Beste plaats voor zonnepanelen + offertes vergelijken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas20
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 24-05 14:23
Ik heb inmiddels 3 gesprekken gehad met adviseurs (verkopers) voor de plaatsing van zonnepanelen, maar alle 3 zeggen ze iets anders, ook lopen de prijzen best uit een. Daarom ben ik op zoek naar advies van Tweakers :)

De situatie is als volgt:

Ik heb 2 potentiële plaatsen voor zonnepanelen;
1. Op de carport (plat dak, 480x480cm), gelegen voor 80% op het zuiden (portrait of landscape)
2. Op het huis, schuin dak, gelegen grotendeels op het oosten

Wij verbruiken op dit moment ± 2100kwh per jaar, dat gaat toenemen in de toekomst omdat er een kleine op komst is en wij er ook voor open staan om bijv. elektrisch te gaan koken en/of een quooker willen aanschaffen.

Dit zijn de offertes die ik tot nu toe heb:
  1. 8x Canadian Solar 305WP - €4.000 ex btw
  2. 9x Hyundai 345 HiE-S345SG black - Solar Edge SE 3000H - € 4.338,08
  3. 8x S-Energy (Samsung) 325 Percium SC325M-20D - Solar Edge SE 3000H - € 3.818,21
Alle 3 zijn incl. volledige installatie op het platdak (ben zelf niet handig) en paralel geschakelde systemen.

Voor de panelen op het huis heb ik nog geen offerte. Wat zou jullie advies zijn, waar te plaatsen? En zijn deze prijzen een beetje marktconform? Als ik hetzelfde zelf bij elkaar klik via Solar Bouwmarkt kom ik een stuk goedkoper uit... Maar daar zit uiteraard geen offerte/adviestraject aan vast.

Er is 1 adviseur geweest die zegt dat het verschil in opbrengst huis t.o.v carport niet zo veel verschil gaat maken, maar ik twijfel hier over, omdat de zon na de middag niet meer direct op de panelen schijnt. De carport heeft geen schaduw.

De verschillende adviezen zijn:
  1. Groen: 12 panelen in 1 grote schans op het platte dak. Minst favoriet, dan kijken wij vanuit huis onder de panelen.
  2. Blauw: 12 panelen op het huis
  3. Roze: 9 iets kleinere panelen in een 3x3 opstelling
  4. Rood: 8 panelen in een 4x2 opstelling
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jaj7u65ef0XlbiKrVHuOft1YEQI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8cxp2EvUbOJdLxRwssir49AB.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j7Wvgtf8cY6ivysVqE9ovrmjORE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GW2DkZXv8uRgX2skrSXFCigZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MOznhN0ys-CpL7jdpYDySPY6LEQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D2AijMmLXgMXdM2FQfZfojFV.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1bKAWiYJ1rjqsIcS5GQZNkqvkLY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IERf30MpqIHz75PIU9blzWpU.jpg?f=fotoalbum_tile

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-06 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

En waarom geen 10 op oost kant en 10 op west kant van het huis? Dat is al 6000Wp en kan je later nog op die carport doen.
Daar past ook nog 3960Wp :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas20
Rol-Co schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 16:39:
En waarom geen 10 op oost kant en 10 op west kant van het huis? Dat is al 6000Wp en kan je later nog op die carport doen.
Daar past ook nog 3960Wp :)
Omdat we in een rijtje wonen, waarbij de andere helft van het dak van de buren is, die vlieger gaat dus helaas niet op! Wij wonen in het huis wat ik met wit heb markeert op mijn afbeeldingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Thomas20 schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 16:42:
[...]

Omdat we in een rijtje wonen, waarbij de andere helft van het dak van de buren is, die vlieger gaat dus helaas niet op! Wij wonen in het huis wat ik met wit heb markeert op mijn afbeeldingen.
Ah, de halve taart punt is van jou. :) maar daar passen er meer op, hoeveel zwarte liggen er bij de buren? 18?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas20
Rol-Co schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 16:47:
[...]

