Check alle Γ©chte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen Γ©chte deals zien

SSD in Asus et2323i

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Sjoerd_r
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 25-06 07:34
Beste mede Tweakers,

Mijn vraag

Ik heb hier een Asus all-in-one et2323i waar nog een traditionele hdd in zit, deze wou ik graag vervangen door een ssd ( Samsung 860 pro ) Ik heb een kloon gemaakt van de hdd en deze is gewoon zichtbaar in verkenner.

De Pc boot niet met deze SSD, in de bios ziet hij de schijf wel en heeft hem ook al prior boot device ( windows uefi ) alleen kan ik nergens in de bios de ahci aanpassen. Sowieso heeft deze bios beperkte mogelijkheden naar mijn idee.

Heeft iemand een idee wat ik kan doen zodat hij wel gewoon boot?

Gr.

Alle reacties

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-11 20:26

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Wat bedoel je met "boot niet", krijg je een foutmelding te zien? Heb je de originele hardeschijf verwijderd en de SSD op deze plek geplaatst? Als je in het BIOS AHCI/IDE/S-ATA status gaat aanpassen op dezelfde Windows installatie, dan zal deze inderdaad niet booten, maar je zal altijd nog een foutmelding krijgen. De vraag is welke foutmelding zie jij nu?

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-11 16:07
Als de SSD na clonen wel in de BIOS wordt gezien maar je er niet van kunt booten, maak je een Windows 10 opstartmedium (USB-stick bv.) start je die op (met de BIOS in exact dezelfde settings als waarmee de harddisk wel opstart) en kies je voor "een eerdere Windows versie herstellen".
Daarna kies je voor "opstartherstel" en boot je tweemaal cold.
Als het goed is kan je nu opstarten vanaf de SSD.

Wat je zou kunnen doen, is de benchmark "AS-SSD.exe" installeren en opstarten.
Meteen na opstarten zie je (als het goed is) twee regeltjes groen: het ene groene regeltje betekent dat AHCI aan staat en het andere groene regeltje betekent dat je 4K-alignment in orde is.
Het zou namelijk zomaar kunnen (gezien de specs van je ASUS) dat AHCI standaard aan staat. In dat geval hoef je niets meer te doen en kan je met de benchmark zien of moederbord en SSD goed op elkaar zijn afgestemd (want dan zit je dicht tegen de theoretische read/write specs aan).

• Sjoerd_r
_Dune_ schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 10:37:
Wat bedoel je met "boot niet", krijg je een foutmelding te zien? Heb je de originele hardeschijf verwijderd en de SSD op deze plek geplaatst? Als je in het BIOS AHCI/IDE/S-ATA status gaat aanpassen op dezelfde Windows installatie, dan zal deze inderdaad niet booten, maar je zal altijd nog een foutmelding krijgen. De vraag is welke foutmelding zie jij nu?
Ik heb inderdaad de originele hdd vervangen en de ssd ervoor in de plaats gedaan. Er komt geen foutmelding, het scherm blijft gewoon zwart.

Ik heb de AHCI/IDE/S-ATA status niet aangepast, ik kom er niet eens bij in de BIOS.

• Sjoerd_r
Hmz no luck, ik krijg de PC niet opgestart met die SSD. Nog tips waarnaar ik kan kijken? Ik heb de kloon met Minitool partition wizard gemaakt, misschien een ander programma proberen?\

Die USB herstel disk maken werkt niet op deze PC, alke keer als hij klaar is met data verzamelen vraag hij om een usb stick groter dan 32gb, deze steek ik er dan in en dan gaat hij opnieuw data verzamelen enzovoorts... met 2 verschillende sticks geprobeerd.

Verwijderd

Sjoerd_r schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 13:51:
Hmz no luck, ik krijg de PC niet opgestart met die SSD. Nog tips waarnaar ik kan kijken? Ik heb de kloon met Minitool partition wizard gemaakt, misschien een ander programma proberen?\

Die USB herstel disk maken werkt niet op deze PC, alke keer als hij klaar is met data verzamelen vraag hij om een usb stick groter dan 32gb, deze steek ik er dan in en dan gaat hij opnieuw data verzamelen enzovoorts... met 2 verschillende sticks geprobeerd.
Nooit daarmee geprobeerd, maar ik gok dat je wat systeembestanden of partities mist.

Ik gebruik(te) altijd Acronis Boot CD om te clonen en dat werkt uitstekend.

