Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Game PC voor 1500-2000 euro.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal,

Omdat mijn huidige PC vanwege ouderdom niet meer geheel naar wens presteert, wil ik een nieuwe in elkaar laten zetten. Ik ben een leek op dit gebied, maar ik heb me de afgelopen week volledig ondergedompeld in forumtopics en Youtube video's om een beeld te krijgen van een goede setup. Hopelijk kunnen jullie mij adviseren over mogelijke verbeteringen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Momenteel wordt mijn computer hoofdzakelijk gebruikt voor World of Warcraft. Ik ben me ervan bewust dat een setup van 1500-2000 euro hiervoor een overkill is, maar ik zou ook graag nieuwere games als Red Dead Redemption 2 en Call of Duty: Warzone op hoge settings willen spelen. Daarnaast wil ik een toekomstbestendige PC.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Tussen de 1500-2000 euro. Een goede prijs-kwaliteitverhouding geniet vanzelfsprekend de voorkeur, maar ik ben er ook content mee om op bepaalde gebieden dit principe enigszins te laten varen en wat meer geld te investeren dan wellicht nodig is. Het systeem hoeft zeker geen 2000 euro te kosten, maar ik zou wel graag een minimum van 1500 euro aanhouden.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Processor, voeding, behuizing, SSD, geheugen intern, videokaart, moederbord (en mogelijk processorkoeling).

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee. Ik sta open voor alle merken, zolang de kwaliteit goed is.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het energieverbruik en de grootte zijn niet van belang. Het is fijn als de computer enigszins stil is, maar dat is geen harde eis.

Ga je overklokken?
Nee. Ik heb hier geen ervaring mee.

Wat verwacht je van ons?[i]
Op basis van zelfonderzoek op het internet en navraag bij vrienden heb ik de onderstaande componenten geselecteerd. Omdat ik uiteindelijk toch een leek ben op dit gebied, vroeg me ik af of jullie advies zouden kunnen geven over een aantal zaken.

1) Over de AMD Wraith Prism Cooler, die meegeleverd wordt met de AMD Ryzen 7 3700X, lees ik gemixte verhalen. Het merendeel geeft aan dat dit een prima cooler is als je niet gaan overklokken, maar ik lees hier en daar ook negatieve reacties over bijvoorbeeld te veel lawaai. Is het aan te raden om een aparte processor koeler te kopen of kan je dit geld prima uitsparen?

2) Is er met deze kast genoeg ventilatie? Of is het aan te raden om extra ventilatoren te kopen?

3) In de meeste topics zie ik dat er 16GB geheugen wordt aangehouden. Is dat in dit geval voldoende of is het het waard om te upgraden naar 32GB? Ter extra info: ik multitask alleen tussen gamen en Youtube/Twitch, en gebruik verder bijvoorbeeld geen zware fotobewerkingsprogramma's.

4) Mij is door een vriend aangeraden om voor een B450 moederbord te kiezen. Dat zou meer dan voldoende zijn. Toch zie ik in in de meeste topics op dit forum dat er voor een B550 wordt gekozen. Wat is wijsheid in dit geval?

Dit zijn enkele concrete vragen die bij mij naar boven kwamen, maar daarnaast zou ik natuurlijk ook graag horen of er nog andere tips zijn om de setup te verbeteren. Hieronder de selectie.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X (BOX) Boxed€ 295,01€ 295,01
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk MAX€ 108,33€ 108,33
1VideokaartenMSI GeForce RTX 2080 Super Gaming X Trio€ 763,63€ 763,63
1BehuizingenNZXT H510 Zwart/Wit€ 73,89€ 73,89
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 57,38€ 57,38
1VoedingenCorsair RM650 (2019)€ 94,05€ 94,05
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 104,10€ 104,10
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.496,39

Het bedrag is weliswaar net onder de 1500 euro, maar de prijs bij Azerty ligt (inclusief assemblage) op 1650 euro. Tot slot heb ik op meerdere topics voorbij zien komen dat het aan te raden is om te wachten totdat de 3080 videokaarten uit zijn. Op zich kan ik wachten tot 1 september, maar vanwege het slechte presteren van mijn huidige PC zal het niet veel langer kunnen duren. Vandaar dat ik wel alvast dit topic post, in de hoop dat jullie advies/opbouwende kritiek kunnen geven.

Alvast bedankt!
Ramseh

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:41
Als het echt 1 sept is, dan haal je het niet. Heb je 2 opties, of nu een 2e hands kaart kopen, en over 2 maanden voor 20 euro minder door verkopen, of nu een 2070/ 2080 super.

