Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• SpeedBart
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-11 16:12

SpeedBart

Futurama 0wnage

Topicstarter
Ik ben me al een tijdje aan het oriënteren op zonnepanelen en heb de knoop maar eens doorgehakt en een aantal offertes opgevraagd.

Nu heb ik 2 offertes met beiden een ander leg plan en een ander aantal panelen mogelijk:

Situatie:
Ik wil de panelen graag op mijn aanbouw. Daar is dus een:
Plat dak

Oriëntatie:
Zuiden

Afmetingen:
5m bij 8,2m.

Schaduw:
Ja, er staat een kachelpijp van mijn houtkachel, die is 3 meter hoog en 22cm doorsnede.

Ik ben aan het twijfelen of ik deze niet gewoon weg zal halen, aangezien een solaredge setup zoveel duurder is dat ik dat met besparing van gas met de houtkachel toch niet ga halen.

(daarnaast heb ik de kachel toch maar heel weinig aan tegenwoordig)

Maar, ik ben aan het twijfelen.
Ik kan ook gewoon eenvoudig zelf die panelen aanschaffen en leggen en alleen een aansluiting in meterkast aanvragen bij een willekeurige leverancier. Dat scheelt zo 1000 euro en de YT instructies lijken me kinderlijk eenvoudig.

hier een foto van het dak met kachelpijp om 15:00:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/93Z0ye5zU9eeHq31vpIVAC-Nv8s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B9PXqYSLja9DXTPwh9uhIShp.jpg?f=fotoalbum_large

Kortweg de 2 offertes:

1: 4.524 kwh € 8.838,67 incl btw
2: 3.484 kwh € 6.405,72 incl btw

Offerte 1:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hdX89gZC6lByq5fYFOOphtDHvis=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rRYtrRLo8qI5IDTV9tIDTh7L.png?f=user_large

13 REC 370 Alpha White 25 jaar
1 SolarEdge SE5000H HD-Wave 12 jaar
13 SolarEdge optimizer P404 25 jaar
13 Solarstell Connect portrait 20 jaar
1 Incl. ZON7 BTW-teruggave Service
1 Volledige installatie 13 panelen 10 jaar
1 Technische Inspectie op locatie

Totaal incl. BTW € 8.838,67
Totaal exclusief 21% BTW. € 7.304,69

Offerte 2:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H_SXB3kiyCZ438b5X7sDzVGpFPg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mj2jclEjqWb9Q65M7TFGL7vD.jpg?f=user_large

Aantal
12

AEG monokristallijn black 330Wp zonnepanelen
- nominaal vermogen 330 Wp
- aansluitkabels en MC stekkers
- 20 jaar productgarantie
- 10 jaar garantie op 90% van het nominale vermogen
- 25 jaar garantie op 80% van het nominale vermogen
- omvormer(s) SolarEdge 3500H
- 12 stuks P370 optimizers (25 jaar garantie)
- 12 jaar garantie op de omvormer _________
Totaal vermogen 3960 Wp € 3.539,91
Onderbouwsysteem (25 jaar garantie)€ 810,82
Montage van het systeem € 993,25
Korting BTW teruggave service* € -50,00
Totaal offerteprijs excl. BTW € 5.293,98
BTW 21% € 1.111,74
Totaal offerteprijs incl. BTW € 6.405,72

Nu is het gemak wel wat waard, maar geen 1500 euro. Als ik bij solar outlet of winkelman mijn spullen bestel en alles op het dak regel en de omvormer in de garage hang en vervolgens vanaf daar de kabels de meterkast in krijg. Lijkt me dat een flinke besparing op te leveren.

Welke meningen hebben jullie en welke tips en aanbevelingen zou ik nog mee kunnen nemen in dit geheel?

Bite my shiny metal ass!! 6000wp platdak z, zo brabant 14x longi Solar 365 icm 5000XE growatt

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Heb je 1 of 3-fase in huis?

Is een oost west een optie? Heb je dan schaduw van het huis aan de rechterkant?
5 mtr is eventueel 3 panelen in landscape en 8 mtr is 3x 8 = 24 panelen

Maar een betere opbrengst in de maanden dat de zon laag staat heb je natuurlijk van je schuindak.

[ Voor 29% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-08-2020 19:02 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:44
Ik ben aan het twijfelen of ik deze niet gewoon weg zal halen, aangezien een solaredge setup zoveel duurder is dat ik dat met besparing van gas met de houtkachel toch niet ga halen.

(daarnaast heb ik de kachel toch maar heel weinig aan tegenwoordig)
Als je rationeel rekent heb je vast gelijk. Als je hem toch weinig gebruikt en er al een beetje op uitgekeken bent heel je hem gewoon weg.
Of als je handig bent maak je er een afneembare schoorsteen van (dan moet je helaas wel met kerst je dak op om de schoorsteen er op te zetten en er weer af te halen)
Nu is het gemak wel wat waard, maar geen 1500 euro. Als ik bij solar outlet of winkelman mijn spullen bestel en alles op het dak regel en de omvormer in de garage hang en vervolgens vanaf daar de kabels de meterkast in krijg. Lijkt me dat een flinke besparing op te leveren.

Welke meningen hebben jullie en welke tips en aanbevelingen zou ik nog mee kunnen nemen in dit geheel?
Ja precies dit.
De offertes die je tot nu toe hebt zijn te duur vind ik. Zeker die met de AEG panelen. De REC's zijn ook duur met dat is tenminste nog premium.

Inderdaad eventueel nog even oost-west overwegen. Daar is je dak ook geschikt voor.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• SpeedBart

SpeedBart

Futurama 0wnage

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 18:58:
Heb je 1 of 3-fase in huis?

Is een oost west een optie? Heb je dan schaduw van het huis aan de rechterkant?
5 mtr is eventueel 3 panelen in landscape en 8 mtr is 3x 8 = 24 panelen

Maar een betere opbrengst in de maanden dat de zon laag staat heb je natuurlijk van je schuindak.
1 fase

Mijn schuindak zit vol met 3 ramen en een zonneboiler, daar houd ik niet veel bij over met panelen.

Oost west zou ook prima kunnen, dan ga je er denk ik wel vanuit dat de kachelpijp weg is?
24 panelen zijn er nogal wat.

In de hoek richting dak heb ik schaduw s avonds van het huis links (dakkapel buren)

Heeft oost west nog een voordeel qua opbrengst? of alleen fijner positioneren?

Ik kreeg nog een 3e offerte binnen.

Hier staan weer 3 prijzen in voor soorten opties.

Optie 1:Totaalprijs Incl. BTW: € 4.581,69
- 12 x München Solar 335 WP Percium
- Goodwe GW3600D-NS
- Goodwe monitoring
- Montagemateriaal Solarstell Connect

optie 2:Totaalprijs Incl. BTW: € 5.693,24
- SolarEdge SE3500H
- 12 x Power Optimizers
- SolarEdge monitoring per paneel

optie 3:Totaalprijs Incl. BTW: € 6.183,79
- 12 x Enphase IQ7+ Micro Omvormer
- Enphase monitoring per paneel
busscherski schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 20:26:

[...]

