Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Hi-Shusui
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 27-10 18:14
Beste lezers,

Ik wil een pv installatie realiseren, het schuine dak van de woning ligt volledig zuid georiënteerd hier kan ik 15 stuks kwijt. (315wp)
Tevens is er een stuk plat dak waar ik 10 panelen oost-west neerleg. (335wp)

Nu zijn er een aantal ‘omvormers opstellingen’ te realiseren.
- SMA sunny Tripower 8.0 3-AV 40 (3 fasen)
1 string schuine dak/ 1 string oost-west.
(Zie foto voor datasheet)

- 1x Growatt 4600 type 1 fase (schuin dak)
- 1x Growatt 3000 type 1 fase (oost-west)

Wat ik vraag is;
Is het verstandiger in verband met opstart voltages e.d. om de set op 1 of op 2 verschillende omvormers te plaatsen?

Niet geheel onbelangrijk;
Het schuine zuid dak heeft totaal geen last van schaduw.
Het oost west dak in hoogtij zomer niet, maar voor en najaar door de laagstaande zon wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I9p9hMfWRsPi3A8SkkOrxiftPIA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3cJrY3koHiAhhH1abxL7TaFM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uUdUQ2OisXJv3u_c7GaEDfBHagA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vyD6wcCjsbrwlDmNIimjBRcR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Hi-Shusui op 22-08-2020 20:41 ]

Alle reacties

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:39
Oost/west op 1 mppt is niet ideaal.
Daarnaast moet je kijken welke stringlengte het best bij de omvormer past. Echt naar de data sheet kijken van de panelen.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Oost/west op 1 mppt werkt ideaal. Belangrijk is wel gelijke string lengtes. Je haalt dan dezelfde opbrengst als met 2 MPPT. Idem met zuid/noord. Ten minste, dat is mijn ervaring tot op heden.

Ik zou voor één 3-fase omvormer gaan. Lijkt mij goedkoper, makkelijker en netter te installeren. SMA is vaak vrij duur en je zou ook kunnen kijken naar de Growatt 8000TL3-S.

De obsessie van mensen over "opstart voltages" heb ik nooit begrepen. Wat wil je daarmee bereiken? [

Ohh, ik lees nu dat het 2×5 oostwest is terwijl ik dacht 2×10 oostwest. Waarom dan een 8 kW (!) omvormer...

[ Voor 54% gewijzigd door Dre op 23-08-2020 08:58 ]

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Opstart voltage is zoiezo geen probleem als je het allemaal op 1 omvormer gooit want die 15 panelen op mppt 1 start het met gemak op waardoor mppt 2 Leker meepruteld als die nog niet genoeg spanning zou hebben. :).

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Zulke gevallen moet je gewoon voorleggen aan Sunnydesign, die snapt dat veel beter dan gewone mensen en denkt ook beter out of the box.

Als je de exacte richting en hellingen vermeld wordt een analyse nauwkeuringer.

Sunny raadt 2x enkelfase aan.
En verdeeld als.
3 kW omvormer: 5 west + 6 zuid
3.68 kW omvorme: 5 oost + 9 zuid.
Misschien te lastig qua bekabeling maar het maakt wel kleinere omvormers mogelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H1oquv1Ci0HQwRVyRi2EMqpzPWU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vOJ3knkUIYUDgwUugxPwSd6B.png?f=fotoalbum_large

Als ik 3 fase forceer met polystring krijg je zoiets.
5 panelen per string is het absolute minimum bij 3 fase, zodra je een klein beetje schaduw krijgt snapt de 3 fase omvormer het al niet meer.
Daarnaast goed opletten als je een ander merk wilt dan SMA, bij SMA kan alleen de 8kW versie of groter omgaan met vrij plat oostwest en moderne 60/72 cells / 120/144/156 half cells panelen aangesloten als polystring.
En ook bij SMA goed opletten dat polystring dan op input A komt, want B kan niet voldoene kortsluitstroom aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ApEt7PrKkidJ16ITfmjKRyUT_tY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rUpBowXs6GEm13ch2Gpx7yJ7.png?f=fotoalbum_large

Ik zou gewoon voor 2x enkelfase gaan ivm de schaduw, en dat de omvormer niet met minimale string lengte hoeft te werken.
Of als je toch liever 3 fase wilt, is dan op het platte dak alles richting zuid leggen een optie? Of plat.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Hi-Shusui
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kC0ULPK8coEwN8wlVAWzoeSaRY4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gw1uUIKdOVpKoM8m1pM4Cdcl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EziZlVDCn4L5c3j_P9g6g3VRLIU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O8SekL0ztfkP8TR4gruhkVkd.jpg?f=fotoalbum_large

• busscherski
  • Nu online
Ja dat verschilt niet veel van de JA Solar panelen die ik heb gebruikt voor de simulatie. De exacte richtingen en hellingen doen er meer toe.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Hi-Shusui
Dank allen voor jullie antwoorden!
Hier boven heb ik beide data sheets geplaatst.

