Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptops voor dochters; veel eisen.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Interceptor101
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:33
Beste mensen,

Leuk, mijn dochters gaan beiden naar dezelfde entree opleiding!
Dan even de eisen aan de laptop:
- minimaal i3 of i5
- 128 Gb SSD
- 15 inch
- maximaal 1,6 kilo........
- resolutie 1920x1080
- 4 gb ram
- Dualband wireless AC (?)
- accuduur van minimaal 5 uur(!)
- Géén: Macbook, Surface, Chromebook, tablet, Google als OS; alleen W10

Zo, dat zijn nogal wat eisen voor een éénjarige entree opleiding!
Tel daarbij op: per persoon 550 euro(!!) aan boeken én 1202 euro pp aan schoolgeld........en je kan je voorstellen dat ik een traantje laat.

Leuk hoor, maar als ik zo'n laptop zoek bij bijvoorbeeld Koel blauw, dan krijg je een "Ideapad" waarbij niet eens aangegeven staat wat het OS nu eigenlijk is........("Dat weet iedereen toch wel joh") Ik niet dus.
Die kost een kleine 600 euro, maar degene die ik denk dat het zou moeten zijn, is dan weer een dikke 1200.

Dus zit ik hier, om mijn meiden een jaartje naar school te laten gaan, tegen een kostenpost van een dikke 5000 euro aan te hikken.
Heeft iemand suggesties hoe ik dat nou aan kan pakken met die laptops?

Alle reacties

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

De meeste eisen zijn instap-laptop eisen (i3, SSD grootte, 4 GB RAM), behalve de 1920x1080 resolutie.

Zijn dat de officiele eisen, of is dat een vergaarbak van ideeen en eisen? En waarom zou een Surface niet mogen? Wat voor opleiding is dit?

[ Voor 15% gewijzigd door gambieter op 21-08-2020 17:21 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
De pricewatch is je vriend, link

Persoonlijk zou ik voor deze gaan. Ruim in de specs en de accuduur is ook prima, review

Invoegen doe je zo!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik denk dat de keuze het meest beperkt wordt door die eis van maximaal 1,6 kilo. Als ik wat filters in de pricewatch gooi, en dat oprek naar 1,7 kilo wordt de keuze opeens een stuk groter, en zie ik prijzen die rond de 400 euro beginnen. https://tweakers.net/lapt...j6OsWLw2KJVPn5uCnJFWzb9gU

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Leuk hoor, maar als ik zo'n laptop zoek bij bijvoorbeeld Koel blauw, dan krijg je een "Ideapad" waarbij niet eens aangegeven staat wat het OS nu eigenlijk is......
Bij product klikken op specificaties?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/G5PYJN0.png

En onder specificaties vind je.... besturingssysteem....
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6Vh4Hlc.png

En bij zoeken naar laptop productfilter gebruiken?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1o2UjHL.png

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:55
Ik zou even kalmeren: vrijwel elke laptop voldoet aan deze eisen. Een Acer Swift 3 is prima en is voor rond de €600 te krijgen.

Verwijderd

Interceptor101 schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 17:10:
Beste mensen,

- minimaal i3 of i5
- 128 Gb SSD
- 15 inch
- resolutie 1920x1080
- 4 gb ram

Tel daarbij op: per persoon 550 euro(!!) aan boeken én 1202 euro pp aan schoolgeld........en je kan je voorstellen dat ik een traantje laat.

Leuk hoor, maar als ik zo'n laptop zoek bij bijvoorbeeld Koel blauw, dan krijg je een "Ideapad" waarbij niet eens aangegeven staat wat het OS nu eigenlijk is........("Dat weet iedereen toch wel joh") Ik niet dus.
Die kost een kleine 600 euro, maar degene die ik denk dat het zou moeten zijn, is dan weer een dikke 1200.

Dus zit ik hier, om mijn meiden een jaartje naar school te laten gaan, tegen een kostenpost van een dikke 5000 euro aan te hikken.
V&A staat vol met Dell Latitude laptopjes voor onder de 500 euro. Prima dingen. Stevig, snel en betrouwbaar.
https://tweakers.net/lapt...WDPiuw1dP9cVMaI1-1q63MOV8

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
_Diederik schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 17:22:
De pricewatch is je vriend, link

Persoonlijk zou ik voor deze gaan. Ruim in de specs en de accuduur is ook prima, review
Ziet er netjes uit, nette prijs. Ik zou sowieso i5 nemen. i3 is niet vooruit te branden naar mijn mening. Erg net design, enkel 250 gram te zwaar. :+

...

• MOOS
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22-11 17:13
Mijn advies: als je het kan lijden ga voor een zakelijk model en geen consumer bende.
  • HP ProBook
  • Dell Latitude
  • Lenovo ThinkPad
HP Probook 430 G7 bijvoorbeeld.
pricewatch: HP ProBook 430 G7 (8VT42EA)

Of desnoods zakelijk gebruikt.

• jodeltje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
u_nix_we_all schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 17:23:
Ik denk dat de keuze het meest beperkt wordt door die eis van maximaal 1,6 kilo. Als ik wat filters in de pricewatch gooi, en dat oprek naar 1,7 kilo wordt de keuze opeens een stuk groter, en zie ik prijzen die rond de 400 euro beginnen. https://tweakers.net/lapt...j6OsWLw2KJVPn5uCnJFWzb9gU
Uit de lijst lijkt deze HP mij een prima instap laptop:
pricewatch: HP 15s-fq1400nd

€480 met i3, 8GB RAM, 256GB opslag, prima beeldscherm

• Diederik
  • Niet online
Luxicon schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 17:34:
[...]

Ziet er netjes uit, nette prijs. Ik zou sowieso i5 nemen. i3 is niet vooruit te branden naar mijn mening. Erg net design, enkel 250 gram te zwaar. :+
Tsja, daar zou ik niet te zwaar aan tillen.... Als het voor school is dan sjouw je toch al een hoop kilo's mee en maakt die 250 gram m.i. niet veel uit.

Invoegen doe je zo!

• Luxicon
Waarom zou je gezien de wensen zoveel geld uitgeven of bijvoorbeeld met een mini scherm, of de ander met een i3 nemen, terwijl je voor 500,- EUR ook de nieuwste generatie i5 kunt kopen vraag ik mij af? Deze dus van @_Diederik pricewatch: Lenovo V15 ADA (82C500LCMH)

...

• MOOS
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22-11 17:13
jodeltje schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 17:34:
[...]

Uit de lijst lijkt deze HP mij een prima instap laptop:
pricewatch: HP 15s-fq1400nd

€480 met i3, 8GB RAM, 256GB opslag
Groot en zwaar, plastic bende.

Geef ik dit aan mijn eindgebruikers collega's gaan ze gegarandeerd klagen. Een laptop is om mee te nemen, 13-14 inch is daar het beste geschikt voor.

• jodeltje
  • Niet online
MOOS schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 17:38:
[...]

Groot en zwaar, plastic bende.

Geef ik dit aan mijn eindgebruikers collega's gaan ze gegarandeerd klagen. Een laptop is om mee te nemen, 13-14 inch is daar het beste geschikt voor.
Ja maar een zakelijk model is ver boven budget, en niet iedereen heeft zoveel eisen. Ik ga gewoon af op wat OP wil..