Als je rationeel rekent heb je vast gelijk. Als je hem toch weinig gebruikt en er al een beetje op uitgekeken bent heel je hem gewoon weg.
Of als je handig bent maak je er een afneembare schoorsteen van (dan moet je helaas wel met kerst je dak op om de schoorsteen er op te zetten en er weer af te halen)

[...]

Ja precies dit.
De offertes die je tot nu toe hebt zijn te duur vind ik. Zeker die met de AEG panelen. De REC's zijn ook duur met dat is tenminste nog premium.

Inderdaad eventueel nog even oost-west overwegen. Daar is je dak ook geschikt voor.
Ik kan de schoorsteen er vanaf halen, zit er gewoon op met drukbanden, ik heb alleen nog niet gekeken tot hoe laag. Daarnaast moet ik hem dan toch dichtmaken met een deksel of zo.

Heel eventjes ruggespraak gehad met de vrouw en ze wil in de winter inderdaad de kachel aan kunnen hebben. Ik kan hem weghalen en dichtmaken totdat ik hem nodig heb, op zich is terugplaatsen eenvoudig. Alleen moet ik wel plek reserveren waar dus geen paneel geplaatst kan worden. (en plek voor de contragewichten met bekabeling)

Oost west, dan zou ik meer panelen kwijt kunnen met dezelfde opbrengst?
Dat is het overwegen waard.

Nu valt het me op dat de meeste omvormers maar 10 tot 12 jaar garantie hebben.
De offerte welke ik hierin zet heeft dus Enphase IQ7+ welke 25 jaar garantie bied. Is dat het overwegen waard? Aangezien het toch weer 800 euro is over 12 jaar anders ( of minder geld als er betere of efficiëntere zijn tegen die tijd)

Of moet de bende dan toch van het dak omdat het minder opbrengt?

Bij het doorpluizen van de topics zag ik zo snel geen duidelijk antwoord staan.

Aangezien ik (waarschijnlijk) zelf wil gaan plaatsen, is dat ook prima te doen in een oost west opstelling?
Het hangt er ook een beetje vanaf, of ik nog een offerte ga krijgen waar men op de 1.10 komt per WP.

[ Voor 16% gewijzigd door SpeedBart op 24-08-2020 08:54 ]

Bite my shiny metal ass!! 6000wp platdak z, zo brabant 14x longi Solar 365 icm 5000XE growatt

• AUijtdehaag
  • Niet online
De schoorsteen beperkt je dus in de keuze qua legplan en je moet iets met (tegen) de schaduw gaan doen.

Waarom plaats je niets op je schuindak?
Heb je daar duidelijke fotos van zodat er pannen geteld kunnen worden?
Ziet er uit als standaard betonpan, met breedte 30 cm en hoogte (?) 33 cm

• SpeedBart

SpeedBart

Futurama 0wnage

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 09:59:
De schoorsteen beperkt je dus in de keuze qua legplan en je moet iets met (tegen) de schaduw gaan doen.

Waarom plaats je niets op je schuindak?
Heb je daar duidelijke fotos van zodat er pannen geteld kunnen worden?
Ziet er uit als standaard betonpan, met breedte 30 cm en hoogte (?) 33 cm
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rZT73Ha3xPHpIJGtZjkdVNf0LUc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hJ0WVIpR0infNXn9AOAjJFT7.jpg?f=fotoalbum_large

Zo ziet het schuine dak eruit achter, daarnaast lijkt leggen op het plat dak me eenvoudiger dan het schuine dak op moeten.(als ik het zelf doe)

Voor mijn idee heb ik langer zon op het plat dak.

Ik heb even een winkelmandje gevuld, elektra ga ik nog iemand voor zoeken, ben ik zo compleet, met dit systeem ben ik flexibel met mijn kachelpijp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RKz1-rBX1mLsr1zi2FJKYjtuMNY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IXflEikO0Qv2sEZKIkgmu5i8.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door SpeedBart op 24-08-2020 11:14 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Van solar edge weet ik niet zoveel af.
@busscherski of @Stef87 ?

• SpeedBart

SpeedBart

Futurama 0wnage

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 12:00:
Van solar edge weet ik niet zoveel af.
@busscherski of @Stef87 ?
Of zeg je, gooi gewoon een string panelen met goodwe omvormer op je dak, aangezien de kachelpijp er toch vanaf gaat zolang je niet van plan bent te gaan stoken?

Dan zou ik aan deze producten moeten denken gok ik zo.

(uit de losse pols)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wzpXpEB_hcuSGvvNR57f88Dl5Zs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BRbxJqqTKrZF4gaMiRznmbbd.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door SpeedBart op 24-08-2020 14:47 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
@SpeedBart Goodwe en SMA hebben mppt tracking ingebouwd. SMA noemt dit shade-fix.
Dus als er al harde schaduw zal zijn, dan treedt dit in werking.

Grote kans dus, dat je helemaal geen optimizers nodig hebt, zelfs met de schoorsteen aanwezig.
AUijtdehaag in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9"

• SpeedBart

SpeedBart

Futurama 0wnage

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 14:50:
@SpeedBart Goodwe en SMA hebben mppt tracking ingebouwd. SMA noemt dit shade-fix.
Dus als er al harde schaduw zal zijn, dan treedt dit in werking.

Grote kans dus, dat je helemaal geen optimizers nodig hebt, zelfs met de schoorsteen aanwezig.
AUijtdehaag in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9"
Zo te zien heb jij meerdere losse strings, heb je de losse strings allen op een aparte omvormer zitten, of allemaal naar 1 omvormer?

Dan zou ik inderdaad snel klaar zijn, klein beetje verlies accepteren, maar geen 35 of 40 % zoals voorgespiegeld als je een beetje schaduw hebt.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik heb 2x SMA 2.5 omvormers met elk 1 string van 7x Pansonic hit kuro (die zijn 59 Vmpp, dus al ruim 400 Vmpp)
1 SMA met schaduw en 1 SMA zonder, zodat ik de grafieken ook over elkaar kan leggen.

De 3e SMA 1.5 is voor de noord panelen. (ja dat kan ook. 55% van zuid op 35 graden helling)
Dat zijn Solar Frontier panelen van 86 Vmpp per stuk.

Belangrijk is voldoende spanning, maar dat haal je wel met 12 panelen van 33 Vmpp (= ideaal)
Je snapt het. SE is onnodig hier.
Gelukkig zitten er bypassdiodes in een paneel die hun werk doen.

Als je nou een iets grotere omvormer neemt met 2x mppt ingang, kan je op je schuindak ook nog panelen kwijt.

sunnydesignweb.com
Kies nieuw project. (knopje)
SMA of Goodwe zal ongeveer hetzelfde zijn. (al ben ik meer SMA fan, vanwege makkelijke eigen uitlezing)

12x 350 Wp = 4200 Wp. Ik zou minimaal een 3.6 kW omvormer nemen (en een 5.0 kW als je uitbreidt)

[ Voor 36% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-08-2020 16:52 ]

• busscherski
Desnoods plaats je de schoorsteen rond begin november en haal je hem weer weg begin maart. Dan verlies je alleen in de winter wat opbrengst. Maar dan is de opbrengst toch al niet veel.