Even voor de helderheid;
Schuindak: 15 panelen
Verdeling strings: 1x8 panelen/ 1x7 panelen.

Platte dak: 10 panelen
Verdeling strings: 1x5 panelen op oost.
1x5 panelen op west.
(Of moeten deze op een andere manier verdeeld worden, wat zijn hier de regeltjes voor?)

Voor het platte dak hebben we eindeloos zitten brainstormen, meten, rekenen en dergelijk. Alles in portrait op zuid, landscape, schansen, zelf iets bouwen noem maar op.
Maar we moeten ook zeker weten dat het over 10 jaar nog staat in verband met wind en dergelijk. Het voordeel van een oost-west is de ruimte wordt ideaal benut en het niet een immens bouwwerk en het is gestroomlijnd.
Ook hebben we rekening te houden met het gewicht wat het plat dak (garage) mag/ kan hebben dat is ook niet eindeloos.

• Hi-Shusui
busscherski schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 22:50:
Zulke gevallen moet je gewoon voorleggen aan Sunnydesign, die snapt dat veel beter dan gewone mensen en denkt ook beter out of the box.

Als je de exacte richting en hellingen vermeld wordt een analyse nauwkeuringer.

Sunny raadt 2x enkelfase aan.
En verdeeld als.
3 kW omvormer: 5 west + 6 zuid
3.68 kW omvorme: 5 oost + 9 zuid.
Misschien te lastig qua bekabeling maar het maakt wel kleinere omvormers mogelijk.

[Afbeelding]

Als ik 3 fase forceer met polystring krijg je zoiets.
5 panelen per string is het absolute minimum bij 3 fase, zodra je een klein beetje schaduw krijgt snapt de 3 fase omvormer het al niet meer.
Daarnaast goed opletten als je een ander merk wilt dan SMA, bij SMA kan alleen de 8kW versie of groter omgaan met vrij plat oostwest en moderne 60/72 cells / 120/144/156 half cells panelen aangesloten als polystring.
En ook bij SMA goed opletten dat polystring dan op input A komt, want B kan niet voldoene kortsluitstroom aan.

[Afbeelding]

Ik zou gewoon voor 2x enkelfase gaan ivm de schaduw, en dat de omvormer niet met minimale string lengte hoeft te werken.
Of als je toch liever 3 fase wilt, is dan op het platte dak alles richting zuid leggen een optie? Of plat.
Ik heb hem even 2 keer moeten lezen, maar je wil de string van het schuine dak combineren met een string op het platte dak.
Waarom zou je dat willen?

(Een growatt 1 fase omvormer is niet extreem duur, en als je beide systemen ook qua kabelwerk bij elkaar kunt houden maakt het installeren wel makkelijker.)

• busscherski
  • Nu online
Ja klopt.

Een reden kan zijn dat sommige installateurs maximaal een 3.68 kW enkelfase omvormer willen aansluiten op een 3x25A meterkast.

Een grotere voor zuid kan op zich prima

[ Voor 13% gewijzigd door busscherski op 23-08-2020 01:04 ]

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Het kan wel op 1x 3 fase omvormer als je voor oost/west panasonic panelen neemt van 59 Vmpp.
En die parallel (polystring) 2x 5 aansluit.
Ik heb het niet ingevuld in sunnydesignweb,

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Hi-Shusui
busscherski schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 01:03:
Ja klopt.

Een reden kan zijn dat sommige installateurs maximaal een 3.68 kW enkelfase omvormer willen aansluiten op een 3x25A meterkast.

Een grotere voor zuid kan op zich prima
Wat bedoel je precies met ‘ Een grotere voor zuid kan op zich prima’?

• Hi-Shusui
AUijtdehaag schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 01:37:
Het kan wel op 1x 3 fase omvormer als je voor oost/west panasonic panelen neemt van 59 Vmpp.
En die parallel (polystring) 2x 5 aansluit.
Ik heb het niet ingevuld in sunnydesignweb,
We hebben de panelen al gekocht, en het is ook een kosten/ rendement plaatje.
De panelen kosten +- €100 eu en het rendement e.d. is goed.

• busscherski
  • Nu online
Hi-Shusui schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 02:33:
[...]

Wat bedoel je precies met ‘ Een grotere voor zuid kan op zich prima’?
1 x 3 kW plus 1 x 4.6 kW, de door jezelf voorgestelde indeling

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
Mosterd na de maaltijd, als je Zuid opdeelt in 3 strings van 5 kun je 1 string op Zuid parallel zetten met oost, 1 string parallel met west en dat past samen prima op een Growatt 4600.
Dan heb je voor de andere string op Zuid een Growatt 1500s nodig. Dit is goedkoper en je grote omvormer draait bij slecht weer en stuk beter omdat er 20 panelen op aangesloten zitten....

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• busscherski
  • Nu online
@Lardman

Die Growatts mogen max 16A kortsluitstroom, met oost en zuid parallel kom je op 20A.

Daarnaast is het niet optimaal omdat het verschillende types panelen zijn.

Pagina: 1