Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimMun
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 26-02-2024
Mijn vraag

Gisteren heb ik na lange tijd overwegen mijn PC weer eens van een upgrade voorzien.
Ik kwam van een i5 4670k af dus na zes jaar was het weer tijd.
Installatie verliep goed, netjes de handleiding gevolgd.

Zoals in de titel omschreven staat heb ik onderandere de:

Ryzen 5 3600 cpu
be quiet! Dark Rock 4 cpu koeler
MSI B450 GAMING PLUS MAX mobo

Mijn probleem met deze combinatie is de hitte, de ongelofelijke hitte...
De eerste keer booten direct naar de bios zag er hoopvol uit, cpu schommelde tussen de 30/31 graden en de systeem temps enkele graden hoger.

Maar zodra ik in windows zit wordt het gekkenwerk: tijdens dit schrijven is bijv. mijn cpu koeler continue aan het versnellen en afremmen, temps die van 37 tot 66 schommelen en na 10 min. gamen en/of prime95 zit het al rond de 85/90 graden en zijn letterlijk alle onderdelen in de kast te heet om aan te raken.

Deze temperaturen lijken mij veel te hoog, zeker in combinatie met deze koeler.
Het systeem waar ik vanaf kwam (i5 4670k + Arctic Freezer i32) was idle rond de 30 en onder gamen max 70 graden en misschien was het voorbarig om dezelfde temps te verwachten maar zeker niet zo heet als nu.

Zijn deze temps normaal voor deze cpu icm een degelijke tower cooler?
Zo nee, dan hoor ik graag wat ik nog meer zou kunnen proberen.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Voor het meten van de temps gebruik ik hwmonitor pro en amd ryzen master, beiden hetzelfde.

Ryzen 5 3600 cpu
be quiet! Dark Rock 4 cpu koeler
MSI B450 GAMING PLUS MAX mobo
Corsair Vengeance Pro 16gb ddr4
Gigabyte GeForce GTX 1070 G1 Gaming (rev 2.0)
Coolermaster Silencio case

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Op dit moment al drie maal de Dark Rock 4 cooler opnieuw gemonteerd, alles goed nagelopen.
Andere koelpasta gebruikt (Arctic MX-4, meegeleverde pasta...)
BIOS update (gek genoeg is de bios die voor geïnstalleerd was nergens te vinden, enkel nieuwer (beta) of ouder...)

Als ik PBO (precision boost overdrive) op Disabled zet in de bios verandert er nagenoeg niets qua temps/snelheid; blijft tot 4,2 ghz komen terwijl een disabled PBO bij deze processor toch juist 3,6 ghz zou moeten vasthouden?

Verder meerdere malen alles van stekkertjes etc nagelopen in de pc maar alles lijkt goed te zitten.

Ook las ik op verschillende fora dat de AMD Ryzen Balanced power plan (met de minimale cpu status op 5%) zou kunnen werken maar bij mij helaas niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ogyJthrT89B39DYcRd7cuqY0fK8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j857W3wZFFM6QS4Vh2FHAI1Q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HiyoPsFTfS-N86ousGfwDsOI6iQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/33uuMkmKMGcQN9xtwzFhBd5Y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yGefG6nIvS05OBf5anK3ya-vfRk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3CpBQuD0H4H0b3jFwLjQFX8C.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kwzTZMQFflcJa5sVjih1KCj2Wck=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UJUruH9nxYoZCE7YguB9XO1v.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door TimMun op 22-08-2020 12:23 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:04
Toen de koeler er een paar keer af gehaald hebt, zag de koelpasta er toen uit alsof die was samengedrukt door de koeler?

