Puls - waterbron slaan

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-04 16:53

Part

Helemaal niets.....

Topicstarter
Met de droogte van de afgelopen dagen leek het mij wel handig een waterput (puls) te hebben.
Van een oude metalen buis heb ik een pulsboor gemaakt en daarmee heb ik 11 meter 110mm PVC riool buis de grond in geboord.
Hier in gaat straks een filter buis en daarna moet de 110mm PVC buis er weer uitgetrokken worden.Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/urt3lq.jpg

Echter mijn kennis van het pulsen gaat niet verder dan wat youtube filmpjes en de 11 meter buis die ik zelf de grond in heb gewerkt.
Vragen waar ik nu mee zit zijn:
1e Wat voor diameter filterbuis moet ik gebruiken: 63mm, 75mm of 90mm ?
2e Wat voor filter doorlaat: 0.3mm of 0.5mm
3e Is het nodig een nylon filtersok te gebruiken ja/nee?
4e Wat voor type filterzand (0.4 t/m 0.8mm) - (0.71 t/m 1.25mm) - (1 t/m 2mm) - geen filterzand ?

Mogelijke relevante informatie:
(Diepte gemeten vanaf het maaiveld)
-3 meter overgang grond naar zand
-3.5 meter grondwater
-5 meter 0.09 t/m 0.32mm geel zand
-5.5 meter klei laag +/-10cm dik
-7 meter 0.32 t/m 0.91mm geel zand
-8 meter 0.29 t/m 0.83mm geel zand
-9 meter 0.27 t/m 0.81mm geel zand
-10 meter 0.25 t/m 0.60mm geel zand
-11 meter 0.30 t/m 1.06mm grijs zand met brokjes oer
Na 11 meter gestopt met boren wegens het vinden van oer (ijzer).
De afmetingen zijn de korrel grote van het zand op de opgegeven diepten.
Plan is 5 meter filterbuis te gebruiken dus van -6 t/m -11 meter.

Alle reacties

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je hebt hier natuurlijk netjes een vergunning voor aangevraagd, want in Nederland mag je niet zomaar grondwater onttrekken. Verder kan ik je niet helpen mijn inziens is het niet zo simpel, maar succes.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-04 11:36
De 3 zoekopdrachten die ik gaf kwam ik dat niet tegen.

Er schijnen sites te zijn waar je kan zien op welke hoogte je water kan verwachten

Zelf mag je boren en pompen maar om echt zonder ijzer op te pompen moet je zo diep gaan dat je dat niet redden zonder proffessioneel bedrijf.

Met een filtertje kan het wel voor detuin gebruikt.

Ik ben zelf ook een noob maar wel in de onderzoekende fase dus houd het even in de gaten wat er voor antwoorden komen.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 24-04 23:24
Frogmen schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 21:49:
Je hebt hier natuurlijk netjes een vergunning voor aangevraagd, want in Nederland mag je niet zomaar grondwater onttrekken. Verder kan ik je niet helpen mijn inziens is het niet zo simpel, maar succes.
Heb je deze reactie wel gepost van je eigen wifi, of heb je illegaal die van je buurman in gebruik? 8)7

@ts, zou een verkooppunt van deze artikelen hier wellicht mee kunnen helpen?

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
@fonsoy betaal jij de boete voor de TS op het moment dat hij gepakt wordt? Water wordt een steeds groter probleem lees de kranten er zal dus dan ook meer controle komen op het illegaal onttrekken ervan. Je kan doen alsof het allemaal wel meevalt tot je met de boete en rekening wordt gecontronteerd dan is het huilen.
Daar wil ik de TS slechts voor behoeden wat hij ermee doet is zijn zaak. Verder is welke wifi ik gebruik weinig relevant

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-04 08:15
Kijk even op de site van het waterschap. Zo is een vergunning bij waterschap dommel niet verplicht als
Vrijstelling plicht voor vergunning kleine onttrekkingen

U hoeft geen vergunning aan te vragen als

de omvang van onttrekking niet meer is dan 10 m³ per uur én,
de onttrekking plaatsvindt buiten beschermd gebied Waterhuishouding en (zie kaart beschermde gebieden Keur)
niet dieper is dan de voorwaarden diepte zoals genoemd in de "Algemene regels Keur waterschap De Dommel 2015", hoofdstuk 34 "Grondwater".
veedrinkputten onder de dieptevoorwaarden zoals genoemd in de "Algemene regels Keur waterschap De Dommel 2015", hoofdstuk 34 "Grondwater".
Kunnen we teruggaan naar de vragen van de topicstarter?

