Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 27-09 06:27
Onlangs heb ik ontslag genomen bij mijn werkgever.

Nu zit bedrijf in de rats omdat de kennis niet overdraagbaar is (gebrek aan willen, maar goed) en vraagt of ik enkele werkzaamheden wil continueren totdat er een opvolger is.

Hiervoor bieden ze me €200 per maand, voor werk dat maximaal 1 uur per maand inhoudt.

Mijn vraag is, hoe dit te realiseren? Ik ga nu uit dienst, en die werkzaamheden kunnen 2 maanden duren, dit kan 2 jaar duren. Voor dat bedrag sta ik niet in de startblokken om 'FlowSnake Consultancy' te registreren als zijnde ZZPer.

Zou dit verder onder een dienstverband gerealiseerd kunnen worden, 0 uren contract ofzo? Of is de enige mogelijkheid om me toch te registreren als ZZPer?

Ik heb vanzelfsprekend straks een fulltime job bij nieuwe werkgever.

Hoe zouden jullie dit aanpakken, en waarom op die manier?

Beste antwoord (via FlowSnake op 22-08-2020 18:47)

• Soulfix
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Als het maar gaat om 2 maanden werk is het wellicht al genoeg om het als 'Inkomsten uit overige werk' op te geven bij de BD. Zie https://www.belastingdien...inkomsten-uit-overig-werk.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Soulfix
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Als het maar gaat om 2 maanden werk is het wellicht al genoeg om het als 'Inkomsten uit overige werk' op te geven bij de BD. Zie https://www.belastingdien...inkomsten-uit-overig-werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
@Soulfix was me nét voor. Dat zou ik ook doen.

Toen ik studeerde en een waardebon van 25 euro kreeg voor een eenmalige klus, had dat bedrijf dat ook opgegeven bij de belastingdienst, en dus moest ik dat opgeven als inkomen uit overig werk

[ Voor 66% gewijzigd door Hsb-3 op 22-08-2020 17:51 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
En als "the shit hits the fan" moment daar is, ben jij dan niet aansprakelijk?
En hoe kijkt je nieuwe werkgever er naar? Straks is er inderdaad shit, kan je dat wel oplossen....? heb je daar tijd voor?

Zorg dus dat alles goed op papier staat.

[ Voor 33% gewijzigd door Vorkie op 22-08-2020 18:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Inderdaad, een heel kort contract laten opstellen dat jij nergens verantwoordelijk voor bent en de inkomsten opgeven als ''inkomsten uit overig werk''.
Let wel op dat je zorgt dat je uurloon in dat contract staat, want dat ene uurtje worden er zo 5, maar de opdrachtgever zal van die 200 echt geen 1000 maken als dat nergens op papier staat.

Dus eerste uur per maand 200 euro, elk opvolgend uur 80 euro of zo.

[ Voor 9% gewijzigd door Ernemmer op 22-08-2020 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowSnake
@Vorkie @Ernemmer Dus als ik het goed begrijp kan er een overeenkomst worden opgesteld met duidelijke afspraken (verwachtingen over en weer, de verdiensten, aansprakelijkheid etc), zonder dat ik officieel in dienst ben.

De inkomsten uit bovenstaand contract dien ik dan zelf ten tijde van belastingaangifte op te geven als inkomen uit overig werk zoals @Hsb-3 @Soulfix
aangaven.

Uiteindelijk krijg ik dan alles bruto, en dien ik daar nog een eerste belastingschijf over te betalen (afhankelijk van mijn andere fulltime baan en inkomsten uiteraard).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
FlowSnake schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 17:26:
Mijn vraag is, hoe dit te realiseren? Ik ga nu uit dienst, en die werkzaamheden kunnen 2 maanden duren, dit kan 2 jaar duren. Voor dat bedrag sta ik niet in de startblokken om 'FlowSnake Consultancy' te registreren als zijnde ZZPer.
Als deze werkzaamheden twee jaar kunnen duren, ontkom je niet aan een KvK-inschrijving en de omzetbelasting. Als je dat netjes regelt en de voormalige werkgever neemt al na twee maanden afscheid omdat er een vervanger is gevonden, is het een beetje zonde van de moeite. Ik zou een bedrag bedenken waarvoor je deze moeite wel wilt doen (dat kan ook een eenmalig bedrag zijn), en je voormalige werkgever de keuze bieden om dat bedrag te betalen of om je in loondienst te nemen.
FlowSnake schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 18:47:
Uiteindelijk krijg ik dan alles bruto, en dien ik daar nog een eerste belastingschijf over te betalen (afhankelijk van mijn andere fulltime baan en inkomsten uiteraard).
Er gaat nog een bijdrage Zorgverzekeringswet af, je bouwt geen pensioen op, krijgt geen vakantiegeld, krijgt niets bij ziekte, en je hebt de administratieve rompslomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowSnake
GlowMouse schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 18:53:
[...]

