Waarom hebben PCs in USA series (films?) zo vaak een nep OS?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel77
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 23-01-2021
Alsook, Tablets, en GSMs.
..
Als er een keer iets echts op staat is het meestal een Linux of Unix OS geloof ik.

Verder zo nep als wat, in NL series zie ik wel echte systemen, hoewel heel soms ook daar een nep OS draaien.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22:08

g0tanks

Moderator CSA
Kan je eens wat voorbeelden geven?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:38

heuveltje

KoelkastFilosoof

Omdat windows niet sexy genoeg is op tv.
En een standaard gui is te klein om nog te kunnen zien wat er gebeurd op tv. dus je wil iets met enorme lettertypes

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel77
heuveltje schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 19:20:
En een standaard gui is te klein om nog te kunnen zien wat er gebeurd op tv. dus je wil iets met enorme lettertypes
Bij echte programmas en het journaal zie je ook gewoon de echte interface, buiten dat heeft elk OS, ook Windows mogelijkheden alles groter te maken, te schalen (bv. met de resolutie) in de browser bv. CTRL en + om de website groter te maken. In ieder geval in Chrome.
Mac wordt trouwens ook niet getoond.

Oja een serie, Just Add Magic (Amazon)

High School Musical the musical the series.

[ Voor 11% gewijzigd door roel77 op 22-08-2020 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Zou het niet te maken hebben dat ze 1 niet de rechten hebben of 2 geen reklame voor iets willen maken waar niet voor betaald is?

Vaak zie je ook in van die 'reality' shows dat posters en wat nog aan de muur hangt of merken/reklame op kleding en dergelijke geblurred wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel77
kluyze schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 19:29:
Zou het niet te maken hebben dat ze 1 niet de rechten hebben of 2 geen reklame voor iets willen maken waar niet voor betaald is?

Vaak zie je ook in van die 'reality' shows dat posters en wat nog aan de muur hangt of merken/reklame op kleding en dergelijke geblurred wordt.
Dat blurren of afplakken zie je hier ook vaak genoeg. Maar ook niet altijd.

Echter in die serie die ik noemde (Just Add Magic) zijn de merken gewoon zichtbaar, zo is Samsung zichtbaar op de telefoons, echter is de
software interface erop nep, GEEN Android.

Toch zie ik in NL series eigenlijk altijd een echt OS, enige uitzondering is Just Like Me. Daar had ik een nep interface gezien, maar mischien ook omdat dat van Disney Channel was en ze daar het USA model wilde volgen en een sitcom is waar sowiezo al bijna alles nep is. In de meeste sitcoms zie ik uberhoud geen merken. Zelfs niet op kleding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Tja, het blijft een beetje gissen natuurlijk. Misschien zijn de toestellen zelf ook nep ... soort van demo model wat zelfs geen elektronica bevat of zo?

Dat neppe is trouwens ook al best oud. Zo wou Kelly Rowland toch ooit een sms verzenden met MS Excel. Zoek maar eens op google naar 'kelly rowland texting in excel'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:28

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Wat denk je van slechterikken en iPhones, nog zo'n mooie combinatie ;)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel77
Neit allees de software interfaces zijn nep trouwens, zelfs de websites zijn nep. Neppe variant van Google of YouTube bv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
heuveltje schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 19:20:
Zou kunnen. Ik denk eerder dat ze geheel nergens op klikken maar dat het allemaal digitaal visuele effecten zijn die ze bij het editen van de film toevoegen. Oftewel: gewoon een animatie die wordt afgespeeld op een plek van bijv. een groene monitor. Dit maakt het bewerken van films veel makkelijker (ook achteraf) dan dat alles op een echt OS gebeurt. Dus wat je ziet is niet eens een echt OS denk ik maar gewoon een afgespeelde animatie die er wordt ingeplakt achteraf.

[ Voor 26% gewijzigd door CyberMania op 22-08-2020 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel77
https://www.quora.com/Why...s-and-software-interfaces

Snap er geen bal van, zal wel komen door mijn slechte Engels.

@CyberMania

Als het echte OSSen zijn eet ik mijn schoen op, veel zien eruit als Vtech of Fisher Price interfaces, een soort klerurplaat van een kind van 5 wat erop geplakt is. Gewoon lachwekkend.
Die wel ingewikkeld gemaakt zijn zouden uit de Matrix kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel77
CyberMania schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 19:53:
[...]

Zou kunnen. Ik denk eerder dat ze geheel nergens op klikken maar dat het allemaal digitaal visuele effecten zijn die ze bij het editen van de film toevoegen. Oftewel: gewoon een animatie die wordt afgespeeld op een plek van bijv. een groene monitor. Dit maakt het bewerken van films veel makkelijker (ook achteraf) dan dat alles op een echt OS gebeurt. Dus wat je ziet is niet eens een echt OS denk ik maar gewoon een afgespeelde animatie die er wordt ingeplakt achteraf.
Dan snap ik het nog niet, er wordt niks gedaan op die computer zegt u? Dan maakt het toch ook niet uit dat het een echte interface is? 8)7 En anders gebruik een bestaande of ontwikkel zelf een Linux interface.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23:27
r/itsaunixsystem

Een mix van inderdaad niet sexy voor het scherm, onkunde voor het echte werk en soms puur sarcasme als grap naar de kijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
roel77 schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 20:00:
[...]

Dan snap ik het nog niet, er wordt niks gedaan op die computer zegt u? Dan maakt het toch ook niet uit dat het een echte interface is? 8)7 En anders gebruik een bestaande of ontwikkel zelf een Linux interface.
Het zijn allemaal geen echte programma's. Dat zou ook veel te veel werk zijn om te maken. Het zijn allemaal digitale animatiefilmpjes waar je naar zit te kijken. Maakt ook bewerkingen van de film veel eenvoudiger.

[ Voor 4% gewijzigd door CyberMania op 22-08-2020 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel77
En die Digitale animatie filmpjes moet ook gemaakt worden he?

En bij Nederlandse series dan, waarom zie ik daar wel gewoon Windows, MacOS, Android etc?

Of kent ook iemand een NL series met nep interfaces, en zoja welke?

Sowiezo is in NL series meer merken, reclame etc. te zien.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sinus_rhythm
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:40
Hier heb je een voorbeeld van la casa de papel/money heist: https://youtu.be/bRs0yFyFjpM

Veel beeldschermen die wij zien zijn pas achteraf toegevoegd, dit is natuurlijk gemakkelijker/sneller (filmtechnisch) dan de acteur ‘echt’ met een besturingssysteem/app/device laten werken.

Als je niet alles gezien hebt van la casa de papel kunnen er spoilers in zitten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roel77
sigmundfreund schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 20:01:
r/itsaunixsystem

Een mix van inderdaad niet sexy voor het scherm, onkunde voor het echte werk en soms puur sarcasme als grap naar de kijker.
Waarom hebben NL series het dan niet?

Hebben wij hier geen humor soms? Andere wetten wat betreft product replacement? (vreemd dat Samsung logo dan wel mag) Of wat zou dit verschil verklaren?

Iemand mischien een serie uit een ander land met neppe interfaces? Zoja welke?