WoT stats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantera88
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11-09 17:03
Als alles in de kast te warm wordt dan klinkt dat alsof hij zijn warmte niet kwijt kan.
Hoe staat het met de airflow in je kast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TimMun
ElPaco schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 09:25:
Toen de koeler er een paar keer af gehaald hebt, zag de koelpasta er toen uit alsof die was samengedrukt door de koeler?
Ja, er zat netjes op zowel de CPU als op de koeler op het gehele plaatje koelpasta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimMun
Pantera88 schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 09:26:
Als alles in de kast te warm wordt dan klinkt dat alsof hij zijn warmte niet kwijt kan.
Hoe staat het met de airflow in je kast?
Dat dacht ik ook, ik zal zometeen een foto proberen toe te voegen.
Maar even voor de beeldvorming heb ik voor en achter een case fan, en op de cpu twee koelers.
De voorste zuigt lucht door de koeler en de achterste zuigt ook richting de achterste casefan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:41
Vind de temp voor de processor niet gek, dat alles in de kast ook heet wordt wel. Inderdaad airflow van de kast verbeteren. Minimaal 1 in, 1 uit. Beide 120mm. Verder even nagaan of ze ook beide draaien. En of de stoffilters schoon zijn van de kast

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:26
Wat voor GPU zit er bij? Als de hele kast warm word dan lijkt het niet alleen een probleem van de CPU+koeler te zijn maar van algemene airflow. Wat doet het systeem als je de zijkanten van de kast er af haalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimMun
Philip Ross schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 09:57:
Wat voor GPU zit er bij? Als de hele kast warm word dan lijkt het niet alleen een probleem van de CPU+koeler te zijn maar van algemene airflow. Wat doet het systeem als je de zijkanten van de kast er af haalt?
Sorry, vergeten erbij te schrijven: Gigabyte GeForce GTX 1070 G1 Gaming (rev 2.0)
Zonder de zijkant is het nagenoeg hetzelfde qua temps, scheelt wellicht een graad of 3.
Cyriel85 schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 09:53:
Vind de temp voor de processor niet gek, dat alles in de kast ook heet wordt wel. Inderdaad airflow van de kast verbeteren. Minimaal 1 in, 1 uit. Beide 120mm. Verder even nagaan of ze ook beide draaien. En of de stoffilters schoon zijn van de kast
Dank voor de reactie, enigszins bemoedigend om te lezen dat de cpu temp niet gek is, dit lees ik ook veel op alle fora maar het gaat daarom altijd icm de stock koeler, zou betekenen dat mijn koeler soortgelijk zou presteren als de stock koeler..

Alles gisteren voor de upgrade schoon en stofvrij gemaakt, alle fans draaien (ook de juiste kant op).
Heb inderdaad voor en achter twee 120mm fans, en op de dark rock 4 twee fans die beiden de goede kant op draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Wat niet echt kan kloppen is dat de temps met gaming en Prime95 hetzelfde zijn. Tenzij je Prime95 op een minder eisende manier toepast, dan zoiets als SmallFFT + AVX

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimMun
Luxicon schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 11:11:
Wat niet echt kan kloppen is dat de temps met gaming en Prime95 hetzelfde zijn. Tenzij je Prime95 op een minder eisende manier toepast, dan zoiets als SmallFFT + AVX
Wellicht verkeerd geschreven maar met gaming kwam de temp tegen de 85 en met Prime95 op 90.

Op dit moment heb ik de cpu voltage aangepast tot max. 1.250 volt.
Idle temps zijn ongeveer hetzelfde gebleven maar een significante verbetering met gamen en prime95:
Na een uur gamen gemiddeld 65 graden en met prime95 na een half uur max 80.

Het systeem lijkt ook nog erg stabiel maar iemand enig idee of dit kwaad kan om te undervolten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

TimMun schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 12:11:
[...]

Wellicht verkeerd geschreven maar met gaming kwam de temp tegen de 85 en met Prime95 op 90.

Op dit moment heb ik de cpu voltage aangepast tot max. 1.250 volt.
Idle temps zijn ongeveer hetzelfde gebleven maar een significante verbetering met gamen en prime95:
Na een uur gamen gemiddeld 65 graden en met prime95 na een half uur max 80.

Het systeem lijkt ook nog erg stabiel maar iemand enig idee of dit kwaad kan om te undervolten?
Goed idee, en we weten niet wat de rest van je kast is qua airflow etc.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimMun
Hackus schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 12:15:
[...]