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Tja. vwb de prestaties voldoet elke instapper wel. Alleen de eisen van 15" en onder de 1,6 kilo is gewoon niet heel realistisch. Dus of iets kleiner, 14" , of ietsje zwaarder als je echt een 15" wilt.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-11 10:27

Croga

The Unreasonable Man

Luxicon schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 17:34:
Ziet er netjes uit, nette prijs. Ik zou sowieso i5 nemen. i3 is niet vooruit te branden naar mijn mening.
Overdrijven is ook een kunst heh.... Jij vindt de i7s van 3 generaties terug dus niet vooruit te branden? Zo snel zijn de huidige i3s ongeveer namelijk.

i3s zijn zonder meer meer dan voldoende voor schoolwerk tenzij het een Machine Learning opleiding is. Een goede Pentium zou ook nog meer dan genoeg zijn.

• Luxicon
Croga schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 17:43:
[...]

Overdrijven is ook een kunst heh.... Jij vindt de i7s van 3 generaties terug dus niet vooruit te branden? Zo snel zijn de huidige i3s ongeveer namelijk.

i3s zijn zonder meer meer dan voldoende voor schoolwerk tenzij het een Machine Learning opleiding is. Een goede Pentium zou ook nog meer dan genoeg zijn.
Het gaat mij er meer om dat je met i5 in principe jaren door kan, zonder dat het speciaal traag gaat worden voor standaard desktop gebruik. Terwijl een i3 nogal traag gaat worden. Het verschil dat ik nu voornamelijk zie tussen de i3 en de i5 bv. bij de 1005G1 en de 1035G1 is het dubbele aantal cores. Dus single core zijn ze nagenoeg hetzelfde. Maar goed, ik zou minimaal i5 kopen.

...

• subwaysurfer
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23-11 20:41
Grappig, ik heb net ook twee laptops voor m'n dochters gekocht!
Lenovo 14" met Ryzen, snel en lange accu duur. Heb 650 betaald voor eentje met touch, het is een convertible. Zoiets als pricewatch: Lenovo IdeaPad Flex 5 14ARE05 (81X2006PMH)

Is ook wat goedkoper te krijgen door lichtere processor te kiezen en is onder de 1,6 kg

• Helgie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02-07-2021

Helgie

Misantroop

Waarom per se Intel? AMD loopt dik voorop op het moment. Deze: pricewatch: Lenovo IdeaPad 3 14ARE05 (81W30062MH) is zeer geschikt voor wat je wilt.

Als het goedkoper moet: pricewatch: Lenovo IdeaPad 3 15ARE05 (81W4005AMH)
Wel met een groter scherm. Ik lees net dat dat is wat je wilt, dus dan alleen maar beter en nog goedkoper ook.

Als het nog goedkoper moet: tweedehands Latitude, zelf een SSD en wat meer RAM erin zetten. Topmachines.

[ Voor 7% gewijzigd door Helgie op 21-08-2020 17:49 ]

Hypocrites must die

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-11 10:27

Croga

The Unreasonable Man

Luxicon schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 17:45:
Het gaat mij er meer om dat je met i5 in principe jaren door kan, zonder dat het speciaal traag gaat worden voor standaard desktop gebruik. Terwijl een i3 nogal traag gaat worden. Het verschil dat ik nu voornamelijk zie tussen de i3 en de i5 bv. bij de 1005G1 en de 1035G1 is het dubbele aantal cores. Dus single core zijn ze nagenoeg hetzelfde. Maar goed, ik zou minimaal i5 kopen.
Met een i5 van 8 jaar geleden kun je nu nog goed vooruit. Met een i3 van 8 jaar geleden kun je voor schooltoepassingen nu ook nog ruim vooruit. Waarom zou een i3 van nu dan niet nog 5 jaar mee kunnen?

Again; overdrijven is een kunst. Zeker voor de middelbare school is de goedkoopste processor meer dan voldoende om de hele schooltijd mee te gaan. De ontwikkelingen op CPU gebied gaan zo enorm traag dat men daar niets van gaat merken.

• Luxicon
Helgie schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 17:47:
Waarom per se Intel? AMD loopt dik voorop op het moment. Deze: pricewatch: Lenovo IdeaPad 3 14ARE05 (81W30062MH) is zeer geschikt voor wat je wilt.

Als het goedkoper moet: pricewatch: Lenovo IdeaPad 3 15ARE05 (81W4005AMH)
Wel met een groter scherm. Ik lees net dat dat is wat je wilt, dus dan alleen maar beter en nog goedkoper ook.

Als het nog goedkoper moet: tweedehands Latitude, zelf een SSD en wat meer RAM erin zetten. Topmachines.
Die eerste (ook al is het scherm wat kleiner) is misschien ook perfect, met ook redelijke GPU en 512GB SSD.

...

• jodeltje
  • Niet online
Ik zou persoonlijk nooit meer een laptop kopen met TN paneel, wat Lenovo in bovenstaande suggesties stopt. Maar of dat voor je dochters belangrijk is (een mooi scherm), geen idee

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Croga schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 17:47:
Met een i5 van 8 jaar geleden kun je nu nog goed vooruit. Met een i3 van 8 jaar geleden kun je voor schooltoepassingen nu ook nog ruim vooruit. Waarom zou een i3 van nu dan niet nog 5 jaar mee kunnen?
Eh, ik heb een i3 Toshiba laptop van 2011 met 4 GB RAM en HDD, en die is onder Windows 10 niet meer vooruit te branden, zelfs niet schoon. Met SDD misschien nog net te pruimen, HDD niet meer ;) .

Oftewel: de processor alleen hoeft niet de bottleneck te zijn. Maar i3's zullen met andere goedkopere componenten komen, en dat kan wel het verschil maken.

Mijn i3 Surface van 2018 daarentegen is goed te doen :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• jodeltje
  • Niet online
gambieter schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 17:55:
[...]

Eh, ik heb een i3 Toshiba laptop van 2011 met 4 GB RAM en HDD, en die is onder Windows 10 niet meer vooruit te branden, zelfs niet schoon. Met SDD misschien nog net te pruimen, HDD niet meer ;) .

Oftewel: de processor alleen hoeft niet de bottleneck te zijn. Maar i3's zullen met andere goedkopere componenten komen, en dat kan wel het verschil maken.

De i3’s zijn wel een stuk beter de laatste jaren. Die hebben nu ook gewoon Turbo en Hyper Threading

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:36
4 GB RAM is echt te weinig, dat moet tegenwoordig minstens 8 GB zijn, en dan liefst nog uitbreidbaar...

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Helgie

Helgie

Misantroop

jodeltje schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 17:55:
Ik zou persoonlijk nooit meer een laptop kopen met TN paneel, wat Lenovo in bovenstaande suggesties stopt. Maar of dat voor je dochters belangrijk is (een mooi scherm), geen idee
Zou voor mij persoonlijk ook niet ideaal zijn, maar m'n jongere broertje en zusje ( waarvoor ik laatst twee van bovenstaande laptops besteld heb) boeit het echt niets. Zolang ze hun schoolwerk kunnen doen ( en wat minecraft :+ ) zijn ze tevreden.
Verder hele snelle machines voor een erg leuke prijs. Alleen jammer dat er geen 16GB RAM in zit, maar met Office en de verschuiving van software naar cloud-based spul denk ik dat ze de komende vijf jaar geen problemen zullen hebben.
Toetsenbord is prima, bouwkwaliteit ook. Misschien niet vergelijkbaar met een Latitude zoals ik zelf heb ( ook zeer fijne machines, zeker tweedehands) maar goed genoeg als je er voorzichtig mee doet.