Bij een tekenfilm serie wat puur fantasie is begrijp ik wel dat ze geen echt OS laten zien.Bij Sciencefiction is het ook wel begrijpelijk. Bij een serieuse serie vind ik het niet echt begrijpelijk.
Het is natuurlijk wel lastig te vergelijken er niet echt veel series in NL gemaakt worden.
Sinus_rhythm schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 20:18:
Hier heb je een voorbeeld van la casa de papel/money heist: https://youtu.be/bRs0yFyFjpM

Veel beeldschermen die wij zien zijn pas achteraf toegevoegd, dit is natuurlijk gemakkelijker/sneller (filmtechnisch) dan de acteur ‘echt’ met een besturingssysteem/app/device laten werken.

Als je niet alles gezien hebt van la casa de papel kunnen er spoilers in zitten!
Wat is er makkelijker aan? Ze kunnen ook gewoon de PC aan laten staan. Ikzelf laat mijn PC overigens 24/7 draaien.

[ Voor 25% gewijzigd door roel77 op 22-08-2020 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel77

Je kan er natuurlijk ook gewoon een echt OS er oplakken:

Afbeeldingslocatie: https://image.winudf.com/v2/image1/Y29tLmV2ZXJtb29uLndpbnhwc2ltdWx0aW1hdGVfc2NyZWVuXzBfMTU0MTEwMDc1Nl8wNTA/screen-0.jpg?fakeurl=1&type=.jpg

Dat is geen reden er een nep OS van te maken. En nog steeds waarom NL series dan niet?
Het valt mij eigenlijk alleen bij USA series op. Laatst een britse serie, gewoon een echt OS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-10 09:53

Blokker_1999

Full steam ahead

Er zijn vele redenen te bedenken. Maar in het voorbeeld van Casa Del Papel hierboven zie ik 2 belangrijke redenen.

Ten eerste zijn vele van die beelden veel eenvoudiger correct in te voeren in post productie. Neem nu al die bewakingscamera beelden. Die moeten goed getimed zijn. Als je je shot meermaals moet doen omdat take na take mislukt loop je al snel het risico dat je daar ook weer fouten gaat maken. TV beelden die je wil tonen kun je achteraf door je 2nd unit laten maken zonder dat je die vooraf klaar moet hebben (maakt je schema om te filmen weer eenvoudiger) of op telefoons ben je zeker dat je het juiste ziet. Een GPS moet bijvoorbeeld niet overeenkomen met je werkelijke locatie maar moet goed zijn voor de setting van de film.

Daarnaast zie je vaak inderdaad dat computerschermen een niet bestaande interface of programma hebben. Dit wordt vaak gedaan om dat wat belangrijk is duidelijk in beeld te brengen naar de kijker.

Waarom zien we dit zelden hier in Europa? Simpel: budget. Heb je in de VS een low budget serie, dan zal je dat ook niet zien. Maar van zodra het wel in het budget past, gaan met die banaan.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel77
Schiet mij nog 1 te binnen, Kosmoo (Studio 100), een Debian of Ubuntu systeem, maar dat is opzich wel echt.

He, ik zie het ineens, deze afbeelding klopt ook niet, haha.
Windows Vista of 7?? iconen?
En W XP met klassieke skin, paintbal. Niet echt een goed voorbeeld dus.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/7648005268c8f94fe6eabb7d4202c6f2869f83ba/?url=https%3A%2F%2Fimage.winudf.com%2Fv2%2Fimage1%2FY29tLmV2ZXJtb29uLndpbnhwc2ltdWx0aW1hdGVfc2NyZWVuXzBfMTU0MTEwMDc1Nl8wNTA%2Fscreen-0.jpg%3Ffakeurl%3D1%26type%3D.jpg

[ Voor 66% gewijzigd door roel77 op 22-08-2020 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel77
Blokker_1999 schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 20:37:
Er zijn vele redenen te bedenken. Maar in het voorbeeld van Casa Del Papel hierboven zie ik 2 belangrijke redenen.

Ten eerste zijn vele van die beelden veel eenvoudiger correct in te voeren in post productie. Neem nu al die bewakingscamera beelden. Die moeten goed getimed zijn. Als je je shot meermaals moet doen omdat take na take mislukt loop je al snel het risico dat je daar ook weer fouten gaat maken. TV beelden die je wil tonen kun je achteraf door je 2nd unit laten maken zonder dat je die vooraf klaar moet hebben (maakt je schema om te filmen weer eenvoudiger) of op telefoons ben je zeker dat je het juiste ziet. Een GPS moet bijvoorbeeld niet overeenkomen met je werkelijke locatie maar moet goed zijn voor de setting van de film.

Daarnaast zie je vaak inderdaad dat computerschermen een niet bestaande interface of programma hebben. Dit wordt vaak gedaan om dat wat belangrijk is duidelijk in beeld te brengen naar de kijker.

Waarom zien we dit zelden hier in Europa? Simpel: budget. Heb je in de VS een low budget serie, dan zal je dat ook niet zien. Maar van zodra het wel in het budget past, gaan met die banaan.
BBC heeft toch ook genoeg budget? Bij Evermoor of was het House Of Anubis echter een echt OS.
Bij Just Like Me stond er wel een fake op geloof ik sporadisch lijkt het hier dus ook voor te komen.

Als ik een website heb kan ik alles wat onbelangrijk is heel eenvoudig laten verdwijnen met F11, of gaat het ook over de website zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel77
Blokker_1999 schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 20:37:

Grappig die Fisher Price interfaces vind ik er eerder goedkoop uitzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:39
Als ik dit mag geloven: https://www.reddit.com/r/...s_in_tv_shows_and_movies/
Is het omdat een echt OS/programma niet duidelijk en interessant genoeg is. Voor de kijker moet direct duidelijk zijn wat er gebeurt.

Waarom ze het in Nederland niet doen? Mogelijk vinden we het hier niet belangrijk genoeg om er tijd en energie in te steken en nemen we genoegen met het echte OS. Ik kijk niet veel Nederlandse series, maar het kan ook zijn dat men in Nederland minder van het "flashy" gebeuren is dan in de USA. Rammen op toetsen om hacken uit te beelden, grote error meldingen, beeldverbetering om 2x2 pixels uit te kunnen vergroten naar 4k hdr, volgens mij komt dat allemaal veel minder in een Nederlandse serie voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel77
LA-384 schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 21:05:
Als ik dit mag geloven: https://www.reddit.com/r/...s_in_tv_shows_and_movies/
Is het omdat een echt OS/programma niet duidelijk en interessant genoeg is. Voor de kijker moet direct duidelijk zijn wat er gebeurt.

Waarom ze het in Nederland niet doen? Mogelijk vinden we het hier niet belangrijk genoeg om er tijd en energie in te steken en nemen we genoegen met het echte OS. Ik kijk niet veel Nederlandse series, maar het kan ook zijn dat men in Nederland minder van het "flashy" gebeuren is dan in de USA. Rammen op toetsen om hacken uit te beelden, grote error meldingen, beeldverbetering om 2x2 pixels uit te kunnen vergroten naar 4k hdr, volgens mij komt dat allemaal veel minder in een Nederlandse serie voor.
Een Noorse serie, met Windows erop.

Britse serie, een W7 of Vista interface.

Een andere PC in dezelfde serie een W XP interface, het programma erop cleansound van Noodlesoft lijkt dan weer wel nep te zijn. Kan het niet vinden in ieder geval.