[ Voor 6% gewijzigd door burnedhardware op 22-08-2020 22:45 . Reden: Link ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:47

JaQ

Part schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 20:52:
4e Wat voor type filterzand (0.4 t/m 0.8mm) - (0.71 t/m 1.25mm) - (1 t/m 2mm) - geen filterzand ?
Mijn met de hand gedraaide puls (maar dan door mensen die professioneel bodemonderzoek doen ipv zelf :) ) heeft een 63mm filterbuis. Als ik het me goed herinner is er ongeveer 1,5 a 2 meter nylon sok om de buis gegaan. Dat zal dan ook wel de lengte van de filter doorlaat zijn (ongeveer). Er is geen filterzand gebruikt.

De filter doorlaat zit in zand en grind, heb geen ijzer in het grondwater. Puls is in totaal 7,5m diep, grondwater begint op 2,5. Ik woon op zandgrond (Hondsrug in Drenthe).

Gebruik grondwater enkel voor sproeien van de tuin (druppelleiding en sproeisysteem), paar kranen in de tuin & kas en bewatering voor de dieren in de tuin. Heb een hydrofoor bij de pomp geplaatst zodat ik "permanent" druk op de kraan heb. De pomp heeft dus altijd stroom (nou ja, zolang het niet dreigt te gaan vriezen. Dan koppel ik alles los en laat het geleeg lopen).
Frogmen schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 21:49:
Voor zover ik weet mag je bijna overal in Nederland een puls voor je tuin slaan.

Denk dat als ik de kosten van de puls, pomp, hydrofoor en elektriciteit afzet tegen de kosten van leidingwater dat het per saldo geld kost. Echter meer water (en dus ook meer druk) is met een wat grotere tuin wel prettig. Daarnaast "voelt" het verkeerd om drinkwater te gebruiken voor de planten, je weet wel: dat drinkwater waarvan de waterleverancier je vraagt het niet in de tuin te pleuren ivm een tekort ;) .

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 24-04 23:24
Frogmen schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 22:40:
@fonsoy betaal jij de boete voor de TS op het moment dat hij gepakt wordt? Water wordt een steeds groter probleem lees de kranten er zal dus dan ook meer controle komen op het illegaal onttrekken ervan. Je kan doen alsof het allemaal wel meevalt tot je met de boete en rekening wordt gecontronteerd dan is het huilen.
Daar wil ik de TS slechts voor behoeden wat hij ermee doet is zijn zaak. Verder is welke wifi ik gebruik weinig relevant
Aangezien we hier toch niets weten over TS heeft het weinig zin om hier even de politieman uit te hangen. TS heeft een gerechtvaardigd technische vraag. Of hij dit nu legaal of illegaal doet, kan hij het het beste op de meest handige manier uitvoeren. Om eventueel een bon te schrijven is aan een andere autoriteit.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part

Part

Helemaal niets.....

Topicstarter
JaQ schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 23:05:
[...]

Mijn met de hand gedraaide puls (maar dan door mensen die professioneel bodemonderzoek doen ipv zelf :) ) heeft een 63mm filterbuis. Als ik het me goed herinner is er ongeveer 1,5 a 2 meter nylon sok om de buis gegaan. Dat zal dan ook wel de lengte van de filter doorlaat zijn (ongeveer). Er is geen filterzand gebruikt.

De filter doorlaat zit in zand en grind, heb geen ijzer in het grondwater. Puls is in totaal 7,5m diep, grondwater begint op 2,5. Ik woon op zandgrond (Hondsrug in Drenthe).

Gebruik grondwater enkel voor sproeien van de tuin (druppelleiding en sproeisysteem), paar kranen in de tuin & kas en bewatering voor de dieren in de tuin. Heb een hydrofoor bij de pomp geplaatst zodat ik "permanent" druk op de kraan heb. De pomp heeft dus altijd stroom (nou ja, zolang het niet dreigt te gaan vriezen. Dan koppel ik alles los en laat het geleeg lopen).

[...]

Voor zover ik weet mag je bijna overal in Nederland een puls voor je tuin slaan.