Als je alles zelf legt heb je geen installatiekosten, op zich kun je dan ook wel 2x installeren. Let er dan wel op dat je op je eigen naam maar 1x per 3 jaar btw kunt terugvragen. (als je uberhaubt al geen ondernemer bent).

12 of 13 panelen op het platte dak is overigens een mooi aantal voor een enkelfase stringomvormer. Eventueel zou je er dan nog een aantal op je schuine dak ook op kunnen aansluiten, dat moet je zelf bepalen.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• SpeedBart

SpeedBart

Futurama 0wnage

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 14:59:
Ik heb 2x SMA 2.5 omvormers met elk 1 string van 7x Pansonic hit kuro (die zijn 59 Vmpp, dus al ruim 400 Vmpp)
1 SMA met schaduw en 1 SMA zonder, zodat ik de grafieken ook over elkaar kan leggen.

De 3e SMA 1.5 is voor de noord panelen. (ja dat kan ook. 55% van zuid op 35 graden helling)
Dat zijn Solar Frontier panelen van 86 Vmpp per stuk.

Belangrijk is voldoende spanning, maar dat haal je wel met 12 panelen van 33 Vmpp (= ideaal)
Je snapt het. SE is onnodig hier.
Gelukkig zitten er bypassdiodes in een paneel die hun werk doen.

Als je nou een iets grotere omvormer neemt met 2x mppt ingang, kan je op je schuindak ook nog panelen kwijt.

sunnydesignweb.com
Kies nieuw project. (knopje)
SMA of Goodwe zal ongeveer hetzelfde zijn. (al ben ik meer SMA fan, vanwege makkelijke eigen uitlezing)

12x 350 Wp = 4200 Wp. Ik zou minimaal een 3.6 kW omvormer nemen (en een 5.0 kW als je uitbreidt)
Zo, we zijn weer even verder,
Ik heb nu dit klaarstaan om te gaan leggen:

1x Growatt Growatt MIN 5000 TL-XE omvormer( met wifi erbij)
2x SolarStell Solarstell Connect Montageset - Voor 7 panelen (Portrait - Zuid)
14x Longi Solar Longi Solar 365 Wp Mono (LR4-60HPH-365)

1x 6mm2 20 meter groen , 30 meter rood en 30 meter zwart
1x Aardlek Automaat B 30mA (1 fase) 16/20/25 Ampere
25 Ampere

Ik ben vooral happy met de panelen, voor een scherpe prijs 365wp panelen, en een omvormer met 2x mppt

[ Voor 8% gewijzigd door SpeedBart op 17-09-2020 14:40 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Nou, lekker leggen dan!
Er komen een paar mooie dagen nog aan.

Ben wel benieuwd hoe de growatt omgaat met schaduw...
Dat is wat anders dan ik aanbeveelde: AUijtdehaag in "[PV] offerte vergelijk nieuw systeem"

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-09-2020 17:40 ]

• SpeedBart

SpeedBart

Futurama 0wnage

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op donderdag 17 september 2020 @ 17:40:
Nou, lekker leggen dan!
Er komen een paar mooie dagen nog aan.

Ben wel benieuwd hoe de growatt omgaat met schaduw...
Dat is wat anders dan ik aanbeveelde: AUijtdehaag in "[PV] offerte vergelijk nieuw systeem"
Je hebt helemaal gelijk, ik heb goed advies genegeerd.

(omdat de garantie 10 jaar was op de Growatt) en omdat Solar outlet dit in een offerte aan mij aanraadde.

En er stond 2 x Mppt tracking bij.

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:33
AUijtdehaag schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 18:58:
Wat helpt in de dondere maanden als de zon laag staat is, zoals een van de offertes liet zien, de (half-cel!) panelen staand (portret) plaatsen.
Bij een laagstaande zon valt de schaduw van de eerste rij dan op de onderzijde van de tweede rij.
Die onderzijde doet dan niet meer mee, maar de bovenste helft van de panelen werken wel gewoon. Je haalt dan tenminste nog iets meer dan de helft van het vermogen zonder die schaduw.
Liggend zou je maar ~20% hiervan halen.
In de zomer doet het verder geen kwaad.

Weet iemand wat is de invloed van een omvomer met schaduwmanagement op dit slagschaduwen bij platdak opstellingen is?

• busscherski
@WackoH, in landscape heb je toch juist 3 zone's die individueel kunnen worden uitgeschakeld met diodes? Dan heeft de diode controle per 34 cm (1/3 paneel). Portrait heb je controle per 87 cm (half paneel).

• WackoH
Ik zie nu de (voor) laatste post.
In ieder geval een oudere Growatt gaat beroerd om met schaduw...
Ik snap niet waarom die 10 jaar garantie je heeft overtuigd. (voor wat het bij een Chinese omvormer waard is...)
Hebben ze dat niet allemaal?

• busscherski
Het zou ook kunnen dat de omvormer de schaduw wel gewoon snapt in dit geval. In ieder geval bedankt voor het testen.

• WackoH
@busscherski In theorie heb je gelijk. Het werk echter alleen i.c.m. een omvormer die snapt dat er niet 1 MPP is, maar dat er andere zijn die een hoger vermogen op kunnen leveren. Door naar een lagere string spanning te regelen, gaan bypass diodes van secties met schaduw geleiden en valt de weerstand van die cellen weg. Daardoor neemt de stroom sterk toe. En ondanks de lagere spanning, is het vermogen toch hoger.
De figuur hieronder laat e.e.a. zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9-Lblc2QBiIVdB6zcwt_h4IoJWg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nnj8ByyYeLcKJVoLwP9C63Ik.png?f=user_large
In de linker figuur zie je de drie bypass diodes (geen half cel paneel) een voor een inschakelen als de spanning afneemt.
In de rechter figuur zie je dat het MPP bij de hoogste spanning, niet het maximele vermogen oplevert.
Een SMA met Shadefix kan dat Global Maximum point vinden, een Growatt kan dat niet. Die vind alleen Pmax3.

Half cel panelen geven een beetje 'damage control'. Daarmee bestaat het paneel niet uit 1 slinger met drie 3 diodes (3 secties), maar uit 2 parallelle (6 secties).
Valt er nu schaduw op alleen maar de ene slinger, dan kan de andere slinger nog maximaal blijven leveren (de helft van het vermogen van het paneel onder die condities, plus een beetje van het deel in de schaduw.
Valt de schaduw op beide slingers, dan geven beide slingers veel weerstand. (Liggende opstelling bij plat dak).