De serie Just Like Me, had wel nep interface op de computer volgens mij, dus laat ik het maar houden op sporadisch.

Zijn inderdaad ook wel vaak hack dingen in die USA series, dingen met Terminal en Linux/Unix commando's enzo.

En er zijn ook niet zo veel NL series he? Tenzij we de normale NL programma's ook onder series gaan scharen.
Een lachertje vergeleken het aantal Amerikaanse series.

[ Voor 14% gewijzigd door roel77 op 22-08-2020 21:15 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Droefsnoet
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-03-2021
In Hollywood snappen ze niet hoe een computer werkt. Het beste voorbeeld daarvan is dit filmpje:

Een hack wordt daar grafisch weergegeven als een stortvloed aan kleine schermpjes die verschijnen en dan gaan twee mensen op één toetsenbord de hack realtime tegenhouden 8)7

En dan kom je bij de reden die @heuveltje en @sigmundfreund ook noemen: ze moeten een computer sexy maken. Flitsende schermen, grote letters, een GUI om te hacken. Hier nog een voorbeeld:

Ik denk dat iedereen het geweldig zou vinden als er programma's bestaan die realtime een waarschuwing geven als je wordt gehackt. Maar die programma's bestaan niet en zo werkt hacken helemaal niet. Zodra een programma iets moet doen wat niet kan moet er een OS verzonnen worden.

Daarom kan in Hollywood dit wel, maar in real life niet:

Je kan je toch niet voorstellen dat Adobe zich zou lenen voor dit soort science fiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel77
Dit dus?: https://piv.pivpiv.dk/

Was lang geleden ook zo'n website van feedman.com en dan danste al die poppetjes zo over je scherm heen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roel77
Droefsnoet schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 21:39:
In Hollywood snappen ze niet hoe een computer werkt. Het beste voorbeeld daarvan is dit filmpje:

[YouTube: NCIS 2 IDIOTS 1 KEYBOARD]

Een hack wordt daar grafisch weergegeven als een stortvloed aan kleine schermpjes die verschijnen en dan gaan twee mensen op één toetsenbord de hack realtime tegenhouden 8)7

En dan kom je bij de reden die @heuveltje en @sigmundfreund ook noemen: ze moeten een computer sexy maken. Flitsende schermen, grote letters, een GUI om te hacken. Hier nog een voorbeeld:

[YouTube: The Most Accurate Hacking Scene Ever]

Ik denk dat iedereen het geweldig zou vinden als er programma's bestaan die realtime een waarschuwing geven als je wordt gehackt. Maar die programma's bestaan niet en zo werkt hacken helemaal niet. Zodra een programma iets moet doen wat niet kan moet er een OS verzonnen worden.

Daarom kan in Hollywood dit wel, maar in real life niet:

[YouTube: Let's Enhance HD]
Je kan je toch niet voorstellen dat Adobe zich zou lenen voor dit soort science fiction.
Dat ze niet snappen hoe een computer werkt dat is natuurlijk onzin, bij die films/series worden ook allemaal computers gebruikt voor monteren/special effects etc. om het nog maar niet over animatiefilms te hebben.

Jouw verklaring is dus in Amerikaanse series kennen ze meer fantasie.

Tja dat is wel zo, maar of dat nou de reden is.

[ Voor 7% gewijzigd door roel77 op 22-08-2020 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Het gaat niet om wat de makers denken, maar om wat de meeste interessante kijkers denken.

Stap 0: wees groot genoeg (belangrijk!)
Stap 1: vraag bedrag X aan de OS-maker om getoond te worden
Als ja, stap 2: toon OS want kassa
Als nee, stap 3: herhaal voor andere OS-maker
Stap 4: doe nep-OS zodat je stap 1 nog eens kan proberen. Doe anders whatever past

NL series voldoen niet aan stap0

[ Voor 4% gewijzigd door F_J_K op 22-08-2020 23:13 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel77
Zowel Hollywood, als Microsoft, als Apple hebben enorm veel geld, lijkt me niet dat dat een rol speeld.

Ik heb de Britse serie nog eens bekeken, blijkt Vista op te staan maar de interface is wel mee gerommeld, zo is van alles weg gepoetst. Startknop is verdwenen, Internet Explorer en IE icoon ook. Moet ik dit onder nep OS zien?? Ik vind van niet. Trouwens, Haha Vista dat zie ik nou bijna nooit meer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9RisBx-A1aIGu8fC3DZK4b_ANSI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/M2OJ9nOniN3HG1kyRErcNhdw.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 79% gewijzigd door Outerspace op 22-08-2020 23:38 . Reden: Naamverbasteringen zijn niet toegestaan. ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Echte schermen worden nooit gefilmd omdat dit veel complexer is dan het simpelweg achteraf er in te monteren. Dus als je het er toch in gaat plakken hoeft het geen werkend systeem te zijn maar kan het gewoon een animatie zijn. Dan zijn er legio redenen om zelf wat te ontwerpen.
  • Eenvoud, een eigen systeem maken voor het weergeven van camera beelden is veel makkelijker dan een echt systeem uit zoeken dat de informatie duidelijk en eenvoudig op het scherm weergeeft.
  • Licenties, waarom zou je daar voor willen betalen?
  • Product placement, in sommige landen heerst vrij sterke wetgeving omtrent product placement en kan het gebruiken van een Apple laptop al een probleem zijn.
  • Het moet sexy zijn. Veel applicaties hebben enorme screen clutter aan iconen die niet relevant zijn voor de boodschap die overgedragen moet worden.
  • Vaak moet er ook iets gedaan worden wat simpelweg niet echt bestaat en waar je dus geen echt systeem voor kan gebruiken.
  • Het moet tijdonafhankelijk zijn. Je wilt dat het er over tien jaar nog steeds goed uit ziet en dat niet iedereen zich zit te storen aan het feit dat ze nog Windows XP gebruiken.
  • Mogelijkheid tot vertalen, in sommige landen vertalen ze alles wat je op beeld ziet. Dat gaat veel makkelijker als het een animatie is dan wanneer het een echt systeem is.
Ik denk dat de vraag eerder moet zijn, waarom zou je een echt OS willen gebruiken? Dat is in veel gevallen juist ingewikkelder.
roel77 schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 23:24:
Zowel Hollywood, als Mi€ro$oft, als Apple hebben enorm veel geld, lijkt me niet dat dat een rol speeld.
Natuurlijk wel. Lang niet elke film of serie heeft een onbeperkt budget, velen hebben juist een veel beperkter budget. Daarnaast kan elke euro maar eenmaal uitgegeven worden, waarom ontzettend veel geld uitgeven voor licenties als je voor veel minder zelf iets kan maken?
roel77 schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 23:24:
Ik heb de Britse serie nog eens bekeken, blijkt Vista op te staan maar de interface is wel mee gerommeld, zo is van alles weg gepoetst. Trouwens, Haha Vista dat zie ik nou bijna nooit meer.
En dit is precies een reactie die ze voorkomen door een eigen design te gebruiken. Niemand die het heeft over verouderde software.
En dit ziet er toch lelijk uit? Je ziet niet wat er op de afbeelding staat, enkel de banner op de website is nog enigszins informatief.