[ Voor 28% gewijzigd door Helgie op 21-08-2020 18:04 ]

Hypocrites must die

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23-11 22:42

heuveltje

KoelkastFilosoof

[...]

hd en 4gb ram is dan ook vragen om klachten.
Mijn i3 laptop van ook rond die koers maar met ssd is nog prima werkbaar.
Welliswaar windows 7. geen idee of het onder W10 beter of slechter zou worden

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• superduper
  • Laatst online: 21-11 16:47

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

zijn best redelijke eisen nog. Ik mocht gewoon een macbook air laten aanrukken.

en natuurlijk alle aanverwante kabeltjes en reserve onderdelen omdat we verder geen macs in huis hebben. Lader, muis, keyboard, verzekering en extra kabeltjes: daar koop je een windows10 laptop voor.

[ Voor 56% gewijzigd door superduper op 21-08-2020 18:21 ]

• Pindakaas
  • Laatst online: 23-11 21:19
Beste mensen,

- minimaal i3 of i5
- 128 Gb SSD
- 15 inch
- resolutie 1920x1080
- 4 gb ram

Je hebt het over een 1-jarige entree opleiding. Betekent het dat ze daarna verder gaan op een andere opleiding?

Zo ja, welke opleiding? (Of welke laptop eisen). Dan kunnen we een laptop aanraden waar ze langer dan 1 jaar iets aan hebben ;)

don't mind me

• Interceptor101
Bedankt voor alle reactie's beste mensen; ik heb genoeg om over na te denken en nar te kijken!

Tja, ze gaan hierna wel een vervolgopleiding doen, maar wat daar de spes voor gaan zijn en om daar nu op te gaan anticiperen, is misschien wel erg duur.
Kan ook verkeerde zuinigheid zijn, is wel waar.

Gelukkig toch nog een laptop gevonden die "half" aan de eisen voldoet; die maar even wat opwaarderen en zien hoe dat gaat; de kosten lopen wel erg hard op........

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Welke opleiding eigenlijk?

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Interceptor101 schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 00:35:

Gelukkig toch nog een laptop gevonden die "half" aan de eisen voldoet; die maar even wat opwaarderen en zien hoe dat gaat; de kosten lopen wel erg hard op........
We willen natuurlijk ook graag weten welke laptop dat is ;)

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07:13
Maar waar komt deze eis dan vandaan? Gaan ze op de eerste dag van deze opleiding al de laptops op een weegschaal leggen en afkeuren als de laptop 1.7 kg is?
Dat de school bepaalde eisen stelt qua opslag, werkgeheugen (voor bepaalde applicaties) en het OS .. dat snap ik allemaal. De school beidt waarschijnlijk bepaalde applicaties aan.. en die draaien waarschijnlijk alleen op Windows met bepaalde specs (waarom de Surface dan uitgesloten is?). Maar waar dat gewicht limiet vandaan komt.. ik vind het vreemd.

*sowieso

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
Ik zou dan absoluut voor tweedehands kantoor laptops gaan, deze advertentie is bijvoorbeeld echt perfect voor jou situatie: V&A aangeboden: 2x Dell Latitude 7490

Mooi 2 dezelfde laptops en gelijk al 16GB RAM, 256GB SSD. Beide voor €1050. Koopje! (al hoef ik het zelf niet uit te geven. ;) )

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23-11 22:16

M2M

medicijnman

of neem anders eens een kijkje bij de buren? Die hebben een lijstje gemaakt met laptops tot 400 euro. Een aantal daarvan vallen ook nog eens binnen spec :)

-_-

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Een entreeopleiding is een eenjarig traject wat je volgt als je MBO wil gaan doen maar daar geen geldig diploma van een vooropleiding (zeg VMBO/HAVO) voor hebt, óf de start van een MBO traject in aangepaste vorm (bijvoorbeeld bij leerproblemen, dyslexie/dyscalculie etc.)

• RoamingZombie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23-11 10:10

RoamingZombie

Watching the sheeple...

Gewichtslimiet vind ik ook een rare. Dat is persoonlijke voorkeur en zou ik persoonlijk niet eens op letten.

Ninety percent of everything is crap.

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23-11 16:24

Blokker_1999

Full steam ahead

dehardstyler schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 09:53:
Ik zou dan absoluut voor tweedehands kantoor laptops gaan, deze advertentie is bijvoorbeeld echt perfect voor jou situatie: V&A aangeboden: 2x Dell Latitude 7490

Mooi 2 dezelfde laptops en gelijk al 16GB RAM, 256GB SSD. Beide voor €1050. Koopje! (al hoef ik het zelf niet uit te geven. ;) )
Als iemand die zakelijk 7490s heeft gezien raad ik die niet aan. Goede laptops, behalve de batterij. Heb nog weinig van die laptops over waar nog de originele batterij inzit. Allemaal beginnen ze vroeg of laat op te zwellen en dan tik je al direct zowat 150 euro aan voor een vervanging als ik me niet vergis.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

DonJunior schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 09:45:
Maar waar komt deze eis dan vandaan?
@Interceptor101 : het is inderdaad tijd dat je serieus op vragen in gaat. De helft van de eisen zien er zelf-verzonnen uit.

• dehardstyler
  • Nu online
Blokker_1999 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 10:07:
[...]

Als iemand die zakelijk 7490s heeft gezien raad ik die niet aan. Goede laptops, behalve de batterij. Heb nog weinig van die laptops over waar nog de originele batterij inzit. Allemaal beginnen ze vroeg of laat op te zwellen en dan tik je al direct zowat 150 euro aan voor een vervanging als ik me niet vergis.
Wij hebben er zo'n 5000 in gebruik op dit moment, en dat probleem is op 2 handen te tellen. Ik heb ook eens een 7470 gehad die dit deed. Maar is dit dan specifiek iets van Latitudes? Je kunt hier voorbeelden van vinden in zowat elke laptop. Dan blijft dit toch een veel beter idee dan die nieuwe laptops van €400, die na een jaar simpelweg onbruikbaar zijn geworden. Ik heb al zovaak mensen afgeraden omdat te doen en de eigenwijze mensen komen er vanzelf achter na een jaar. Altijd gezeik met die goedkope dingen. :P

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

De accu is sowieso het eerste wat je moet vervangen aan een laptop (als je geluk hebt :) ). Bij onze Dell heeft die ook de beste tijd gehad na 5 jaar, maar aangezien de laptop toch altijd op tafel staat is de accu nog 'goed genoeg' :p Een grotere accu gaat wel langer mee dan een kleinere accu omdat die gewoon minder moet doen en altijd na x jaar nog meer over heeft.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-11 19:01

Barrycade

Through the...

Met een dochter die naar de brugklas ging dezelfde situatie, bakken geld gaat de deur uit. Nu waren ze hier op school niet zo directief. Je mag zelf kiezen wat je mee wil slepen maar ze hadden een paar adviezen.
En ze hadden wat Dell 3XXX versies in de huurkoop (met bedroevende specs qua scherm 11" met HD ready scherm).

Meeste gebruik is Word / internet en wellicht een Powerpointje hier een daar.
Belangrijkste aan die laptops is een SSD en batterij duur (niet overal kunnen bijladen)

Maar qua gewicht: als je ziet wat die kids mee naar school moeten slepen is lichter = beter.