Ik zie dat mooi bij m'n systeem met de APS QS1. Een paneel ligt 's ochtemds in de schaduw van het huis en levert dan 20 W of zo. Als de linkerhelft van he tpaneel vol in de zon komt, schiet het vermogen omhoog naar iets meer dan de helft van wat panelen in de volle zon doen. Dit blijft zo, ook al vangt maar 10% van het paneel schaduw.

Dus plat dak opstelling --> altijd portret met half cel, of een SMA omvormer zou ik zeggen
Ik kijk uit naar reacties >:)

• WackoH
Nog even bewijstuk A:
Dit is wat slagschaduw i.c.m. een Growatt doet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LNl9F0-4j6crmkGXS99uRfJM3UM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JVlxHLfjBxKdlx4gMpm2PmK7.png?f=user_large
Toevallig vanochtend 2x even het dak op geweest om dit te bekijken

• busscherski
@WackoH
Wat je schrijft klopt.

Mijn hoop is dat de schaduw geleidelijk genoeg komt zodat de Growatt het nog snapt. Dus vanzelf in de juiste mpp komt.

• SpeedBart

SpeedBart

Futurama 0wnage

Topicstarter
WackoH schreef op donderdag 17 september 2020 @ 19:18:
Ik zie nu de (voor) laatste post.
In ieder geval een oudere Growatt gaat beroerd om met schaduw...
Ik snap niet waarom die 10 jaar garantie je heeft overtuigd. (voor wat het bij een Chinese omvormer waard is...)
Hebben ze dat niet allemaal?
Ik zag bij de andere 5 jaar staan.

Ik hoop dat de growatt doet wat hij moet doen....
De doos is nog niet open geweest, dit doe ik pas als laatste, als alles op het dak klaar ligt en de kabels in de garage.

Op het dak komt14*365 wp, ik kan me ook herinneren dat bij de andere omvormers je naar 3fase moest om 5110 wp te verwerken.

Vanwege gemakzucht ben ik naar deze growatt gegaan.

[ Voor 3% gewijzigd door SpeedBart op 17-09-2020 20:38 . Reden: Niet zoveel ik ]

• WackoH
Neu, dat snapt 'ie niet ;) )
Volgens mij kijkt een Growatt bij opstarten naar de nullastspanning. Vanaf die spanning gaat 'ie de stroom opregelen waardoor de spanning daalt en vindt zo het MMP bij de hoogste spanning.
Herstarten van de omvormer werkt nl. ook niet.

De omvormers van SMA durven met Shadefix af en toe even ver weg van het MPP op dat moment te gaan kijken en vinden zo het het echte globale maximum. Nadeel is dat er tijdens het zoeken dan even op minder vermogen wordt geleverd, waardoor Shadefix zonder schaduw een iets lager rendement geeft (tenminste, dat is mijn vermoeden ;) ).

• SpeedBart

SpeedBart

Futurama 0wnage

Topicstarter
WackoH schreef op donderdag 17 september 2020 @ 20:39:
Neu, dat snapt 'ie niet ;) )
Volgens mij kijkt een Growatt bij opstarten naar de nullastspanning. Vanaf die spanning gaat 'ie de stroom opregelen waardoor de spanning daalt en vindt zo het MMP bij de hoogste spanning.
Herstarten van de omvormer werkt nl. ook niet.

De omvormers van SMA durven met Shadefix af en toe even ver weg van het MPP op dat moment te gaan kijken en vinden zo het het echte globale maximum. Nadeel is dat er tijdens het zoeken dan even op minder vermogen wordt geleverd, waardoor Shadefix zonder schaduw een iets lager rendement geeft (tenminste, dat is mijn vermoeden ;) ).
Je raadt aan deze omvormer terug te sturen en een 5000 wp sma of goodwe te nemen?

Oh, een vergelijkbare sma 5.0 sunnyboy kost 1260, de goodwe 5000 kost 699, is de sunnyboy die 560 euro extra waard, of beter toch de goodwe?
WackoH schreef op donderdag 17 september 2020 @ 19:46:
Nog even bewijstuk A:
[Afbeelding]
ik heb portret icm half cell ( als ik de spec's goed lees), dan zou mijn rendement toch nog redelijk moeten zijn toch?

Uiteraard wil ik mijn fout graag toegeven vantevoren en de Growatt terug sturen voor de Goodwe.

Als ik op zonnepanelen.net kijk, zie ik niet echt veel verschil tussen de growatt en goodwe.

En last but not least, de kachelpijp is weg, die steekt 40 cm uit ipv 3 meter.

[ Voor 38% gewijzigd door SpeedBart op 17-09-2020 21:12 . Reden: quote toegevoegd ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de goodwe per uur naar het mpp zoekt.
De SMA doet dat per 6 minuten (instelbaar)
Hier is hij goedkoper.
https://www.mg-solar-shop...chselrichter-SB5.0-1AV-41

De growatt eenmaal gebruikt, dan kan je hem niet meer retourneren.

• SpeedBart

SpeedBart

Futurama 0wnage

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 02:14:
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de goodwe per uur naar het mpp zoekt.
De SMA doet dat per 6 minuten (instelbaar)
Hier is hij goedkoper.
https://www.mg-solar-shop...chselrichter-SB5.0-1AV-41

De growatt eenmaal gebruikt, dan kan je hem niet meer retourneren.
Nog geen tijd gehad om alles aan te sluiten, ik heb alleen de doos opengemaakt, ding is er nog niet uitgeweest.
De panelen liggen al wel op het dak(klaar om gelegd te worden en aangesloten) Dat ga ik zaterdag en/of zondag doen.

Zojuist een mail gestuurd naar solar-outlet, waarschijnlijk kan ik vast de Goodwe bestellen en de Growatt retourneren.

Helaas is er geen wifi of lan te vinden bij solar outlet voor die Goodwe, zouden andere lan usb apparaten ook passen? Waarschijnlijk gewoon los ergens anders bestellen.

Per 6 minuten checken is natuurlijk veel beter, maar per uur kan ik mee leven. Dit vanwege het behoorlijke prijsverschil.

• WackoH
Een plat dak is makkelij om te installeren, maar om te voorspellen hoe het systeem precies gaat werken is een lastiger dan met een schuin dak vanwege de schaduwwerking van de ene op de andere rij.

Volgens mij maakt het daarbij ook nog best uit, hoe de panelen zijn gericht.
Ik heb ze op het ZO moeten richten (nog meer O dan Z). Daardoor heb ik waarschijnlijk meer last van slagschaduw dan wanneer de panelen pal zuid staan.

Mijn ervaring is met een Growatt. Die doet z'n ding, afgezien van ontbreken van schaduwmangement. Het portal functioneert prima. Daar valt veel data in te zien, zelfs zaken als de interme 'bus' spanning.
Ik las op dit forum dat het portal van Goodwe niet zo goed is. De demo ziet er OK uit. Maar misschien minder data te downloaden.

