Mijn vraag
Gisteren heb ik na lange tijd overwegen mijn PC weer eens van een upgrade voorzien.
Ik kwam van een i5 4670k af dus na zes jaar was het weer tijd.
Installatie verliep goed, netjes de handleiding gevolgd.
Zoals in de titel omschreven staat heb ik onderandere de:
Ryzen 5 3600 cpu
be quiet! Dark Rock 4 cpu koeler
MSI B450 GAMING PLUS MAX mobo
Mijn probleem met deze combinatie is de hitte, de ongelofelijke hitte...
De eerste keer booten direct naar de bios zag er hoopvol uit, cpu schommelde tussen de 30/31 graden en de systeem temps enkele graden hoger.
Maar zodra ik in windows zit wordt het gekkenwerk: tijdens dit schrijven is bijv. mijn cpu koeler continue aan het versnellen en afremmen, temps die van 37 tot 66 schommelen en na 10 min. gamen en/of prime95 zit het al rond de 85/90 graden en zijn letterlijk alle onderdelen in de kast te heet om aan te raken.
Deze temperaturen lijken mij veel te hoog, zeker in combinatie met deze koeler.
Het systeem waar ik vanaf kwam (i5 4670k + Arctic Freezer i32) was idle rond de 30 en onder gamen max 70 graden en misschien was het voorbarig om dezelfde temps te verwachten maar zeker niet zo heet als nu.
Zijn deze temps normaal voor deze cpu icm een degelijke tower cooler?
Zo nee, dan hoor ik graag wat ik nog meer zou kunnen proberen.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Voor het meten van de temps gebruik ik hwmonitor pro en amd ryzen master, beiden hetzelfde.
Ryzen 5 3600 cpu
Corsair Vengeance Pro 16gb ddr4
Gigabyte GeForce GTX 1070 G1 Gaming (rev 2.0)
Coolermaster Silencio case
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Op dit moment al drie maal de Dark Rock 4 cooler opnieuw gemonteerd, alles goed nagelopen.
Andere koelpasta gebruikt (Arctic MX-4, meegeleverde pasta...)
BIOS update (gek genoeg is de bios die voor geïnstalleerd was nergens te vinden, enkel nieuwer (beta) of ouder...)
Als ik PBO (precision boost overdrive) op Disabled zet in de bios verandert er nagenoeg niets qua temps/snelheid; blijft tot 4,2 ghz komen terwijl een disabled PBO bij deze processor toch juist 3,6 ghz zou moeten vasthouden?
Verder meerdere malen alles van stekkertjes etc nagelopen in de pc maar alles lijkt goed te zitten.
Ook las ik op verschillende fora dat de AMD Ryzen Balanced power plan (met de minimale cpu status op 5%) zou kunnen werken maar bij mij helaas niet.
:strip_exif()/f/image/j857W3wZFFM6QS4Vh2FHAI1Q.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/33uuMkmKMGcQN9xtwzFhBd5Y.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3CpBQuD0H4H0b3jFwLjQFX8C.jpg?f=fotoalbum_large)
Gisteren heb ik na lange tijd overwegen mijn PC weer eens van een upgrade voorzien.
Ik kwam van een i5 4670k af dus na zes jaar was het weer tijd.
Installatie verliep goed, netjes de handleiding gevolgd.
Zoals in de titel omschreven staat heb ik onderandere de:
Ryzen 5 3600 cpu
Mijn probleem met deze combinatie is de hitte, de ongelofelijke hitte...
De eerste keer booten direct naar de bios zag er hoopvol uit, cpu schommelde tussen de 30/31 graden en de systeem temps enkele graden hoger.
Maar zodra ik in windows zit wordt het gekkenwerk: tijdens dit schrijven is bijv. mijn cpu koeler continue aan het versnellen en afremmen, temps die van 37 tot 66 schommelen en na 10 min. gamen en/of prime95 zit het al rond de 85/90 graden en zijn letterlijk alle onderdelen in de kast te heet om aan te raken.
Deze temperaturen lijken mij veel te hoog, zeker in combinatie met deze koeler.
Het systeem waar ik vanaf kwam (i5 4670k + Arctic Freezer i32) was idle rond de 30 en onder gamen max 70 graden en misschien was het voorbarig om dezelfde temps te verwachten maar zeker niet zo heet als nu.
Zijn deze temps normaal voor deze cpu icm een degelijke tower cooler?
Zo nee, dan hoor ik graag wat ik nog meer zou kunnen proberen.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Voor het meten van de temps gebruik ik hwmonitor pro en amd ryzen master, beiden hetzelfde.
Ryzen 5 3600 cpu
Corsair Vengeance Pro 16gb ddr4
Gigabyte GeForce GTX 1070 G1 Gaming (rev 2.0)
Coolermaster Silencio case
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Op dit moment al drie maal de Dark Rock 4 cooler opnieuw gemonteerd, alles goed nagelopen.
Andere koelpasta gebruikt (Arctic MX-4, meegeleverde pasta...)
BIOS update (gek genoeg is de bios die voor geïnstalleerd was nergens te vinden, enkel nieuwer (beta) of ouder...)
Als ik PBO (precision boost overdrive) op Disabled zet in de bios verandert er nagenoeg niets qua temps/snelheid; blijft tot 4,2 ghz komen terwijl een disabled PBO bij deze processor toch juist 3,6 ghz zou moeten vasthouden?
Verder meerdere malen alles van stekkertjes etc nagelopen in de pc maar alles lijkt goed te zitten.
Ook las ik op verschillende fora dat de AMD Ryzen Balanced power plan (met de minimale cpu status op 5%) zou kunnen werken maar bij mij helaas niet.
:strip_exif()/f/image/j857W3wZFFM6QS4Vh2FHAI1Q.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/33uuMkmKMGcQN9xtwzFhBd5Y.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3CpBQuD0H4H0b3jFwLjQFX8C.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UJUruH9nxYoZCE7YguB9XO1v.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 29% gewijzigd door TimMun op 22-08-2020 12:23 ]