Snel warm in overkapping?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joenevd
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-06 16:04
Wij zijn aan het overwegen om een overkapping te laten plaatsen tegen de gevel van onze woning.
De tuin zit op het Noorden, dus op het begin in de ochtend en later op de avond na zal er nagenoeg geen instraling zijn door de zon.

We zijn nu bij één winkel geweest en daar werd aangeraden om geen glas, maar polycarbonaat platen te gebruiken. Hierdoor zou je minder last hebben van de warmte in de overkapping. Daarnaast werd ook aangeraden om geen heldere polycarbonaat te nemen omdat deze er al snel vies uit gaat zien en dat krijg je niet weg.

Nu vinden wij glas de mooiste uitstraling geven en willen we zoveel mogelijk een ruimtelijk gevoel behouden.
We vragen ons echter af in hoeverre we tijdens de warme dagen echt last hebben van warmte indien wij kiezen voor een glazen overkapping.

Heeft iemand hier meer ervaring mee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Er zijn ook genoeg zonweringsopties die je bovn het glas kunt plaatsen op zonnige dagen in de zomer om de warmte buiten te houden. Misschien is dat een overweging. Ik ben met je eens dat glas gewoon het mooiste is.

Eerste hit die ik konden vinden, alleen voor de impressie:
https://www.tuinmaximaal.be/zonwering

Daarnaast kun je uiteraard ook folie aan de buitenzijde van het glas plaatsen die de meeste warmte al weerkaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:08
Je gaat echt zonwering nodig hebben bij zo'n glazen overkapping, het effectiefst is het type dat bovenop het glas zit. Wordt dan wel erg snel smerig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:47
Ik heb een huis gekocht met polycarbonaat veranda. Ook dat was gewoon warm afgelopen weken. Maar dat is wel op het westen.
De meeste warmte houdt je weg door de zonwering boven het glas te maken.

Ondertussen is het polycarbonaat ook vergeelt door UV schade, glas doet dat niet.
Plus, polycarbonaat ziet er gewoon erg goedkoop uit na een tijdje.
en je kan er niet op staan om schoon te maken

[ Voor 13% gewijzigd door jeroen3 op 21-08-2020 15:58 . Reden: video linkje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joenevd
Hann1BaL schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 15:54:
Er zijn ook genoeg zonweringsopties die je bovn het glas kunt plaatsen op zonnige dagen in de zomer om de warmte buiten te houden. Misschien is dat een overweging. Ik ben met je eens dat glas gewoon het mooiste is.
Nielson schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 15:55:
Je gaat echt zonwering nodig hebben bij zo'n glazen overkapping, het effectiefst is het type dat bovenop het glas zit. Wordt dan wel erg snel smerig.
In ons geval ligt de tuin op het noorden en zal de overkapping bijna de hele dag in de schaduw zitten. In dat geval is zonwering toch overbodig?

Is de warmteopbouw vooral vanwege zoninschijning of zal de warme lucht ook meer blijven hangen onder een overkapping?
jeroen3 schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 15:55:
Ondertussen is het polycarbonaat ook vergeelt door UV schade, glas doet dat niet.
Plus, polycarbonaat ziet er gewoon erg goedkoop uit na een tijdje.
en je kan er niet op staan om schoon te maken
De verkoper in de winkel waar wij waren, beweerde dat het huidige polycarbonaat niet meer geel wordt en dat je ook daarop kan staan. Merkte je overigens dat het onder de overkapping veel warmer was dan op een andere plek in de tuin?

[ Voor 25% gewijzigd door joenevd op 21-08-2020 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 04-06 22:23
Je kan ook een dichte veranda maken met groen dak en hier en daar een lichtkoepel. Zon groen dak is perfect tegen de warmte van de zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:47
Ja, wat is niet meer snel... Glas blijft levenslang goed. Pc wellicht 5-10 jaar voor je het moet vervangen.
Dat is "niet snel", maar nog steeds jammer.
Volgens mij is het onmogelijk om UV stabiele kunststoffen te maken. Men probeert het wel, maar UV wint nog altijd.

Afgelopen hittegolf was het rond 15:00 zo'n 42 graden onder de overkapping tegenover 35 in de rest van de tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 04-06 22:28
@joenevd
Lekker voor glas gaan.

Blijft veel mooier, en zoals je zegt staat hij toch de hele middag en namiddag in de schaduw.