Ah, de halve taart punt is van jou. :) maar daar passen er meer op, hoeveel zwarte liggen er bij de buren? 18?
Klopt! Dat zou ik even moeten navragen, maar waarom zou ik zoveel over produceren? En is die oost (op het huis) kant dan wel een goede locatie, t.o.v. de carport?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Thomas20 schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 16:54:
[...]

Klopt! Dat zou ik even moeten navragen, maar waarom zou ik zoveel over produceren? En is die oost (op het huis) kant dan wel een goede locatie, t.o.v. de carport?
Nee die is slechter dan jouw west, het mooiste is beide kanten en iets minder. Je verbruik is 2100 kWh wat nog laag is maar je zegt zelf, de kleine op komst en een quooker of grohe red duo (laatste heb ik zelf) geeft meer verbruik, die kraan overigens zo'n 40 kWh per maand.

Als je 10 panelen van 350Wp kan plaatsen op die west kant heb je al ruim je verbruik incl die kraan en kleine, die laatste kost meer gas dan stroom.
Wil je wat meer gas gaan verplaatsen naar stroom kan het handig zijn meer neer te leggen, ook vanwege het afschaffen salderen in de toekomst is het handiger meer vermogen te hebben zodat die kraan op een slechte dag ook opgevangen wordt. Die is al snel 2000W.
Komt nog bij dat 10 of 18 panelen leggen wel meer kost maar in verhouding veel minder dan later nog 8 komen bijplaatsen, dus elk deel van je dak in 1 x vol is het efficiëntst.
Heb je niet gek veel schaduw kan je de SE uit de offerte skippen en daar extra panelen voor aanschaffen, ik zie wel wat pijpjes maar dat kan je ook met een sma omvormer en shadefix opvangen, om daar solaredge voor te gebruiken is veel te dure optie.
18x 350Wp heb je zeker even voldoende, heb je later nog warmtepomp plannen of een EV dan kan je die carport ook nog zelf doen, leuk werk ook hoor, ikzelf heb ze ook op de carport.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
Zoals ik het begrijp wordt het Oostkant op het dak of zuid op het platte dak. Als advies wil ik je meegeven om 1 van beide (of allebei) de daken in ieder geval vol te laten leggen.

Offerte 1: werkt met een restpartij. Deze panelen zijn stokoud, meteen afwijzen.

Offerte 2 en 3 bieden optimizers aan, is niet nodig en laten zien dat zij niet kundig zijn.

Prijzen zijn ook te hoog.

@AUijtdehaag , wat is jouw advies?

[ Voor 32% gewijzigd door Bravertal op 22-08-2020 18:11 ]

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas20
Ik heb alle offertes even op een rij gezet, zoals ik het nu bekijk is offerte 5 het meest gunstig voor mijn situatie. Hoe kijken jullie hier tegenaan? Zijn er dingen die ik over het hoofd zie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GLIg3xev1vlODa2YKZXv05aD_dI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/r7ulobNIF9u4yhGuDfzLdHst.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 03-06 13:08
Waarom bieden toch zo veel installateurs Solar Edge aan in situaties waar het geen meerwaarde (maar wel meerkosten) heeft?
De hardware is duurder en ze zijn meer tijd kwijt omdat ze de optimizers op de panelen moeten monteren.
Je zou toch denken dat ze daarmee uit de markt prijzen (maar blijkbaar niet).

En als er een optimizer kapot gaat (wat toch wel regelmatig gebeurd) moeten ze het dak op, wat toch een stuk lastiger is dan een omvormer ergens aan de muur vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:37
Ja doe 5 maar.

@WackoH Ik denk dat het komt omdat consumenten niet rationeel kiezen.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

WackoH schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 11:59:
Waarom bieden toch zo veel installateurs Solar Edge aan in situaties waar het geen meerwaarde (maar wel meerkosten) heeft?
De hardware is duurder en ze zijn meer tijd kwijt omdat ze de optimizers op de panelen moeten monteren.
Je zou toch denken dat ze daarmee uit de markt prijzen (maar blijkbaar niet).