Als je krap bij kas zit zou ik niet te zwaar tillen om alle specs aan te tikken, en ik zou als het kan geen 15" nemen liever 14". Maar voor ~400 heb je gewoon laptops die aan de specs voldoen:
Lenovo Idea 3 bv met Ryzen 3, of de ASUS Vivobook 14 bv ook met Ryzen 3, HP 14s ook met Ryzen 3 allemaal onder de 1,6 kg FHD scherm alleen wel TN schermpjes behalve de HP. Maar in de praktijk ook wel handig als iedereen niet op je scherm mee kan kijken ;)

Ik zelf liep tegen een HP x360 aan in een aanbieding, FHD ISP scherm, 128 SSB 4 GB geheugen met touch voor 399 dus die heeft nu mijn dochter. Prima voor wat ze er op moet doen.

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:04
Feit dat deze lijst aangeeft "minimaal i3 of i5" toont wel aan dat een onkundig persoon dit heeft samengesteld. i3 en i5 zegt letterlijk niets over performance aangezien i3 en i5 processors al uit het jaar 0 kunnen stammen. Ik weet vrij zeker dat een i3 uit 2010 niet gaat voldoen aan de behoefte van vandaag, waar een i3 van 2020 wellicht voldoet maar lang niet zo snel is als een gelijk geprijsde AMD Ryzen.

Doe jezelf een plezier en koop een laptop met een Ryzen 4000 processor. Bijvoorbeeld een IdeaPad :) Veel sneller en ook nog eens goedkoper.

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

dehardstyler schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 10:11:
[...]

Wij hebben er zo'n 5000 in gebruik op dit moment, en dat probleem is op 2 handen te tellen. Ik heb ook eens een 7470 gehad die dit deed. Maar is dit dan specifiek iets van Latitudes? Je kunt hier voorbeelden van vinden in zowat elke laptop. Dan blijft dit toch een veel beter idee dan die nieuwe laptops van €400, die na een jaar simpelweg onbruikbaar zijn geworden. Ik heb al zovaak mensen afgeraden omdat te doen en de eigenwijze mensen komen er vanzelf achter na een jaar. Altijd gezeik met die goedkope dingen. :P
We hebben dit probleem voor het eerst opgemerkt bij onze 7470's. Van de 7490's hebben we er evenwel een heel pak meer en die lijken het vroeg of laat allemaal te krijgen bij ons. Kan natuurlijk ook afhankelijk zijn van welke batterij jullie bestellen. De meeste Lattitudes kunnen uitgerust worden met verschillende capaciteiten, in ons geval gaat het om 55Wh.

• dehardstyler
  • Nu online
Blokker_1999 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 11:41:
[...]

We hebben dit probleem voor het eerst opgemerkt bij onze 7470's. Van de 7490's hebben we er evenwel een heel pak meer en die lijken het vroeg of laat allemaal te krijgen bij ons. Kan natuurlijk ook afhankelijk zijn van welke batterij jullie bestellen. De meeste Lattitudes kunnen uitgerust worden met verschillende capaciteiten, in ons geval gaat het om 55Wh.
Interessant. Ik zal dit wat meer in de gaten gaan houden dan. Dank!

edit: bij ons ook de 55Wh trouwens.

[ Voor 3% gewijzigd door dehardstyler op 24-08-2020 11:53 ]

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik heb zelf een E7470 van het werk (daar tik ik dit op), intussen 4 jaar oud. Ruim een jaar terug is de batterij vervangen, die ging van 30% in 1x naar 0 en uitvallen. Verder niets mis mee.

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
MOOS schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 17:34:
Mijn advies: als je het kan lijden ga voor een zakelijk model en geen consumer bende.
  • HP ProBook
  • Dell Latitude
  • Lenovo ThinkPad
HP Probook 430 G7 bijvoorbeeld.
pricewatch: HP ProBook 430 G7 (8VT42EA)

Probook is alsnog het instapmodel voor een zakelijke laptop.

Ik zou gewoon iets refurbished kopen. Dan ben je voor niet al te veel geld klaar. Overigens hoe belangrijk zijn al deze eisen. 1.6KG is vooral er voor bedoeld dat je dochters niet een overzware tas mee moeten zeulen. Iets meer kan ook dus. Hoe belangrijk is de accuduur? Heeft de school nou werkelijk geen stopcontacten? En waarvoor is een 1080p LCD nodig? Ja, je creëert meer werkruimte, maar is dit echt een harde eis?

Ik kijk straks wel wat ik kan vinden.

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024
MOOS schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 17:34:

Bingo, Estunt.nl had een maandje terug bijvoorbeeld 7390's voor 700-800.

Ex-zakelijk van 2-3 jaar oud is de heilige graal als je een beetje betaalbaar goede laptops zoekt.

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-11 21:51

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Ik zou nu gaan voor pricewatch: Lenovo IdeaPad 5 15ARE05 (81YQ002BMH), die voldoet aan je eisen (wel boven je budget, deze kost € 644) maar erg futureproof met de nieuwe Ryzen 5 (4500U), 16Gb RAM (!), 512 Gb ssd schijf en een forse accu die een ruime dag meegaat (volgens reviews zeker een uur of 9).
Gewicht is 1,66 kg.

En nog 3% cashback eventueel via een bekende cashback site zie ik.

Maar goed, blijft boven budget dus het hangt ervan af hoe hard die grens is.

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

• 4myra
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-06-2024
ik heb een paar vragen en opmerkingen, voordat ik u goed kan helpen:

1) wat is uw max budget?
2) een scherm van 15.6 inch en onder 1.6kg gaat moeilijk worden. ik stel voor een kleiner scherm van 14 inch of een zwaardere laptop tot 1.8kg
3) is de eis van i3 of i5 keihard of meer omdat de school een referentiekader nodig heeft? want een ander merk dan Intel [AMD] heeft betere tegen een lagere prijs. Mijn voorstel is om deze ook in uw zoektocht te nemen
4) welke applicaties moeten op de laptop draaien? heeft de school deze genoemd?
5) zoals eerder aangegeven door anderen, 4GB is te weinig voor een laptop. 8GB zou ik aanbevelen
6) stellen uw dochters nog bepaalde eisen hoe de laptop eruit moet gaan zien? Bijv als een Macbook?

Als u bovenstaande zou willen beantwoorden, dan ga ik voor u aan de slag voor een passend advies

• JWL92
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 10:23
Als je windows moet draaien, misschien wat office programma's oid r naast (hoewel veel online kan tegenwoordig) Gaat 128GB al snel te krap worden, pak minstens n 200gb+ modelletje. Dan zit je niet met het gezeik dat je geen updates kan draaien ivm benodigde schijfruimte.
Ga ook voor 8GB ram, of ze moeten letterlijk niet meer dan 1 ding open willen houden. (hier n paar firefox tabs en zit zo tegen de 5gb ram usage aan)

Gewichtseis zou ik zelf links laten liggen, maar over t algemeen, kleiner = lichter, ultrabook/thin and light = duurder

Denk ook aan backup maatregelen voor hun documenten (bijv externe schijf of cloud opslag).

• slane147129
  • Laatst online: 21-11 16:26
Wel eens gedacht aan een refurbished laptop?

Was laatst ook aan het shoppen voor iemand voor school.

Dell laptop
8GB ram
13 inch Full HD
i5-6gen 2+ Ghz.
250GB SSD schijf

Prijs was om en nabij de e400,-

• jandirks
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-09 19:23
Toen mijn dochter zo'n 4 jaar geleden naar de middelbare school ging was er ook zo'n lijst met eisen. Via school kon een laptop (in de vorm van een stoeptegel) worden aangeschaft, maar je mocht er ook zelf één kiezen.

Toen bleek dat de software voor school hoofdzakelijk Office 365 onderdelen waren zijn we toch voor Mac gegaan. We hebben gekozen voor een Macbook Air, die weegt bijna niets. Een mooie (naar smaak van mijn dochter dan) case eromheen en ze heeft er prima mee kunnen werken de afgelopen 4 jaar. De gedacht was, als Windows echt nodig is dan zetten we dat er via Bootcamp wel op. Is niet nodig geweest. We hebben er 2e hands zo'n 600 euro voor betaald en hem ergens in de buurt van de Wallen in Amsterdam opgehaald. Had ze gelijk die kan van het leven ook een keer gezien. De verkoper liet ons zien dat hij bij Apple geregistreerd was en niet als gestolen aangemerkt stond, dat was ook wel wat waard.

• jandirks
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-09 19:23
slane147129 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 14:26:
Wel eens gedacht aan een refurbished laptop?
Dealert had vorige week nog een aanbieding, helaas is die uitverkocht.

• jetspiking
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 14-11 21:16
Waarom raden zoveel Tweakers zakelijke modellen aan? Die dingen zijn onnodig duur voor de eisen van de topicstarter, hebben over het algemeen veel lagere specs dan consumenten laptops en dan loop je met een log plastic refurbished ding rond met veel teveel poorten (alleen maar dikker) en een slecht scherm...

Je hebt momenteel voor rond de €600 een prima laptop met Ryzen processor, zoals andere ook al aangegeven hebben zijn de huidige Lenovo modellen qua specificaties aardig goed voor de prijs.

https://www.linkedin.com/in/dustinhendriks/

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:23
Barrycade schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 10:29:
Met een dochter die naar de brugklas ging dezelfde situatie, bakken geld gaat de deur uit. Nu waren ze hier op school niet zo directief. Je mag zelf kiezen wat je mee wil slepen maar ze hadden een paar adviezen.
En ze hadden wat Dell 3XXX versies in de huurkoop (met bedroevende specs qua scherm 11" met HD ready scherm).

Meeste gebruik is Word / internet en wellicht een Powerpointje hier een daar.
Belangrijkste aan die laptops is een SSD en batterij duur (niet overal kunnen bijladen)

Maar qua gewicht: als je ziet wat die kids mee naar school moeten slepen is lichter = beter.

Als je krap bij kas zit zou ik niet te zwaar tillen om alle specs aan te tikken, en ik zou als het kan geen 15" nemen liever 14". Maar voor ~400 heb je gewoon laptops die aan de specs voldoen:
Lenovo Idea 3 bv met Ryzen 3, of de ASUS Vivobook 14 bv ook met Ryzen 3, HP 14s ook met Ryzen 3 allemaal onder de 1,6 kg FHD scherm alleen wel TN schermpjes behalve de HP. Maar in de praktijk ook wel handig als iedereen niet op je scherm mee kan kijken ;)

Ik zelf liep tegen een HP x360 aan in een aanbieding, FHD ISP scherm, 128 SSB 4 GB geheugen met touch voor 399 dus die heeft nu mijn dochter. Prima voor wat ze er op moet doen.
Ik heb voor mijn dochter op VO (nu 2e jaar) hooguit 300 euro uitgegeven aan een X250 met i5, SSD en 8GB. Perfect compact en licht, Office 365 account via School en accu nog in zeer goede staat (5-6 uur). Er zat reeds anti inkijk folie op dus meekijken was al afgevangen. Oh ja, de laptop is super rap.

Als je voor een VO laptop 1200 euro (teveel) wilt uitgeven aan zo'n laptop via Rentcompany moet je dat doen, maar het hoeft niet, ik kan het prima betalen maar kies gewoon hiervoor.

• pennywiser
jetspiking schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 14:41:
Waarom raden zoveel Tweakers zakelijke modellen aan? Die dingen zijn onnodig duur voor de eisen van de topicstarter, hebben over het algemeen veel lagere specs dan consumenten laptops en dan loop je met een log plastic refurbished ding rond met veel teveel poorten (alleen maar dikker) en een slecht scherm...

Je hebt momenteel voor rond de €600 een prima laptop met Ryzen processor, zoals andere ook al aangegeven hebben zijn de huidige Lenovo modellen qua specificaties aardig goed voor de prijs.
Zakelijk nieuw wel, gebruikt net uit garantie hebben ze vaak hogere specs dan gemiddeld voor minder geld.

• pennywiser
JWL92 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 14:01:
Als je windows moet draaien, misschien wat office programma's oid r naast (hoewel veel online kan tegenwoordig) Gaat 128GB al snel te krap worden, pak minstens n 200gb+ modelletje. Dan zit je niet met het gezeik dat je geen updates kan draaien ivm benodigde schijfruimte.
Ga ook voor 8GB ram, of ze moeten letterlijk niet meer dan 1 ding open willen houden. (hier n paar firefox tabs en zit zo tegen de 5gb ram usage aan)

Gewichtseis zou ik zelf links laten liggen, maar over t algemeen, kleiner = lichter, ultrabook/thin and light = duurder

Denk ook aan backup maatregelen voor hun documenten (bijv externe schijf of cloud opslag).
Waar komt die SSD mee vol te staan dan? Mijn dochter werkt hele jaar al met 840 EVO 128 GB, vanaf begin 50 GB in gebruik Win/office erop, en lijkt niet te stijgen. Alle opslag vindt plaats in Onedrive.

• jetspiking
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 14-11 21:16
pennywiser schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 14:50:
[...]

Zakelijk nieuw wel, gebruikt net uit garantie hebben ze vaak hogere specs dan gemiddeld voor minder geld.
Maar dan kun je toch net zo goed op Marktplaats een I5 / I7 met 8GB RAM voor ongeveer 300 - 400 euro aanschaffen? De gebruikerssporen of staat is er vaak niet eens slechter op.

https://www.linkedin.com/in/dustinhendriks/

• pennywiser
jetspiking schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 14:56:
[...]

Maar dan kun je toch net zo goed op Marktplaats een I5 / I7 met 8GB RAM voor ongeveer 300 - 400 euro aanschaffen? De gebruikerssporen of staat is er vaak niet eens slechter op.
Jij zegt het, maar welke dan? Dat heb ik toch nu ook precies?

X250 met i5 5300, 8GB, SSD

Ik moet erbij zeggen dat de cases van consumenten laptops vaak niet bestand zijn tegen elke dag meenemen, Thinkpads kunnen dat wel prima aan.

[ Voor 15% gewijzigd door pennywiser op 24-08-2020 15:00 ]

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

@Interceptor101
Laat ik voorop stellen dat de eisenlijstjes vanuit scholen vaak nergens op slaan.
Zoals in dit geval een 15” adviseren met een bepaald gewicht ook nergens op slaat.
Daarnaast is 128gb met 4gb weer erg krap voor gemiddeld gebruik.

Slimmer is om gewoon even met de IT-afdeling van de school te bellen en te vragen welke software er gedraaid gaat worden.
Waarschijnlijk is dit niks meer dan een online schoolportal, browsen en tekstverwerking.

Op basis van die info kan je veel specifieker iets uitzoeken.
Ik zou het mijn dochter in ieder geval niet aan doen om elke dag met een 15” bakbeest naar school te fietsen.

[ Voor 9% gewijzigd door Wootism op 24-08-2020 15:01 ]

• pennywiser
Wootism schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 15:00:
@Interceptor101
Laat ik voorop stellen dat de eisenlijstjes vanuit scholen vaak nergens op slaan.
Zoals in dit geval een 15” adviseren met een bepaald gewicht ook nergens op slaat.
Daarnaast is 128gb met 4gb weer erg krap voor gemiddeld gebruik.