[ Voor 16% gewijzigd door Tsurany op 22-08-2020 23:37 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:40
Tsurany schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 23:35:
Echte schermen worden nooit gefilmd omdat dit veel complexer is dan het simpelweg achteraf er in te monteren.
Ten eerste geloof ik er ab-so-luut geen snars van dat echte schermen 'nooit' gefilmd worden 8)7

En ten tweede: wát zou daar precies 'veel complexer' aan moeten zijn, behalve dan misschien even de helderheid goed afstemmen? Achteraf erin monteren is veel en veel lastiger, omdat je te maken hebt met de hoeken én de kleuren die moeten overeenkomen, anders gaat het er al heel snel heel nep uitzien. Een echt scherm filmen is veel, veel, veeeeeel praktischer en makkelijker.

In bijvoorbeeld de serie Supernatural zie je vrij vaak het scherm van een laptop, je gaat mij niet vertellen dat dit niet gewoon in-camera gedaan is:

Afbeeldingslocatie: https://thesupernaturalfoxsisters.files.wordpress.com/2015/03/pix-far-east-studies-supernatural-the-things-they-carried.jpeg

[ Voor 32% gewijzigd door Hahn op 22-08-2020 23:43 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Hahn schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 23:39:
[...]

Ten eerste geloof ik er ab-so-luut geen snars van dat echte schermen 'nooit' gefilmd worden 8)7

En ten tweede: wát zou daar precies 'veel complexer' aan moeten zijn, behalve dan misschien even de helderheid goed afstemmen? Achteraf erin monteren is veel en veel lastiger, omdat je te maken hebt met de hoeken én de kleurstelling. Een scherm ergens in monteren gaat op een foto misschien nog wel redelijk, maar in een film of serie gaat dat er al heel snel nep uitzien, tenzij je er flink wat moeite in stopt. Een echt scherm filmen is veel, veel, veeeeeel praktischer en makkelijker.
Heb je het filmpje gekeken dat een paar posts geleden gepost is? Dat is een mooi voorbeeld waar het gebruikt wordt zonder dat je het door hebt. Timing is bijvoorbeeld heel lastig om goed te krijgen, je wilt dat exact het juiste stuk op het juiste moment getoond wordt, dat het goed scherp in beeld is en dat er niet opeens wat mis gaat. Waarom zou je, als je een heel eigen design maakt, dat niet gewoon digitaal op het scherm plakken in plaats van via een feed op het scherm afspelen?

Misschien in wat echte low budget series, maar in high-end series en films zullen ze dat echt niet doen. Nooit was misschien een wat te groot statement maar het zal bij grotere producties niet de voorkeur hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door Tsurany op 22-08-2020 23:46 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Tsurany schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 23:44:
[...]

Heb je het filmpje gekeken dat een paar posts geleden gepost is? Dat is een mooi voorbeeld waar het gebruikt wordt zonder dat je het door hebt. Timing is bijvoorbeeld heel lastig om goed te krijgen, je wilt dat exact het juiste stuk op het juiste moment getoond wordt, dat het goed scherp in beeld is en dat er niet opeens wat mis gaat. Waarom zou je, als je een heel eigen design maakt, dat niet gewoon digitaal op het scherm plakken in plaats van via een feed op het scherm afspelen?
1 zwaluw maakt nog geen zomer. Jij zei letterlijk dat echte schermen 'nooit' gefilmd worden. Ik weet zeker dat het verre van nooit is. En ook niet 99% of 95% van de gevallen.

Het filmpje wat je nu benoemt is een extreem voorbeeld, maar als iemand bijvoorbeeld een Wikipedia- of Google-pagina laat zien, dan is dat veel praktischer én goedkoper om dat gewoon in-camera te doen.

[ Voor 14% gewijzigd door Hahn op 22-08-2020 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel77
Tsurany schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 23:35:
Echte schermen worden nooit gefilmd omdat dit veel complexer is dan het simpelweg achteraf er in te monteren. Dus als je het er toch in gaat plakken hoeft het geen werkend systeem te zijn maar kan het gewoon een animatie zijn. Dan zijn er legio redenen om zelf wat te ontwerpen.

Ik denk dat de vraag eerder moet zijn, waarom zou je een echt OS willen gebruiken? Dat is in veel gevallen juist ingewikkelder.

[...]

Natuurlijk wel. Lang niet elke film of serie heeft een onbeperkt budget, velen hebben juist een veel beperkter budget. Daarnaast kan elke euro maar eenmaal uitgegeven worden, waarom ontzettend veel geld uitgeven voor licenties als je voor veel minder zelf iets kan maken?

[...]

En dit is precies een reactie die ze voorkomen door een eigen design te gebruiken. Niemand die het heeft over verouderde software.

[...]

En dit ziet er toch lelijk uit? Je ziet niet wat er op de afbeelding staat, enkel de banner op de website is nog enigszins informatief.
Sorry dat ik hier op reageer, maar ik kan mij in veel van jouw standpunten niet vinden.
  • Eenvoud, een eigen systeem maken voor het weergeven van camera beelden is veel makkelijker dan een echt systeem uit zoeken dat de informatie duidelijk en eenvoudig op het scherm weergeeft. Licenties, waarom zou je daar voor willen betalen? <><> [b]Is het in Amerika niet zo dat merken juist geld krijgen als je hun logo toont?[/b] Volgens mij is dat in ieder geval wel zo met muziek, bands en artiesten krijgen daar geld als je hun muziek draait dacht ik.
  • Product placement, in sommige landen heerst vrij sterke wetgeving omtrent product placement en kan het gebruiken van een Apple laptop al een probleem zijn.
  • <><><><><> [b]Niet per definitie in de USA het geval, met enige regelmaat wel merken te zien. Wat daar dan wel weer grote problemen blijkt te zien is schelden, vloeken en naakt.[/b]
  • Het moet sexy zijn. Veel applicaties hebben enorme screen clutter aan iconen die niet relevant zijn voor de boodschap die overgedragen moet worden.
  • Vaak moet er ook iets gedaan worden wat simpelweg niet echt bestaat en waar je dus geen echt systeem voor kan gebruiken.
  • Het moet tijdonafhankelijk zijn. Je wilt dat het er over tien jaar nog steeds goed uit ziet en dat niet iedereen zich zit te storen aan het feit dat ze nog Windows XP gebruiken.
  • <><><><><><> [b]Dat vind ik al helemaal onzin, een serie speeld zich in een bepaalde tijd af, dan gebruik je de middelen die er dan zijn. Je gaat toch ook geen Tiesto muziek draaien in een middel eeuwse serie of 4K TVs gebruiken in een 2de wereld oorlog serie?? Je mag best zien dat ze toen XP gebruikte. En Windows XP, geweldig, pure nostalgie, de beste Windows versie ooit vind ik. Veel beter dan dat W10 gedrocht! Blij dit weer eens te zien! Goede tijd! Alleen Vista, tja das wel een ander verhaal. Maarja ook dat was een tijdje in gebruik. [/b]
  • Mogelijkheid tot vertalen, in sommige landen vertalen ze alles wat je op beeld ziet. Dat gaat veel makkelijker als het een animatie is dan wanneer het een echt systeem is.
  • <><><><> [b]Bijna alle Mac en Linux kunnen in alle talen gebruikt worden, Windows tegenwoordig ook dacht ik. Kon in ieder geval bij Windows 7 Ultimate.[/b]

[ Voor 3% gewijzigd door roel77 op 22-08-2020 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droefsnoet
roel77 schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 22:55:
[...]

