Mijn vraag
Sinds vanmiddag is mijn minimum framerate in Farcry 5 gedaald van 69 naar 22 en mijn gemiddelde framerate gezakt van 70 naar 45. Ik heb meerdere benchmark tests gedaan in Farcry en het ook gespeeld. Die framerate klopt ineens niet meer. Ik heb ook Resident evil 2 remake getest. Zelfde probleem. Ineens een hele lage Framerate.
Wat kan ik het beste doen? Videokaart is een MSI GTX 980, die is oud en die wordt sowieso vervangen als de 3k serie uit komt. Maar dit vind ik toch vreemd. Tips? Onderstaand systeem is op GPU na gloed nieuw...
Relevante software en hardware die ik gebruik
1 Processors Intel Core i7-10700K Boxed
1 Moederborden MSI MPG Z490 Gaming Plus
1 Behuizingen Fractal Design Define R6 USB-C Zwart
1 Netwerkadapters Gigabyte GC-WBAX200 € 39,- € 39,-
1 Besturingssystemen Microsoft Windows 10 Home NL 64bit
1 Processorkoeling Scythe Mugen 5 PCGH Edition
1 Geheugen intern Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16
1 Voedingen be quiet! Straight Power 11 750W €
1 Solid state drives Samsung 970 EVO 1TB
1 Videokaart MSI GTX 980
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
1) Geforce ready driver geüpdate naar de nieuwste
2) virus scan gedaan
3) computer opnieuw opgestart
4) Hardware info gekeken naar max cpu temp en gpu temp
.. Wat mij wel opvalt in hardware info is dat de tabel flikkert, volgens mij had ik dat eerst niet. In Windows geen geflikker van mijn scherm..
5) framerate bij farcry 5 zowel getest via de benchmark optie
- temps gecontroleerd CPU temps nu gemiddeld 35, GPU gemiddeld 54 (beiden idle)
EDIT:
Had eerder niet erbij gezet wat voor videoinstellingen ik gebruikte. Nou die zijn hetzelfde gebleven in de afgelopen twee weken.
Resolutie: 1080P , refreshrate 144hz, variabele refreshrate aan, geen fps lock, settings verder op high. Zwaarste dingen uit (geen realistische shadows in Farcry 5 en Resident evil 2) en in Witcher 3 geen hairworks.
Edit 2
Voor ik weer naar de bios ging zag ik pas dat de CPU geclockt ging tot een multiplier van 8
.. In de bios de casefans maar op minimaal 30 gezet en net zag ik bij het opnieuw opstarten dat mijn cpu nu weer op 48 zit. Eens kijken wat ik nu bij mijn benchmark krijg.
Edit 3:
Probleem is duidelijk mijn CPU.. die blijft op een multiplier van 8 hangen
Sinds vanmiddag is mijn minimum framerate in Farcry 5 gedaald van 69 naar 22 en mijn gemiddelde framerate gezakt van 70 naar 45. Ik heb meerdere benchmark tests gedaan in Farcry en het ook gespeeld. Die framerate klopt ineens niet meer. Ik heb ook Resident evil 2 remake getest. Zelfde probleem. Ineens een hele lage Framerate.
Wat kan ik het beste doen? Videokaart is een MSI GTX 980, die is oud en die wordt sowieso vervangen als de 3k serie uit komt. Maar dit vind ik toch vreemd. Tips? Onderstaand systeem is op GPU na gloed nieuw...
Relevante software en hardware die ik gebruik
1 Processors Intel Core i7-10700K Boxed
1 Moederborden MSI MPG Z490 Gaming Plus
1 Behuizingen Fractal Design Define R6 USB-C Zwart
1 Netwerkadapters Gigabyte GC-WBAX200 € 39,- € 39,-
1 Besturingssystemen Microsoft Windows 10 Home NL 64bit
1 Processorkoeling Scythe Mugen 5 PCGH Edition
1 Geheugen intern Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16
1 Voedingen be quiet! Straight Power 11 750W €
1 Solid state drives Samsung 970 EVO 1TB
1 Videokaart MSI GTX 980
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
1) Geforce ready driver geüpdate naar de nieuwste
2) virus scan gedaan
3) computer opnieuw opgestart
4) Hardware info gekeken naar max cpu temp en gpu temp
.. Wat mij wel opvalt in hardware info is dat de tabel flikkert, volgens mij had ik dat eerst niet. In Windows geen geflikker van mijn scherm..
5) framerate bij farcry 5 zowel getest via de benchmark optie
- temps gecontroleerd CPU temps nu gemiddeld 35, GPU gemiddeld 54 (beiden idle)
EDIT:
Had eerder niet erbij gezet wat voor videoinstellingen ik gebruikte. Nou die zijn hetzelfde gebleven in de afgelopen twee weken.
Resolutie: 1080P , refreshrate 144hz, variabele refreshrate aan, geen fps lock, settings verder op high. Zwaarste dingen uit (geen realistische shadows in Farcry 5 en Resident evil 2) en in Witcher 3 geen hairworks.
Edit 2
Voor ik weer naar de bios ging zag ik pas dat de CPU geclockt ging tot een multiplier van 8

Edit 3:
Probleem is duidelijk mijn CPU.. die blijft op een multiplier van 8 hangen
[ Voor 16% gewijzigd door MetalSonic op 22-08-2020 21:15 ]