Slimmer is om gewoon even met de IT-afdeling van de school te bellen en te vragen welke software er gedraaid gaat worden.
Waarschijnlijk is dit niks meer dan een online schoolportal, browsen en tekstverwerking.

Op basis van die info kan je veel specifieker iets uitzoeken.
Ik zou het mijn dochter in ieder geval niet aan doen om elke dag met een 15” bakbeest naar school te fietsen.
Precies, Office, Teams en een zwik webbased tools. 4GB is wel te krap inderdaad, maar 4 erbij kost weinig extra. En terechte opmerking over formaat. Ik heb hier ook op gelet, een X250 is 12.5", waar ik ook over twijfelde maar wat mij heel erg meeviel qua grootte, en net zo zwaar en groot als een boek.

[ Voor 3% gewijzigd door pennywiser op 24-08-2020 15:08 ]

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Zakelijke modellen zijn vaak steviger gebouwd en gebruiken meestal componenten van betere kwaliteit. Een consumentenlaptop zit 2 jaar in de garantie, een zakelijke wordt vaak verkocht met 3 tot 5 jaar garantie. Daarnaast zijn zakelijke laptops vaak ook eenvoudiger zelf te herstellen, eenvoudiger onderdelen vervangen of upgraden en blijf je veel langer reserveonderdelen vinden voor die laptops.

En een zakelijke tweedehands is echt niet zoveel slechter dan een nieuwe consumer laptop in eenzelfde prijsklasse, vaak zelfs beter.

• pennywiser
Blokker_1999 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 15:20:
[...]

Zakelijke modellen zijn vaak steviger gebouwd en gebruiken meestal componenten van betere kwaliteit. Een consumentenlaptop zit 2 jaar in de garantie, een zakelijke wordt vaak verkocht met 3 tot 5 jaar garantie. Daarnaast zijn zakelijke laptops vaak ook eenvoudiger zelf te herstellen, eenvoudiger onderdelen vervangen of upgraden en blijf je veel langer reserveonderdelen vinden voor die laptops.

En een zakelijke tweedehands is echt niet zoveel slechter dan een nieuwe consumer laptop in eenzelfde prijsklasse, vaak zelfs beter.
Klopt, ik kwam erachter dat de laadpoort op een Thinkpad met een stekker op het moederbord zit. Groot voordeel, want als er *iets vaak kapot gaat. Voor een X250 (en ook X260 en X270) is dit het onderdeel om eenvoudig zelf te vervangen: https://nl.aliexpress.com/item/32847835651.html

Consumenten laptops hebben vaak het poortje op het mobo gesoldeerd. Deze gaan net zo vaak stuk, succes daarmee :)

• Interceptor101
gambieter schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 10:11:
[...]

@Interceptor101 : het is inderdaad tijd dat je serieus op vragen in gaat. De helft van de eisen zien er zelf-verzonnen uit.
Het was al geen vraag om mee te beginnen; ik gaf al aan dat dit de eisen zijn die de school opgeeft, punt.
Dat jij dat in twijfel trekt, moet jij weten, maar ik ga hier geen moeite doen om screenshots te gaan maken om mezelf te bewijzen.
Geloof je het niet, geloof je het niet.
Het heeft voor mij geen nut om een onzin topic te plaatsen met allemaal verzonnen eisen; er zijn mensen die gewoon wél een leven hebben.
Daarbij; wie denk je wel dat je bent met je toontje en mij voor leugenaar uit te maken?

• Interceptor101
Beste mensen,

De laptop die ik gevonden had, heeft niet de ideale resolutie, moet een nieuwe accu in en heeft wel net van mij een nieuwe ssd gekregen.
Het is een Toshiba Satellite met een i3, 15 inch.

Gezien wat men hier aangeeft; ze moeten inderdaad de "Learningbox" in en een textdocumentje kunnen maken. Ik vind het gesneden met die school.
Ze proberen het maar en als het allemaal niet loopt, kan ik alsnog wat anders aanschaffen voor ze.
Maar Learningbox loopt erop en Word zeker.

Gezien de kosten, ben ik wel aan een andere mindset begonnen hoor.

Ik heb genoeg tips om er nog wat van te maken als het niet lukt; iedereen bedankt voor de informatie en tips; helemaal goed!

• Mandrake466
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23-11 13:14
Het is gewoon zelfverzonnen door en of ander oetlul op school. Wat dat betreft heeft Gambieter dus gelijk!

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

• Helgie

Helgie

Misantroop

Ik snap het niet helemaal meer... Je komt met een lijst eisen, we geven je simpelweg de beste keuze aan ( de IdeaPad met een ryzen 5, 8GB RAM en een 256GB SSD), een tweede goedkopere keuze ( een leuke tweedehands zakelijke laptop; ook praktisch altijd een hele goede optie) en vervolgens ga je voor een bakbeest van een laptop die totaal niet aan de eisen voldoet? Waarom vraag je om advies als je het niet op wilt volgen?

Hypocrites must die

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
Ik wil mij er niet te erg mee bemoeien maar op onze school heeft entree opleiding helemaal niet zo zware eisen, welke school adviseert dit soort gekkigheid ?

- processor i3> mag gewoon pentium zijn hoog
- 80 Gb SSD groter is totaal overbodig.
- maximaal 1,6 kilo........ > Blijf maar weg bij 15" laptops en kijk naar 14".
- 4 gb ram>niet aan beginnen neem 8GB.
- WiFi>dit heet gewoon WiFi AC dan komt het wel goed.
- Microsoft Windows 10> Laptops met Windows 10 S zijn ook Windows 10 en voldoen.
- Accuduur 9 uur?

Je kan ook gewoon kijken naar een gebruikte i3, een laptop vanaf ongeveer 500 euro voldoen ook.

[ Voor 25% gewijzigd door mr_evil08 op 24-08-2020 21:22 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Blokker_1999 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 15:20:
[...]

Dell heeft iig geen enkel probleem met een zakelijke laptop met 1 jaar garantie aan een consument verkopen. (Mag niet, doen ze wel). Meer garantie kan, als je ervoor betaald.

• pennywiser
Mandrake466 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 20:46:
Het is gewoon zelfverzonnen door en of ander oetlul op school. Wat dat betreft heeft Gambieter dus gelijk!
En elke school verzint weer wat anders is mijn ervaring. 15" is echt veel te groot voor een brugklasser.

[ Voor 7% gewijzigd door pennywiser op 24-08-2020 21:16 ]

• mr_evil08
[...]

Sorry moest er even op reageren.
Dat zie ik vaak de laptop is traag en men gaat er lukraak maar een SSD in zetten terwijl het hoofdprobleem niet aangepakt wordt.

Laptops met 4gb hebben anno 2020 gewoon te weinig ram (zeker i3 en hoger modellen) en spreken de pagefile aan, de gebruiker ervaart een snellere computer met SSD maar dat komt gewoon omdat de pagefile sneller is geworden vs HDD, wat men vergeet is dat de SSD versnelt gaat slijten/degraderen in performance door de vele schrijfacties naar deze pagefile en op den duur weer langzaam wordt.

Windows 10 taskmanager laat het niet goed zien voor de gebruiker en denk je nog voldoende vrij te hebben maar met 4gb ram loopt het OS constant te puzzelen, ook met de meest simpele taken en gaat smerige oplossingen toepassen zoals ram compressie waardoor de processor fors meer belast gaat worden en meer van dat soort dingen.