Ik wist dat Goodwe veel minder vaak naar een andere maximum MPP zoekt dan een SMA. Vandaar dat ik met name die laatste noemde. In mijn geval is de periode met de slagschaduw op dit moment <1 uur, maar dat zal wel op gaan lopen. Dus een Goodwe zou dat kunnen missen. Maar die gemiste opbrengst alleen kan de meerkosten voor een SMA niet verantwoorden
Ik vraag me wel af wat er gebeurd als de schaduw weg is. Op dit moment is die dip in de MPP curve weg en zou de tracker langs de curve omhoog moeten schuiven naar het nieuwe maximum. Of blijft er dan toch een lokaal MPP?

Een SMA kun je niet 1-op-1 met een Goodwe/Growatt vergelijken. Volgens mij is het net zoals een een BWM en een (Chinese) Kia. Die laatste geeft ook meer garantie, maar bij die eerste weet je wat je krijgt en dat de fabrikant er voor staat.

• SpeedBart

SpeedBart

Futurama 0wnage

Topicstarter
WackoH schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 14:12:
Een plat dak is makkelij om te installeren, maar om te voorspellen hoe het systeem precies gaat werken is een lastiger dan met een schuin dak vanwege de schaduwwerking van de ene op de andere rij.

Volgens mij maakt het daarbij ook nog best uit, hoe de panelen zijn gericht.
Ik heb ze op het ZO moeten richten (nog meer O dan Z). Daardoor heb ik waarschijnlijk meer last van slagschaduw dan wanneer de panelen pal zuid staan.

Mijn ervaring is met een Growatt. Die doet z'n ding, afgezien van ontbreken van schaduwmangement. Het portal functioneert prima. Daar valt veel data in te zien, zelfs zaken als de interme 'bus' spanning.
Ik las op dit forum dat het portal van Goodwe niet zo goed is. De demo ziet er OK uit. Maar misschien minder data te downloaden.

Ik wist dat Goodwe veel minder vaak naar een andere maximum MPP zoekt dan een SMA. Vandaar dat ik met name die laatste noemde. In mijn geval is de periode met de slagschaduw op dit moment <1 uur, maar dat zal wel op gaan lopen. Dus een Goodwe zou dat kunnen missen. Maar die gemiste opbrengst alleen kan de meerkosten voor een SMA niet verantwoorden
Ik vraag me wel af wat er gebeurd als de schaduw weg is. Op dit moment is die dip in de MPP curve weg en zou de tracker langs de curve omhoog moeten schuiven naar het nieuwe maximum. Of blijft er dan toch een lokaal MPP?

Een SMA kun je niet 1-op-1 met een Goodwe/Growatt vergelijken. Volgens mij is het net zoals een een BWM en een (Chinese) Kia. Die laatste geeft ook meer garantie, maar bij die eerste weet je wat je krijgt en dat de fabrikant er voor staat.
Vanmorgen even met Solar-outlet gemaild en werd daarna gebeld. Blijkbaar heb ik de nieuwe serie Growatt, die schijnt net weer beter dan GoodWe te zijn (ook icm mppt), dus ik ga gewoon deze hangen.

De gegevens zal Ik nog wel delen zodra de omvormer aangesloten is, ik heb een afspraak met een elektricien staan volgende week.

• WackoH
Ik snap je beslssing.
Mijn Growatt hangt nu 6 mnd, maar het model werd al in 2010 gepresenteerd. Geen idee of het ontwerp en firmware in de tussentijd serieus is aangepast.
Die van jou is ~1 jaar oud, dus hopelijk een beter ontwerp. Alleen een risico op kinderziektes.
Goodwe geeft als voordeel dat hun omvormer zo ligt en klein is.. Mmm. Ik heb liever dat de componenten wat zwaarder zijn. Het ding hangt toch maar aan de muur

• SpeedBart

SpeedBart

Futurama 0wnage

Topicstarter
WackoH schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 15:32:
Ik snap je beslssing.
Mijn Growatt hangt nu 6 mnd, maar het model werd al in 2010 gepresenteerd. Geen idee of het ontwerp en firmware in de tussentijd serieus is aangepast.
Die van jou is ~1 jaar oud, dus hopelijk een beter ontwerp. Alleen een risico op kinderziektes.
Goodwe geeft als voordeel dat hun omvormer zo ligt en klein is.. Mmm. Ik heb liever dat de componenten wat zwaarder zijn. Het ding hangt toch maar aan de muur
Volgens Solar outlet is deze serie 2 maanden terug op de markt gekomen.
Grote kans op kinderziektes, maar ik heb wifi, dus hij kan geupdate worden (indien dat een ding is binnen omvormers)

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 15:28
WackoH schreef op donderdag 17 september 2020 @ 19:46:
Nog even bewijstuk A:
[Afbeelding]
Grappig, dat is totaal niet wat mijn Growatt met schaduw doet. De mijne is een MTL-S 5000.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AxFlQOdcqIe9Ccs-N6Rs5H-M2tQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QYI9rq9r7w6R21O8JVBuiAuV.png?f=fotoalbum_large

Schaduw van een kachelpijp die rustig over de panelen wandelt.

• WackoH
@Ep Woody het verschil is zeker interessant, al is de mate van schaduw niet met elkaar te vergelijken. In mijn geval gaat het over een schaduw over de volledige breedte aan de onderzijde van twee v/d drie rijen.

Het is je vast opgevallen dat je 1ste MPPT 25 minuten in ieder uur een dipje laat zien?
Zou jou Growatt ook ieder uur zo'n 'schaduwscan doen', net als een Goodwe?

• busscherski
@WackoH

Omdat het verschil in schaduw per stap relatief klein is lijkt deze omvormer het te snappen zonder schaduwscan. Ik denk dat er elke 25 minuten een nieuwe zone van een paneel in en uit de schaduw komt. De dipjes zijn dan momenten dat er iets meer zones tegelijk schaduw hebben.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Ep Woody Eigenlijk zou je DC spanning er ook bij moeten zetten in de grafiek.
Dan kan je net wat meer zien.
https://snapshot.raintank...u7cijKsmi7uatRPf289fWKbWX

[ Voor 32% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-09-2020 08:18 ]

• WackoH
Dat lijkt toch wel op een vorm van schaduwmanagement.
Vanaf ~13:10 begint de stringspanning op te lopen, en het vermogen loopt terug
Dan tussen 13:35 en 13:30 gaat de strinspanning flink naar beneden (50V), en herstelt het vermogen zich
Misschien geen bewust scannen naar lokale MPP, maar als de schaduw over de paneln wandelt zoals busscherski schreef.

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 15:28
@AUijtdehaag zolang de schaduwvorming beperkt is gaat het bij mij erg goed.

Bij @WackoH vallen 16 van de 24 deelstringen uit, dan kan ik me voorstellen dat een Growatt daar minder goed mee om gaat dan bij mij. Bij mij is het eerder 1 tot 6 van de 33. (of 27 voorheen).

Denk dat het wel vergelijkbaar is als wat er in de ochtend en in de avond gebeurt. Daar gaat het opgewekte vermogen in korte tijd snel omhoog/omlaag.