Denk dat als ik de kosten van de puls, pomp, hydrofoor en elektriciteit afzet tegen de kosten van leidingwater dat het per saldo geld kost. Echter meer water (en dus ook meer druk) is met een wat grotere tuin wel prettig. Daarnaast "voelt" het verkeerd om drinkwater te gebruiken voor de planten, je weet wel: dat drinkwater waarvan de waterleverancier je vraagt het niet in de tuin te pleuren ivm een tekort ;) .
Voor mij geeft ook het gemak en het gevoel de doorslag.
In mijn vorige huis hadden we ook een puls en het was heerlijk om een zwembad van 4m3 te vullen waar de kinderen twee dagen in konden spelen en hem daarna weer leeg te laten lopen in de tuin. Geen chloor of andere troep.
Verwarmen door een lange tyleenslang op de parkeerplaats en geen zorgen om meldingen zuinig te zijn met drinkwater, geen zwembaden te vullen de planten geen water te geven etc.

Voor de pomp gebruikte ik een zuigerpomp die 5m3 per uur kan doen en een verbruik heeft van 1000 watt bij een tegen druk van 4 bar. Als ik een zwembad vulde is de tegendruk een stuk lager en daarmee het verbruik ook. Dus voor nog geen 2 dubbeltjes een vol zwembad.
Normaal aangesloten op een drukvat (windketel) en altijd water beschikbaar.

Als het bij mij ook mogelijk is alleen een filterbuis te gebruiken met sok (zonder filter zand) dan denk ik dat ik probeer er een 75mm of 90mm buis in te plaatsen.

Probleem is ik kan nergens info vinden welk type filter te gebruiken bij het type zand dat hier in de grond zit.
Dus eigenlijk onder welke korrel grote moet je een sok gebruiken.
En onder welke korrel grote moet je filterzand om de filterbuis gooien en hoeveel cm en van welk type?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HermanV
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-04 17:09
-5.5 meter klei laag +/-10cm dik
Met of zonder vergunning er graag wel weer voor zorgen dat deze laag weer een barrière laag wordt met behulp van bentoniet. Dit voorkomt dat grondwater langs dit gat van de ene laag naar de andere laag kan stromen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:16
.

[ Voor 100% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 16:19 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07:24
Volgens mij is het prima om de TS te wijzen op de verschillende regels bij waterschappen. Bij sommige waterschappen mag je zonder vergunning een bron boren als je niet meer dan xx m3/h onttrekt, maar hoor je het wél te melden. Hier zijn dan verder geen kosten mee geen verbonden maar dan is het waterschap op de hoogte.

Dat laatste is nogal belangrijk als je waarde hecht aan een plek om te wonen. Als teveel mensen water gaan onttrekken krijgt het waterschap problemen met de balans en zitten we straks allemaal met natte voeten of te droge velden. Gewoon netjes melden bij het waterschap zodat die daar ooit als dat nodig is op kunnen anticiperen.

Verder is het wellicht ook handig te melden dat de TS verantwoordelijk is voor de schade die eventueel ontstaat bij het onttrekken van water. Als de buren hier een putje zouden slaan en water onttrekken met ongelijke zetting van mijn strokenfundering tot gevolg, dan hang ik ze aan de hoogste juridische boom die ik kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 25-04 18:20

vanDaal

-ismeereentje

Interessant, ik ben ook bezig met mijn eigen waterbron slaan. Het gaat hier nog niet zo vlot, maar heb er ook nog niet superveel effort in gestoken.

Van wat ik inmiddels heb onderzocht:
1e: De filterbuis is volgens mij afhankelijk van in ieder geval de oppervlakte die je wil besproeien en het soort waterpomp dat je wil gebruiken. In mijn geval, 500m2 tuinoppervlak, heb ik minimaal 90mm nodig en een 10m3 pomp. Het soort pomp betreft vooral of je een hydrofoor of bronpomp wil gebruiken. Voor een bronpomp, die je in de buis moet hangen, heb je minimaal 90mm (of zelfs meer) nodig. Zelf ben ik bezig met een 125mm PVC buis en was het plan om een 110mm filterbuis te gaan gebruiken.
3e: Volgens mij is het met een goede filterpijp niet noodzakelijk, maar helpt het wel. De kosten voor zo'n sok zijn zo laag dat ik het zelf wel zou doen.

Ik ben trouwens nog wel benieuwd hoe jouw proces verliep. Heb je een foto van jouw puls? Hoe heb je die verlengd? Heb je het alleen gedaan? Ben je trouwens niet bang dat je die PVC buis er niet meer (deels) uit krijgt?

[ Voor 3% gewijzigd door vanDaal op 23-08-2020 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:48
JaQ schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 23:05:
je weet wel: dat drinkwater waarvan de waterleverancier je vraagt het niet in de tuin te pleuren ivm een tekort ;) .
Waterbedrijven die rivierwater gebruiken kennen geen water te kort.