Als deze werkzaamheden twee jaar kunnen duren, ontkom je niet aan een KvK-inschrijving en de omzetbelasting. Als je dat netjes regelt en de voormalige werkgever neemt al na twee maanden afscheid omdat er een vervanger is gevonden, is het een beetje zonde van de moeite. Ik zou een bedrag bedenken waarvoor je deze moeite wel wilt doen (dat kan ook een eenmalig bedrag zijn), en je voormalige werkgever de keuze bieden om dat bedrag te betalen of om je in loondienst te nemen.

[...]

Er gaat nog een bijdrage Zorgverzekeringswet af, je bouwt geen pensioen op, krijgt geen vakantiegeld, krijgt niets bij ziekte, en je hebt de administratieve rompslomp.
Ja maar nu klinkt het opeens totaal niet interessant haha, bedankt hè :+ .

Dus het huidige is te vrijblijvend. Of het model houdt stand voor 2 maanden, of er is een langere commitment nodig waarbij ik me wel moet registreren, maar de verdiensten ook een duidelijke motivator is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Of je je in moet schrijven bij de KVK is niet heel interessant, uiteindelijk zegt het heel weinig over of je ondernemer bent voor de belastingdienst of niet.

Dat laatste ben je zeker niet met 1 uur per maand werk voor 1 vaste klant, inschrijven bij de KVK is imo dan ook onzin en zou ik zelf niet doen.
Omdat je geen ondernemer bent voor de belastingdienst hoef je geen administratie te voeren en moet je jouw inkomsten opgeven als ''inkomsten uit overig werk''.

Of jij je inschrijft bij de KVK staat daar helemaal los van.

[ Voor 28% gewijzigd door Ernemmer op 22-08-2020 19:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:15
En de optie: niet mijn probleem, ik heb ontslag genomen? Leuk dat ze je nodig hebben maar dit geeft alleen maar gezeik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Ernemmer schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 19:01:
Of je je in moet schrijven bij de KVK is niet heel interessant, uiteindelijk zegt het heel weinig over of je ondernemer bent voor de belastingdienst of niet.
Eens. Maak wel onderscheid tussen de omzetbelasting en de inkomstenbelasting. Voor de omzetbelasting is TS wel ondernemer, tenzij hij vooraf afspreekt dat de looptijd heel beperkt gaat zijn.
inschrijven bij de KVK is imo dan ook onzin en zou ik zelf niet doen.
https://www.kvk.nl/inschr...eria-van-een-onderneming/
Niet inschrijven is een economisch delict. Er kraait waarschijnlijk geen haan naar, maar het is een risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowSnake
tlpeter schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 19:03:
En de optie: niet mijn probleem, ik heb ontslag genomen? Leuk dat ze je nodig hebben maar dit geeft alleen maar gezeik.
Yes I f'n know, dat hangt nog wel enigszins af van de randvoorwaarden. Een van de werkzaamheden is lachwekkend genoeg te overzien, maar er zit nog een potentiele variabele 'als we iets nodig hebben dan...'.

Alles is vanzelfsprekend vanuit huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:51
tlpeter schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 19:03:
Hier zat ik ook aan te denken.
Je hebt niet voor niks ontslag genomen toch :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Die nieuwe fulltime job is die er al?

Zonder iets van de oude of de nieuwe werkgever te kennen, kan je niet iets regelen dat jouw nieuwe werkgever je oude werkgever als klant erbij neemt? Waardoor je dus de 'diensten' bij je oude werkgever als project bij je nieuwe uitvoert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowSnake
ybos schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 19:28:
[...]

Hier zat ik ook aan te denken.
Je hebt niet voor niks ontslag genomen toch :?
Ja zeker, fulltime job is er al.
Dat is helemaal waar, en @tlpeter heeft daarin ook helemaal gelijk.

Ik was zelf even verbaasd omwille het bedrag, maar anderzijds, na alle verrekeningen, onduidelijkheden over de duur en daarmee onzekerheid wat ik daarvoor moet doen en/of laten...

Daar moet ik nog maar eens goed over nadenken; de duur van de potentiele verzoeken, de vergoeding daarvan bruto/netto, en of dát het mij uiteindelijk wel waard is.
kluyze schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 19:36:
Die nieuwe fulltime job is die er al?