Je kan nog proberen om een bootable windows 10 usb stickje erin te doen, en herstel uit te voeren. Je hebt kans dat windows de missende bestanden kan fixen.

Heb je de hele schijf, of enkel de partitie ervan gecloned? Dat maatk nogal wat uit.

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-09 20:25

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 π—π—ˆπ–Ύπ–Ώπ— 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Minitool PW zou gewoon moeten werken, die neemt ook de bootmanager/andere windows partities mee.

Hoe staat het in de BIOS ingesteld?

πš’π™Ώπš‘πš˜πš—πšŽ 16 π™Ώπš›πš˜ - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖑-3800 - 2𝖳𝖑 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖀𝗅𝗂𝗍𝖾

• Renault
Je zegt hierboven dat de SSD wel wordt herkend door de BIOS, maar dat booten van SSD niet lukt. Dan is er toch iets verkeerd gegaan met het clonen.

Als je een Samsung SSD hebt, vind je op de Samsung website een gratis versie van een clone tool (zoek op "clone"). Dit is live clonen: zowel de harddisk als de SSD moeten dan zijn aangesloten.
Als je daarmee een smart/auto clone uitvoert van harddisk naar SSD, zou het moeten werken.

• Sjoerd_r
Verwijderd schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 13:56:
[...]

Nooit daarmee geprobeerd, maar ik gok dat je wat systeembestanden of partities mist.

Ik gebruik(te) altijd Acronis Boot CD om te clonen en dat werkt uitstekend.

Je kan nog proberen om een bootable windows 10 usb stickje erin te doen, en herstel uit te voeren. Je hebt kans dat windows de missende bestanden kan fixen.

Heb je de hele schijf, of enkel de partitie ervan gecloned? Dat maatk nogal wat uit.
Ik heb de gehele schijf gekloond met alle partities, als ik een bootable windows stickje gebruik en een herstel probeer uit te voeren dan geeft hij aan dat er geen herstelpunt is gevonden. Hierna de oude hdd er weer in en een herstelpunt aangemaakt, opnieuw een kloon gemaakt maar wederom hetzelfde resultaat.

• Sjoerd_r
Renault schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 14:39:
Je zegt hierboven dat de SSD wel wordt herkend door de BIOS, maar dat booten van SSD niet lukt. Dan is er toch iets verkeerd gegaan met het clonen.

Als je een Samsung SSD hebt, vind je op de Samsung website een gratis versie van een clone tool (zoek op "clone"). Dit is live clonen: zowel de harddisk als de SSD moeten dan zijn aangesloten.
Als je daarmee een smart/auto clone uitvoert van harddisk naar SSD, zou het moeten werken.
Die samsung migrationtool is de eerste die ik heb gebruikt, zonder succes. na wat forums gelezen te hebben de minitool gebruikt maar ook zonder succes dus.

• Sjoerd_r
d22wth schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 14:06:
Minitool PW zou gewoon moeten werken, die neemt ook de bootmanager/andere windows partities mee.

Hoe staat het in de BIOS ingesteld?
Voor zover ik kan zien staat de bios goed ingesteld, hij toont de ssd met windows en heeft hem als 1se boot device. de ahci instellingen kan ik niks aan veranderen.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:34

M2M

medicijnman

Wel operating system hebben we het over? Is het niet een sneller en beter idee om er een versie kopie van Windows op te zetten en daarna de data over te zetten? of zijn het zoveel programma's die achteraf nog geinstalleerd en geactiveerd moeten worden?

-_-

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01:10

DukeBox

loves wheat smoothies

Probeer anders gewoon eens de data migration tool van Samsung ? https://www.samsung.com/s...isite/ssd/download/tools/

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Verwijderd

Sjoerd_r schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 14:41:
[...]

Ik heb de gehele schijf gekloond met alle partities, als ik een bootable windows stickje gebruik en een herstel probeer uit te voeren dan geeft hij aan dat er geen herstelpunt is gevonden. Hierna de oude hdd er weer in en een herstelpunt aangemaakt, opnieuw een kloon gemaakt maar wederom hetzelfde resultaat.
Met een systeemherstel zit je ook op het verkeerde pad. Installatie herstellen is wat je nodig hebt. Zit geloof ik bij geavanceerd en dan "opstartproblemen oplossen" oid.

• Renault
En een installatiemedium maak je met de Microsoft Media Creation Tool: daarvoor is een USB-stick van 8 GB genoeg. Let op: alle data op de stick gaat hierbij verloren!
Pagina: 1