Waterbedrijven die grondwater gebruiken, hebben een vergunning waar een max. aan te onttrekken kuub's water zit. Ivm. schade aan de bodem. Als je dan zelf in zo'n gebied water gaat onttrekken is het lood om oud ijzer. Dus als je wilt helpen, moet je zuinig zijn met water, niet (alleen) zelf oppompen.

https://www.ad.nl/binnenl...-is-voorraad-op~aad29836/

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Part

Part

Helemaal niets.....

Topicstarter
HermanV schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 12:21:
[...]

Met of zonder vergunning er graag wel weer voor zorgen dat deze laag weer een barrière laag wordt met behulp van bentoniet. Dit voorkomt dat grondwater langs dit gat van de ene laag naar de andere laag kan stromen.
Klopt helemaal.Je wil niet dat de gescheiden water lagen gaan mengen.Als ik er een 90mm buis in ga steken zit er 1 cm  ruimte om de buis. Daar zal de kleilaag vanzelf sluiten.Bij dunnere buizen zal ik na het filterzand de kleilaag sluiten met betoniet/
Deleon78 schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 12:21:
Over het algemeen geldt toch dat als je zuinig met (drink)water moet zijn, je ook met grondwater zuinig moet zijn?
Is juist.Grondwaterstand is de laatste tijd alleen maar aan het dalen dus dat is iets om rekening mee te houden.Zo laat ik geen bodem onbedekt. Zware grond absorbeert veel zonne energie en daar verdampt water. Waar geen planten zijn bedek ik de grond met houtsnippers uit eigen tuin.Verder heb ik geen beton tuin die alle regenwater direct het riool in laat stromen.Het regenwater van de daken gaat straks ook direct de tuin in. Ik denk dat de gemiddelde tuin in nederland een stuk meer water verloren laat gaan . 
Ook gaat van al het opgepompte grondwater een heel groot gedeelte weer terug de grond in.
vanDaal schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 14:20:
[...]

Interessant, ik ben ook bezig met mijn eigen waterbron slaan. Het gaat hier nog niet zo vlot, maar heb er ook nog niet superveel effort in gestoken.

Van wat ik inmiddels heb onderzocht:
1e: De filterbuis is volgens mij afhankelijk van in ieder geval de oppervlakte die je wil besproeien en het soort waterpomp dat je wil gebruiken. In mijn geval, 500m2 tuinoppervlak, heb ik minimaal 90mm nodig en een 10m3 pomp. Het soort pomp betreft vooral of je een hydrofoor of bronpomp wil gebruiken. Voor een bronpomp, die je in de buis moet hangen, heb je minimaal 90mm (of zelfs meer) nodig. Zelf ben ik bezig met een 125mm PVC buis en was het plan om een 110mm filterbuis te gaan gebruiken.
3e: Volgens mij is het met een goede filterpijp niet noodzakelijk, maar helpt het wel. De kosten voor zo'n sok zijn zo laag dat ik het zelf wel zou doen.

Ik ben trouwens nog wel benieuwd hoe jouw proces verliep. Heb je een foto van jouw puls? Hoe heb je die verlengd? Heb je het alleen gedaan? Ben je trouwens niet bang dat je die PVC buis er niet meer (deels) uit krijgt?
De pulsboor heb ik gemaakt van een oud stuk buis die ik hier nog had liggen:Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/j7qhr5oa.jpg
Hier staat de pulsboor op de kop tijdens het uitspoelen. Dit gaat met een tuinslang.
Onder in de buis heb ik een terugslag klep gemaakt.Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/59i5ynw4.jpg
Een stukje hardhout van een vloerdeel met daarin een gat.Op dat gat een stuk dik rubber van 4mm.Het rubber zit voor 1/3 vast aan het hout met 3 schroeven een metalen plaatje zodanig dat het als een terugslagklep werkt.
De hele opstelling:Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/kw37jza.jpg
Een katrol op ongeveer 2.5 meter hoogte waarmee je de pulsboor telkens omhoog trekt en in vrije val op de bodem laat vallen.Na 5 a 6 keer pulsen trek je hem omhoog en is hij voor 1/3 tot maximaal 1/2 gevuld met zand. 
Vervolgens de buis naar beneden drukken 5 a 10cm per keer en de pulsboor weer schoon spoelen.Het is alleen te doen maar met 2 man gaat het natuurlijk een stuk sneller.
De PVC buis kan ik nog bewegen. Of hij er uitkomt zal de praktijk moeten uitwijzen.
Als hij er goed uitkomt dan kan ik de buis nog gebruiken als kabel en leidingen doorvoer tussen de kruipruimte van het woonhuis en de schuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Part

Part

Helemaal niets.....