En als er een optimizer kapot gaat (wat toch wel regelmatig gebeurd) moeten ze het dak op, wat toch een stuk lastiger is dan een omvormer ergens aan de muur vervangen.
Mijn opa zei altijd: werk hebben is niet moeilijk, werk houden!

Met SE houden ze werk, SE betaald, en wie weet wat er geclaimd wordt op een bestaande set. ;) voor de rest is het makkelijk voor de installateur, 1 merk, niets berekenen van string voltages enz, eerst rails en optimizers op dak en dan paneeltjes plakken, het werkt gewoon een stuk makkelijker.

@Thomas20
Offerte 5 is inderdaad de goedkoopste, Heb je die ook gevraagd voor de carport? TW zegt me niets maar 350Wp lijkt me prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas20
Ik heb gevraagd waarom ik (volgens hun) voor een paralel geschakeld systeem zou moeten kiezen. Dit zijn de redenen die ik kreeg:
  1. Hele systeem presteert maximaal, als je een paneel hebt van 359WP en van 350WP is die van 359 meteen maar 350WP "Waard"
  2. Het ene paneel gaat sneller achteruit dan de andere, met een serieel geschakeld systeem gaat het hele systeem dus zo snel achteruit als het slechtste paneel
  3. Als 1 paneel kapot is, is het lastig te achterhalen welke dat is en brengt het hele systeem tijdelijk niets op
De eerste 2 punten lijken mij niet dermate zwaar te wegen dat het prijsverschil van ± €1100 daarmee rechtgetrokken wordt... En het laatste punt is minder van toepassing, omdat in de praktijk panelen niet stuk gaan maar de optimizers veel vaker (zoals ik gelezen heb)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@Rol-Co
Met SE houden ze werk, SE betaald, en wie weet wat er geclaimd wordt op een bestaande set. ;) voor de rest is het makkelijk voor de installateur, 1 merk, niets berekenen van string voltages enz, eerst rails en optimizers op dak en dan paneeltjes plakken, het werkt gewoon een stuk makkelijker.
Het lijkt makkelijk, maar er kan genoeg mis gaan met het ontwerp van een SolarEdge syteem. Deze werkte bijvoorbeeld alleen midden op de dag 5 uurtjes naar behoren.
vb2000 in "Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?"

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Thomas20 schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 12:44:
Ik heb gevraagd waarom ik (volgens hun) voor een paralel geschakeld systeem zou moeten kiezen. Dit zijn de redenen die ik kreeg:
[list=1]
• Hele systeem presteert maximaal, als je een paneel hebt van 359WP en van 350WP is die van 359 meteen maar 350WP "Waard"
Panelen worden geflasht in de fabriek om te bepalen hoeveel Wp ze zijn, denk jij dat een 359W paneel verkocht word als 350? Ik gok eerder als een 355 of 360W, dat brengt meer op.
• Het ene paneel gaat sneller achteruit dan de andere, met een serieel geschakeld systeem gaat het hele systeem dus zo snel achteruit als het slechtste paneel
Degradatie van panelen gaat niet zó hard, en vaak allemaal redelijk gelijk, dat zijn echt minimale verschillen waar je never nooit geen 50,- per paneel mee terug verdiend.
• Als 1 paneel kapot is, is het lastig te achterhalen welke dat is en brengt het hele systeem tijdelijk niets op
[/list]
Grappige is dat het zelden een paneel is die kapot gaat, optimizers gaan wel regelmatig...... dus :)
De eerste 2 punten lijken mij niet dermate zwaar te wegen dat het prijsverschil van ± €1100 daarmee rechtgetrokken wordt... En het laatste punt is minder van toepassing, omdat in de praktijk panelen niet stuk gaan maar de optimizers veel vaker (zoals ik gelezen heb)
Precies, goed gezien!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

busscherski schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 12:47:
@Rol-Co

[...]

