Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Bestanden op oude DVDs zijn veel te klein

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Topicstarter
Lekker vage topicittel zul je denken, maar laat 'm me eens uitleggen. Ik ben door m'n oude DVDs aan het graven en kijken wat er nog zoal tussenzit. Verbazingwekkend veel schijven zijn nog prima te lezen, maar er zijn er een aantal waarbij ik tegen het probleem aan loop dat de bestanden op een DVD veel te klein zijn.
Ik heb een hele zooi DVD+R liggen die ieder 1 file bevatten die zo'n 4GB groot zou moeten zijn, maar die in de explorer weergegeven worden als files van +- 380MB.
Bij de eerste dacht ik dat ik destijds verkeerd gebrand zou hebben, dus schijfje aan de kant gegooid en een volgende gepakt. Maar nu kom ik een heleboel dingen tegen waarbij de filesize veel te klein wordt weergegeven. Ik kan fysiek zien op de achterkant van het schijfje dat die echt wel voor meer dan 90% is volgebrand. En omdat het met meerdere disks is gebeurd lijkt me verkeerd geschreven DVD wat onwaarschijnlijk.

Dus ik heb eens zitten zoeken naar recoverytooltjes om te kijken of de data terug te lezen is. De meeste gaan vooral proberen om onleesbare schijfjes zo ver mogelijk te recoveren, maar mijn disks zijn prima leesbaar. Tools als CDcheck of CD recovery toolbox kunnen de file gewoon kopieren, maar dat is uiteindelijk maar 380MB, en in geval van bijv een filmbestand is dat ding gewoon corrupt, gezien die veel groter zou moeten zijn.

Met een tool als powerISO kan ik een image maken van de DVD, maar ook daar zegt die dat er 380MB van het ding in gebruik is, terwijl er veel meer op die disk zou moeten staan.

Dat ik de data kwijt ben heb ik me al bij neergelegd, en zo heel spannend is het ook niet (alle belangrijke spul staat nog op een backup). Maar ik vraag me nu toch af, of er nog een manier is om die DVDs te kunnen lezen zoals je zou verwachten, dus met de volledige filesize.
Nu zijn die schijfjes in 2007 gebrand, en ik weet 13 jaar na dato echt niet meer of ik ze destijds allemaal gecheckt heb op fouten, maar omdat ik er nu zoveel tegenkom acht ik de kans onwaarschijnlijk dat ik dat toen allemaal over het hoofd heb gezien.

Ik draai Windows 10, met een externe Optiarc AD-7580A drive op USB. Waar ik vroeger nog systemen zat had staan met meerdere opticals erin moet ik 't op het moment doen met dit externe spelertje. Maar omdat ik wel gewoon andere schijfjes kan lezen, betwijfel ik of een andere speler het verschil gaat maken.

Heeft iemand enig idee hoe dit kan gebeuren? Nogmaals, ik lig niet wakker van dataloss, maar ben vooral nieuwsgierig waarom dit soort dingen gebeuren.

Alle reacties

• xleeuwx
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 30-11 21:56

xleeuwx

developer Tweakers Elect
Kan het zo zijn dat de DvD niet gefinalizeerd zijn, dit zou betekenen dat oude DvD spelers ze dus ook niet kunnen lezen.

Uit me hoofd is het zo dat na het finalizeren van een DvD de disk dus eigelijk vol wordt geschreven, en als je dit niet doet zou je dus nog extra data er bij kunnen schrijven.

Al met al als je dus een video van 600MB er op zet dan zou dit nog steeds dezelfde grote zijn.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-11 16:07
Aan dat ongefinaliseerd zijn zat ik ook te denken.
De praktijk leert dat je voor finaliseren het beste uit bent met de originele brander.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:34
Een ander optie is dat de DVD gewoon vergaan is.
De houdbaarheid van met name rewriteable DVD's is behoorlijk beperkt.

Een en ander is sterk afhankelijk van de kwaliteit van de DVD.
Er wordt een hele hoop rotzooi geproduceerd.