Ons huis staat op noord-noordoost dus sochtends nog wel zon. Maar dat is zo weinig dat ik zelfs in de zomer nog algen weg kan boenen van mijn terras.
Dus zou me qua warmte niet druk maken.

Op echte hete dagen is het toch overal heet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:10
Wij hebben de melk polycarbonaat van Tuinmaximaal en onze tuin ligt op het zuidwesten.
Met dit weer is het echt bloedheet eronder. Hebben dit zelf opgelost door er een schaduwdoek overheen te leggen en dat scheelde al best veel.
Tuinmaximaal heeft een systeem om eronder te doen maar heb er geen ervaring mee.
Zelf hebben wij dat dus niet maar dat komt ook dat het de laatste zomer voor ons is in dit huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
joenevd schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 15:50:
Wij zijn aan het overwegen om een overkapping te laten plaatsen tegen de gevel van onze woning.
De tuin zit op het Noorden, dus op het begin in de ochtend en later op de avond na zal er nagenoeg geen instraling zijn door de zon.

We zijn nu bij één winkel geweest en daar werd aangeraden om geen glas, maar polycarbonaat platen te gebruiken. Hierdoor zou je minder last hebben van de warmte in de overkapping. Daarnaast werd ook aangeraden om geen heldere polycarbonaat te nemen omdat deze er al snel vies uit gaat zien en dat krijg je niet weg.

Nu vinden wij glas de mooiste uitstraling geven en willen we zoveel mogelijk een ruimtelijk gevoel behouden.
We vragen ons echter af in hoeverre we tijdens de warme dagen echt last hebben van warmte indien wij kiezen voor een glazen overkapping.

Heeft iemand hier meer ervaring mee?
Als de zon er bijna niet op schijnt zal het echt wel meevallen met de warmte. Ik zou zelf altijd glas nemen, poly ziet er niet uit imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1107972
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:10
Persoonlijk zou ik zelf ook kiezen voor glas. Niet alleen omdat het mooier oogt maar ook in verband met de lichtinval. In de donkere maanden is het toch ook wel fijn als er nog wat zonlicht je woning binnenkomst, zeker als de gevel op het noorden ligt.

Zoals gezegd is een zonwering die bovenop het glas ligt het meest ideaal om de warmte tegen toehouden. Twijfel je of dit echt noodzakelijk is of ivm het budgetkan je ook overwegen om dit later toe te voegen. Kies dan wel een overkapping waar hier dan ook de mogelijkheid voor is om dit later te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:58
Mijn ouders kochten een huis met zo'n polycarbonaat overkapping. Paar jaar geleden met hagelbui gesneuveld, nu zit er glas in.

Paar dingen die opvallen:
VEEEEEEL mooier
VEEEEEEL meer licht
Warmte is hetzelfde
Eenvoudiger schoon te maken
Heel belangrijk: in de kamer was het eerst behoorlijk donker, sinds de vervanging naar glas is er nu gewoon veel meer daglicht. ( Zo'n overkapping haalt heel veel licht weg).
Let op!
Stuk zwaarder, dus hoop steunbalken extra moeten plaatsen.
Stuk duurder.

Maar als het dan staat, dan ziet het er veel mooier uit.

PS wij hebben zo'n dek dat je naar beneden en naar boven kan laten rollen mbv een motortje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joenevd
Voor zover bedankt voor de reacties.

Het bevestigd dus dat we beter glas kunnen kiezen.

Als er toch zon op komt, kan ik altijd nog een schaduwdoek over het glas leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:01
Nielson schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 15:55:
Ik kan je uit ervaring zeggen dat dat soms echt onzin is.
TS heeft het over op het noorden, ik heb zelf een (glazen) overkapping op noordwest. Zonwering nog nooit nodig gehad, ook de afgelopen hete dagen niet. Als de zon er niet opstaat op het heetst van de dag is dat echt nergens voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dft2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:30
Paar jaar geleden ook glas laten plaatsen nadat het polycarbonaat door hagel gesneuveld was (was wel 25 jaar oud ofzo). Voor warmtewerend glas gekozen, dit werkt echt prima, het is een stuk koeler dan het polycarbonaat, en inderdaad veel mooier en veel meer licht. Wel duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023
Ik heb dan weer bewust voor polycarbonaat (de minder doorzichtige variant) gekozen omdat er bij mij in de richting van de zon een grote walnotenboom staat (de overkapping staat er zelfs voor 50% onder) en dat trekt nogal wat vogels (eksters) aan met bijbehorende vogelpoep en die boom laat ook het nodige los aan bladeren e.d.

