Lage framerates in video games (van 80 naar 40) - GTX 980

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-10 15:24
Mijn vraag

Sinds vanmiddag is mijn minimum framerate in Farcry 5 gedaald van 69 naar 22 en mijn gemiddelde framerate gezakt van 70 naar 45. Ik heb meerdere benchmark tests gedaan in Farcry en het ook gespeeld. Die framerate klopt ineens niet meer. Ik heb ook Resident evil 2 remake getest. Zelfde probleem. Ineens een hele lage Framerate.

Wat kan ik het beste doen? Videokaart is een MSI GTX 980, die is oud en die wordt sowieso vervangen als de 3k serie uit komt. Maar dit vind ik toch vreemd. Tips? Onderstaand systeem is op GPU na gloed nieuw...

Relevante software en hardware die ik gebruik
1 Processors Intel Core i7-10700K Boxed
1 Moederborden MSI MPG Z490 Gaming Plus
1 Behuizingen Fractal Design Define R6 USB-C Zwart
1 Netwerkadapters Gigabyte GC-WBAX200 € 39,- € 39,-
1 Besturingssystemen Microsoft Windows 10 Home NL 64bit
1 Processorkoeling Scythe Mugen 5 PCGH Edition
1 Geheugen intern Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16
1 Voedingen be quiet! Straight Power 11 750W €
1 Solid state drives Samsung 970 EVO 1TB
1 Videokaart MSI GTX 980

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
1) Geforce ready driver geüpdate naar de nieuwste
2) virus scan gedaan
3) computer opnieuw opgestart
4) Hardware info gekeken naar max cpu temp en gpu temp
.. Wat mij wel opvalt in hardware info is dat de tabel flikkert, volgens mij had ik dat eerst niet. In Windows geen geflikker van mijn scherm..
5) framerate bij farcry 5 zowel getest via de benchmark optie
- temps gecontroleerd CPU temps nu gemiddeld 35, GPU gemiddeld 54 (beiden idle)

EDIT:
Had eerder niet erbij gezet wat voor videoinstellingen ik gebruikte. Nou die zijn hetzelfde gebleven in de afgelopen twee weken.

Resolutie: 1080P , refreshrate 144hz, variabele refreshrate aan, geen fps lock, settings verder op high. Zwaarste dingen uit (geen realistische shadows in Farcry 5 en Resident evil 2) en in Witcher 3 geen hairworks.

Edit 2
Voor ik weer naar de bios ging zag ik pas dat de CPU geclockt ging tot een multiplier van 8 8)7 .. In de bios de casefans maar op minimaal 30 gezet en net zag ik bij het opnieuw opstarten dat mijn cpu nu weer op 48 zit. Eens kijken wat ik nu bij mijn benchmark krijg.

Edit 3:
Probleem is duidelijk mijn CPU.. die blijft op een multiplier van 8 hangen

[ Voor 16% gewijzigd door MetalSonic op 22-08-2020 21:15 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baptizt
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 05-10 10:00
1) Geforce ready driver geüpdate naar de nieuwste

Met de nieuwste gaat het bij mij ook niet lekker. Heb je met een oudere versie ook problemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
Dit topic kan dicht, het probleem heeft niet met mijn GPU te maken maar met mijn CPU die gaat om onverklaarbare reden na 10 minuten in Windows ineens naar max 800 mhz... Tja zo'n trage CPU gaat natuurlijk geen acceptable framerate toveren (plus dat alles nu sloom gaat vergeleken met hiervoor)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:23
Met max 800mhz valt het me nog mee dat die toch nog die snelheden haalt :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

MetalSonic schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 22:09:
Dit topic kan dicht, het probleem heeft niet met mijn GPU te maken maar met mijn CPU die gaat om onverklaarbare reden na 10 minuten in Windows ineens naar max 800 mhz... Tja zo'n trage CPU gaat natuurlijk geen acceptable framerate toveren (plus dat alles nu sloom gaat vergeleken met hiervoor)
Wat is daar de oorzaak van?
Wordt je CPU te warm? Dan doet de CPU automatisch aan throttling om niet oververhit te raken.
Wellicht zit je cooler niet lekker? of teveel/weinig koelpasta.
Google maar eens op CPU drops to 800Mhz.

Mijn i9900k dropt ook naar 1,2Ghz als ik verder geen moer doe met het systeem, dat is by design.
Maar als ik een game start dan staat ie lekker te stampen op full speed zoals het hoort. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocwil
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 25-09 16:29
Ik heb het zelfde ervaren met het overclocken van mijn cpu, dit betekent gewoon dat de cpu niet stabiel is.

~ Portal 2 maps: linkje ~ LoL (EUW): Ocwil ~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:21
Volgens mij is het heel normaal als de cpu niks hoeft te dat die terug zakt naar 800Mhz, wat gebeurd er als je een spel start?
Laat msi afterburner eens mee lopen en maak een log bestand, je kunt dan zien wat de temperaturen en klokfrequenties zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
Bedankt voor jullie reacties jongens. De CPU heeft een goede koeler, goed aangesloten wordt niet te warm in games. Niet warmer dan 75 tot 80 graden (MAX). Maar wie mee wil denken wil ik vragen dat te doen in het CPU topic want dit is hier nogal offtopic, ik kan de MSI GTX 980 nu wel uitsluiten als oorzaak van het probleem.

Edit dat kan hier: Verwijderd in "I7 10700K blijft hangen op multiplier x8"

@ocwil geen overclock gedaan, weet nog niet eens hoe ik dat doe bij deze build ;-)

[ Voor 22% gewijzigd door MetalSonic op 23-08-2020 00:03 ]

Pagina: 1