Zonder iets van de oude of de nieuwe werkgever te kennen, kan je niet iets regelen dat jouw nieuwe werkgever je oude werkgever als klant erbij neemt? Waardoor je dus de 'diensten' bij je oude werkgever als project bij je nieuwe uitvoert?
Nee, totaal niet vergelijkbaar, en oud werkgever zou ook geen 'klant' relatie kunnen hebben met de nieuwe werkgever of iets van dien aard.

[ Voor 31% gewijzigd door FlowSnake op 22-08-2020 20:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zoveel werk is het niet en je kan, dat is de keerzijde ook kosten aftrekken/ BTW verrekenen zorgen dat de winst nihil is. Hierdoor kan het best leuk zijn. Om zo af en toe een klusje te doen. Mijn ervaring is dat werkgevers het niets uitmaakt. Zou wel een administratie voeren als je gezeik krijgt met bijvoorbeeld de belastingdienst is het leven ineens een stuk makkelijker. Los daarvan een duidelijk contract opstellen zodat beide partijen weten wat ze kunnen verwachten.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:15
Frogmen schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 13:41:
Zoveel werk is het niet en je kan, dat is de keerzijde ook kosten aftrekken/ BTW verrekenen zorgen dat de winst nihil is. Hierdoor kan het best leuk zijn. Om zo af en toe een klusje te doen. Mijn ervaring is dat werkgevers het niets uitmaakt. Zou wel een administratie voeren als je gezeik krijgt met bijvoorbeeld de belastingdienst is het leven ineens een stuk makkelijker. Los daarvan een duidelijk contract opstellen zodat beide partijen weten wat ze kunnen verwachten.
Op deze manier kom je nooit meer los van de "ex" werkgever. Echt een red flag voor mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Los van het feit dat je waarschijnlijk niet voor niets ontslag hebt genomen, waarom zou je dit willen doen zonder te weten waar en wanneer dit gaat eindigen? Dan had je toch net zo goed in dienst kunnen blijven totdat er een vervanger was gevonden?
Daarnaast, hoe kan je het werk in een uurtje doen? Hoe voorkom je dat je ze niet een vingerkootje geeft en ze vervolgens je hele arm opslokken?

En ook niet geheel onbelangrijk: wat ga hiernaast doen? Ga je elders aan de slag? Mag je uberhaubt neven-activiteiten uitvoeren? Zit je niet met een concurrentie beding, etc.?!

Ja, I know, ik zie voornamelijk beren op de weg, maar ik denk dan: je hebt niet voor niets ontslag genomen. Niet langer "jouw probleem" meer...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowSnake
@Frogmen true, maar ik ambieer dit verder niet. Wellicht dat ik ooit als interim/consultant aan de slag ga, maar kleine kans.

@tlpeter @BastaRhymez helemaal gelijk, maar er zit iets meer achter en is nogal een politiek gedoe. Ik wil me 100% storten op mijn nieuwe baan en dat ga ik ook doen.

Ik heb duidelijk gemaakt dat ik product x tegen 200 doe, maar ongeacht hoe opvolging gaat, maximaal 8 weken. Product x is letterlijk 3 datadownloads en een macro die wat numbers cruncht, en kan gewoon afk. Ik ben de maker en bedenker van die macro, dat is dus echt binnen een uur gedaan.

Daarnaast heb ik nog een variabele per uur afgesproken, welke ik ook gewoon kan weigeren.

Staat niks op papier, is in wederzijds vertrouwen. Mocht MT achteraf anders doen, dan zien we dat dan wel weer. Schade zal voor mij hoogstens 2 uur vrije tijd betreffen. Voor hen kan het vervelender aflopen, maar ik hou het graag positief.

Het macrootje was makkelijk uit te leggen en over te dragen, maar zie onderstaand MO, daar ging het dus fout.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thlst
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
FlowSnake schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 17:06:
Staat niks op papier, is in wederzijds vertrouwen. Mocht MT achteraf anders doen, dan zien we dat dan wel weer. Schade zal voor mij hoogstens 2 uur vrije tijd betreffen. Voor hen kan het vervelender aflopen, maar ik hou het graag positief.
Je maximale schade kan zo 100.000 euro zijn als je aansprakelijk wordt gesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
thlst schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 17:32:
[...]

Je maximale schade kan zo 100.000 euro zijn als je aansprakelijk wordt gesteld.
Daar geloof ik helemaal niks van ;) Zie bv. deze overweging uit het Vliegtuigvleugel-arrest:
dat dit in het bijzonder het geval kan zijn, indien het falen van het werktuig aan de wederpartij een schade kan berokkenen van een dergelijke omvang dat het, gezien de in verhouding daartoe geringe hoogte van de door de schuldenaar genoten contra-prestatie, onredelijk zou zijn de schuldenaar het risico daarvan te doen dragen;

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
GlowMouse schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 17:53:
[...]