Heb je soms in plaats van DVD met een gold (of silver) layer, DVD's die gold plated zijn?
Je kunt dat zien dat de goudlaag erop ligt in plaats van als layer in de disk.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 30-11 21:44
Lijkt me stug dat bit rot hier zich telkens op de zelfde manier manifesteert. Probeer inderdaad de oude hardware configuratie eens, als je die nog weet.

off topic: Wat een bak nostalgie kwam er langs bij het lezen van dit topic :)

Team anti-scalp - wauw..

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
@xleeuwx en @Renault goed punt van die sessies. Ik heb met Isobuster eens gekeken wat er aan sessies op die disks staat, en dat is 1 sessie, maar ook daar ziet die die als slechts 380MB. Dus het lijkt ergens dat de TOC gewoon corrupt is op die disks. Waarom me dat 13 jaar geleden niet is opgevallen snap ik dan niet :P (als dat toen al een issue was).
Ben(V) schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 09:44:
Een ander optie is dat de DVD gewoon vergaan is.
De houdbaarheid van met name rewriteable DVD's is behoorlijk beperkt.

Een en ander is sterk afhankelijk van de kwaliteit van de DVD.
Er wordt een hele hoop rotzooi geproduceerd.

Heb je soms in plaats van DVD met een gold (of silver) layer, DVD's die gold plated zijn?
Je kunt dat zien dat de goudlaag erop ligt in plaats van als layer in de disk.
Diskrot ben ik niet zo bang voor in deze. Ik heb wel wat schijfjes die echt vergaan zijn (maar dat zijn er verbazingwekkend weinig). De schijfjes lezen ook gewoon te goed. die 380MB kopieren gaat met een normale snelheid (hoewel opticalmedia traag blijft natuurlijk).
Ik heb destijds het meeste op Platinum schijfjes weggeschreven, werden destijds niet als beste aangeschreven, maar het grootste gedeelte is na ruim 13 jaar nog prima leesbaar, dus ik ga daar niet over klagen.
5pë©ïàál_Tèkén' schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 10:02:
Lijkt me stug dat bit rot hier zich telkens op de zelfde manier manifesteert. Probeer inderdaad de oude hardware configuratie eens, als je die nog weet.

De oude config terugzetten wordt erg lastig. Mogelijk dat ik de opticaldrive nog wel ergens heb liggen, maar de rest heb ik waarschijnlijk niet meer werkend liggen, om het nog maar niet te hebben over het feit dat weer Windows Vista draaiend krijgen op een systeem lastig wordt :P
Maar ik zal binnenkort eens kijken of ik een andere config in elkaar kan knutselen als ik nog een SATAoptical heb, en kijken wat dat doet. Maar gezien een groot deel van de schijfjes wel normaal leesbaar is, vraag ik me af of dat veel gaat uitmaken.

En ja, dit topic is ook wel een beetje geopend uit nostalgische overwegingen :P Eens bezig zijn met de oude meuk is op zich wel leuk :)

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 30-11 20:31
5pë©ïàál_Tèkén' schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 10:02:

Zelfde batch dvd's, zelfde hardware gebruikt om te branden.... Hoezo met veel van de zelfde variablen is dat stug?

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Lijkt me toch iets anders aan de hand dan bitrot. Zoiets heb ik vroeger ook wel gehad met vers gebrande schijfjes, geen idee meer waaraan het lag of wat de oplossing was.

Als het meerdere sessies is geschreven moet je dat optisch ook kunnen zien ('harde' cirkel lijnen dacht ik)

[ Voor 24% gewijzigd door ToFast op 22-08-2020 11:14 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
Ja, meerdere sessies kun je zien (als ze maar groot genoeg zijn). Maar het zou 1 file van 4GB moeten zijn die erop staat, dus er zit geen logica in dat dat in meerdere sessies weggeschreven zou zijn.