• SpeedBart

SpeedBart

Futurama 0wnage

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bm_ApgbOSebGoWYoF53krI3qJC8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0o7XCHiCpr1pVcuysKED6Xm6.jpg?f=fotoalbum_large

Zo, 14 stuks portrait, sinds vorige week vrijdag daadwerkelijk productie aan het draaien.
Eerste dag mooi 12,9 kWh binnen (2,52 kwh/wp) Daarna ging het rap minder met de zon. Maar dat zal iedereen wel hebben.

Nu heb ik 5110 wp, maar zag net bij nog 445 wp panelen voorbij komen, als ik die nog 2 erbij doe op het schuine dak, zit ik mooi op 6000 wp voor maar 400 incl btw meer.
Mooi de max van de omvormer te pakken, kan nog mooi mee in dezelfde btw aanvraag.

Dan zou ik hiermee wegkomen toch? Ik kan ze beiden in 1 string erbij zetten? Of moet 1 bij de eerste string en de andere bij de andere string om wp te gelijk te houden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NZJVT0iFGWFdsDbYI65M6FUBoT0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Hd4rkmVwpexRCNw03FUjxP5r.png?f=fotoalbum_large

Edit: even gebeld met Solar outlet, ik moet de panelen over de strings verdelen, de omvormer zou tot 7000 watt kunnen max, ik zou er nog 4 panelen bij kunnen plaatsen, maar ik houd het wel bij 2 stuks nu.

[ Voor 30% gewijzigd door SpeedBart op 28-09-2020 14:14 ]

• busscherski
Nu heb je de 120 cells versie?

• SpeedBart

SpeedBart

Futurama 0wnage

Topicstarter
Inderdaad, deze heb ik nu:
https://www.solar-outlet....ck-white-half-cut-pe.html

120 cel versie

En deze wil ik dan 2 erbij;
https://www.solar-outlet.nl/longi-solar-445wp-mono.html

144 cel versie.

Maakt dat nog iets uit verder voor opbrengst/ verwerking binnen de omvormer?

[ Voor 49% gewijzigd door SpeedBart op 28-09-2020 20:09 ]

• busscherski
Ja ze zijn gelijksoortig genoeg.

Je hebt het nu aangesloten als 2 string van 7 neem ik aan?
Ik zie niet in waarom je 2 extra over de strings moet verdelen, ze liggen immers allemaal in dezelfde richting en qua voltage gaat 7 + 2 * 1.2 = 9.4 normale panelen per string ook prima.

Ik denk dat ik ze bij in de string zou leggen die geen schaduw van het pijpje heeft. Weet niet of de diodes goed werken in dit geval.

Als je tegen aftoppen kunt zou je er ook meteen 4 bij kunnen leggen.
Zo niet dan is 2 wel genoeg.

• SpeedBart

SpeedBart

Futurama 0wnage

Topicstarter
busscherski schreef op maandag 28 september 2020 @ 20:17:
Ja ze zijn gelijksoortig genoeg.

Je hebt het nu aangesloten als 2 string van 7 neem ik aan?
Ik zie niet in waarom je 2 extra over de strings moet verdelen, ze liggen immers allemaal in dezelfde richting en qua voltage gaat 7 + 2 * 1.2 = 9.4 normale panelen per string ook prima.

Ik denk dat ik ze bij in de string zou leggen die geen schaduw van het pijpje heeft. Weet niet of de diodes goed werken in dit geval.

Als je tegen aftoppen kunt zou je er ook meteen 4 bij kunnen leggen.
Zo niet dan is 2 wel genoeg.
Ik ga voor 2x 445, aftoppen vind ik niet erg, alleen zijn 4 wat lastiger te plaatsen, de 2 kan ik eenvoudig bij vanaf platdak.

Met de eenvoudige 0,85 berekening kom ik dan uit op +/- 5100 kWh per jaar en dat is prima qua rendement lijkt me..

Ik begrijp dat die 2 panelen prima bij 1 string erbij kunnen, zonder ze te hoeven verdelen.
Dat is wel eenvoudiger qua kabelmanagement. Aan de andere kant is ze verdelen over 2 strings ook geen probleem voor mij.

Zou dat echt zonder issues gaan, 890wp meer op 1 string? Zou door de schaduw van dat stoempje van een kachelpijp de opbrengst ook omlaag gaan van het ene paneel?

Als ik de opbrengt van whp/wp een beetje vergelijk met de opbrengst thread hier in het subfora zit ik redelijk gemiddeld.
Verder is er nog geen domotica aanwezig hier in huis, dat zou een volgende stap zijn, e.e.a. koppelen via domoticz en realtime verbruik en opbrengst weer te geven.

Dat wordt een raspberry aan sintniklaas vragen.

• busscherski
O wacht, die 445 Wp komen in een andere helling?

• SpeedBart

SpeedBart

Futurama 0wnage

Topicstarter
busscherski schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 12:14:
O wacht, die 445 Wp komen in een andere helling?
Die zet ik op het schuine dak, 1 in het midden en 1 rechts
(zie foto :Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/13L3VFQF7eVxFZ0Uodfjga2rPew=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DxBKhYtmFO54QMaaIeVejXvt.jpg?f=fotoalbum_large

Dan wel ieder op 1 string doen?

• busscherski
Panelen in 1 string moeten eigenlijk allemaal in dezelfde richting/helling liggen.

Een beetje afwijking is tot daar aantoe maar het verschil tussen 15 en 45 graden is aanzienlijk, je weet dat je daarmee een stukje opbrengst mist?

edit:
https://www.zonnefabriek....mers-of-string-omvormers/
Bij string-omvormers worden de panelen in serie aan elkaar gekoppeld in lange strings, en worden vervolgens de strings aan de omvormer gekoppeld. Dit is het meest voorkomende type installatie, en wordt toegepast wanneer de panelen allemaal dezelfde kant op staan gericht en er weinig last is van schaduw. Het voordeel van deze systemen is dat ze relatief simpel zijn met weinig verschillende onderdelen en daardoor een kleine kans op storingen. En als er al een storing zou zijn in de omvormer, dan is deze meestal goed bereikbaar en dus gemakkelijk om te vervangen.

[ Voor 59% gewijzigd door busscherski op 02-10-2020 12:27 ]

• busscherski
Het netst zou zijn om 12 panelen op het platte dak aan te sluiten op 1 string en 2 kleine en 2 grote op het schuine dak in 1 string.
Maar dan moet je wat verhuizen.
Je zit met het minimale aantal per string van +/- 4 panelen en het maximale van +/- 12.

• SpeedBart

SpeedBart

Futurama 0wnage

Topicstarter
busscherski schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 12:25:
Panelen in 1 string moeten eigenlijk allemaal in dezelfde richting/helling liggen.

Een beetje afwijking is tot daar aantoe maar het verschil tussen 15 en 45 graden is aanzienlijk, je weet dat je daarmee een stukje opbrengst mist?

edit:
https://www.zonnefabriek....mers-of-string-omvormers/

[...]
"de panelen allemaal dezelfde kant op staan gericht "

ze staan ook dezelfde kant opgericht (zuiden) alleen dan onder een andere helling.