Topicstarter
Puls is geslagen.

Na 1 week was de puls nog maar 8 meter diep.
Dus moest ik er eerst weer 3 meter zand uit halen.
De laatste meter wilde maar niet lukken. Probleem is dat er 6 a 7 meter water kolom boven de bodem staat en er dus telkens nieuw zand de buis ingedrukt word. Om dit tegen te gaan heb ik de buis gevuld met kraanwater tot bovenaan. Daarna heel rustig pulse tot ik weer op de 11 meter diepte was.

5 meter PVC filterbuis 90mm met sok en afsluit dop er ingestoken daar op gewone PVC drukpijpen gelijmd tot de filterbuis op de bodem stond. Uiteindelijk is dit 10,5 meter geworden.

De 110mm PVC mantelbuis er uit trekken ging niet eenvoudig. Ik heb 2 hydraulische auto krikken onder het bok gezet en net boven het bok een manchet gelijmd. De kracht die nodig was om de buis er uit te trekken schat ik in op ongeveer 1 ton (+/-10kN).

Water wat ik er uit pompte bevatte de eerste 15 minuten best wel veel klei en was daarna kraak helder. Ik ben geen zandkorrels tegen gekomen.
pH waarde 7.3
EC waarde 600µS/cm
Geen stank en zover ik kan nagaan geen ijzer.

Zoals het er nu naar uitziet is het dus gelukt. Volgende zomer maar eens kijken of het goed blijft werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wendyvbr
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 30-04-2021
Hallo allemaal,

Wij hebben afgelopen weekend ook een puls geslagen van 7 meter diep. Voorheen mochten we altijd die van de buurman gebruiken, die zit op 6 meter diepte en dat gaat altijd goed. Wij zijn dus iets dieper gegaan, en ons grondwater begint op 3 meter diepte. Nu de volgende stap, en daarbij heb ik wat advies nodig want wij zien door de bomen het bos even niet meer.

We hebben een PVC buis van 160mm diameter erin zitten, en we hebben al een dieptepomp gekocht voor erin (Trotec TDP 5500 E, misschien wat voorbarig maar het leek ons op het moment een goede keuze). Bij de beschrijving van de pomp zelf staat niet veel informatie over het aansluiten ervan. Ons idee is om eerst een vuilwater pomp te huren om al het zand/viezigheid eruit te pompen voordat we onze eigen pomp erin hangen. Er zit wel een filter op, maar ik weet niet hoe goed dat zal werken aangezien het water in het begin altijd nog wat vies is. De aansluiting van de pomp is een binnendraad van 1 1/2", wat vrij groot is. Ik kan dus 2 dingen doen: ik sluit een slang aan van 7 meter met dezelfde dikte als de aansluiting, en gebruik boven de grond een verloopstuk om de kraan op aan te sluiten. Optie 2 is: ik schroef een verloopstuk in de pomp (bijv. 1 1/2" naar 1 1/4" of 1") en sluit een iets dunnere slang aan van 7 meter. We willen er een buitenkraan op aan sluiten, die zijn normaal 1/2" of 3/4", en dat is nogal een verschil met 1 1/2" en ik heb dan ook geen verloopstukjes gevonden met zo'n groot verschil. Dus wat kunnen we het beste daarvoor doen? Verder weet ik niet of het nodig is om een drukschakelaar erop aan te sluiten, aangezien ik het idee had om hem gewoon handmatig steeds aan en uit te zetten als ik aan het sproeien ben, zo doet de buurman het ook en dat gaat prima. Ik vraag me wel af welke druk er ongeveer op de slang komt als ik een kraan heb van bijv. 3/4".

Er is heel veel mogelijk heb ik al gevonden, maar ik vraag me af wat het beste is, dus ik zou graag wat tips krijgen zodat we verder kunnen. Alvast heel erg bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dekleinewitte2
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-04 12:43
Hallo, ik ben nog vrij nieuw op dit gebied maar ik wil ook een waterpuls maken. ik wil graag een buis van 10 of 11 cm doormeter 9 tot 10 meter diep de grond in pulsen. een vraag voor diegene die er ervaring mee hebben. als ik een pulsbuis maak van 75mm doormeter kan ik daar die buis van 10 of 11 cm mee naar beneden pulsen of moet mijn pulsbuis een grotere diameter hebben? ik heb namelijk nog een stuk ijzeren buis liggen van ongeveer 1 meter lang dan zou ik die misschien kunnen gebruiken he. ik maak er bovenaan een u vormige greep aan om het touw aan vast te maken, beneden zou ik tanden zagen en aan de binnenkant ongeveer 6 cm van de onderkant zou ik een terugslagklepje maken zo zou het werken als ik het goed begrepen heb. kan iemand mij zeggen of ik slaagkans heb? bedankt voor de info

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Nog maar eens melden dat het zonder vergunning onttrekken van grondwater verboden is. Je neemt hier een groot risico mee.