Goed idee, en we weten niet wat de rest van je kast is qua airflow etc.
Ik heb een aantal foto's toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Wat mij betreft ziet de kast er netjes uit. Je kunt de intake en exhaust proberen op elkaar af te stemmen, met de balans iets meer naar intake. Oftewel je fans harder / zachter laten draaien om dat voor elkaar te krijgen.. maar dat zal vast niet voor hele grote verschillen gaan zorgen. Voltage omlaag heeft dus geholpen.

Je zou eens kunnen kijken wat er gebeurd als je de fans maximaal laat draaien. Ik snap dat dat niet standaard de bedoeling is, maar dan kun je wel testen of de PC in staat is goed te koelen. Dat kun je vergelijken met je huidige fan instellingen... en die kun je vervolgens aanpassen (met een curve.. dus bv... bij 70C gaat de fan op 70% draaien).

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:32
Kijk vooral eens naar de oriëntering van je fans. Zowel de fan aan de voorkant als aan de achterkant lijkt naar buiten te blazen. En klopt het dat de fan op je processorkoeler op foto 3 naar de koeler toe blaast? Zo ja, dan is het ook beter om die om te draaien, zodat de warme lucht naar buiten geblazen wordt.

[ Voor 3% gewijzigd door Hahn op 22-08-2020 14:05 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimMun
Luxicon schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 14:02:
Wat mij betreft ziet de kast er netjes uit. Je kunt de intake en exhaust proberen op elkaar af te stemmen, met de balans iets meer naar intake. Oftewel je fans harder / zachter laten draaien om dat voor elkaar te krijgen.. maar dat zal vast niet voor hele grote verschillen gaan zorgen. Voltage omlaag heeft dus geholpen.

Je zou eens kunnen kijken wat er gebeurd als je de fans maximaal laat draaien. Ik snap dat dat niet standaard de bedoeling is, maar dan kun je wel testen of de PC in staat is goed te koelen. Dat kun je vergelijken met je huidige fan instellingen... en die kun je vervolgens aanpassen (met een curve.. dus bv... bij 70C gaat de fan op 70% draaien).
Bedankt hiervoor, ga ik zeker naar kijken zodra ik thuis ben!
Ik had al wel eventjes gekeken naar de fans en de specifieke aansluitingen:
De 2 cpu fans zitten op een aansluiting met PWM en versnellen goed naarmate het warmer wordt.
De 2 case fans zitten met 3 pins aansluitingen op een DC aansluiting waarbij ze sowieso enkel vol kunnen blazen (?vraag).
Hahn schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 14:05:
Kijk vooral eens naar de oriëntering van je fans. Zowel de fan aan de voorkant als aan de achterkant lijkt naar buiten te blazen. En klopt het dat de fan op je processorkoeler op foto 3 naar de koeler toe blaast? Zo ja, dan is het ook beter om die om te draaien, zodat de warme lucht naar buiten geblazen wordt.
Ik zal het uiteraard nog een keer kunnen nakijken maar ik weet bijna zeker dat ze goed georiënteerd zijn.
Case fan aan de voorkant zuigt koele lucht van buiten, beide cpu fans zuigen ook (voorste zuigt lucht aan en de achterste waaraan jij refereert trekt de lucht weg van de cpu koeler) en de achterste case fan blaast alles naar buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
Je achterfan zit heel dicht bij je cpu Cooler, zou daarom de achterkant laten in blazen, en voorkant uitblazen.

Verder is die SSD zo hangend niet echt handig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimMun
Cyriel85 schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 15:53:
Verder is die SSD zo hangend niet echt handig...
Ziet er inderdaad heel slecht uit ja maar is nog WIP :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Cyriel85 schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 15:53:
Je achterfan zit heel dicht bij je cpu Cooler, zou daarom de achterkant laten in blazen, en voorkant uitblazen.
:? Dit is geen goede tip. Aan de achterkant is het vrijwel altijd een veel beter idee om naar buiten te laten blazen, want 1. warme lucht stijgt, 2. je kan warme lucht van de processor afvoeren, 3. achterkant is meestal niet van stoffilters voorzien.