Dat ze niet snappen hoe een computer werkt dat is natuurlijk onzin, bij die films/series worden ook allemaal computers gebruikt voor monteren/special effects etc. om het nog maar niet over animatiefilms te hebben.

Jouw verklaring is dus in Amerikaanse series kennen ze meer fantasie.

Tja dat is wel zo, maar of dat nou de reden is.
Dan moet je eens kijken bij de credits van een film of serie en dan zul je zien dat degene die de serie schrijft een ander persoon is dan degene die monteert en een ander persoon is die special effects doet en al helemaal geen animatiefilms maakt.

Al twijfel ik er niet aan dat jij veel programmeurs kent die ook scenario's schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Ik vind sommige argumenten in dit topic vrij vergezocht, ik denk dat er slechts 3 echte argumenten zijn:

1. Geen royalties willen betalen, dus zelf een fake-interface maken. Kan flink wat geld schelen.
2. Indien nodig, moet een interface er heel anders uitzien, omdat het bijvoorbeeld in The Matrix of in 2299 afspeelt. Wikipedia op Windows XP past dan niet in het plaatje.
3. Geen afleiding willen, omdat het scherm maar heel kort in beeld is, en dus zelf een simpelere interface maken waarbij hetgeen waar het omgaat eruit springt.
roel77 schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 23:47:
[...]

Is het in Amerika niet zo dat merken juist geld krijgen als je hun logo toont?
Dat is precies z'n punt? Als jij als filmmaker geen geld wilt geven aan bijvoorbeeld Microsoft of Apple, zorg je ervoor dat je hun producten niet in beeld laat zien/onherkenbaar maakt.
Bijna alle Mac en Linux kunnen in alle talen gebruikt worden, Windows tegenwoordig ook dacht ik. Kon in ieder geval bij Windows 7 Ultimate.
Dat is het punt niet. Je wilt niet elke scene 150 keer opnieuw filmen in elke taal, als dat in nabewerking een stuk makkelijker kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Hahn schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 23:46:
[...]

1 zwaluw maakt nog geen zomer. Jij zei letterlijk dat echte schermen 'nooit' gefilmd worden. Ik weet zeker dat het verre van nooit is. En ook niet 99% of 95% van de gevallen.

Het filmpje wat je nu benoemt is een extreem voorbeeld, maar als iemand bijvoorbeeld een Wikipedia- of Google-pagina laat zien, dan is dat veel praktischer én goedkoper om dat gewoon in-camera te doen.
Als ik de diverse artikelen op het internet mag geloven is het heel onpraktisch om schermen te filmen. Zeker in het oudere CRT tijdperk waar je vaak met refreshrates zat te klooien. Je moest of speciale schermen hebben die de shutterspeed van de camera konden matchen of camera's die juist de refreshrate van de monitor hadden als shutterspeed. Daarnaast zit je met helderheid, je wilt dat de ruimte zichtbaar is terwijl het scherm niet compleet wit uit slaat en tegelijkertijd moet het scherm niet te donker zijn om onleesbaar te zijn. Dat kan je met speciale schermen oplossen maar ook in post production fixen.
roel77 schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 23:47:
Is het in Amerika niet zo dat merken juist geld krijgen als je hun logo toont?
Volgens mij is dat in ieder geval wel zo met muziek, bands en artiesten krijgen daar geld als je hun muziek draait dacht ik.
Dus wil jij elke keer licenties betalen?
Niet per definitie in de USA het geval, met enige regelmaat wel merken te zien. Wat daar dan wel weer grote problemen blijkt te zien is schelden, vloeken en naakt.
Duitsland heeft er wel aardig wat wetgeving voor, al zijn ze dat volgens mij aan het versoepelen. Daarnaast kan product placement ook juist clashen met je adverteerders. Uitgebreid KFC drinkbekers laten zien terwijl McDonalds betaald voor elk reclameblok kan ook weer gedoe opleveren. Waarom daar je vingers aan branden?
Dat vind ik al helemaal onzin, een serie speeld zich in een bepaalde tijd af, dan gebruik je de middelen die er dan zijn. Je gaat toch ook geen Tiesto muziek draaien in een middel eeuwse serie of 4K TVs gebruiken in een 2de wereld oorlog serie?? Je mag best zien dat ze toen XP gebruikte.
En Windows XP, geweldig, pure nostalgie, de beste Windows versie ooit vind ik. Veel beter dan dat W10 gedrocht!
Blij dit weer eens te zien! Goede tijd! Alleen Vista, tja das wel een ander verhaal. Maarja ook dat was een tijdje in gebruik.
Dat kan jij vinden, dat betekent niet dat anderen er net zo over denken. Filmmakers willen een bepaalde look and feel, zeker als de schermen veel aandacht krijgen in de films. Zo zou een oude aflevering van CSI of Bones veel minder goed werken met Windows XP duidelijk zichtbaar in beeld, dat geeft het gevoel dat ze oude troep gebruiken. Nu ziet het er vele jaren later nog steeds enorm futuristisch uit.
Bijna alle Mac en Linux kunnen in alle talen gebruikt worden, Windows tegenwoordig ook dacht ik. Kon in ieder geval bij Windows 7 Ultimate.
Maar waarom zou je daar tijd aan willen besteden als je net zo goed iets zelf in elkaar kan zetten dat er exact uit ziet zoals je zelf wilt met de juiste bewoordingen?
roel77 schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 00:05:
Dit is verder geen antwoord op mijn vraag, je kan er dan natuurlijk ook een echt OS achteraf Digitaal opplakken.
Het is geen direct antwoord op je vraag, maar het is wel een belangrijk element. Als je toch met post production schermen er in gaat plakken, waarom zou je dan niet iets maken wat perfect aansluit bij de toon die je wilt zetten in die scene?
Normale mensen focussen zich automatisch op het gene wat belangrijk is, en dat is niet de taakbalk.
Autisten hebben hier welicht geen filter voor. En zien wel de interface maar niet de website of waar het om gaat.
Dat is simpelweg onjuist. Er gebeurt ontzettend veel in een scene, zo veel dat je een normaal computerscherm niet fatsoenlijk kan gebruiken. Een error bericht op mijn computerscherm is ontzettend klein, als je dat in films laat zien dan komt het onleesbaar in beeld tenzij je het computerscherm op ware grootte laat zien. Je wilt dus juist al die clutter voorkomen.

[ Voor 59% gewijzigd door Tsurany op 23-08-2020 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel77
O, dat bedoelde ik andersom, dat merken juist aan hollywood bedrijven betalen om hun merk te laten zien.

Het blijft dan nog steeds een raadsel, waarom dit bij Amerikaanse producties zo vaak gedaan wordt, terwijl dit bij Nederlandse en Europse producties een zeldzaamheid is. Natuurlijk zijn Nederlandse series wel een stuk echter. En minder fantasie en Scifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel77
Tsurany schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 00:02:
[...]