Het lijkt makkelijk, maar er kan genoeg mis gaan met het ontwerp van een SolarEdge syteem. Deze werkte bijvoorbeeld alleen midden op de dag 5 uurtjes naar behoren.
vb2000 in "Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?"
Dat bevestigt alleen maar meer mijn punt dat het dakwerkers zijn en geen pv installateurs, waarschijnlijk alleen uitgegaan van een configurator en gemaakt, niet zelf denken of dat wel gaat.

SE kan best goed zijn in gevallen van schaduw, of je het ermee terugverdiend is een 2e en kan voor sommige ook gewoon een leuke gadget zijn, zoals ik mijn tigo heb.
Maar de SE marketing machine draait op volle toeren voor de niet beschaduwde daken. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
@busscherski Maar (vooral Nederlanders ;) ) kiezen toch vaak op kosten? Dat men er toch 20~30% extra voor over heeft, verbaast me.
Een PV systeem is toch ook geen ding waar je mee pronkt zoals met een mobiel of een auto.

Elektrisch is niets zo eenvoudig als een stringomvormer.
De meeste zijn vergevensgezind als het om het aantal panelen gaat (ingangsvoltage). Mijn eigen (Growatt 3000-S) kan vanaf 4 panelen en deed het met 5 panelen al prima (bijna maximaal rendement). Wat beteft spanning moet t/m 12 panelen nog kunnen. (Ik heb er nu 9 van 345 Wp op zitten en dat is ideaal)

Als een dak dan helemaal geen schaduw kan er eigenlijk niets fout gaan. De kans dat het met SE mis gaat is dan nog groter (bv. verkeerde optimizers gekozen).
Zelfs met een beetje schaduw van een pjipje of zo is schadowmanagment van SMA of desnoods Goodwe waarschijnlijk al voldoende. En anders voor 50 Euro een (Tigo) optimizer onder de betroffen panelen.

Maar ik denk dat wij het wel met elkaar eens zijn. De verbazing blijft :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Als dakwerkers toch een no-brain systeem willen aanbieden, zijn micro-inverters toch ideaal?
En dan Enphase als A-merk, en APS als budget-alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

WackoH schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 14:45:
Als dakwerkers toch een no-brain systeem willen aanbieden, zijn micro-inverters toch ideaal?
En dan Enphase als A-merk, en APS als budget-alternatief.
Klopt, afhankelijk van de grootte van een systeem, 22 panelen met micro wordt serieus geld aan micro.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WackoH
Ik vond een whitepaper van SMA (SHADEFIX_WHITEPAPER_eu_200417_02.pdf) waarin een onderzoek van een Deense universiteit wordt aangehaald). Hierin zijn een string inverter, string inverter met optimizers, en een Solaredge systeem, onder gecontroleerde praktijkcondities vergeleken.

Samenvatting van de Deense studie:
[...] PV systems have typically a higher yield if no module optimizers are applied.
[...] only for some small niches where complete PV modules have significantly different irradiation at any given time, do the optimizers help produce more energy than they actually consume

Wat ze hebben vergeleken is:
  • Modern String Inverter: SMA SB3.6-1AV-40 96,5%
  • module-level power electronics A: SMA SB3.6-1AV-40 + Tigo TS4-R-O MLPE 96,5%inverter x MLPE efficiency
  • module-level power electronics B: SolarEdge SE HD Wave 3,6+ P300 MLPE 98,8%inverter and 98,8%MLPE (combined total 97,6%
Conclusies:
  • The common marketing claims of additional energy production by applying optimizers could not be confirmed by this experiment. In fact, there are only very few scenarios where the use of optimizers improves the system performance. The most significant scenarios are when the modules of one string have different orientations or if ample shadows cover complete modules for a large portion of the day. Often these scenarios can be avoided by a proper layout of the PV-string.
  • Even if the shadow of a streetlight pole, a flagpole, power pole, chimney or dormer shades the string, the optimizers do not lead to a significant gain in energy production. Especially, if the pole is further away from the PV panels than in this experiment, the shadow will get more diffuse and even less impact is expected.
  • In addition, the risk of a failing component in one of the many MLPEs should not be underestimated.
  • Finally, the additional connectors for the optimizers come with risk of bad connections that could lead to a failing system or even worse be the root cause for a fire. This risk is much more than doubled since systems from different manufacturers (Module and optimizer producer) are combined, and often the connectors do not exactly fit to each other.
Je zou denken dat SMA het onderzoek heeft gesponsord. Maar daar heb ik geen indicatie van gevonden: geen bedankwoordjes aan SMA, geen sponsoring, geen logo's en de onderzoeker (W.-Toke Franke) heeft niet bij SMA gewerkt (wel bij als Senior Hardware Technology Engineer bij Danfoss Solar Inverter, dus hij weet waar hij het over heeft).