Zelfde geldt voor voorkant: in laten blazen is vrijwel altijd het devies, want koele lucht onderin, en voorkant is vaker voorzien van stoffilters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
Hahn schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 17:48:
[...]

:? Dit is geen goede tip. Aan de achterkant is het vrijwel altijd een veel beter idee om naar buiten te laten blazen, want 1. warme lucht stijgt, 2. je kan warme lucht van de processor afvoeren, 3. achterkant is meestal niet van stoffilters voorzien.

Zelfde geldt voor voorkant: in laten blazen is vrijwel altijd het devies, want koele lucht onderin, en voorkant is vaker voorzien van stoffilters.
Die snap ik, maar die achter koeler zit op 5 cm van de processor koeler, als je die daar laat en laat uitblazen, werken ze tegen elkaar in.
Andere optie is die achter koeler verplaatsen naar de bovenkant, en daar uitblazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimMun
Cyriel85 schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 18:34:
[...]

Die snap ik, maar die achter koeler zit op 5 cm van de processor koeler, als je die daar laat en laat uitblazen, werken ze tegen elkaar in.
Andere optie is die achter koeler verplaatsen naar de bovenkant, en daar uitblazen.
Bedankt voor je inzichten maar de achterste case fan zuigt enkel alle warme lucht, die de cpu koelers beide naar achter blazen, naar buiten.
Hoe kunnen deze dan tegen elkaar in werken?

[ Voor 3% gewijzigd door TimMun op 22-08-2020 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocdaan
  • Laatst online: 03-09 14:20

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Kan je niet die (onderste) harddisk cage er uit halen en daar een extra fan plaatsen? Misschien zelfs twee 140mm fans onder elkaar die naar binnen blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

TimMun schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 12:23:
[...]

Ik heb een aantal foto's toegevoegd.
Begin eens met 2 front intake, en de back exhaust.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 14:52
Denk niet dat dit een airflow dingetje is, probeer maar eens met de case open om dat uit te sluiten.
Lijkt mij dat deze eens goed opnieuw gemonteerd moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimMun
unfor schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 19:14:
Denk niet dat dit een airflow dingetje is, probeer maar eens met de case open om dat uit te sluiten.
Lijkt mij dat deze eens goed opnieuw gemonteerd moet worden.
Volgens mij ook niet nee.
Een aantal posts terug heb ik het geschreven, maar volgens mij een beetje ondergesneeuwd, dat zonder zijkant het maar enkele graden scheelt (1 á 2 graden).

Ik zal vanavond eens de stock koeler monteren, testen en daarna verder kijken.
Ook heb ik meerdere video's gekeken over het monteren van deze Dark Rock 4 maar zou het nogmaals kunnen proberen.

Zoals ik eerder schreef heb ik nu een undervolt op 1.250, ik lees wel overal dat deze cpu dan niet z'n volledige kracht kan benutten maar dit is tot nu toe de enige manier om 'm koeler te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
Cyriel85 schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 18:34:
[...]

:? Nee, volgens mij snap je het niet helemaal. De 2 fans op de CPU-koeler moeten zo werken dat ze in dezelfde richting als de fan aan de achterkant blazen. Dan heb je de optimale werking van warme lucht vanaf de CPU-koeler direct naar buiten krijgen.

Als de fans op de CPU-koeler niet goed zitten, dan moet je natuurlijk niet de fan aan de achterkant om gaan draaien, maar juist de fan(s) op de CPU-koeler zelf omdraaien, totdat ze allemaal de juiste kant op blazen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RutgervdStap
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-08-2023
Heb zelf een dark rock slim in combinatie met een Ryzen 5 3600 en een vaste overclock op 4.1 Ghz maar deze loopt niet zo hoog op in temperatuur. Idle 42C @400 rpm en load 69C @775 rpm. Ik heb 2x 120mm voorop en 1x 120mm onderop die "koude" lucht aanzuigen en dan een push pull combinatie op de CPU koeler.
Achterop 1x 120mm en een gefilterde bovenkant van de case voor afvoer van de warme lucht.

