Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Simbob
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Mijn race pc heeft een MSI Tomahawk max als moederbord.
Alle usb poorten aan de achterzijde zijn bezet met randapparatuur. In 1 van de poorten zit een usb hub waar ook weer 3 zaken op aangesloten zijn, een muis, led strip en een numpad.

Sinds gisteren krijg ik de melding "USB Device over current status detected".
Er is niets veranderd, al maanden met deze configuratie.

Kan het zijn dat de usb stroomvoorziening aan het overlijden is op het moederbord?
Of is het gewoon teveel wat ik aan usb spul aan het moederbord heb hangen?

Het moederbord heeft 5 usb poorten aan de achterzijde.

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 27-11 17:51
Is het een powered hub?

• Simbob
  • Niet online
nee geen eigen power

• nhanssen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02:15

nhanssen

QVL is non-tweakers

Buiten dat het ding geen eigen stroom heeft zou je het beste eens kunnen kijken naar een USB hub met eigen stroomtoevoer, ofwel powersupply.

[ Voor 4% gewijzigd door nhanssen op 21-08-2020 23:02 ]

Spec's PC

• Simbob
  • Niet online
Ik lees net dat er meer mensen zijn die problemen hebben met de usb poorten van dit moederbord.
Ik ga de webshop inlichten waar deze gekocht is.

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 27-11 17:51
Ik zou inderdaad een powered hub gebruiken. Helemaal als er een led strip aan hangt. Kan je die niet omwisselen met iets zuinigers? Dan kom je er waarschijnlijk wel mee weg.

Kan zijn dat het gewoon heel erg op het randje zit, er een keer een stroompiek is geweest of wat dan ook, en het daardoor een keer die melding geeft.

De webshop inlichten? Wil je je bord retour sturen omdat je 1 keer een melding krijgt? Wissel de boel even om, of gebruik een powered hub, en kijk of het nog een keer gebeurt.

[ Voor 28% gewijzigd door WEBGAMING op 21-08-2020 23:34 ]

• Simbob
  • Niet online
Ik ga straks even testen zonder hub en de ledstrip.
Wat ik zo lees is dat er ook andere gevallen zijn van dit moederbord waar de usb poorten problemen veroorzaken. Vandaar dat ik al akkoord heb van de webshop dat deze retour kan voor inspectie.

• Forfaxify
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12:42
Zou het misschien kunnen dat de ledstrip ook via een USB adapter/oplader gevoed word?

Een powered USB hub is een optie, maar misschien zoiets ook wel?:
pricewatch: Delock I/O PCI-Express USB 3.0

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Wat de melding inhoudt, is dat er te veel stroom (current) wordt gevraagd door de apparaten die zijn aangesloten op de USB-poorten.

Voor zover ik kan zien, gebruikt een beetje led-strip 5 Watt per meter, en dat is dus al de limiet van één poort. Je hebt dus waarschijnlijk in de maanden dat het werkte, tegen de limiet aan gezeten, en nu vind het bord het genoeg geweest.

Ik zou dus niet het bord retour aanmelden, maar een powered hub ertussen zetten.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:37
Simbob schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 22:30:
Alle usb poorten aan de achterzijde zijn bezet met randapparatuur. In 1 van de poorten zit een usb hub waar ook weer 3 zaken op aangesloten zijn, een muis, led strip en een numpad.
Kun je niet wat schuiven met apparaten zodat de LED-strip (welke waarschijnlijk de meeste stroom verbruikt) rechtstreeks op een USB-poort komt en iets anders naar de hub verplaatsen? Of inderdaad een powered usb hub gebruiken.

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Forfaxify schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 09:30:
Zou het misschien kunnen dat de ledstrip ook via een USB adapter/oplader gevoed word?

Een powered USB hub is een optie, maar misschien zoiets ook wel?:
pricewatch: Delock I/O PCI-Express USB 3.0
Ik heb ook een extra pci-e kaartje met usbpoorten op mijn B450 Tomahawk Max moederbord omdat de onboard usbpoorten mijn externe schijven niet goed herkennen.
Ik kan de details niet terugvinden, maar het was een bekend probleem.
Het extra kaartje heeft 5 usb3 poorten met aparte stroomvoorziening van de voeding (sata power).
De gebruikte chips zijn de Renesas uPD720201 + Genesys GL3520.
Dan kan je alles gewoon aansluiten op de computerkast, zonder doorlussen via hubs.

• Simbob
  • Niet online
Bedankt voor zover voor alle adviezen.
Ik heb zo juist mijn rig verbouwd, dat moet helaas wel als alle kabels rondom het alu met kabelbinders vastzit.
De ledstrip is er helemaal uit, was ook maar een toevoeging en geen essentieel stukje hardware.

Zo even testen.

Anders is idd een interne kaart geen slecht idee :*)

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-11 09:40
CodeCaster schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 09:40:
Wat de melding inhoudt, is dat er te veel stroom (current) wordt gevraagd door de apparaten die zijn aangesloten op de USB-poorten.

Voor zover ik kan zien, gebruikt een beetje led-strip 5 Watt per meter, en dat is dus al de limiet van één poort. Je hebt dus waarschijnlijk in de maanden dat het werkte, tegen de limiet aan gezeten, en nu vind het bord het genoeg geweest.

Ik zou dus niet het bord retour aanmelden, maar een powered hub ertussen zetten.
Als toevoeging: Apparatuur (dus niet alleen je moederbord) verouderd langzaam. De meeste apparatuur gaat dan ook iets meer stroom trekken. Zeker naar aanleiding van warmte (afgelopen weken waren niet fris). Als je inderdaad al tegen het limiet aan zat, is dat een prima verklaring.

Anders kan een update van de drivers ook roet in 't eten gooien. Veel fabrikanten maken hun USB poorten zo dat ze meer stroom kunnen leveren dan volgens de specificaties moet. Er zijn immers talloze goedkope gadgets die zich niet zo strikt aan de specificaties houden, waardoor de moederbord fabrikant anders de klachten krijgt (Op Jantje's computer werkt ie wel!). Soms blijkt uit een aantal defecten / retouren dat het ingestelde limiet toch iets te hoog ligt. En gooien ze het met een update omlaag.

Het kan nog altijd het moederbord zijn, maar dat is nog lang niet zeker.

• Simbob
  • Niet online
Na een middagje draaien zonder ledstrip, maar wel met een usb hubje voor de muis en een numpad geen problemen meer gehad.
Na het weghalen van de ledstrip zag ik dat het einde van de strip, voordat deze omgaat in een usb stekker, dat deze klem zat tussen een aluminium profielbevestiging. Dat veroorzaakte de sluiting via de usb stekker van de strip.
Pagina: 1