• pennywiser
mr_evil08 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 21:15:
[...]

Sorry moest er even op reageren.
Dat zie ik vaak de laptop is traag en men gaat er lukraak maar een SSD in zetten terwijl het hoofdprobleem niet aangepakt wordt.

Laptops met 4gb hebben anno 2020 gewoon te weinig ram (zeker i3 en hoger modellen) en spreken de pagefile aan, de gebruiker ervaart een snellere computer met SSD maar dat komt gewoon omdat de pagefile sneller is geworden vs HDD, wat men vergeet is dat de SSD versnelt gaat slijten/degraderen in performance door de vele schrijfacties naar deze pagefile en op den duur weer langzaam wordt.

Windows 10 taskmanager laat het niet goed zien voor de gebruiker en denk je nog voldoende vrij te hebben maar met 4gb ram loopt het OS constant te puzzelen, ook met de meest simpele taken en gaat smerige oplossingen toepassen zoals ram compressie waardoor de processor fors meer belast gaat worden en meer van dat soort dingen.
Vergeet ook niet dat de ene SSD de andere niet is. Een 840 EVO uit 2013 is nog steeds bijna 2x zo snel als een goedkope Kingston of Sandisk wat nu in de winkel ligt. Hier let bijna niemand op want SSD = SSD. Qua slijtage heb je zeker wel gelijk, echter duurt dit wel vrij lang.

• mr_evil08
pennywiser schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 21:20:
[...]

Vergeet ook niet dat de ene SSD de andere niet is. Een 840 EVO uit 2013 is nog steeds bijna 2x zo snel als een goedkope Kingston of Sandisk wat nu in de winkel ligt. Hier let bijna niemand op want SSD = SSD. Qua slijtage heb je zeker wel gelijk, echter duurt dit wel vrij lang.
Maakt voor de gewone gebruiker niets uit als het maar een SSD is want leesacties liggen allemaal wel dicht bij elkaar ook al is een kingston of sandisk, het grote verschil zit vaak in schrijfacties, indien er 8GB ram in zit merkt de gebruiker er helemaal niets van.

Ik heb bewust een NVME SSD en merk dat maar ik ben geen gewone gebruiker...

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 24-08-2020 21:27 ]

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:04
Interceptor101 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 20:40:
Beste mensen,

De laptop die ik gevonden had, heeft niet de ideale resolutie, moet een nieuwe accu in en heeft wel net van mij een nieuwe ssd gekregen.

Gezien wat men hier aangeeft; ze moeten inderdaad de "Learningbox" in en een textdocumentje kunnen maken. Ik vind het gesneden met die school.
Ze proberen het maar en als het allemaal niet loopt, kan ik alsnog wat anders aanschaffen voor ze.

Ik heb genoeg tips om er nog wat van te maken als het niet lukt; iedereen bedankt voor de informatie en tips; helemaal goed!
Maak dan gewoon geen topic aan, waar mensen tijd voor je in steken.

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-11 13:42
Beste mensen,

- minimaal i3 of i5
- 128 Gb SSD
- 15 inch
- resolutie 1920x1080
- 4 gb ram

Wat als ze geen laptop hebben?

PVO

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dat betekent dat ze 18 jaar zijn en dus studiefinanciering ontvangen. Dat is bedoeld om de kosten van boeken en lesgeld op te vangen. Dan heb je de eerste €850 per persoon al opgevangen en blijft er nog €350,70 per persoon over wat je zelf mag ophoesten op jaarbasis.

Ow, laat ze ook een Studentenreisproduct aanvragen, je weet maar nooit wanneer je dit nodig hebt, ook al kun je op de fiets naar school.

• Barrycade

Barrycade

Through the...

S0epkip schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 21:31:
[...]

Wat als ze geen laptop hebben?
Nou heb ik geen idee wat er bij een entree opleiding komt kijken, maar op basis van een weekje brugklas hier waarbij ook een laptop / device nodig is: eerste oefeningen zijn al gedaan via website, Teams gebruikt om de opdrachten op te zoeken en te lezen, Onedrive gebruikt voor bestanden. En daarnaast hebben ze een rooster programma en Magister (maar die kunnen ze ook via een app op de telefoon openen, moet je die ook wel hebben natuurlijk).

Dus als je dan zonder device aankomt draven ben je wel de droeftoeter van de klas (helaas maar waar).

Op bovenstaande concludeer ik trouwens wel dat een Chromebook ook wel voldoet, maar dat werd ook niet uitgesloten hier door school, alleen dan doen ze geen support en komt het meer op zelfredzaamheid van de leerling aan. Mijn dochter is redelijk handig met IT spul, maar blendt zich op dit moment nog liever even met de kudde. Eens kijken hoe ze er over denkt als de W10 laptop de geest geeft.

• Helgie

Helgie

Misantroop

mr_evil08 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 21:00:
Ik wil mij er niet te erg mee bemoeien maar op onze school heeft entree opleiding helemaal niet zo zware eisen, welke school adviseert dit soort gekkigheid ?

- processor i3> mag gewoon pentium zijn hoog
- 80 Gb SSD groter is totaal overbodig.
- maximaal 1,6 kilo........ > Blijf maar weg bij 15" laptops en kijk naar 14".
- 4 gb ram>niet aan beginnen neem 8GB.
- WiFi>dit heet gewoon WiFi AC dan komt het wel goed.
- Microsoft Windows 10> Laptops met Windows 10 S zijn ook Windows 10 en voldoen.
- Accuduur 9 uur?

Je kan ook gewoon kijken naar een gebruikte i3, een laptop vanaf ongeveer 500 euro voldoen ook.
you what m8?
Een snellere CPU is echt wel zinnig, een I3 ( zelfs een nieuwe) is eigenlijk wat mager. Een I5 is handig, een Ryzen 5 nog handiger. Lager zou ik persoonlijk niet gaan. Een 80GB SSD? Het is geen 2010 meer. Ook met cloudservices is het nog steeds erg handig om minimaal 128GB te hebben, en ik doe het zelf niet voor minder dan 250 ( het liefst meer.) Minimaal 8GB RAM, daar ben ik het mee eens, maar de rest? Misschien leuk als je Lubuntu draait en het niet erg vindt om de hele dag de commandline te moeten gebruiken, maar voor gewoon Windows wil je toch echt iets meer hebben. Zeker als je er een paar jaar mee vooruit wilt.

Het gaat hier om tweedehands zakelijke modellen, die zijn wel top. Maar ik zou inderdaad voor een nieuwe laptop met een Ryzen gaan.

[ Voor 21% gewijzigd door Helgie op 24-08-2020 22:02 ]

Hypocrites must die

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-11 13:42
Barrycade schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 22:00:
[...]

Nou heb ik geen idee wat er bij een entree opleiding komt kijken, maar op basis van een weekje brugklas hier waarbij ook een laptop / device nodig is: eerste oefeningen zijn al gedaan via website, Teams gebruikt om de opdrachten op te zoeken en te lezen, Onedrive gebruikt voor bestanden. En daarnaast hebben ze een rooster programma en Magister (maar die kunnen ze ook via een app op de telefoon openen, moet je die ook wel hebben natuurlijk).

Dus als je dan zonder device aankomt draven ben je wel de droeftoeter van de klas (helaas maar waar).