Als ik de diverse artikelen op het internet mag geloven is het heel onpraktisch om schermen te filmen. Zeker in het oudere CRT tijdperk waar je vaak met refreshrates zat te klooien. Je moest of speciale schermen hebben die de shutterspeed van de camera konden matchen of camera's die juist de refreshrate van de monitor hadden als shutterspeed. Daarnaast zit je met helderheid, je wilt dat de ruimte zichtbaar is terwijl het scherm niet compleet wit uit slaat en tegelijkertijd moet het scherm niet te donker zijn om onleesbaar te zijn. Dat kan je met speciale schermen oplossen maar ook in post production fixen.
Dit is verder geen antwoord op mijn vraag, je kan er dan natuurlijk ook een echt OS achteraf Digitaal opplakken.

Bij Nederlandse series/programma's zag je dan vaak een streep over het beeld lopen of irritant geflikker.

3. Geen afleiding willen, omdat het scherm maar heel kort in beeld is, en dus zelf een simpelere interface maken waarbij hetgeen waar het omgaat eruit springt.

Normale mensen focussen zich automatisch op het gene wat belangrijk is, en dat is niet de taakbalk.
Autisten hebben hier welicht geen filter voor. En zien wel de interface maar niet de website of waar het om gaat.

En als het zo kort is dat je alleen de taakbalk zag was het getoonde ook niet zo belangrijk vrees ik.

[ Voor 20% gewijzigd door roel77 op 23-08-2020 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Tsurany schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 00:02:
[...]

In CRT-tijdperk was het waarschijnlijk wat lastiger, in TFT/LCD-tijdperk is dat al een stuk minder lastig. Zoals ik al zei: helderheid aanpassen en je bent er al zo goed als.

Ik zeg ook niet dat het nooit in nabewerking gebeurt, in tegendeel zelfs, ik denk dat het héél vaak in nabewerking gedaan wordt. Maar niet altijd en ik denk ook niet bijna altijd. Het is een afweging voor de filmmakers. Een simpel scherm even op een laptop zetten, en die filmen zal in sommige gevallen een stuk praktischer, realistischer en beter zijn dan het in de nabewerking erin moeten plakken, met alle uitdagingen die daarbij komen kijken.
roel77 schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 00:02:
O, dat bedoelde ik andersom, dat merken juist aan hollywood bedrijven betalen om hun merk te laten zien.
Ja, en als jij als filmmaker niet betaald wordt (en door andere merken misschien wel), dan kan dat een reden zijn om iets te faken :P

Dat is eventueel nog een reden 4: eisen van sponsors. Kan best zijn dat bijvoorbeeld een Apple de eis heeft dat als je een iPhone in je film hebt zitten (die niet door slechterikken gebruikt mogen worden, no joke), dat je dan niet ook Windows of Android mag laten zien in dezelfde film ofzo (geen idee of dit zo is, maar zoiets gebeurt soms vast wel).

En als het zo kort is dat je alleen de taakbalk zag was het getoonde ook niet zo belangrijk vrees ik.
Sure, de gehele mensheid doet altijd precies wat je wilt, als je een scherm vol met tekst, plaatjes en informatie voor 2 seconden in beeld laat zien :z

Nee, onzin. Als jij een hele Wikipedia-pagina laat zien, dan gaan mensen niet direct zien waar ze naar moeten kijken. Dus wordt er soms voor gekozen om het heel erg te versimpelen en maar een paar elementen over te laten bijvoorbeeld.

[ Voor 19% gewijzigd door Hahn op 23-08-2020 00:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Hahn schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 00:09:
Ik zeg ook niet dat het nooit in nabewerking gebeurt, in tegendeel zelfs, ik denk dat het héél vaak in nabewerking gedaan wordt. Maar niet altijd en ik denk ook niet bijna altijd. Het is een afweging voor de filmmakers. Een simpel scherm even op een laptop zetten, en die filmen zal in sommige gevallen een stuk praktischer, realistischer en beter zijn dan het in de nabewerking erin moeten plakken, met alle uitdagingen die daarbij komen kijken.
Wellicht was het woordje "nooit" dan inderdaad niet op zijn plek. Maar in vrijwel elke serie of film waar een flink budget aanwezig is zal het er achteraf ingezet worden. Juist in de budget series zal dat een stuk minder zijn maar dat zal ook goed te zien zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Tsurany schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 00:19:
[...]

Wellicht was het woordje "nooit" dan inderdaad niet op zijn plek. Maar in vrijwel elke serie of film waar een flink budget aanwezig is zal het er achteraf ingezet worden.
'vrijwel elke serie of film met flink budget' is alsnog een aanname van jewelste, wat helemaal niet waar hoeft te zijn. Nogmaals: het ligt totaal aan wat er precies op het scherm moet gebeuren.
Juist in de budget series zal dat een stuk minder zijn maar dat zal ook goed te zien zijn.
Ja, het zal goed te zien zijn dat het daar er prima uit kan zien, mits het om simpele schermen gaat inderdaad :D

Volgens mij denk jij alleen maar aan minutenlange flashy beelden a la die CSI-scene waar je eerder naar refereerde, maar dat is niet hoe elk scherm er in series en films uitziet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Hahn schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 00:26:
[...]

'vrijwel elke serie of film met flink budget' is alsnog een aanname van jewelste, wat helemaal niet waar hoeft te zijn. Nogmaals: het ligt totaal aan wat er precies op het scherm moet gebeuren.

[...]

Ja, het zal goed te zien zijn dat het daar er prima uit kan zien, mits het om simpele schermen gaat inderdaad :D

Volgens mij denk jij alleen maar aan minutenlange flashy beelden a la die CSI-scene waar je eerder naar refereerde, maar dat is niet hoe elk scherm er in series en films uitziet...
Ik neem aan dat we het hebben over actief gebruik en niet iemand die een keer langs een scherm loopt? Dus echt interactie van een personage met een computer/telefoon/tablet,...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Tsurany schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 00:28:
[...]

Ik neem aan dat we het hebben over actief gebruik en niet iemand die een keer langs een scherm loopt? Dus echt interactie van een personage met een computer/telefoon/tablet,...
Schermen in de breedste zin, daar gaat de TS over. Dus ook als iemand bijvoorbeeld een keer in beeld komt terwijl 'ie iets aan het zoeken is, of "Hey, kijk wat ik gevonden heb" zegt en even z'n scherm laat zien. Dat zijn schermen die makkelijk met 1 screen gefixt kunnen worden, waarbij het gekkenwerk is als je dat achteraf erin zou gaan plakken.

Maar goed, ik viel over je woordkeuze, dat moge duidelijk zijn, maar dat was offtopic. Het ging erom waarom ze vaak nepinterfaces gebruiken, niet of het er later in geshopt wordt of niet :P

[ Voor 11% gewijzigd door Hahn op 23-08-2020 00:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel77
Of toch voor dramatisatie, o, wauw wat een nerd?

Ik heb het een aantal USA bedrijven gevraagd, weet niet of zij gaan reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel77
Hahn schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 00:30:
[...]

Schermen in de breedste zin, daar gaat de TS over. Dus ook als iemand bijvoorbeeld een keer in beeld komt terwijl 'ie iets aan het zoeken is, of "Hey, kijk wat ik gevonden heb" zegt en even z'n scherm laat zien. Dat zijn schermen die makkelijk met 1 screen gefixt kunnen worden, waarbij het gekkenwerk is als je dat achteraf erin zou gaan plakken.

Maar goed, ik viel over je woordkeuze, dat moge duidelijk zijn, maar dat was offtopic. Het ging erom waarom ze vaak nepinterfaces gebruiken, niet of het er later in geshopt wordt of niet :P
Je kan ook een nepinterface maken in paint en die dan fullscreen weergeven.
Heeft opzich weinig met achteraf er in werken te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
roel77 schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 00:51:
[...]

Je kan ook een nepinterface maken in paint en die dan fullscreen weergeven.
Heeft opzich weinig met achteraf er in werken te maken.
Dat was precies mijn punt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Droefsnoet
De truc is dat er zelden interactie is tussen het personage en het scherm. De meeste interactie op een scherm zijn close ups.

[YouTube: Iron Man (2008) - Hack Into My Office]

De actie in bovenstaand filmpje begint op 0:30. Dit fantasie OS laat precies zien wat voor de kijker relevant is. Pepper weet het wachtwoord niet, maar steekt een USB stick in de computer. Dan flitst op het scherm dat er een security breach is. Het USB stickje voert een programma uit, dat zichtbaar gegevens gaat mixen en matchen. Daarna wordt het bekende 'acces granted' scherm getoond als de hack is gelukt. Het fantasie OS opent daarna alle bestanden binnen een mapje dat gelukkig allemaal afbeeldingen zijn. De afbeeldingen zijn net lang genoeg in beeld dat we weten dat het om de wapens van Stark gaan. Daarna wordt een mapje geopend met een filmpje dat vanzelf begint te spelen, want relevant voor het plot. De speler heeft daarbij een functie waar je commando's kan geven en als je 'translate' intypt weet het programma vanzelf van en naar welke taal er vertaald moet worden. Tot slot wordt bij het kopiëren elk bestand eerst geopend alvorens het wordt gekopieerd wat het OS vertaalt als 'download'.

Probeer dat maar eens te doen met een echt OS :7

De vraag is of er een filmpje wordt afgespeeld op het scherm of dat ze het er later in hebben gemonteerd als je Pepper voor de PC ziet zitten. De animators van Iron Man zullen een computerscherm faken vast niet zo lastig vinden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-10 06:53
Ik lees hier dat bij Nederlandse series niet voorkomt. Volgens mijn is de hele interface bij flikken Maastricht op de telefoons en pc's nep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:42

Yucon

*broem*

De oer-nokia die ergens halverwege langskomt heeft dan wel weer z'n eigen scherm :D

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:39
Ben ik de enige die vind dat we hier nogal wat moeite moeten doen om @roel77 met allerlei argumenten te overtuigen van waarom wij vinden dat iets antwoord is op zijn vraag? Als er dan een antwoord komt met bronvermelding wordt dat niet geaccepteerd en afgedaan met "nee, dat klopt niet, want bij X doen ze het wel".

Wat is dan het nut van een vraag stellen, als je de antwoorden erop toch niet geloofd? Ga het dan zelf opzoeken/navragen bij de bron.

[ Voor 19% gewijzigd door LA-384 op 23-08-2020 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splorky
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-10 21:04
Ik zit me regelmatig te ergeren aan die CSI series, met een paar toets aanslagen en een ram op de enter zijn er ingewikkelde query ingevoerd. Daarna komt er een vloeiende animatie naar de locatie van wie ze zoeken, en dat in een interface die voor Jip en Janneke geschikt zou zijn.

Door geen os te laten zien is dat deel tijdloos gemaakt want nu met windows XP aan komen zetten wil je ook niet. Er wordt alleen getoond wat de maker wil laten zien, de rest boeit niet en lijd alleen maar af, of het is allemaal veel te klein om te kunnen lezen als je geen 4K scherm heb.

"Experts" zullen de gebruikte software afkraken, want wie gebruikt nou IE of notepad. Licentie technisch is het vast ook een obstakel om software te gebruiken dat een paar seconden in beeld is. De applicaties met mooie features zoals vingerafdrukken kunnen linken met pasfoto's van boeven met details, maar dan wel eerst een paar andere random boeven laat zien.

Mijn vermoeden is dat Nederlandse films en series over het algemeen niet het budget voor over hebben om net interfaces te maken, ook komt het allemaal minder flitsend over als csi praktijken.

Al met al denk ik dat als er budget voor over is fan kan er gekozen worden voor een custom interface, op een dell ultrasharp monitor.

En als ze echt er voor willen gaan worden de horloges voorzien van een seconde piep die alleen af gaat als er naar gekeken wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:20

liberque

Vrijzinnig!

Toch valt er in relatie tot TS zijn vraag een hoop te zeggen over de refreshrates van schermen. Er wordt zelden tot nooit film opgenomen met 60hz of een exact deel ervan. Meestal ligt het iets lager zoals 24fps, 29.9 fps of zelfs 59.9 fps. Als je dan een 60hz scherm probeert te filmen gaat het knipperen en/of loopt het niet helemaal synchroon met wat je als regiseur wilt. Later inplakken is dan makkelijker en als je dat dan toch moet doen kan je net zo goed plakken wat je zelf wilt zonder dat je een OS moet gaan timen.

Waarom dit dan voornamelijk in USA series gebeurd en in Nederland minder is evident. Amerikaanse series moeten de hele wereld over en op meerdere refreshrates er overal gelikt uitzien. Dit is bijna niet te doen zonder kwaliteitsverlies. Nederlandse films/series daarentegen zijn voor een veel beperktere markt (die van Nederland/Belgie) en hebben maar 1 refreshrate waar rekening mee gehouden moet worden. De postproductie om achteraf schermen te vullen kost geld en het is dus juist voor Nederlandse series goedkoper om gewoon direct het scherm te filmen. In die zin vervalt de mogelijkheid om het een en andere op te leuken gewoon omdat post processing niet nodig is. Dus zien we gewoon hier wel een bestaand OS.

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel77
DoeEensGek schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 01:54:
Ik lees hier dat bij Nederlandse series niet voorkomt. Volgens mijn is de hele interface bij flikken Maastricht op de telefoons en pc's nep.
Pic? Is helaas NPO Plus dus kan het niet zo zien.

Zoals ik aangaf Bij de serie Just Like Me (Nederlands) zag ik volgens mij een fake OS. (was vage schim, maar zag er niet echt uit)
Die telefoons daar zijn echte iPhones, maar daar laten ze het scherm nooit van zien.

En ik gebruik nog vaak Notepad, Niks mis mee voor eenvoudig wat tekst toch? IE dat gebruik ik dan weer nooit nee.

Hierbij wat pics van Just Like Me (Nederlandse serie), aan jullie of het een echt of fake OS is.
NOTES: Alleen de eerste is echt als PC in de serie te zien, de 2de en 3de zitten in een computer geanimeerde intro. Is is dus mogelijk geen fysieke iPhone, de 4de was in een kader van een video, dus mogelijk ook geen echte PC.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s9h6qwte5hvoEnN_cWgKM-uswJQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Et7FxarUP9xwWFuqncD2zLjg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KRxqnCeG1DIL-uXAU4X0jJUZqyo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ykvo4GPX01jDf0IDLef2WUbO.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YxXQzAbYwYeWf00yzzvq8y4ACvw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wMrEiaZVAAMK4y7MywxGnEtv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hx82PQFwBsmhkA3frFkihOqNPiI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oOncxSIzncb721uzI3Dpj59Q.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 93% gewijzigd door roel77 op 23-08-2020 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel77
Mogelijk verwarren we sommige van die fake interfaces ook met een Linux, sommige zou je nou niet bepaald als echt OS herkennen. Hierbij wat Linux desktops die echt zijn, maar veel weg hebben van een futuristisch fantasie OS. Dit heeft veel weg van de interfaces die je in Amerikaanse series tegen komt. Zeker als je dit ook nog met een blur zou filmen/editen, zodat teksten niet meer leesbaar zijn.

Afbeeldingslocatie: https://external-preview.redd.it/6ZfA_OD0Sb4BMhiLjC9IkY5X9s7OXRwWKadVX0Jfk7c.png?auto=webp&s=5c684f47f40a6c267363eef48f74d08c3adcbc26

Afbeeldingslocatie: https://cdn.pling.com/img//hive/content-pre2/161068-2.png

Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn%3AANd9GcSdtfIyUSoRHC3IJA1F026eafL4DAy1DP0n3g&usqp=CAU

Afbeeldingslocatie: https://eee701planetoid.files.wordpress.com/2011/10/20111002-eee701_archlinux_thegrid1.png

[ Voor 10% gewijzigd door roel77 op 23-08-2020 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

De enige serie die ik ken die het wel echt serieus neemt is Mr. Robot maar dat komt misschien ook omdat het een rode draad is in de gehele serie, de hoofdrolspelers zijn tenslotte hackers. Zelfs de commandos die ze intypen zijn 'echt' en niet verzonnen en ze gebruiken bestaande websites.

De regisseur had een aantal cybersecurity consultants in dienst om het zo realistisch mogelijk te maken:
https://www.wired.com/201...ehind-mr-robot-get-right/

Geniale serie trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel77
Ook een leuke fake (Vlaamse serie), een Linux (Ubuntu??) system met een MacOS interface, met een nep versie van Google. Aan de linkerkant een icoon van Firefox die niet open staat. De Browser lijkt eennep versie van Chrome.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C84XMjBHQGJdWaxGlGVKWiehCzA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zU9CKlPhqHMtfoh9VKkbwZ7a.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door roel77 op 23-08-2020 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel77
GTST (nee geen fan van noch een kijker)

Hi, wij gebruiken een nep interface. Dit heeft te maken met de gebruikersrechten van andere interfaces.

Andere interfaces? Ik snap hem niet helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raem
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:15
Hahn schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 23:39:
[...]
En ten tweede: wát zou daar precies 'veel complexer' aan moeten zijn, behalve dan misschien even de helderheid goed afstemmen? Achteraf erin monteren is veel en veel lastiger, omdat je te maken hebt met de hoeken én de kleuren die moeten overeenkomen, anders gaat het er al heel snel heel nep uitzien. Een echt scherm filmen is veel, veel, veeeeeel praktischer en makkelijker.
Editing software heeft auto tracking en perspectief plugins, waarmee dat allemaal vrij eenvoudig te realiseren is. Je wilt in je editing helemaal vrij zijn met wat je op een beeldscherm wilt laten zien en niet afhankelijk zijn van wat er op het scherm is gefilmd.

Een simpel voorbeeld:
YouTube: FCPX Auto Tracker Perspective Tutorial

[ Voor 5% gewijzigd door Raem op 28-08-2020 19:37 ]

https://psnprofiles.com/RaemNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raem
roel77 schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 18:45:
GTST (nee geen fan van noch een kijker)

Hi, wij gebruiken een nep interface. Dit heeft te maken met de gebruikersrechten van andere interfaces.

Andere interfaces? Ik snap hem niet helemaal.
Ze mogen niet zo maar interfaces gebruiken van bijvoorbeeld Windows, iOS, dus maken ze zelf iets.

Zie bijvoorbeeld de eisen die Google stelt om hun producten te mogen gebruiken in bijvoorbeeld film en tv:
https://www.google.com/permissions/entertainment-media/

Dat zal voor Microsoft, Apple etc niet anders zijn. Je moet dus aan allerlei voorwaarden voldoen om het te mogen gebruiken. Dan is ook nog de vraag of je een licentie krijgt en wat gebeurt er als die licentie verloopt?
Al met al dus veel makkelijker om zelf iets in elkaar te knutselen tijdens editing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel77
Raem schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 19:56:
[...]

Ze mogen niet zo maar interfaces gebruiken van bijvoorbeeld Windows, iOS, dus maken ze zelf iets.

Zie bijvoorbeeld de eisen die Google stelt om hun producten te mogen gebruiken in bijvoorbeeld film en tv:
https://www.google.com/permissions/entertainment-media/

Dat zal voor Microsoft, Apple etc niet anders zijn. Je moet dus aan allerlei voorwaarden voldoen om het te mogen gebruiken. Dan is ook nog de vraag of je een licentie krijgt en wat gebeurt er als die licentie verloopt?
Al met al dus veel makkelijker om zelf iets in elkaar te knutselen tijdens editing.
En toch zie je in heel veel NL series "gewoon" de echte interface.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raem
roel77 schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 20:08:
[...]

En toch zie je in heel veel NL series "gewoon" de echte interface.
Ja, dan nemen die series wel de moeite (of betalen ervoor) om de interface te mogen gebruiken. En andere niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roel77
Raem schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 20:20:
[...]

Ja, dan nemen die series wel de moeite (of betalen ervoor) om de interface te mogen gebruiken. En andere niet.
Dat klinkt ook heel logisch, "arme" Nederlandse bedrijven gaan hier voor betalen, maar rijke Amerikaanse Hollywood bedrijven die bulken in het geld betalen niet. Ik heb wat NL series gevraagt, ben benieuw of zij nep interfaces gebruiken en welke reden ervoor zij geven Ik houd jullie op de hoogte.

[ Voor 14% gewijzigd door roel77 op 28-08-2020 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:32
kazuka schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 12:53:
De enige serie die ik ken die het wel echt serieus neemt is Mr. Robot maar dat komt misschien ook omdat het een rode draad is in de gehele serie, de hoofdrolspelers zijn tenslotte hackers. Zelfs de commandos die ze intypen zijn 'echt' en niet verzonnen en ze gebruiken bestaande websites
De originele Nikita was ook zo'n serie.

Die heb ik onlangs nog eens helemaal gekeken en het toffe was dat ik nu veel van commando's die Birkoff/Jason invoert of aan Nikita opdraagt in te voeren kende: "Quickly, type kill dash nine ... and press enter"

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:27
Oh ja, dat laatste filmpje. Altijd mooi om te zien dat ze van 20 pixels een 2 megapixel beeld weten te maken _O-

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielRB
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

roel77 schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 19:17:
Alsook, Tablets, en GSMs.
..
is het meestal een Linux
Ik zou dat geen nep OS noemen. 100% van de top500 supercomputers/clusters draait Linux. (uiteraard headless) En er zijn legio mensen die Windows al jaren geleden achter zich hebben gelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel77
michielRB schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 20:57:
[...]

Ik zou dat geen nep OS noemen. 100% van de top500 supercomputers/clusters draait Linux. (uiteraard headless) En er zijn legio mensen die Windows al jaren geleden achter zich hebben gelaten.
Wie zegt dat ik Linux een nep OS noemde?, nee natuurlijk is dat een echt OS.
Pagina: 1