Zie ook hieronder, anders gezegd controleer goed de locale regels die van toepassing. Dank @RonnieKo en @Rockster .

[ Voor 33% gewijzigd door Frogmen op 15-06-2023 14:51 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 24-04 08:02
Frogmen schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 11:47:
Nog maar eens melden dat het zonder vergunning onttrekken van grondwater verboden is. Je neemt hier een groot risico mee.
Hum... Dat is niet altijd het geval. Een beter advies is om te kijken naar de regels van het waterschap / hoogheemraadschap. Rijn en IJssel heeft daarvoor een website: Grondwater onttrekken gewassen, planten en vee

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rockster
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:13
Wat een onzin, volledig afhankelijk van de regels van je waterschap (zie voor Drents Overijsselse Delta bijv. https://cuatro.sim-cdn.nl...ondwateronttrekkingen.pdf).

Mitsu PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dekleinewitte2
dit is niet het antwoord waar ik had op gehoopt. enkel op mijn vraag had ik graag reactie gezien

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 29-01 08:48

Zie ook hieronder, anders gezegd controleer goed de locale regels die van toepassing. Dank @RonnieKo en @Rockster .
Zal ik die verontrustende opmerkingen maar eens ontkrachten? Ik moet de eerste gemeente nog tegen komen waar je een melding/vergunning aan moet vragen voor het beregenen van je privé tuin!
De strengste eis die ik ben tegen gekomen is een meldingsplicht(dus nog lang geen vergunningplicht) als je meer dan 10m3. per uur grondwater onttrekt.

Ik heb thuis een beste grondwaterpomp staan, maar die trekt maximaal 6m3./uur naar boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dekleinewitte2
ik ben begonnen met pulsen maar het gaat moeizaam. ik heb een metalen pulsbuis van 80 cm lengte en 10 cm diameter met onderin een lapje dat enkel naar binnen opent. echter als ik de puls laat vallen in de modder en hem vervolgens weer omhoog trek is het of er tegendruk( zuigkracht) naar beneden staat waardoor de puls bijna terug leeg gezogen word. moet er veel water in de put staan? het water dat ik er in doe staat ongeveer op de helft van de pulsbuis. wie heeft er ervaring en kan mij helpen? alvast bedankt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Nog maar eens melden dat dit bij lange na niet altijd waar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Fly-guy schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 08:30:
[...]

Nog maar eens melden dat dit bij lange na niet altijd waar is.
Als je iets quote lees dan goed, ook het stuk waar iemand zijn eigen fout erkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part

Part

Helemaal niets.....

Topicstarter
dekleinewitte2 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 21:12:
ik ben begonnen met pulsen maar het gaat moeizaam. ik heb een metalen pulsbuis van 80 cm lengte en 10 cm diameter met onderin een lapje dat enkel naar binnen opent. echter als ik de puls laat vallen in de modder en hem vervolgens weer omhoog trek is het of er tegendruk( zuigkracht) naar beneden staat waardoor de puls bijna terug leeg gezogen word. moet er veel water in de put staan? het water dat ik er in doe staat ongeveer op de helft van de pulsbuis. wie heeft er ervaring en kan mij helpen? alvast bedankt
Mijn ervaring was dat er niet heel veel water in hoeft te staan.
Wat je kan doen is de puls telkens 50cm op een neer bewegen.
Door de beweging van het water zal het zand omwoelen en zo in de buis belanden.
Wel moet de klep onderin goed afsluiten. Met onderdruk zou de klep alleen maar beter moeten afsluiten.
Ik gebruikte hier een rubber flapje voor van ongeveer 5mm dikte.

