[Mechanische ventilatie] Alle afvoerventielen dicht op box

Pagina: 1
Acties:

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Topicstarter
Sinds een paar maanden woon ik voor het eerst in een woning die modern genoeg is dat er mechanische ventilatie in zit(type C, afvoer in keuken en natte ruimtes). Na wat andere klusjes ben ik er nu aan toe om te kijken om eventueel de ventilatiebox te moderniseren, op dit moment zit er een driestanden schakelaar in de keuken en dat is niet super handig als de badkamer twee verdiepingen hoger is.

Er komt een nieuwe box/aansturing met een rf afstandsbediening, ik zag dat je tegenwoordig ook boxen hebt die automatisch de snelheid regelen aan de hand van de lv van de afvoerlucht. Nog handiger want dan hoef je niet meer met de hand te schakelen.

Alleen toen ik bij mij de box wat beter bekeek viel me op dat alle ventielen waren afgedopt(waar je dus normaal de ruimtes op aansluit) en alleen de afvoer(uitblaas) aangesloten was?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5sJsJzX-Ue3C0E3E4G9e9iJ9q8k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ditcNqenmmAkFLFk3lgflsVS.jpg?f=fotoalbum_large

Het lijkt erop dat de arme box al z'n luchtaanvoer via een paar kiertjes naar binnen moet zuigen als alles afgedopt is, dat kan toch niet de bedoeling zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sroKNk4cULpCrjYJwJT5JXJhf5U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/oPGEDhVkc2QVq7phMnD7bMaL.jpg?f=user_large
Vervolgens gaat de afvoer naar een koof erachter, ik heb met een papiertje gekeken of er trek is in de keuken en de natte ruimtes en dat is er.
Ik ben lichtelijk verbaasd over de werking van het systeem, het lijkt erop dat de MV in het kanaal in de koof naar boven blaast, zo een onderdruk creëert en daarmee de ruimtes afzuigt?

Maar het kan toch niet de bedoeling zijn dat alles op de box zelf is afgedopt behalve de slang waar ie de lucht in blaast? Want dan moet ie aardig struggelen om de lucht aan te zuigen door de paar kiertjes die nog in de box zitten...

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• MeneerHart
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 30-01 06:50

MeneerHart

Mess with the bull..

Er zit gewoon een gat in je plafond/ wand waar de box zit.
Die grijze slang is de afvoer, en de aanzuigkanalen zitten ingegoten in je plafond.

[ Voor 42% gewijzigd door MeneerHart op 22-08-2020 14:09 ]

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Maar die aanzuigkanalen zullen wel op een of andere manier de box moeten bereiken, en dat gebeurt in principe altijd door ze aan te sluiten op de ingangen van de box. Als je al die ingangen dicht maakt, waar moet de lucht dan vandaan komen? Of zeg je dat ie de lucht aanzuigt door de afvoerbuis, en vervolgens ook door diezelfde afvoerbuis het huis terug in blaast?

[ Voor 37% gewijzigd door spone op 22-08-2020 14:14 ]

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:40
Dit is niet hoe je normaal zo'n Itho box gebruikt.

Zitten alle doppen erop?

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:48
Haal het deksel er even af, ik verwacht een achteraansluiting die in gebruik is.
Erasmo schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 14:00:
Er komt een nieuwe box/aansturing met een rf afstandsbediening, ik zag dat je tegenwoordig ook boxen hebt die automatisch de snelheid regelen aan de hand van de lv van de afvoerlucht. Nog handiger want dan hoef je niet meer met de hand te schakelen.
Vochtsturing werkt alleen voor natte ruimte (douchen en koken). De belangrijkste functie is luchtverversing, om dat automatisch te doen heb je Co2 sturing nodig.

[ Voor 76% gewijzigd door assje op 22-08-2020 14:33 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 16:12
ik heb ook maar 1 slang de rest is ook af gedopt werkt prima

• assje
bie100 schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 16:35:
ik heb ook maar 1 slang de rest is ook af gedopt werkt prima
Één afvoerslang en een aanvoerslang neem ik aan.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• bie100
assje schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 16:46:
[...]

Één afvoerslang en een aanvoerslang neem ik aan.
ja klopt :*) 2 dan denk dat die van hem er achter zit

• MeneerHart
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 30-01 06:50

MeneerHart

Mess with the bull..

Nvm.

[ Voor 96% gewijzigd door MeneerHart op 22-08-2020 17:24 ]

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:40
bie100 schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 17:01:
[...]

ja klopt :*) 2 dan denk dat die van hem er achter zit
De Itho ecofan serie heeft toch geen kanaal aan de achterkant (?).

• bie100
Rukapul schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 17:39:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1TEo0OJ1-pwxOxX5hR_YBsKMeh0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7O0pajW1wEr321npIT3Xza1J.jpg?f=user_large

hup en je heb een gat gemaakt :P

maar goed lees ook dat die afzuigt dus het werkt prima toch

• assje
@Erasmo

Waarom wil je hem eigenlijk vervangen? Je hebt al een gelijkstroomunit, niks mis mee. Draadloze aansturing moet op deze ook nog toe te voegen zijn lijkt me.