Zo enorm veel ga ik toch niet mislopen als ik de beiden apart bij iedere string erbij zet?

2x 8 panelen per string dus?

10% kan ik mee leven, wel zonde, maar niet onoverkomelijk.

tegen de 50%, dan heeft het helemaal geen zin om 445 wp panelen erbij te zetten.

De bestelling heb ik gisteren al gedaan, ze komen maandag binnen. De panelen schuiven gaat niet lukken, 2 op het schuine stuk vond ik een mooie toevoeging.

Helaas had ik er niet bij stilgestaan dat bij een string er toch alleen maar gekeken word naar de laagste opbrengst en die wordt overal gehanteerd (dat was niet zo slim van me)
Ik had net zo goed 2x 365 kunnen bestellen dan.

[ Voor 18% gewijzigd door SpeedBart op 02-10-2020 12:47 ]

• busscherski
Of je ze in 1 of 2 strings bij plaatst maakt denk ik niet zoveel uit.
Als je ze verdeelt over die 2 strings gaan de nieuwe panelen het iets slechter doen maar de oude beter. Compenseert voor elkaar.

Ik zou die 2 toevoegen aan 1 string dan kun je uit de logging opmaken hoeveel je verlies is. Dan kun je namelijk vergelijken met 7 normale panelen in 1 string. Leuk voor science. Deel je bevindingen hier.

Ik weet zo niet of een Tigo optimiser geschikt is voor 445 Wp, als die dat is dan zou je er daar 2 van kunnen toevoegen. Dan hebben de andere 7 panelen geen last van de grote 2 (andersom nog wel). Omdat je een doe het zelver bent kan dat uiteraard ook prima achteraf.

Ik weet niet hoeveel het verlies wordt, 10% lijkt me plausibel.

edit: nee 365 of 445 Wp versie maakt niets uit. 2 panelen van 445 Wp zijn eigenlijk 2.4 panelen van 365 Wp.

[ Voor 6% gewijzigd door busscherski op 02-10-2020 12:49 ]

• SpeedBart

SpeedBart

Futurama 0wnage

Topicstarter
busscherski schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 12:48:
Of je ze in 1 of 2 strings bij plaatst maakt denk ik niet zoveel uit.
Als je ze verdeelt over die 2 strings gaan de nieuwe panelen het iets slechter doen maar de oude beter. Compenseert voor elkaar.

Ik zou die 2 toevoegen aan 1 string dan kun je uit de logging opmaken hoeveel je verlies is. Dan kun je namelijk vergelijken met 7 normale panelen in 1 string. Leuk voor science. Deel je bevindingen hier.

Ik weet zo niet of een Tigo optimiser geschikt is voor 445 Wp, als die dat is dan zou je er daar 2 van kunnen toevoegen. Dan hebben de andere 7 panelen geen last van de grote 2 (andersom nog wel). Omdat je een doe het zelver bent kan dat uiteraard ook prima achteraf.

Ik weet niet hoeveel het verlies wordt, 10% lijkt me plausibel.

edit: nee 365 of 445 Wp versie maakt niets uit. 2 panelen van 445 Wp zijn eigenlijk 2.4 panelen van 365 Wp.
Dit staat bij solar bouwmarkt:
Tigo Optimizers komen in twee varianten:

TS4-R Optimizing: Voor het aansluiten van 1 paneel van maximaal 500 WP

TS4-A-Optimizing - Duo: Voor het aansluiten van 2 panelen in serie van (in totaal) maximaal 700 WP.
bron
(https://www.solar-bouwmarkt.nl/ts4-r-optimizing.html)

Uhh, dan zou ik de a kunnen gebruiken om die 2 los te koppelen op 1 string, of 2x die r gebruiken om die 2 panelen met maximaal rendement te gebruiken.

• busscherski
Zover ik het begrijp kan een Tigo optimiser het voltage dat alleen dat paneel aan de string toevoegt verlagen (omdat de stroom in de hele string gelijk is), dus in geval de steile panelen minder zon krijgen dan de platte hebben de platte panelen er geen last meer van. Andersom wel.

Maar goed, er zijn meer opties. 2 kleine panelen naar het schuine dak verhuizen en een string maken van 4 en 12 is een van die opties.

Of nog een paar van die 445 Wp panelen erbij en een eigen omvormer.

En je kunt ook prima doorgaan met je huidige plan, het gaat zeker werken. Het verliest alleen wel wat opbrengst, maar dat hoeft niet erg te zijn. We weten niet goed hoeveel opbrengst het kost maar dat kun jij prima meten op deze manier. Ik zou gokken op 10% van die 2 panelen.

btw, uiteraard zal dat ene paneel dat schaduw krijgt van het schoorsteen stompje last hebben van schaduw. Het zal gedeeltelijk uit gaan op momenten met direct zonlicht.

• SpeedBart

SpeedBart

Futurama 0wnage

Topicstarter
busscherski schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 13:04:
Zover ik het begrijp kan een Tigo optimiser het voltage dat alleen dat paneel aan de string toevoegt verlagen (omdat de stroom in de hele string gelijk is), dus in geval de steile panelen minder zon krijgen dan de platte hebben de platte panelen er geen last meer van. Andersom wel.

Maar goed, er zijn meer opties. 2 kleine panelen naar het schuine dak verhuizen en een string maken van 4 en 12 is een van die opties.

Of nog een paar van die 445 Wp panelen erbij en een eigen omvormer.

En je kunt ook prima doorgaan met je huidige plan, het gaat zeker werken. Het verliest alleen wel wat opbrengst, maar dat hoeft niet erg te zijn. We weten niet goed hoeveel opbrengst het kost maar dat kun jij prima meten op deze manier. Ik zou gokken op 10% van die 2 panelen.

btw, uiteraard zal dat ene paneel dat schaduw krijgt van het schoorsteen stompje last hebben van schaduw. Het zal gedeeltelijk uit gaan op momenten met direct zonlicht.
Ik ga de 2 panelen in de string erbij zetten zonder schaduw, dat is eenvoudig te doen en prima te monitoren.
(en het minste extra werk)
Bedankt zover voor het advies.(als de panelen nog 400wp opbrengen is dat nog een mooi totaal)
:)

• busscherski
Zo is dat, en deel je bevindingen hier.
Zat ik trouwens dichtbij met mijn schatting van 15 om 45 graden?

• SpeedBart

SpeedBart

Futurama 0wnage

Topicstarter
solarstell connect portrait is 10 graden(platdak), die 45 graden kan wel, wellicht minder steil, dat zou ik moeten meten.

Grote kans dat ik uitkijk naar een gebruikte omvormer om de panelen aan te koppelen in de toekomst. Misschien dat er iemand afscheid neemt van zijn solar edge met 3 micro omvormers, dan kan ik mooi de 2 grote panelen en de ene met schaduw eraan koppelen voor maximaal rendement.

• WackoH
Ik heb de discussie niet helemaal utigeplozen en busscherski hintte er wel op, maar is er voldoende rekening mee gehouden dat de opbrengst over de dag van platte panelen anders is dan die van de schuine panelen?
De string gaat steeds het vermogen op leveren dat bij de slechtse panelen past.
Dus wat dat aangaat is het wel versandig geweest om 'zware' panelen schuin te gaan zetten. Dat compenseert dan als de zon vanaf de zijkant op die panelen komt

• WackoH
Ik zou geen Solar Edge met drie otpimzer nemen, maar een of meerdere micro-omvormers.
OF een kleine stringomvormer.
BVA veilt op dit moment een helemaal 1kW Growatt's. Kijk maar even op Marktplaats.
Edit: De start (80V) en MPPT (70~450V) van die 1 kW omvormer zijn zelfs voor de144 cells panelen wat krapjes met 49.1 Vov en 41.3 Vmpp

[ Voor 26% gewijzigd door WackoH op 02-10-2020 13:45 ]

• busscherski
@SpeedBart

Nee normale SE omvormers werken vanaf 6 panelen en P404's. Als alle panelen van hetzelfde vermogen zijn en dezelfde kant op liggen en geen schaduw hebben.
WackoH schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 13:40:
Ik heb de discussie niet helemaal utigeplozen en busscherski hintte er wel op, maar is er voldoende rekening mee gehouden dat de opbrengst over de dag van platte panelen anders is dan die van de schuine panelen?
De string gaat steeds het vermogen op leveren dat bij de slechtse panelen past.
Dus wat dat aangaat is het wel versandig geweest om 'zware' panelen schuin te gaan zetten. Dat compenseert dan als de zon vanaf de zijkant op die panelen komt
Nee, het is veel simpeler dan wat jij denkt. Die grote panelen hebben zowat dezelfde cellen als de kleinere. Dus 2 grote panelen is hetzelfde als 2.4 kleine.
WackoH schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 13:41:
Ik zou geen Solar Edge met drie otpimzer nemen, maar een of meerdere micro-omvormers.
OF een kleine stringomvormer.
BVA veilt op dit moment een helemaal 1kW Growatt's. Kijk maar even op Marktplaats.
Edit: De start (80V) en MPPT (70~450V) van die 1 kW omvormer zijn zelfs voor de144 cells panelen wat krapjes met 49.1 Vov en 41.3 Vmpp
Het lastige met micro omvormers is dat die meestal een vrij laag vermogen hebben om ze te gebruiken met 445 Wp zuid 45 graden helling. Dan toppen ze relatief veel af, kun je het wellicht net zo goed zo laten.
Dat laatst kan wel, maar dan met 3 of meer panelen.

• SpeedBart

SpeedBart

Futurama 0wnage

Topicstarter
busscherski schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 13:47:
@SpeedBart

Nee normale SE omvormers werken vanaf 6 panelen en P404's. Als alle panelen van hetzelfde vermogen zijn en dezelfde kant op liggen en geen schaduw hebben.

[...]

Nee, het is veel simpeler dan wat jij denkt. Die grote panelen hebben zowat dezelfde cellen als de kleinere. Dus 2 grote panelen is hetzelfde als 2.4 kleine.

[...]

Het lastige met micro omvormers is dat die meestal een vrij laag vermogen hebben om ze te gebruiken met 445 Wp zuid 45 graden helling. Dan toppen ze relatief veel af, kun je het wellicht net zo goed zo laten.
Dat laatst kan wel, maar dan met 3 of meer panelen.
Dan weet ik voor nu genoeg en gaan de 2 445wp panelen in de string zonder schaduw en blijf ik verder overal vanaf en check de opbrengst en deel deze hier wel.

Als de omvormer over 10 of 15 jaar stukgaat zien we dan wel wat er weer schappelijk (en verstandig) is om te koppelen. Dan kan de techniek er weer heel anders uitzien natuurlijk.

(en politiek / financieel) Wellicht is een oost-west opstelling benodigd om in Jus te voorzien door te hele dag heen ipv pieken op 1 moment. Als we niet meer mogen salderen of welke maatregel ze dan ook nemen, we zien het wel.

[ Voor 9% gewijzigd door SpeedBart op 02-10-2020 14:12 . Reden: noord west? oost west ]

• SpeedBart

SpeedBart

Futurama 0wnage

Topicstarter
Zo, het dak op geweest toen het droog was vanmorgen en ben nu ook weer bekend met hoe schuindak panelen leggen werkt.
Beide panelen op de eerste string erbij geplakt.

Flinke knoepers, deze panelen, die er nu liggen zijn 80 cm hoog, deze zijn 109 cm, daar zal het verschil van opbrengst wel in zitten :-).

Ik die dat de string met een 2 extra panelen constant 500 watt meer opbrengt.
Nu mooi 6000wp bij elkaar

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y14w-8li_XtR3UQjxBxqe9t99u8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aIta1fHI8YoTRscwxK41SeUw.jpg?f=fotoalbum_large

• SpeedBart

SpeedBart

Futurama 0wnage

Topicstarter
Wat mij nu opvalt is dat de totale opwekking (wattage) niet gelijk aan pv1&pv2 (deze word denk ik afgetopt).

Zou ik de strings toch apart moeten koppelen om volledige opbrengst conform oplevering te krijgen?

Bijvoorbeeld nu:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ERcghVLv1qbfXD2LKHxWna9hhA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BkDMoOtdD5JbSWqQNp4JSPTF.jpg?f=user_large
678,9w+482,1=1161watt wou ik zeggen, toch is de output ac naar mijn net 1114,7 = 46,3 watt, daar kan ik de lampen voor aanhouden.

Zou de omvormer (inclusief rendementsverlies en eigen verbruik) dit veroorzaken?

Voor mijn gevoel was het totaal voorheen wel gelijk aan pv1+pv2(voordat ik de 2 extra panelen op pv1 erbij had gezet)

[ Voor 84% gewijzigd door SpeedBart op 12-10-2020 16:05 ]

• WackoH
Met die getallen zou je omvormer een rendement van 1114.7/1161 =96% hebben.
Je zit op ~20% van het max? (Ik zag ergens 6000Wp staan)
Dan lijkt me dat in de lijn der verwachting.

• SpeedBart

SpeedBart

Futurama 0wnage

Topicstarter
WackoH schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 17:03:
Met die getallen zou je omvormer een rendement van 1114.7/1161 =96% hebben.
Je zit op ~20% van het max? (Ik zag ergens 6000Wp staan)
Dan lijkt me dat in de lijn der verwachting.
Klopt, zit nu op 6000 wp bij elkaar,

ik had al ergens op het forum gevonden dat de pv2 (bij growatt) altijd verschil geeft (ook bij de oudere varianten)

Daar zal vermoedelijk het rendement en omvormer verbruik op afgerekend worden.

Ik zag initieel wel dat pv2 ietsjes minder opbrengst had, maar ik had gerekend dat daarbij schaduw aan de orde was.

Maar je hebt gelijk, geen reden tot paniek, het is geen fout, het is een producteigenschap :)

Pagina: 1