Op bovenstaande concludeer ik trouwens wel dat een Chromebook ook wel voldoet, maar dat werd ook niet uitgesloten hier door school, alleen dan doen ze geen support en komt het meer op zelfredzaamheid van de leerling aan. Mijn dochter is redelijk handig met IT spul, maar blendt zich op dit moment nog liever even met de kudde. Eens kijken hoe ze er over denkt als de W10 laptop de geest geeft.
Ja, afstandsonderwijs wordt natuurlijk lastig zonder laptop, das waar....

PVO

• mr_evil08
Helgie schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 22:02:
[...]

you what m8?
Een snellere CPU is echt wel zinnig, een I3 ( zelfs een nieuwe) is eigenlijk wat mager. Een I5 is handig, een Ryzen 5 nog handiger. Lager zou ik persoonlijk niet gaan. Een 80GB SSD? Het is geen 2010 meer. Ook met cloudservices is het nog steeds erg handig om minimaal 128GB te hebben, en ik doe het zelf niet voor minder dan 250 ( het liefst meer.) Minimaal 8GB RAM, daar ben ik het mee eens, maar de rest? Misschien leuk als je Lubuntu draait en het niet erg vindt om de hele dag de commandline te moeten gebruiken, maar voor gewoon Windows wil je toch echt iets meer hebben. Zeker als je er een paar jaar mee vooruit wilt.

[...]

Het gaat hier om tweedehands zakelijke modellen, die zijn wel top. Maar ik zou inderdaad voor een nieuwe laptop met een Ryzen gaan.
Voor schoolzaken is een i5 gewoon zwaar overkill als ze alleen maar webbased werken, de 10e generatie van Intel i3 zijn rete snel, i5 is echt al voor de serieuzer werk en alleen nuttig als je lokaal applicaties draait, steeds meer applicaties zijn de GPU gaan gebruiken voor rekenkracht, ik werk op een school en zie dat ook zeer goed terug.

Ook 80gb SSD is voldoende, alles ligt in de cloud en die paar docx bestanden wat toevallig lokaal waren opgeslagen nemen letterlijk niks, 8gb ram is prima in orde, tegen de tijd dat 16gb ram noodzakelijk wordt is de laptop al dusdanig zwaar verouderd waardoor je nog gaat afvragen of het nuttig is.

En ja ik heb ook een laptop met 1TB NVME SSD en 16GB ram, maar dat is niet voor MS office of een beetje webbrowsen.

• Helgie

Helgie

Misantroop

mr_evil08 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 22:18:
[...]

Voor schoolzaken is een i5 gewoon zwaar overkill als ze alleen maar webbased werken, de 10e generatie van Intel i3 zijn rete snel, i5 is echt al voor de serieuzer werk en alleen nuttig als je lokaal applicaties draait, steeds meer applicaties zijn de GPU gaan gebruiken voor rekenkracht, ik werk op een school en zie dat ook zeer goed terug.

Ook 80gb SSD is voldoende, alles ligt in de cloud en die paar docx bestanden wat toevallig lokaal waren opgeslagen nemen letterlijk niks, 8gb ram is prima in orde, tegen de tijd dat 16gb ram noodzakelijk wordt is de laptop al dusdanig zwaar verouderd waardoor je nog gaat afvragen of het nuttig is.

En ja ik heb ook een laptop met 1TB NVME SSD en 16GB ram, maar dat is niet voor MS office of een beetje webbrowsen.
Ja, nu. Maar niet over vijf jaar. Als je niet elke twee, drie jaar wilt moeten upgraden dan is het in mijn ervaring ( en daar heb ik wel een beetje van) erg zinnig om voor minstens een i5 te gaan. Zodat je zeker weet dat je het ding een jaar of vijf normaal kan gebruiken, en dan pas een nieuwe nodig hebt. Zo'n Pentium wordt na twee jaar traag als stront. Niet bij jou of bij mij, want wij houden onze PC's netjes en indien nodig doen we gewoon een nieuwe installatie, maar wel bij de gemiddelde gebruiker die alle troep die ze kunnen erop installeren 'want dan kon ik leuke achtergronden vinden.'

Ofwel, ik ben van mening dat als je een IT-noob een PC aanraadt, dat je beter voor een iets sneller model kunt gaan omdat ze anders binnen twee jaar weer bij jou aan je hoofd komen zeuren dat het ding ( dat jij aangeraden hebt, en daarom moet jij het oplossen!) traag is.

Hypocrites must die

• Barrycade

Barrycade

Through the...

S0epkip schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 22:17:
[...]

Ja, afstandsonderwijs wordt natuurlijk lastig zonder laptop, das waar....
Maar dit was gewoon op school, laptop wordt tijdens fysieke lessen ingezet.
En hopelijk komt het niet zo ver, maar hij kan ook voor onderwijs op afstand worden gebruikt idd.

• Peer_76
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08:26
Niet duur, gewicht valt mee, stevig gebouwd en ook nog redelijk waardevast:
https://tweakers.net/pric...ebook-820-g4-z2v91et.html

Zelf heb ik al 3 jaar een gebruikte EliteBook 2570p (voldoet wat resolutie betreft niet aan de door TS aangegeven specs) met een i7-3520M (3e generatie i7, niet de aller snelste meer, maar voor mij werkt het nog uitstekend) en 8GB RAM. Wel zelf een SSD ingezet.
Deze laptop gebruik ik zakelijk en deels ook privé. Vooral de alu behuizing (veel steviger dan al dat standaard plastic) vind ik een grote meerwaarde hebben.
Mijn volgende laptop gaat in elk geval ook weer een EliteBook worden.

Gouwepeer Stemwijzer 2025.

• azwartkruis
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23-08 09:39
Als TS nog op zoek is, ik kreeg net bericht van estunt.nl dat ze weer nieuwe laptops hebben.
Dit zijn dus ex-zakelijke modellen en goed betaalbaar
https://www.estunt.nl/product-categorie/laptops/

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Interceptor101 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 20:40:
Beste mensen,

Als ik eerlijk ben moet ik zeggen dat er van die eisen eigenlijk maar 1 is waar ik echt naar zou kijken, en dat is net diegene die jij niet respecteert. Namelijk de schermresolutie. De informatiedichtheid op een scherm is zeer belangrijk, en als je schrijft dat de laptop die jij gevonden hebt niet de ideale resolutie heb dan gaat het in mijn hoofd direct naar 1366x768 wat echt geen leuke resolutie is om op te werken de dag van vandaag. Je merkt net dat heel veel (web)applicaties ontworpen worden met een lage informatiedichtheid omdat schermresoluties steeds hoger worden. Dan wil je daar echt niet achter blijven.

De andere eis die eigenlijk nog van belang is, is batterijduur. Maar dat is hit & miss, zelfs met nieuwe laptops moet je opletten daarvoor.

Voor de rest maakt het allemaal zoveel niet uit. Een i3, i5 of een AMD, dat gaat geen verschil maken. Een SSD is vandaag de dag standaard, denk niet dat je nog veel laptops vind zonder. Zelfs op de tweedehandsmarkt moet je steeds harder je best doen. Een 14" of 15" scherm is vooral gevoelsmatig en afhankelijk van de gebruiker. Dan maakt die schermresolutie een groter verschil. Net zoals het gewicht. Wil je 3kg meenemen, dan neem je 3kg mee. Het is net die combinatie van 1,6kg en 15" die aantoont dat de opsteller van het lijstje er zelf ook een gooi naar doet. Dan kom je enkel bij Ultrabooks uit en zit je in een prijsklasse die vele ouders echt niet willen. En RAM? Zorg aub dat er minstens 8GB in zit, je SSD en je dochters zullen je dankbaar zijn.

Pagina: 1