Toon posts:

DNS server en widexs

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb thuis een w2k server draaien met een dns server en exchange 2000. Domain naam is geregistreerd. En nu krijg ik errors dat ik geen mail kan ontvangen.

widexs does not relay send mail via your local provider. :r

Eerst maar eens mijn op stelling:

@home kabel verbinding
router
achter deze router de server

Naar buiten mailen lukt perfect. Maar mail ontvangen gaat dus niet. :(

Wat heb ik nodig, zoals }:O
DNS instelling,
Exchange instellingen,
Router instellingen,
Of moet ik het anders doen.

Thanks Piet :?

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Even alles op een rijtje:

Jij stuurt een mailtje van jouw server thuis naar je e-mail adres bij widexs en dan krijg je
widexs does not relay send mail via your local provider.
terug (als mailtje?)

Begrijp ik dat goed?

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

Verwijderd

Het lijkt me gewoon of je wel probeert te zenden dat je ergens als smtp host een widexs machine hebt staan.

Verwijderd

Je kunt geen mail sturen via de SMTP van WideXS nee. Dat is tegen spammers.

Verwijderd

Ik snap 'm niet helemaal eerlijk gezegd.. maar wat je volgens mij zo ongeveer moet doen is dit:

Zet in de zone file van je domein (bij WideXS) als MX (mail exchange) een server die bij je lokaal staat op je @Home verbinding...

(Voorbeeld in BIND zone file stijl)
code:
1
2
3
4
5
6
. . .
        MX 100 thuis.domein.nl.
        MX 200 backup.server.bij.widexs.nl.
. . .
thuis     A 123.123.123.123 (@Home IP nr.)
. . .

PS: Gebruik voor Mail Exchanger adressen altijd harde Adressen (A records) en geen Canonical Names (CNAME records), dat staat ook in RFC <nogwat> en clubs zoals SIDN accepteren geen CNAMES voor mail exchangers, net zoals een aantal brakke MTA's trouwens ook niet.

Daarna stel je je Exchange server zo in dat ie mail van jouw domein opvangt en verwerkt. Ik heb geen verstand van Exchange servers, maar zo heel erg moeilijk kan het niet zijn ;)

BTW: Het is misschien verstandig een "backup" MX op te geven met lagere prioriteit, waarschijnlijk mag je daarvoor een backup bak bij WideXS gebruiken, als jouw verbinding bij @Home er nl. uit ligt (of je computer) dan komt er geen mail meer aan. En het is more likely dat jij er eens uit ligt dan dat WideXS er uit ligt ;)

edit:

HEEEL erg belangrijk.. de puntjes achter de hostnames vergeten... tja, 't is me wat met bind.

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-05 11:28

jep

Ik heb dit ook gehad ;) (wij)

Het domain is pietjepuk.nl, die staat bij widexs..

Je gaat mailen naar jan@blaatje.com.. als hij blaatje niet kan resolven (Hij kan dan denk ik niets resolven) maakt hij er blaatje.com.pietjepuk.nl van en gaat hij dus via widexs.. althans.. dat ip.

MAAR.. voor blaatje.com.pietjepuk.nl neemt hij geen mail aan, vandaar die error!

Beetje bizarre uitleg maar zo zit het, mischien andersom in jou geval..

• Mark
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 06-05 22:26
Op vrijdag 10 augustus 2001 08:18 schreef j3p het volgende:
Ik heb dit ook gehad ;) (wij)

Het domain is pietjepuk.nl, die staat bij widexs..

Je gaat mailen naar jan@blaatje.com.. als hij blaatje niet kan resolven (Hij kan dan denk ik niets resolven) maakt hij er blaatje.com.pietjepuk.nl van en gaat hij dus via widexs.. althans.. dat ip.

MAAR.. voor blaatje.com.pietjepuk.nl neemt hij geen mail aan, vandaar die error!

Beetje bizarre uitleg maar zo zit het, mischien andersom in jou geval..
Dit zou het kunnen zijn, de oplossing is:
Haal de wildcard ( * ) uit je zonefile....

Verwijderd

Het lijkt mij alsof je hier (net zoals ik eerst in mijn voorbeeld) de punten achter de hostnames bent vergeten. Als je die nl. vergeet interpreteerd BIND die dingen als relatieve en niet als absolute hostnames!

Het is maar een idee.. eerlijk gezegd volg ik het verhaal niet meer helemaal 100% ;)

Ik vergeet ook vaak die punten achter hostnames met soms bizarre gevolgen.
Pagina: 1