Miniatuur RF laser of ledlampje

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allo2u
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11-04-2023
Hoi medetweakers,

Voor mij is elektronica-modden nieuw, dus als deze vraag al miljoen keer beantwoord is, stuur me gerust door. Ik kon in een uur googlen geen antwoord vinden...

Vraag: Ik wil een zo klein mogelijk systeempje maken bestaande uit:
- led of laser (liefst rode én groen licht (met 1 of twee lichtbronnen)
- ontvangertje (draadloos) signaal
- batterijtje
- liefst waterdicht

Los een zendertje om het systeempje aan/uit rood/groen te laten oplichten.

Dit systeempje ziet er uit als wat ik zou willen, maar dit is bedoeld een led-strip aan te sturen en werkt niet op batterij. Als het ene uiteinde nou gewoon een ledje was dat de verschillende kleuren kan weergeven en het zou draaien op een knoopcel, dan was is het perfect.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KlJo4t3ZWQa87yUEmhdjykXOdfw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zRFBFBFAJZ612aKReWOfsTWw.png?f=user_large

Enig idee hoe ik dit kan maken of waar ik het kan kopen? Of waar ik moet beginnen (met zoeken)?

Bedankt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:14
Je zou een RF ontvanger + afstandsbediening kunnen proberen. Als je op Ali "RF receiver" intypt krijg je allemaal dezelfde modules en eventueel meteen met een afstandsbediening erbij. Dat werkt wel pas vanaf 3.6V dus dan zou je twee knoopcellen of een lithiumbatterij moeten gebruiken.

En je moet ook rekening houden met de stroom die die ledjes of lasers nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:35

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Natuurlijk werkt dat wel op een batterij, zo'n LED strip controler werkt op 12v, ofwel 8x AA batterij....

Nie negatief bedoeld maar als je dat al niet kunt indenken, hoe dan verder?

Maar verdiep je even in 433mhz modules, genoeg in te vinden

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:07

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

memphis schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 17:49:
Natuurlijk werkt dat wel op een batterij, zo'n LED strip controler werkt op 12v, ofwel 8x AA batterij....

Nie negatief bedoeld maar als je dat al niet kunt indenken, hoe dan verder?

Maar verdiep je even in 433mhz modules, genoeg in te vinden
True en dit model werkt vanaf 5V tot 24V ;)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-09 11:59

SA007

Moderator Tweaking
Vind ook 'laser of led' bijzonder, zijn 2 heel andere types licht, kan me zo geen ding bedenken waarvoor het niet uitmaakt welke het is.

@Verwijderd Wellicht eens wat duidelijker zijn wat je aan het bouwen bent, hoeveel licht je verwacht bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allo2u
Bedankt voor de reacties! De bedoeling is om als zwem-coach feedback te kunnen geven terwijl de zwemmer in het water ligt: Rood licht als de zwemmer iets fout doet, groen als het goed gaat. Via de afstandsbediening dus. ledje in de buurt van zwembril is voldoende zichtbaar, maar een laser die van een paar cm meer op de (rand van de) bril schijnt werkt ook.Getest met laser in de hand, maar wil het dus remote controlled maken voor de coach.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023
Je gaat toch geen laser in de buurt van ogen gebruiken?

En het moet zo te lezen allemaal nog waterdicht worden ook?

Ik kan me zo 1-2-3 geen simpele oplossing voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-09 11:59

SA007

Moderator Tweaking
Laser en ogen is geen fantastisch idee, maar met een class-1 laser zou dat geen gevaar moeten opleveren.

Waterdicht is niet zo'n probleem, gewoon in een waterdicht kastje persen en klaar.

Draadloos in combinatie met water geeft ook wat beperkingen, veel RF spul heeft vrijwel geen ontvangst als het een beetje water tegenkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023
SA007 schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 22:11:
Laser en ogen is geen fantastisch idee, maar met een class-1 laser zou dat geen gevaar moeten opleveren.
Ja, mits TS iemand is die ooit van de diverse laser-classes gehoord heeft.
Waterdicht is niet zo'n probleem, gewoon in een waterdicht kastje persen en klaar.
Als je geen schakelaar hoeft te monteren om hem aan en uit te zetten ivm batterijen, en/of een DC ingang nodig hebt om op te laden wel ja.
Draadloos in combinatie met water geeft ook wat beperkingen, veel RF spul heeft vrijwel geen ontvangst als het een beetje water tegenkomt.
Dat gaat inderdaad ook nog een dingetje worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xhaas
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09-2024
Veel eenvoudiger maar totaal niet waar je om vraagt is aan beide kanten van het zwembad onderwater een lichtbron die in ieder geval rood en groen licht kan uitzenden te zetten. Je kunt die gewoon bedraad buiten het water brengen. Dat is vrij eenvoudig waterdicht te maken ook als alles nog op batterijen moeten werken aangezien het allemaal wat lomper wordt. Het zal ook een stuk meer licht moeten uitzenden.

Misschien dat je zelfs aan een kant weg kunt komen met een lijnlaser die over de bodem licht schijnt, maar ik heb geen idee hoeveel vermogen je daarvoor onderwater voor nodig hebt en wat nog veilig is mocht het in je ogen schijnen.

Communicatie kan uiteraard nog steeds draadloos, want dat lijkt me wel handig voor de zwemcoach die waarschijnlijk enigszins meeloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allo2u
Bedankt @SA007 en @3xhaas!

Een variant van jouw oplossing ga ik als eerste proberen 3xhaas, gewoon de coach met een gekleurde lamp op de bodem laten schijnen in endless pool, dat helpt met testen of deze directe vorm van feedback de het gewenste leereffect heeft.

Aangezien de verwachting van wel is kom ik daarna alsnog snel bij het technischie aspect; welke componenten zijn nodig voor een ledlampje dat draadloos aan te sturen is?

Na doornemen van de laser-classes lijkt me een ledje inderdaad het handigst, aangezien ook een class-0 laser schijnen op (de rand van) een zwembril wat vraagtekens zal oproepen.

Beperkingen van radio-signalen door water ben ik me zeer van bewust, de RF ontvanger zou ik dan ook in de badmuts willen verwerken.

Last but not least; het gaat hier om het maken van een simpel prototype om het idee te testen.Als het na 3x kapot gaat of de helft van de tijd geen signaal ontvangt maakt echt niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-10 11:53
Laser is een slecht idee, groen bijvoorbeeld maakt gerbruik van een IR bron die naar groen wordt geconverteerd. En dat IR wordt er niet altijd uitgefilterd en is onzichtbaar en schadelijk tegelijk.

Repareren doe je zo.

Pagina: 1