Op jouw darkrock CPU koeler zie ik 1x de stock fan en 1 ander type fan.
Wat is de max RPM van beide fans?
Zijn deze beide 4-pin PWM of 3-pin DC?
Heb je hier een splitter gebruikt en gekoppeld aan de CPU_FAN header op je moederbord?
Welk fan profiel heb je ingesteld in de BIOS?

Met MSI Dragon Center kan je redelijk eenvoudig fan curves aanpassen om te testen of alle fans naar behoren werken.

Zoals meerdere tweakers hier al zeggen is het belangrijk dat de push-pull configuratie op je CPU koeler naar behoren werkt om de temps laag te houden. Ik hoop dat deze vragen je verder kunnen helpen met het verkoelen van je CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimMun
RutgervdStap schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 00:18:
Heb zelf een dark rock slim in combinatie met een Ryzen 5 3600 en een vaste overclock op 4.1 Ghz maar deze loopt niet zo hoog op in temperatuur. Idle 42C @400 rpm en load 69C @775 rpm. Ik heb 2x 120mm voorop en 1x 120mm onderop die "koude" lucht aanzuigen en dan een push pull combinatie op de CPU koeler.
Achterop 1x 120mm en een gefilterde bovenkant van de case voor afvoer van de warme lucht.

Op jouw darkrock CPU koeler zie ik 1x de stock fan en 1 ander type fan.
Wat is de max RPM van beide fans?
Zijn deze beide 4-pin PWM of 3-pin DC?
Heb je hier een splitter gebruikt en gekoppeld aan de CPU_FAN header op je moederbord?
Welk fan profiel heb je ingesteld in de BIOS?

Met MSI Dragon Center kan je redelijk eenvoudig fan curves aanpassen om te testen of alle fans naar behoren werken.

Zoals meerdere tweakers hier al zeggen is het belangrijk dat de push-pull configuratie op je CPU koeler naar behoren werkt om de temps laag te houden. Ik hoop dat deze vragen je verder kunnen helpen met het verkoelen van je CPU.
Bedankt voor je uitgebreide reactie.

Op dit moment heb ik de temps redelijk onder controle met een idle temp van laag in de 30 en tijdens een half uur prime95 heb ik maximaal 75 gezien.

Ik had inderdaad 2 fans (beide 4 pins in PWC mode) gemonteerd op de dark rock, de be quiet fan (1400rpm) voorop in push en een 1450 rpm fan achter als pull.

De be quiet fan zat in "cpu_fan_1" en de achterste zat in "pump_fan_1" omdat mijn mobo blijkbaar maar één cpu fan aansluiting heeft.
Volgens de handleiding kon er een tweede cpu fan op die "pump_fan_1" aansluiting gemonteerd worden maar wellicht was hierdoor alles toch in de war?

Zojuist heb ik de onderste hdd bracket eruit gehaald en een tweede casefan voorop gemonteerd, nu dus met enkel de be quiet fan op de cpu koeler.

Ook had ik Windows opnieuw geïnstalleerd, de koeler opnieuw gemonteerd, uiteraard weer via de handleiding zoals de voorgaande keren maar wellicht heeft dat ook geholpen.

Is het nu nog aan te raden om nog een tweede cpu fan te halen en alsnog een push/pull config erbij maken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QLMCJtNtPMcjsU4DmQWy8V0aBWs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RbH1ciNnLrHdlZFCo9YD8vZy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door TimMun op 23-08-2020 15:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZureMelk
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 13-05-2021
waarom niet 2 fans met een splitter op cpu_fan_1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royeboi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 05-09 00:04
TimMun schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 14:55:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide reactie.

Op dit moment heb ik de temps redelijk onder controle met een idle temp van laag in de 30 en tijdens een half uur prime95 heb ik maximaal 75 gezien.

Ik had inderdaad 2 fans (beide 4 pins in PWC mode) gemonteerd op de dark rock, de be quiet fan (1400rpm) voorop in push en een 1450 rpm fan achter als pull.