Hier staat overigens een mooie uitleg hoe schaduwmanagement werkt. Het komt er eigenlijk op neer dat de bypassdiodes echt aan het werk worden gezet. Dat gebeurd zonder schaduwmanagement niet omdat de MPPT dan rond een te hoge spanning blijft hangen:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas20
Bedankt voor jullie waardevolle inzichten! Mijn beide opties hebben beide geen last van schaduw.

De enige vraag die mij nog rust;

Welke keuze zal ik nu maken, 9 stuks op het zuiden, of 12 op het oosten...

Ik heb voor beide een offerte met een serieel geschakeld systeem (zie afbeelding) De 9 panelen zitten al 900kwh boven mijn huidig verbruik, de 12 panelen zitten er bijna 1900kwh boven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4XuPX88Gm5_IEnVp2c0YR0zdOD8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/41gKwcy5OgvlIvSXLVOyi3rT.png?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door Thomas20 op 05-09-2020 15:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Die 12 zijn relatief een stuk goedkoper, dat zou ik doen.
Stel dat je 1000 kWh per jaar extra verkoopt voor 100 euro per jaar.
Dan heb je de meerkosten van 450 euro in 4.5 jaar terugverdiend.

Platdak montage is makkelijker, misschien vind je in de toekomst motivatie om dat zelf te doen.
Zo is het bij mij namelijk gegaan, eerst 15 laten leggen op het schuine dak en er later zelf nog 8 bij gelegd op het platte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Thomas20 schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 15:17:
Bedankt voor jullie waardevolle inzichten! Mijn beide opties hebben beide geen last van schaduw.

De enige vraag die mij nog rust;

Welke keuze zal ik nu maken, 9 stuks op het zuiden, of 12 op het oosten...

Ik heb voor beide een offerte met een serieel geschakeld systeem (zie afbeelding) De 9 panelen zitten al 900kwh boven mijn huidig verbruik, de 12 panelen zitten er bijna 1900kwh boven.

[Afbeelding]
Met wat ik nu weet zou ik het schuine dak doen en gewoon netjes vol, dat is de moeilijkste namelijk, die carport kan je zelf of een beetje handig iemand ook nog wel.
Misschien houd je daar wel stroom aan over maar is eigenlijk wel relaxed, hoef je niet op een verbruikje of lampje te kijken, kerstverlichting in de tuin, buitenlamp snachts aan enz.
Maar je kan ook denken aan gas verplaatsen naar stroom met een kokend waterkraan, vind je vrouw ook leuk of een elektrische openhaard :>
Ook kan je wat sww gas verplaatsen, of met een lucht/lucht warmtepomp (airco) wat meer stroom opmaken en gas besparen, echt legio mogelijkheden.
Feit blijft dat je stroom zelf kan opwekken en met gas is dat allemaal wat moeilijker.

10 of 12 of 14 panelen op je dak laten plaatsen scheelt allemaal niet zoveel in prijs, dus gelijk vol.

Edit:
Bij pure energie kan je dat overschot ook verkopen a €0,145 dus is ook 275,- om gas te betalen. :)

Pagina: 1