Bitrot sluit ik zelf uit, tenzij het exact de specifieke bits in de TOC zijn die corrupt zijn. Het zou kunnen met een defect op die batch van disks natuurlijk. In dat geval is er waarschijnlijk helemaal niets meer aan te doen.

• xleeuwx
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 30-11 21:56

xleeuwx

developer Tweakers Elect
Kan het zijn dat je software lekker aan het comprimeren was en zodoende maar 380MB weggeschreven heeft? Ik weet niet met welk software pakket je het toen der tijd hebt gebrand?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
Ik weet vrij zeker dat dat met Nero gedaan is. Maar het lijkt me sterk dat die MKVfiles weet te comprimeren (ook omdat de schijf fysiek wel volledig volgeschreven is).
Na nog wat meer schijfjes gecheckt te hebben lijkt het ook alleen te gebeuren met disks met 1 grote file erop, met meerdere files gaat het wel gewoon goed, voor zover ik dat nu gezien heb.

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Nu online
TERW_DAN schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 12:18:
Na nog wat meer schijfjes gecheckt te hebben lijkt het ook alleen te gebeuren met disks met 1 grote file erop,
Ik kan me herinneren dat een enkel bestand op een DVD standaard nooit groter kon zijn dan 4GiB (~4.29GB), terwijl er ~4.38GiB (~4.7GB) op een single-layer DVD past.

Nu waren er geloof ik wel meerdere manieren om deze beperking te omzeilen, echter de details hoe het precies zat weet ik niet meer, al zo lang geleden dat ik DVD heb gebrand :+
Maar zou het kunnen zijn dat de manier die je brandprogramma destijds heeft gebruikt om langs die 4GiB beperking te komen niet helemaal lekker kan worden uitgelezen door je USB DVD speler?

Het verschil tussen die twee is - geheel toevallig - bij benadering de genoemde 380MB, vandaar mijn gedachtegang :P

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
!mark schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 13:34:
[...]

Ik kan me herinneren dat een enkel bestand op een DVD standaard nooit groter kon zijn dan 4GiB (~4.29GB), terwijl er ~4.38GiB (~4.7GB) op een single-layer DVD past.

Nu waren er geloof ik wel meerdere manieren om deze beperking te omzeilen, echter de details hoe het precies zat weet ik niet meer, al zo lang geleden dat ik DVD heb gebrand :+
Maar zou het kunnen zijn dat de manier die je brandprogramma destijds heeft gebruikt om langs die 4GiB beperking te komen niet helemaal lekker kan worden uitgelezen door je USB DVD speler?

Het verschil tussen die twee is - geheel toevallig - bij benadering de genoemde 380MB, vandaar mijn gedachtegang :P
Ik ga eens kijken naar de invloed van het filesystem, dat is CDFS, kon zo niet zien of daar limieten voor zijn. Groter dan 4GB zou moeten kunnen, gezien ik van de week wel een file van 8GB van een DL DVD afgeplukt heb (Maar kan zijn dat dat dan weer UDF was ipv CDFS).

Ik zal het eens proberen onder een ander OS van de week.

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Nu online
Als ik het goed herinner is het inderdaad 4GiB onder ISO9660/CDFS en praktisch onbeperkt onder UDF.

Probeer maar eens met een programma als IMGBurn (zonder geavanceerde instellingen te wijzijgen) een .iso te maken onder ISO9660/CDFS met één enkel bestand groter dan ~4.29GB (4GiB): Dan geeft ie een foutmelding dat het bestand te groot is terwijl het onder UDF geen probleem is :P

Maar sommige brandsoftware had dus een trucje om ook onder ISO9660 grotere bestanden dan 4GiB te kunnen gebruiken , wikipedia schrijft er i.i.g. het volgende over:
As the length of a file's extent on disc is stored in a 32 bit value,[9] it allows for a maximum length of just over 4.2 GB (more precisely, one byte less than 4 GiB)...

