!
Toen ook niet de keuze welke windows (deed vanzelf Home) en dat nu ook ineens.

Ik snap er niets meer van........
Zelfde stick......andere laptop; moet aan de laptop liggen, maar er zit maar 1 schijf in en die heb ik helemaal leeg gehaald, op diverse manieren geprobeerd; blijft moeilijk doen en niet activeren.

Heeft iemand een idee wat er nu anders kan zijn ineens?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majapro
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-09 06:50

Majapro

Deventer

ligt waarschijnlijk aan de verschillende hardware ID's van de laptop.

probeer anders gewoon de product code van de sticker op de onderkant van de laptop in te typen.
geheid kun je met die gewoon een Windows 10 activeren.

"Heilzaam is slechts, wanneer in de spiegel der mensenziel zich de hele gemeenschap vormt; en in de gemeenschap leeft: de kracht van de ziel van de enkeling"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interceptor101
Ah, dat is het dus; eigenlijk het enige wat logisch klinkt.

Helaas zit er geen sticker op de laptop, waarschijnlijk omdat het een apparaat van mijn werk is.
Als ik nu wat ga proberen met een andere code; levert dat geen problemen op voor de originele code als ik de eigenlijke harde schijf er weer in zet? (Of voor de rest van het bedrijf oid?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zit die sticker niet onder de batterij? Of onder een klep?

Daarnaast: welke versie van Windows 10 probeer je te installeren? Welke staat op die stick?
Als in build versie. 2004? 1903? etc.
Hoe heb je die stick voorzien van de installatie bestanden? Via de officiële Media Creation Tool van Microsoft?

De setup is nogal wat aangepast door de jaren heen en ze willen het liefst dat je inlogt met een Microsoft account (e-mail adres wat je aanhaalt). Je moet echt moeite doen om traditioneel met een local account in te loggen. De product code kun je altijd wel overslaan tijdens de setup. Nadat de installatie is afgerond zal Windows zelf kijken of er al eens een Windows 10 installatie op dit unieke Hardware ID is gedaan.
Zo ja, dan wordt Windows 10 automatisch geactiveerd. Zo nee, dan zal je toch echt een Windows 10 licentie moeten kopen.

Windows 10 is overigens nooit gratis geweest.
Je kon destijds gratis upgrade vanaf een bestaande (betaalde) windows licentie.
Als je nu een nieuw systeem koopt, betaal je altijd nog voor je Windows licentie.

De windows 10 licentie code/sticker, wordt gekoppeld aan het moederbord (HardwareID).
Je kunt probleemloos een andere schijf erin duwen.Vraag is alleen, wat vind je werk er van als je aan hun hardware gaat lopen sleutelen?

De partities die je noemt, worden standaard op de OS disk door de setup aangemaakt.
Heb zelf van de week mijn systeem nog eens voorzien van een schone Windows 10 - 2004 installatie.
Ook ik heb op mijn C-schijf een 3 tal partities.
100MB - EFI System
505MB - Recovery Partition
<de rest> - OS, etc.
Lekker laten staan, die 600MB is nu eenmaal nodig voor het OS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-09 11:30

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Als Windows er op heeft gestaan (geactiveerd) kun je gewoon clean install doen. Product code leeg laten en na een tijdje zal hij vanzelf weer activeren. Je moet wel dezelfde versie (home /professional) installeren waarmee Windows geactiveerd was.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interceptor101
Sticker gezocht; niet te vinden helaas.
Ik weet ook niet meer wat er precies op die stick staat want het is al een aantal jaren terug, maar ik weet wel dat het toen op de/een site van Microsoft stond met een hele beschrijving hoe je dat bootable moest maken enzo. Die "Creation Tool" zegt mij inderdaad wel wat ook ja.

Normaal gesproken, kan je zelfs kiezen welke versie je erop wilt hebben, maar bij de eerste laptop gisteren, kreeg ik die keuze niet; installeerde gewoon Home.
Bij degene die zo stroef gaat, heb ik Home en Home N geprobeerd.

De "telling" die hij erop zet, heb ik niet goed opgelet, maar is oud en ik meende gisteren iets als 17xx langs te zien komen, kan dat?

Nu is de laptop origineel wel voorzien van een W7 installatie; dat had ik misschien erbij moeten zeggen? Daar heb ik niet aan gedacht.

Dat ik aan de hardware sleutel, vind het baasje niet zo erg, maar ik ben bang dat als ik nu met die code ga lopen klooien, er bij de ICT straks een melding komt van "iets" of dat er straks 300 man ineens last hebben van hun laptop ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:27

nelizmastr

Goed wies kapot

Win7 keys zitten vrijwel nooit ingebakken. Dat was pas vanaf Windows 8. Alleen laptops die 8 of nieuwer hebben af fabriek activeren automatisch, of er moet al 10 opgestaan hebben.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PEBKAC
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 20-09 11:38
Heb je de oude HDD nog liggen? Deze zou je terug kunnen zetten en met één van deze programma's de Win7 key kunnen opzoeken :)
https://www.lifewire.com/...y-finder-programs-2625119

Edit : ik lees net dat je de oude schijf hebt geformateerd.

Als het inderdaad een Win7 Enteprise editie is kan je niet zomaar upgraden.

[ Voor 27% gewijzigd door PEBKAC op 24-08-2020 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Heeft er überhaupt ooit Windows 10 op gestaan? Windows 10 moet handmatig geactiveerd worden met een W7 licentie. Als je Windows 8(.1) hebt, of ooit Windows 10 al geactiveerd hebt, dan wordt de nieuwe installatie van Windows 10 automatisch geactiveerd.

Overigens kies je bij het maken van de USB-stick welke versie van Windows 10 je wilt gaan installeren.

Oja, de upgrade van W7 naar W10 werkt nog wel, maar het is discutabel of de upgrade nog toegestaan is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20-09 15:22
Aangezien het een bedrijfslaptop was kan het zijn dat deze niet geleverd geweest is met een Windows key maar geactiveerd geweest is met de open volume licenties van het bedrijf zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:35
euh.. een enterprise-edition kan je toch niet 'zo maar' naar de 10 upgraden dacht ik? (ik bedoel: gewoon met MCT het hulpprogramma downloaden en in gang zetten: dat lukt toch niet?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je werklaptop was geactiveerd met een enterprise licentie. Die kan je niet overzetten naar W10 & kan je ook niet op een normale W10 home activeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Normaal gesproken gebruiken de merklaptops een OEM BIOS activatie licentie voor Windows 7.
Soms vindt je de OEM Windows sticker daarvan onder de batterij. ;)
Tooltjes en info:
Raymond.cc: 3 Tools to Backup and Restore Windows 7 and Vista OEM Activation License
Met een eenmaal geactiveerde Windows 7 kan je dan (nog steeds) upgraden naar 10
Of :
TenForums.com: Clean Install Windows 10 Directly without having to Upgrade First

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interceptor101
Bedankt voor de antwoorden en tips beste mensen.
Er heeft nooit W10 op gestaan nee.
Ik vind het eng om ermee te gaan lopen klooien gezien mijn werkgever dan misschien problemen kan krijgen.

De windows werkt wel gewoon en ik had een linkje gevonden waarmee ik het watermerk weg heb gekregen ;)

Ik ga de andere links ook nog even onderzoeken; kijken of ik het durf :)
Pagina: 1