Rotzooi op dak valt nu veel minder op.

Warm eronder is het niet, omdat die boom een behoorlijke schaduw werpt. Sterker nog, als het echt bloedheet is buiten krijg je mij niet makkelijk onder die overkapping vandaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RCDC
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 21-05 22:52
Een terrasoverkapping laten plaatsen is altijd een open vraag.
Allereerst bedankt voor bovenstaande tips en ervaringen _/-\o_
Bomen zijn nog altijd de beste schaduwgevers, want ze koelen alles er onder, maar geven door het wiegend effect ook licht door, waardoor ze je doen bruinen zonder te verbranden.
Daarom een twaalftal Pinussen geplaatst die een boseffect gaan geven en tevens koeling verzorgen.
Het enige doel dus van onze te plaatsen overkapping is ons uit de regen houden om toch buiten te kunnen zitten.
Iemand enige suggestie om een overkapping te plaatsen met weinig onderhoud en toch leuk om zien op een klassiek huis met witte raamstijlen, met weinig zichtbelemmering (palen) ?
Wij dachten aan een gesloten dak met aan de onderzijde witte platen om het licht naar binnen te weerkaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
RCDC schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 14:01:
Bomen zijn nog altijd de beste schaduwgevers, want ze koelen alles er onder, maar geven door het wiegend effect ook licht door, waardoor ze je doen bruinen zonder te verbranden.
Daarom een twaalftal Pinussen geplaatst die een boseffect gaan geven en tevens koeling verzorgen.
Het enige doel dus van onze te plaatsen overkapping is ons uit de regen houden om toch buiten te kunnen zitten.
Iemand enige suggestie om een overkapping te plaatsen met weinig onderhoud en toch leuk om zien op een klassiek huis met witte raamstijlen, met weinig zichtbelemmering (palen) ?
Wij dachten aan een gesloten dak met aan de onderzijde witte platen om het licht naar binnen te weerkaatsen.
Een foto van de situatie zou helpen. Eerste tip: Pinussen verliezen enorme massa's aan zaad/naalden/dennenappels. Zorg voor een goede bescherming van de regenwaterafvoer van je overkapping en maak hem regelmatig schoon.

Hoe donker is de kamer die aan de beoogde overkapping grenst? Ik zou toch echt een niet volledig gesloten dak met glas in je overkapping adviseren en niet alleen "witte platen".

Zelf zou ik dan eventueel gaan voor een compromis, bijvoorbeeld een lamellenoverkapping: https://www.vanvanee.nl/tuinkamers/vince/ (deze ter indicatie, wij hebben een tuinkamer van van Ee in de planning staan voor over een jaar of drie, maar dit is wel het duurdere segment) Die lamellen kunnen dus open en dicht.

Palen ga je sowieso hebben overigens, tenzij je ingrijpende constructieaanpassingen aan je gevel gaat doen.

[ Voor 19% gewijzigd door pagani op 16-02-2022 14:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZtaaB
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-06 11:03
RCDC schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 14:01:
Wij waren vorig jaar op zoek naar en terrasoverkapping, maar vonden de meesten er toch te modern uit zien.
Een aantal plekken bekeken met Polycarbonaat overkappingen, maar uiteindelijk vonden wij glas veel mooier.

Bij ons is het uiteindelijk geen overkapping geworden, maar een kas tegen de gevel en tegen de uitbouw van de buren. Uiteindelijk kon het hele ding op maar gemaakt worden en qua kosten niet veel duurder dan een overkapping.
Past misschien beter als je een klassieke uitstraling zoekt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BGzfJHoA069AiGlwu_DPIkWXrnI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MUgY3raDfB8fY3PDLJ99Y2dw.jpg?f=fotoalbum_large

Wasmachine en droger zijn inmiddels in een kast ingebouwd :+

Haal NOOIT een spookrijder in !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:33
Heb je al gekeken naar het kostenplaatje? Glas is mooier maar ik verwacht ook dat het een flink stuk duurder is dan polycarbonaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:43
joenevd schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 19:19:
Voor zover bedankt voor de reacties.

Het bevestigd dus dat we beter glas kunnen kiezen.