Wow is een van de games die een r7 kan gebruiken. Om meteen bij vraag 1 te beginnen. Voor 3 tientjes heb je een stuk stillere koeling. Maar de originele koeling kan zijn werk ook goed doen. Mogelijk is het wel goed een iets agressiever dan profiel in te stellen met meer tussenstappen. ( Nu schiet hij soms van low naar max, en dat hoor je).

Er zijn betere borden te koop, zeker als je aan een rtx 3000 zit te kijken is een b550 bord een stuk beter.

Qua voeding pak liever een be quiet straight power 11 550watt gold. Die is wat betere kwaliteit voor zelfde geld.

2) extra fans kunnen nooit kwaad, zeker omdat je nogal van gamen houdt. Voor 2 tientjes kan je 2x 140mm be quiet pure wings 2 kopen. Die zijn lekker stil

3)normaal is 16 GB genoeg, zeg je nu ik wil toch richting 2k gaan, dan is 32 GB wel handig om te pakken. (Let op, liefst 2x 16 GB).

4)tegenwoordig rule of thumb: alles boven 1500 euro is b550 wel waard.

PS, vergeet geen Windows licentie te kopen... Enneh heb je Lego gehad en de ultieme relatie test (IKEA kast)? Dan kan je zelf makkelijk alles in elkaar zetten.

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Qua videokaart :
pricewatch: EVGA GeForce RTX 2080 Super XC Ultra
Evga kan je binnen 90 dagen upgraden, dus als de nieuwe kaart echt zo goed zijn, dan ruil je hem in

Voeding is prima, mits die goedkoper is dan de be quiet. En dat is er niet bij azerty..

Als je niet gaat overklokken kan je ook de nieuwe b520 moederborden overwegen, maar die zijn nog maar mondjesmaat beschikbaar. Maar een eenvoudig b550 moederbord is logischer msi b550 pro bijv.

Zelf bouwen. Laat je een kast van ikea ook in elkaar zetten? Behangen door de behanger.
Prima, maar zelfbouw is niet lastiger.

Als je zelfbouwt kan je eerst de stock koeler van de 3700x proberen, maar als je dat niet doet kan je beter meteen aan stillere kopen. Het is technisch het moeilijkste om te installeren namelijk... (nee niet moeilijk, maar als je niet voor zelfbouw gaat, waarom dan wel processorkoeler...)

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:41
Idd vond ik de cpu koeler erop klikken het moeilijkste, of het deel op je bord vinden waar je USB c kan in prikken :).
(Veel borden hebben wel de mogelijkheid ondanks dat het niet gepromoot wordt of zelfs in manual te vinden is).

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de snelle reacties! Ik heb op een aantal punten aanpassingen gemaakt.

Moederbord: de B450 Tomahawk is vervangen door de B550 Tomahawk.
Voeding: de Corsair RM650 is vervangen door de be quiet! Straight Power 11 550W.
Ventilatoren: er zijn twee be quiet! Pure Wings 2, 140mm ventilatoren toegevoegd.
Processorkoeling: er is een be quiet! Dark Rock 4 toegevoegd.

De totale setup ziet er nu als volgt uit.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X (BOX) Boxed€ 295,01€ 295,01
1MoederbordenMSI MAG B550 Tomahawk€ 165,-€ 165,-
1VideokaartenMSI GeForce RTX 2080 Super Gaming X Trio€ 763,63€ 763,63
1BehuizingenNZXT H510 Zwart/Wit€ 73,89€ 73,89
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock 4€ 60,87€ 60,87
2Ventilatorenbe quiet! Pure Wings 2, 140mm€ 9,06€ 18,12
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 57,38€ 57,38
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 550W€ 98,70€ 98,70
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 104,10€ 104,10
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.636,70

De Windows-licentie is al binnen en het geheugen laat ik voor nu maar even op 16GB staan.

Wat betreft het zelf in elkaar zetten: ik begrijp dat het in de kern niet heel moeilijk is, maar dit blijft een gebied waarop ik geen enkele ervaring heb. Het IKEA-voorbeeld is leuk gevonden, maar IKEA-kasten zijn in de regel geen 1500-2000 euro ;). Voor zo'n groot bedrag is het het mij niet waard om een fout te riskeren. Bovendien biedt Azerty naast het inbouwen zelf ook andere bijkomende diensten die bij het bedrag zitten inbegrepen. Voor nu denk ik dan ook dat ik wat dit betreft bij mijn keuze blijf, temeer omdat ik nog steeds binnen m'n budget zit.

Ik vroeg me nog twee dingen af:
1) Wat gebeurt er precies als de nieuwe 3080 videokaarten op de markt komen? Worden de oudere kaarten dan goedkoper? Of gaat het vooral om het feit dat je dan de 3080 in je systeem kan meenemen?
2) Zien jullie nog andere verbeterpunten in de setup?