Ik heb inmiddels 3 gesprekken gehad met adviseurs (verkopers) voor de plaatsing van zonnepanelen, maar alle 3 zeggen ze iets anders, ook lopen de prijzen best uit een. Daarom ben ik op zoek naar advies van Tweakers
De situatie is als volgt:
Ik heb 2 potentiële plaatsen voor zonnepanelen;
1. Op de carport (plat dak, 480x480cm), gelegen voor 80% op het zuiden (portrait of landscape)
2. Op het huis, schuin dak, gelegen grotendeels op het oosten
Wij verbruiken op dit moment ± 2100kwh per jaar, dat gaat toenemen in de toekomst omdat er een kleine op komst is en wij er ook voor open staan om bijv. elektrisch te gaan koken en/of een quooker willen aanschaffen.
Dit zijn de offertes die ik tot nu toe heb:
Voor de panelen op het huis heb ik nog geen offerte. Wat zou jullie advies zijn, waar te plaatsen? En zijn deze prijzen een beetje marktconform? Als ik hetzelfde zelf bij elkaar klik via Solar Bouwmarkt kom ik een stuk goedkoper uit... Maar daar zit uiteraard geen offerte/adviestraject aan vast.
Er is 1 adviseur geweest die zegt dat het verschil in opbrengst huis t.o.v carport niet zo veel verschil gaat maken, maar ik twijfel hier over, omdat de zon na de middag niet meer direct op de panelen schijnt. De carport heeft geen schaduw.
De verschillende adviezen zijn:
De situatie is als volgt:
Ik heb 2 potentiële plaatsen voor zonnepanelen;
1. Op de carport (plat dak, 480x480cm), gelegen voor 80% op het zuiden (portrait of landscape)
2. Op het huis, schuin dak, gelegen grotendeels op het oosten
Wij verbruiken op dit moment ± 2100kwh per jaar, dat gaat toenemen in de toekomst omdat er een kleine op komst is en wij er ook voor open staan om bijv. elektrisch te gaan koken en/of een quooker willen aanschaffen.
Dit zijn de offertes die ik tot nu toe heb:
- 8x Canadian Solar 305WP - €4.000 ex btw
- 9x Hyundai 345 HiE-S345SG black - Solar Edge SE 3000H - € 4.338,08
- 8x S-Energy (Samsung) 325 Percium SC325M-20D - Solar Edge SE 3000H - € 3.818,21
Voor de panelen op het huis heb ik nog geen offerte. Wat zou jullie advies zijn, waar te plaatsen? En zijn deze prijzen een beetje marktconform? Als ik hetzelfde zelf bij elkaar klik via Solar Bouwmarkt kom ik een stuk goedkoper uit... Maar daar zit uiteraard geen offerte/adviestraject aan vast.
Er is 1 adviseur geweest die zegt dat het verschil in opbrengst huis t.o.v carport niet zo veel verschil gaat maken, maar ik twijfel hier over, omdat de zon na de middag niet meer direct op de panelen schijnt. De carport heeft geen schaduw.
De verschillende adviezen zijn:
- Groen: 12 panelen in 1 grote schans op het platte dak. Minst favoriet, dan kijken wij vanuit huis onder de panelen.
- Blauw: 12 panelen op het huis
- Roze: 9 iets kleinere panelen in een 3x3 opstelling
- Rood: 8 panelen in een 4x2 opstelling
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |