Les 1 in de ICT: dat iets automatisch kan en praktisch lijkt, wil niet zeggen dat dat dan ook per definitie een goed idee is

Als je die definitie van een database aanhoudt dan neem ik aan dat je een afkeur hebt van relatonele databases? Volgens die definitie heb je namelijk genoeg aan een documentdatabase voor welk type applicatie/software dan ook.
Ik heb nergens een afkeer van. Relationeel, documentDB, timeseries DB, columnar, etc: ze hebben allemaal een ander ding waar ze goed in zijn. Voor OLTP toepassingen (applicaties) is een RDBMS de meestgebruikte. Alles als document opslaan kan idd prima, maar dan zit je weer met impact op updates te kijken. Oh ja, en niet al die dingen zijn ook per definitie ACID compliant, wat je meestal bij een multi user applicatie wel graag wilt

Waarom moet je dan immers nog verwijzende of primaire sleutels hebben? Dwing dat dan ook gewoon af op applicatieniveau.
Kan ook prima. Heck, ik heb 13 jaar gewerkt met een ERP systeem (PeopleSoft, wereldmarktleider in HR ERP) dat exact zo werkte. Slechts primaire sleutels op tabellen,en evt extra samengestelde sleutels puur voor extra indexen. Ca 50.000 tabellen per database, 75k-100k gebruikers concurrent wereldwijd. Gaat allemaal prima,
RDBMS'en zijn inherent goed en snel in het afdwingen van referentiële integriteit, daar valt in applicatielogica niet echt tegenop te programmeren. Dus die gebruik je wel. Voor dingen die echte applicatie- of bedrijfslogica af moeten dwingen: lekker bij de applicatie(ontwikkelaar) houden.
Overigens: nofi, maar je komt redelijk stellig over in hetgeen je schrijft. Het komt op mij over alsof je denkt dat je nu de wijsheid in pacht hebt doordat je net iets op school hebt geleerd, en dat nu de ultieme waarheid voor je lijkt te zijn. Je trekt vrij snel de kennis en ervaring van mensen hier in twijfel iig. Ik denk niet dat dat je bedoeling is en dat je oprecht een vraag hebt. Maar realiseer jezelf wel dat als je (als relatieve nieuwkomer in het vakgebied) een vraag neerlegt waarbij je zelf meent een beter antwoord te hebben, wij ook zoiets hebben van "he snotneus, je moet nog veel leren, maar als je het niet wilt horen wordt hem dat niet".
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)