[ Voor 26% gewijzigd door assje op 22-08-2020 18:24 ]

• assje
Rukapul schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 17:39:
[...]

Uit de manual:
Achterplaat
De achterplaat is stevig geklemd in het huis van de unit, en kan worden verwijderd. De achterzijde van circa 295x280 mm is dan helemaal open. Zo kan een eenvoudige en directe aansluiting gecreëerd worden tegen ronde openingen van instortkanalen. De unit moet dan wel worden voorzien van afdichtingsband voor een luchtdichte afsluiting tussen plafond en unit. Het dempend vermogen van de op deze plaat bevestigde geluiddemper komt dan te vervallen.

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Topicstarter
Bedankt voor de reacties, ik denk dat er inderdaad een aansluiting aan de achterkant zit, morgen haal ik de boel los om een kijkje te nemen.
Denk dat een gedeelte van de verwarring komt omdat in de handleiding staat dat er vier aansluitingen voor de afvoer zijn en die zijn alle vier afgedopt.
Rukapul schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 14:16:
Dit is niet hoe je normaal zo'n Itho box gebruikt.

Zitten alle doppen erop?
Jup.
assje schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 18:14:
@Erasmo

Waarom wil je hem eigenlijk vervangen? Je hebt al een gelijkstroomunit, niks mis mee. Draadloze aansturing moet op deze ook nog toe te voegen zijn lijkt me.
Hij is vrij luid en het gehannes met de bediening in in de keuken is irritant.
assje schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 14:18:
Haal het deksel er even af, ik verwacht een achteraansluiting die in gebruik is.

[...]

Vochtsturing werkt alleen voor natte ruimte (douchen en koken). De belangrijkste functie is luchtverversing, om dat automatisch te doen heb je Co2 sturing nodig.
Ik heb dan ook alleen maar afzuiging in de de badkamer, wc en keuken. In principe staat de fan op standje 1 en als er gekookt of gedouched wordt gaat ie naar 2/3, en ik wil graag dat ie automagisch harder gaat draaien, en een draadloze bediening op de tweede verdieping zou ook wel fijn zijn.

Als het flink minder luid kan dan gooi ik er een nieuwe unit in, zo niet dan kan er hopelijk een rv sensor en draadloze afstandsbediening geretrofit worden.

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Topicstarter
Update!

Iets later dan verwacht ik moest de doppendoos eerst even opgraven. @assje en @HennyHart gaan door voor de kleurenmagnetron, aan de achterkant van de box zat ie aangesloten op een ingestort kanaal:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NK_nPqUMRhCZEsd25MZKijoWBRI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5ezONmZgFy6OLJJDYbCHKKog.jpg?f=fotoalbum_large

Eerst maar even schoonmaken want hier word je niet blij van ;(
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dtWPbKsQTYw9YUxt5x2T4zmsDpk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VkzbhJOVuTRiIGQuuzaly8d3.jpg?f=user_large

Ter referentie voor de volgende ook het blaadje met het typenummer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bCpvy-fgBFmnZJXGX7R2ilFfogU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xNU0vyWzjubC19ecLasZNTcV.jpg?f=fotoalbum_large
En je ziet er ook de twee potmeters voor handmatige afstelling van de laag en hoogstand. Gelijk even de hoog wat terug gedraaid, scheelt helaas maar een beetje omdat ie al vrij laag afgesteld stond.

En de print zelf, zo te zien kun je er vrij eenvoudig een shield opzetten voor draadloze bediening:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qIO36GJFvD7kMdhqnSyGYEgJ50Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qUwn8Z6FxT5X6gvSMcleGCsu.jpg?f=fotoalbum_large

Later deze week rustig uitzoeken wat er allemaal precies op past, maar we weten in ieder geval mee nu.

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Topicstarter
Update
Toevallig had de lokale sanitairwinkel een leuke aanbieding, een nieuwer type box van Itho met vochtmeting en rtf ontvanger ingebouwd, draadloze ontvanger en 4 nieuwe ventielen voor €250. Met een losse ontvanger, afstandsbediening en vochtsensor kom je al vrij dicht in de buurt dus er hangt een nu een mooie nieuwe box :)

Bijkomend voordeel is dat bij deze de achterplaat er nog op zit, hier heb ik een gat uit gezaagd op de locatie waar de aanvoer zit waardoor een gedeelte van de dempende werking nog aanwezig is. Het scheelt al wat geluid in de badkamer, wellicht doe ik er later nog een paar van die pyramide dingen om het verder te dempen.

Luchtgeruis is niet het probleem maar de box hang in een kast die aan de badkamer grenst, dus als ie optoert dan hoor je dat vrij goed.

Enfin, voorlopig is het stiller en automagischer geregeld :)

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-01 21:35
Lekker hoor!

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• ElMacaroni
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:24

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

Erasmo schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 15:24: