Kan ik elke actieve subwoofer aan m'n versterker hangen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Hoi!

Het is vast een wat domme vraag, maar kan ik aan m'n versterker (Harman/Kardon AVR171S) in principe een actieve subwoofer van elk merk hangen (zolang deze maar de optie tot een enkele line-in heeft) of zijn daar om de een of andere reden nog bezwaren tegen...?

Ik ben altijd heel tevreden geweest met het geluid van mijn H/K SUB-TS11 subwoofer, maar ik heb dat ding 2 keer laten repareren en nu heeft ie wéér de geest gegeven. Zodra ie uit standby komt is het einde verhaal (op een enorme knal na als je hem weer uitzet :P). Ik heb intussen genoeg van dat kreng en ga op zoek naar een sub van een ander merk. Zit te kijken naar iets als een Jamo 210. De TV-kamer waarin ie staat is niet bijzonder groot en de TS11 was behoorlijk overpowered zullen we maar zeggen (die stond denk ik op +/- 35 a 40% volume ingesteld), dus denk dat een iets kleinere sub prima zal klinken. Moet ie alleen wel werken met de AVR :P

-edit- Stoute schoenen aangetrokken. Omdat ik dacht dat ik het ding toch ging weggooien de versterker eruit gesloopt. Blijkt er zo’n wit stekkertje niet helemaal lekker op de print te zitten. Stekkertje aandrukken, versterker weer vastgeschroefd en hopseflops, ik heb weer een werkende sub. :+ Nu ff kijken of dit ook echt het probleem was, heb al eens eerder meegemaakt dat zo’n ding weer leek te werken en dan een dag later weer kapte. Maar dat was vóór modificatie.

[ Voor 22% gewijzigd door WhatsappHack op 22-08-2020 18:32 ]

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:50
Ja, je kunt elke actieve subwoofer aan je versterker hangen, deze hoeft ook niet een enkele tulp-aansluiting te hebben met "subwoofer" aanduiding. Ook een rood-witte tulp-aansluiting zal werken, je kunt dan met een splitter beiden gebruiken, maar dat hoeft niet. Het enige wat dat zal brengen is een iets harder inkomend signaal (3 of 6db, weet ik niet zeker meer), wat met de gain knop of door de receiver weer gecorrigeerd kan worden.

Harman Kardon heeft hier op tweakers niet echt een goede reputatie. De Jamo is duidelijk kleiner bemeten zowel in wooferdiameter (8" vs 10") als in gewicht (7,5kg vs 15kg). Normaal zou die duidelijk minder goed presteren, maar gezien de reputatie van HK zou het zomaar vergelijkbaar kunnen zijn.

Daarbij zegt de gain-knop niet zo heel veel over hoe de subwoofer past binnen een ruimte. Wat je wilt is voldoende laagbereik en goede plaatsing/EQ om de akoestische vervormingen te temperen. Het eerste is afhankelijk van de subwoofer en beïnvloedbaar door plaatsing, het tweede is afhankelijk van je plaatsingsmogelijkheden en je receiver.