En de zwarte grond heb ik met een grondboor gedaan. Pas bij de zandlaag ben ik gaan pulsen. De kleilagen doorboren met de puls ging ook heel moeizaam,

NB de put is nog ingebruik met kraakhelder water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dekleinewitte2
ik ben tot op 2,5meter niets anders dan zavelkleurige materie tegen gekomen en nu op 3 meter word dit plots zwarte grond met spikkeltjes. heeft iemand een idee tot op welke diepte ik ongeveer zal moeten gaan want dat hangt af van gebied tot gebied maar welke materie moet er dan uit de puls komen kan ik daar iets mee zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part

Part

Helemaal niets.....

Topicstarter
dekleinewitte2 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 22:01:
ik ben tot op 2,5meter niets anders dan zavelkleurige materie tegen gekomen en nu op 3 meter word dit plots zwarte grond met spikkeltjes. heeft iemand een idee tot op welke diepte ik ongeveer zal moeten gaan want dat hangt af van gebied tot gebied maar welke materie moet er dan uit de puls komen kan ik daar iets mee zien?
Je kan even kijken of er grondboringen in de buurt zijn op:
https://www.dinoloket.nl/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/StIR46l1EgaZpeAZUQqlSCx9nLo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XsTvsgV5yNJ984wUgnkDY0qJ.jpg?f=fotoalbum_large

Daarmee kun je zien hoe de grondopbouw in de buurt is en een inschatting maken tot welke diepte je wil gaan.

Andere optie voor grondmodellen:
https://www.broloket.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dekleinewitte2
Bedankt voor de info maar ik kom uit Belgie en beken dat ik niet zo goed ben in dit alles. wat ik wil weten is gewoon als je denkt water te hebben hoe zou de materie er dan moeten uit zien is dat grond, kiezeltjes of nog iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:43
heb je alle filmpjes al bekeken via Google? is best veel over te vinden.

en hier? SoulShot in "Grondwaterput spuiten"

[ Voor 34% gewijzigd door emielbf op 30-06-2023 07:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:40
Wie weet er een bedrijf in Noordholland (regio westfriesland) die een waterput kan maken in mijn achtertuin.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 29-01 08:48
dekleinewitte2 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 12:07:
Bedankt voor de info maar ik kom uit Belgie en beken dat ik niet zo goed ben in dit alles. wat ik wil weten is gewoon als je denkt water te hebben hoe zou de materie er dan moeten uit zien is dat grond, kiezeltjes of nog iets anders?
Dat is natuurlijk afhankelijk van hoe de grond in jouw regio opgebouwd is.
Ben je nu serieus zonder enige ervaring aan het proberen een bron te slaan?
Ik wens je veel succes! :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vinnie50
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 30-09-2023
@dekleinewitte2

Misschien aan de late kant, maar hierbij mijn reactie. Volgens mij moet het zo werken, het lijkt er alleen op dat jouw klepje niet goed sluit/ te veel lekt.

Ik heb met 2 vrienden een grondboor aangeschaft en metalen buizen + puls gemaakt. We hebben 1 put geslagen van 7,20 meter en zijn nu bezig met de 2e put die vermoedelijk naar 17 meter moet (gebaseerd op nabijgelegen meetstation).

Dit is hoe wij het doen:
* Eerst met de grondboor boren tot het grondwater (put 1 op 2,2 meter diepte) of tot de put blijft instorten (bij put 2 op 7,5 meter). Wij gebruiken de PWSAM boor die te krijgen is via Amazon, dit ding werkt goed en je hoeft niet telkens een lange buis uit de grond te halen, maar haalt met een touw alleen het zand omhoog met de boorkop.
* Vervolgens metalen buizen de grond in. Onze buizen hebben een binnendiameter van 10 cm en zijn 2 meter lang. 1,5 meter was fijner werken geweest.
* Onze puls heeft een buitendiameter van 9 cm is ook ongeveer 80cm lang. De onderkant is schuin afgezaagd om te voorkomen dat hij vacuum zuigt. Het klepje is van rubber en zit zo'n 10 cm van de onderzijde af. De puls weegt zo'n 8 kg schat ik.
* Je laat de puls in het gat zakken en spuit te buis vol met water tot boven de puls (uit ervaring spreek ik dat het dan sneller gaat, dan dat er maar een klein bodempje water in staat).
* Vervolgens bewegen wij zo'n 10x op en neer, laten hem eventjes rust, en halen hem dan op. Soms zit er weinig zand in de puls, soms heel veel. Hangt af van de samenstelling van de zand.
* Loopt er te veel water uit de puls, dan heeft het klepje niet goed afgesloten en is het zand meestal ook mee weggestroomd. Een beetje waterverlies is geen probleem bij ons.
* Wij gaan tot zo'n 5 meter onder het waterpijl. Volgens lokale meetstations zitten we dan nog 2 meter onder het grondwaterniveau van een droge zomer.