Als er toch zon op komt, kan ik altijd nog een schaduwdoek over het glas leggen.
Dit hebben wij inderdaad ook gedaan. Wij hebben een glazen overkapping van 5 bij 3 (met glazen schuifwanden) en tuin is op het Noord-westen. In de zomer kan het nog weleens heet worden en dan gebruik ik een schaduwdoek. Dat werkt erg goed! Wellicht in de toekomst nog wel een elektrische zonwering maar dan ben je ook weer 2 tot 3K kwijt.

Hier nog onze overkapping (keer eerder gepost) met klassieke sierlijst:
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/1/883/40752829515_1e8fc3b5f0_k.jpg
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/1/883/41643869261_7a6dda8cf7_b.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door Road-runner83 op 16-02-2022 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

ZtaaB schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 14:26:.

Bij ons is het uiteindelijk geen overkapping geworden, maar een kas tegen de gevel en tegen de uitbouw van de buren. Uiteindelijk kon het hele ding op maar gemaakt worden en qua kosten niet veel duurder dan een overkapping.
Past misschien beter als je een klassieke uitstraling zoekt:
mooi. waar laten maken?
witte muur is uitbouw buren?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePaul
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:54
Absoluut mooi, maar wordt het dan qua temperatuur niet helemaal een broeikas?
Dit is helemaal dicht toch?

Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZtaaB
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-06 11:03
bombadil schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 14:39:
[...]

mooi. waar laten maken?
witte muur is uitbouw buren?
De witte muur is inderdaad de uitbouw van de buren.
gemonteerd door buytenshuys
DePaul schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 14:42:
Absoluut mooi, maar wordt het dan qua temperatuur niet helemaal een broeikas?
Dit is helemaal dicht toch?
Valt ons alles mee. Met de deuren open op beide kanten en het dakraam open staat er altijd wel een lekker briesje.

Staat bij ons ook wel op het Noordwesten met in de namiddag de zon er op.
Alles dicht is een goed alternatief voor de sauna inderdaad ;)

Haal NOOIT een spookrijder in !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joenevd
Grappig en toevallig dat er nu een vervolg komt op dit topic. Vorig jaar in maart is de overkapping bij ons geplaatst. Door de tuin op het noorden is het ee altijd koel bij ons.

Morgen krijg ik de glazen schuifwand binnen die we zelf gaan monteren. Daarna gaan we de zijkanten dicht maken met hout.

Indien er interesse is kan ik foto's delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RCDC
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 21-05 22:52
Dag allemaal,
Alvast een interessant topic, hier, met ideeën en meningen, waarvoor dank. Daarom dat ik dit topic graag aan de gang hou.
Ons project zit nog steeds in de aanloop wegens te weinig tijd :-( .

Maar sinds jullie het toch hebben over o.a. die lamellentoestanden, had/heb ik daar toch wel zwaar bedenkingen over, met name, het onderhoud van zo'n ding !

Wat is jullie ervaring hierrond ?

Anderzijds heb ik al eentje ervaren elders waar een lek in te betreuren was.

Het geeft inderdaad de dubbele werking, met name de volledige schaduw toe, en licht bij open toestand, maar ja, het schrikt ons enorm af qua onderhoud.

Graag jullie bemerkingen, waarvoor dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blatenja
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 04-06 22:12
Je hebt ook polycarbonaat met uv filtering. Dat oogt zowel strakker als houdt 70 procent van het uv licht tegen (breekt het licht). Glas maakt het een broeikas waarbij de warmte blijft hangen en elke vlek valt op. Zou er dus goed over nadenken want beide hebben voor- en nadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bteq
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 02-06 23:40
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yv7L1UT137gnHpap8gez-XhDfvg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uTTOAFYbgQUJb3rBPbJCHI7k.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kEUHLH8TTis-3v_3NZqfpmBVhqc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vNw8PiW3lwbdbXdY2V1cR47x.jpg?f=fotoalbum_large

Heb zelf wel voor de Polycarbonaat gekozen en getint glas. Onze tuin zit op het Zuiden. Wellicht dat ik over een jaar of 6 het wel vervang naar glas of gewoon opnieuw laat leggen, maar ik ben opzich tevreden over de look. Ga hde zijwanden van binnen ook nog fraai maken. Eigenlijk komt het neer op persoonlijke smaak, want warm wordt het er toch haha.
Pagina: 1