...
It is, however, possible to circumvent this limitation by using the multi-extent (fragmentation) feature of ISO 9660 Level 3 to create ISO 9660 file systems and single files up to 8 TiB. With this, files larger than 4 GiB can be split up into multiple extents (sequential series of sectors), each not exceeding the 4 GiB limit. For example, the free software such as InfraRecorder, ImgBurn and mkisofs as well as Roxio Toast are able to create ISO 9660 file systems that use multi-extent files to store files larger than 4 GiB on appropriate media such as recordable DVDs.
Ik vermoed dus dat het programma waarmee je destijds die DVD hebt gemaakt het bestand gefragmenteerd heeft in een deel van ~ 4.29GB en eentje van 380MB, waarbij jij nu op een of andere manier alleen het tweede deel kunt uitlezen.

• WhiteDog
  • Laatst online: 30-11 21:38

WhiteDog

met zwarte hond

Kan gewoon een probleem zijn met de firmware van de externe drive. Kijk is of er een firmware update is. Zoniet, probeer is in een andere drive. Nergens een laptop liggen om is mee te proberen?

Andere dingen waar ik aan denk zijn UDF (zoek is een UDF reader programma) en dat je misschien drag-en-drop gegaan hebt in Windows in plaats van een echte CD burner tool gebruikt te hebben. Weet je nog in welk OS deze gebrand zijn? Ik gok Windows XP?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
!mark schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 18:53:

Ik vermoed dus dat het programma waarmee je destijds die DVD hebt gemaakt het bestand gefragmenteerd heeft in een deel van ~ 4.29GB en eentje van 380MB, waarbij jij nu op een of andere manier alleen het tweede deel kunt uitlezen.
Dat zou het zomaar kunnen zijn, iets waar ik morgen even in ga duiken. Zal eens kijken wat WinVista of WinXP doet in een VM.
WhiteDog schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 03:14:
Kan gewoon een probleem zijn met de firmware van de externe drive. Kijk is of er een firmware update is. Zoniet, probeer is in een andere drive. Nergens een laptop liggen om is mee te proberen?

Andere dingen waar ik aan denk zijn UDF (zoek is een UDF reader programma) en dat je misschien drag-en-drop gegaan hebt in Windows in plaats van een echte CD burner tool gebruikt te hebben. Weet je nog in welk OS deze gebrand zijn? Ik gok Windows XP?
Sowieso geen WindowsXP, want dat heb ik amper gebruikt. Het is of Windows 2000 geweest, dat ik heel lang heb gedraaid, of Vista, gezien ik dat volgens mij zo'n beetje vanaf dag 1 in gebruik had. Maar alles is sowieso met Nero gebrand, ik had echt een hekel aan de manier waarop Windows files wegschreef naar schijfjes, omdat dat vaak aanzienlijk minder soepel ging dan met een echt brandprogramma (en ohja, Windows 2000 kon het simpelweg niet :D )

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:29
Wat voor DVD's zijn het nu eigenlijk?
Gewone data DVD's of DVD Video met VIDEO_TS structuur?
Meestal worden DVD Video bestanden opgesplitst in blokken van 1 GB maar bij sommige apparatuur/programmatuur kan dat afwijken.
Kan je de DVD's wel correct afpelen met DVD speler?
En VIDEO_TS bestanden kan je niet zomaar direct kopiëren, deze moet je importeren met software die dat ondersteunt, dus de juiste VIDEO_TS bestanden met elkaar koppelt

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
Het gaat om dataDVDs. De videoDVDs werken gewoon prima (want je .vob files zijn nooit groter dan 1GB ofzo).

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-11 22:02
Wat @!mark zegt is waarschijnlijk de oorzaak, als ik me goed herinner heeft een single sided, single layer DVD 4.7GB aan max opslag, ofwel 4.38GiB en daar heb je precies je 380MiB te pakken.

//EDIT: een post over het hoofd gezien, dit is al genoemd.

[ Voor 13% gewijzigd door BernardV op 23-08-2020 11:22 ]

Pagina: 1