De be quiet fan zat in "cpu_fan_1" en de achterste zat in "pump_fan_1" omdat mijn mobo blijkbaar maar één cpu fan aansluiting heeft.
Volgens de handleiding kon er een tweede cpu fan op die "pump_fan_1" aansluiting gemonteerd worden maar wellicht was hierdoor alles toch in de war?

Zojuist heb ik de onderste hdd bracket eruit gehaald en een tweede casefan voorop gemonteerd, nu dus met enkel de be quiet fan op de cpu koeler.

Ook had ik Windows opnieuw geïnstalleerd, de koeler opnieuw gemonteerd, uiteraard weer via de handleiding zoals de voorgaande keren maar wellicht heeft dat ook geholpen.

Is het nu nog aan te raden om nog een tweede cpu fan te halen en alsnog een push/pull config erbij maken?

[Afbeelding]
Ik heb de Dark Rock 4 Pro en met 2 fans aan merk ik niet echt veel verschil
Qua temperaturen als ik de achterste geheel uit zet. Misschien 2-3 graden Max.

XBL: x0royx | PSN: XRoy_X | Raptr: x0royx

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Zoals het er nu naar uit ziet, is het mooi opgebouwd. Je kan in je BIOS nog eventueel een custom fan curve aanmaken om alles te tunen, maar misschien kan dat ook met MSI software (ken MSI software niet goed genoeg). Daarnaast kan je Ryzen Master installeren en daarmee de CPU optimaliseren. Dan gaan de temps omlaag en performance omhoog.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik zou sowieso een kast nemen met mogelijkheid met rooster of open is aan de bovenkant. Dat scheelt al behoorlijk. Daarnaast zou ik controleren of er voldoende warmte afvoer tussen de CPU en naar buiten gaat.
Daarnaast voel met je hand of je CPU koelblok kan aanraken, dan weet je of warmte naar het koelblok gaat.
Probeer eens dezelfde Prime test met een simpelere videokaart want misschien is het inderdaad een warmte afvoer probleem icm met videokaart en dat de kast de warmte niet goed kan doorvoeren.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimMun
ZureMelk schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 22:04:
waarom niet 2 fans met een splitter op cpu_fan_1?
Toevallig hadden ze bij de lokale pc boer een losse fan van een dark rock 4 dus inmiddels ook een push/pull met een splitter :)
Wim-Bart schreef op zondag 6 september 2020 @ 05:26:
Zoals het er nu naar uit ziet, is het mooi opgebouwd. Je kan in je BIOS nog eventueel een custom fan curve aanmaken om alles te tunen, maar misschien kan dat ook met MSI software (ken MSI software niet goed genoeg). Daarnaast kan je Ryzen Master installeren en daarmee de CPU optimaliseren. Dan gaan de temps omlaag en performance omhoog.
Bedankt!
Inmiddels draai ik al bijna twee weken stabiel met goede temps.
Heb een fijne fan curve gemaakt waardoor zelfs tijdens gamen niet er niet veel geluid geproduceerd wordt.
Mede door een undervolt van de cpu en de gpu.
Ryzen 5 3600 op 1.2 volt en 4,2ghz max 65 graden tijdens lange sessies.
De 1070 van 1.050 v naar 0.975 max rond de 65 graden.
itsalex schreef op zondag 6 september 2020 @ 07:26:
Ik zou sowieso een kast nemen met mogelijkheid met rooster of open is aan de bovenkant. Dat scheelt al behoorlijk. Daarnaast zou ik controleren of er voldoende warmte afvoer tussen de CPU en naar buiten gaat.
Daarnaast voel met je hand of je CPU koelblok kan aanraken, dan weet je of warmte naar het koelblok gaat.
Probeer eens dezelfde Prime test met een simpelere videokaart want misschien is het inderdaad een warmte afvoer probleem icm met videokaart en dat de kast de warmte niet goed kan doorvoeren.
Binnenkort wilde ik wel voor een nieuwe kast kijken dus daar zal ik op letten.
De koeler zelf is niet gloeiend heet zoals voorheen (aan het begin kon ik er een ei op bakken...) maar voelt wel relatief warm aan.

[ Voor 8% gewijzigd door TimMun op 08-09-2020 18:37 ]

Pagina: 1