Wat wij al hebben verbeterd dankzij onze ervaring:
* Puls schuin afzagen.
* Statisch touw gebruiken in de plaats van dynamisch touw. Dit geeft minder rek tijdens het omhoog trekken als hij vast zit.
* We hebben ook een aluminium puls van 6cm breed, 2 kg, slecht sluitend klepje. Dit ding werkt om diverse redenen helemaal niet.
* Zorg voor een goede klem met lange buizen eraan. Dat maakt het eenvoudiger om de buizen van elkaar af te draaien als je klaar bent.
* We hebben een massieve staaf aan een touw die we op de puls kunnen laten zakken om hem los te trillen als hij vast zit door een steentje of iets dergelijks.

Waar wij nog een oplossing voor zoeken, en hulp bij kunnen gebruiken:
We zijn op een laag zand terecht gekomen waar de puls zich continu vacuum zuigt. De eerste 3x op en neer bewegen gaat prima en dan ineens zit hij muurvast. Een lier met een trekkracht van 450 kg krijgt hem dan niet los. Uiteindelijk, met een handlier (meer dan 450 kg trekkracht), lukt het wel. Zie foto, hij zakt een cm of 20 a 30 weg in de zand. Heeft iemand hier een oplossing voor toevallig?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kwTCu9gUmmtwBBG0b65FTOvKrDw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6AQWjFLJ7UjIQzQlBn5rsNXZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
Bravertal schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 10:00:
Wie weet er een bedrijf in Noordholland (regio westfriesland) die een waterput kan maken in mijn achtertuin.
Iemand?

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TF
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:02

TF

bla bla

Lastig. Er zijn er weinig die dat doen in Noord Holland. Ik heb ook een put laten slaan (west friesland) door iemand via marktplaats. Deze kwam wel van buiten noord holland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
TF schreef op zondag 30 juni 2024 @ 23:27:
[...]

Lastig. Er zijn er weinig die dat doen in Noord Holland. Ik heb ook een put laten slaan (west friesland) door iemand via marktplaats. Deze kwam wel van buiten noord holland.
Zelf woon ik ook in westfriesland, heb je een adres (mag via PB)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tante Truus
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 28-12-2024
Ik ben zelf enorm aan het worstelen met het maken van mijn bron.

Ik heb een stalen pijp van 2,5 meter lengte en ca 5cm diameter waarmee ik water spuit. Hiermee kom ik snel op ca 4 meter diepte. Daar stuit ik op een harde laag van fijn grijs zand (zie ik door wat er mee naar boven spoelt). Op een gegeven moment ben ik daar door heen totdat ik op ca 7,5 meter weer op een harde laag stuit.
Vervolgens wil ik de filterbuis van 90mm plaatsen. Die gaat slechts 2 meter het gat in. Kennelijk is er onvoldoende uitgepoeld en is het gat daar niet breed genoeg meer.
Door de pijp roterend te bewegen getracht het gat breder te spoelen. Dat leek te lukken en op een moment schoot mijn spoelpijp snel de diepte in tot ca 7,5 meter. Er kwam toen ook geen water meer omhoog. Om vervolgens vast te zitten en niet meer omhoog te halen. Kennelijk is op diepte een goede doorstroming van grondwater? Mbv van een extra spoellansje van koperen leiding een beetje beweging in de grote spoelpijp weten te krijgen en uiteindelijk weer boven de grond weten te krijgen.
Vervolgens heb ik een bredere mantelbuis proberen de grond in te drijven mbv spoelen. Dat lukt tot 4 meter, zo diep gaat de filterbuis er ook in, verder gaat niet, ondanks dat er veel zand mee omhoog spoelt. Ook niet als ik een roterende beweging maak.
Ik heb toen een puls gemaakt van 90mm pvc pijp, met een klepje, aan een lange houten stok, om hiermee de zandlaag om te woelen/ weg te happen. Maar wat ik ook doe, ik kom geen cm dieper. Als ik vervolgens de spoelpijp er weer in steek, gaat die weer makkelijk dieper, maar ik krijg het gat op die diepte niet breder. Ook niet als ik de spoelpijp breder maak door getande pvc pijp er aan vast te maken. En ook niet als ik spoelpijp op die diepte hou.
Wat ik nog wil proberen is mbv een verlengde grondboor het gat breder maken.

Maar zijn er andere suggesties?
Pagina: 1