Daar geloof ik helemaal niks van ;) Zie bv. deze overweging uit het Vliegtuigvleugel-arrest:

[...]
Hij heeft niets op papier, bedrijf kan gewoon aannemelijk maken dat zij dit met elkaar overeengekomen zijn (zijn bedachte macro, plus ermee bezig gegaan)

Nu weten wij ook niet wat de applicatie doet, maar als het bedrijfskritisch is en door het falen van verwerking er 10 man stil liggen qua werkzaamheden of worden orders niet doorgezet, kan dit best oplopen, ook al zou het waarschijnlijk niet direct 100k zijn.

Of kan je het misschien nog iets duidelijker uitleggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peer_76
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 17:06
Kan je het werk voor jouw oude werkgever vanuit huis doen op een moment dat het jou uit komt? Je zit straks namelijk ook met werk voor jouw nieuwe werkgever, waar mogelijk ook vaste werktijden aan vast zitten.

Zoekerman, zoek op meerdere zoekmachines tegelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Vorkie schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 18:02:
[...]

Nu weten wij ook niet wat de applicatie doet, maar als het bedrijfskritisch is en door het falen van verwerking er 10 man stil liggen qua werkzaamheden of worden orders niet doorgezet, kan dit best oplopen, ook al zou het waarschijnlijk niet direct 100k zijn.
Het kan best zijn dat er 100k schade optreedt, maar dat betekent niet dat die schade op TS verhaald kan worden. Het uitgangspunt is dat een ieder zijn eigen schade draagt. Als het bedrijf die schade wil verhalen, zie ik twee grote hobbels: 1. het bedrijf zal eerst moeten bewijzen dat TS een resultaatverplichting heeft die inhoudt dat die applicatie 100% beschikbaar is (ik zie eerder een inspanningsverplichting omdat er per uur wordt betaald en TS hetzelfde moet doen als toen hij er nog werkte), en 2. de schade staat in geen verhouding tot de beloning die TS krijgt, dus is het niet redelijk om TS die 100k te laten betalen (zie de eerdere quote).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowSnake
Vorkie schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 18:02:
[...]

Hij heeft niets op papier, bedrijf kan gewoon aannemelijk maken dat zij dit met elkaar overeengekomen zijn (zijn bedachte macro, plus ermee bezig gegaan)

Of kan je het misschien nog iets duidelijker uitleggen?
De macro produceert een rapport met analyses, KPI's (dashboard?). Je kan het negeren, je kan het gebruiken om op lange termijn op te sturen. Er hangen geen day-to-day operations aan vast. Sterker nog, het laat slechts een richting zien om op bij te sturen.

Is ook ontkoppeld van de echte systemen. Data komt vanaf een backup server die alle data uit de systemen heeft gehaald.

@Peer_76 is vanuit huis, 100%. Is eenmaal per maand macrootje draaien over de cloud, vanaf mijn computer. Moment per maand is niet heel kritisch, daar het elke keer over de afgelopen maand gaat, maar vanzelfsprekend ASAP per nieuwe maand. Het is echt niks bijzonders.

@GlowMouse @thlst wel een goede, thanks. Maar de aansprakelijkheid zou er niet minder op geworden zijn als zzper, of kan je letterlijk alle aansprakelijkheid contractueel naast je neerleggen, als je wel direct schade kon berokkenen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
FlowSnake schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 19:24:
[...]

@GlowMouse @thlst wel een goede, thanks. Maar de aansprakelijkheid zou er niet minder op geworden zijn als zzper, of kan je letterlijk alle aansprakelijkheid contractueel naast je neerleggen, als je wel direct schade kon berokkenen?
Nee, schade die je opzettelijk veroorzaakt kun je nooit uitsluiten. Als je het voor jezelf dicht wilt timmeren, zet je iets als 'werkgever begrijpt dat FS niet altijd beschikbaar is en dat FS werkzaamheden zonder opgaaf van redenen kan weigeren' en 'FS voert zijn werkzaamheden zorgvuldig uit maar kan geen garanties geven voor het resultaat'.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Soulfix schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 17:48:
Weinig bedrijven die zin hebben om op deze manier geld over te maken. Als je zelf ook geen zin hebt in de administratie kan je payroll overwegen. Je bent dan in dienst van de payroller en zij doen de loonadministratie. Jij maakt zelf je facturen en stuurt die via het systeem van de payroller, uurtje factuurtje of fixed fee kan je dan zelf voor kiezen.
Pagina: 1