2 x 220v van 3 fase ??

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:29
Mijn vraag:

Binnenkort krijg ik een nieuwe keuken en heb besloten inductie te gaan koken.
mijn woning heeft een 3 x 25 A 3fase aansluiting.
Het totaal vermogen van de kookplaat is +/- 7.6 Kw ( 8 multi zone )
2 x 220 van 1 fase is niet mogelijk gezien de max stroom van 25 Amp per fase

Is het toegestaan 1 x 220v van 1 fase ne 1 x 220v van een 2e fase ?
Alleen tussen deze 2 fase staat 380 V.

Dit is het schema van de aansluit mogelijkheden.
Zelf denk aan 2e regel rechts of 3e regel links.
Maar ik blijf twijfelen.
Ik hoop dat een van jullie mij op de juiste weg kunnen zetten ??

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hUh7jLdlOC5G1hTNA5YNozubkKQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zqoG6C7UY7DE9VU1mLY9vqPw.png?f=fotoalbum_large

Ben erg benieuwd naar jullie mening

[ Voor 6% gewijzigd door Ies Korpershoek op 21-08-2020 15:31 ]

Beste antwoord (via Ies Korpershoek op 28-08-2020 20:06)

• rweust
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14-06 12:31
Inderdaad, middelste (2e) regel, meest linkse plaatje geeft de aansluiting 3 fasen 400V~ met nul aan voor deze 8-pits plaat. Dit is de driefase krachtgroep die we in Nederland normaal gebruiken. De nul (twee keer aangegeven, maar doorverbonden) is nodig, omdat deze kookplaat dus eigenlijk op 230V~ werkt. Je kunt max. 11kW vermogen op een 3F 400V~ 16A groep aansluiten. Deze kookplaat zou met minder dan 8kW dus altijd wel moeten gaan achter een 16A 3F+N automaat, zelfs als de vermogens niet helemaal gelijk zijn verdeeld over de fasen.

Het tweede plaatje op deze 2e regel geeft aansluiting van deze plaat op een éénfase, hele zware 230V~ groep aan. Dit zou dan minimaal met 35A afgezekerd moeten worden, met dikkere aders dan 2,5mm2 en gaat echt niet in een normale Nederlandse huismeterkast passen met een te lichte bedrading en hoofdzekering.

Het derde plaatje geeft aansluiting op een geïsoleerd driefasen (driehoek) 230V~ net aan. Dit hebben we niet in Nederlandse woningen. Ik ben dit wel eens in Noorwegen tegen gekomen (hebben ze daar overigens ook niet overal). Een volledig geïsoleerd IT net. Er staat dan echter tussen de fasen 230V~ ipv zoals bij ons 400V~ en ze hebben geen nul. In België hebben ze dit net echter ook niet, zover mij bekend, dus of de aangegeven BE ergens daar nog klopt, geen idee.

Het vierde plaatje geeft aansluiting op een dubbele 230V~ groep aan, zoals in Nederland voor Perilex ook wel eens wordt gebruikt. Je bent er echter zelf al achter gekomen dat deze kookplaat hier dus eigenlijk te zwaar voor is. Een dubbele 230V~ 16A groep kan maximaal 2x230x16A = 7kW voeden. Jouw kookplaat is al zwaarder, achter een dubbele 20A automaat zou dit misschien wel kunnen, mits het vermogen van de kookplaat redelijk is verdeeld over deze twee groepen. Maar een dubbele 20A groep vraagt dus wel dikkere aders dan 2,5mm2 en een zwaardere hoofdzekering dan 25A ivm selectiviteit. Bij voeden vanuit éénfase woningmeterkasten is dit echter de enige manier, achter een 35A of hogere hoofdzekering ook met zwaardere, dubbele 20A automaat en 4mm2 draad en kabel. Bij jouw driefasen verdeler, is dit echter niet nodig.

Het vijfde plaatje (3e regel) lijkt wat onduidelijk. Dit geeft ook een dubbele groep aan, maar dan gevoed vanuit een driefasen verdeler. In ieder geval gebruikt men hier twee van de drie fasen, maar dan wel met extra nulleider (nodig vanwege de scheve belasting van het driefasen net). Er zal geen versie van deze kookplaat zijn waarbij losse 400V~ elementen zijn gemonteerd ipv 230V~, dus maak je weer gewoon 2x een 230V~ voeding. Dit is volgens mij wat je vraagt @Ies Korpershoek , maar het is niet heel gebruikelijk en vraagt, net als de dubbele 230V~ groep hierboven, ook zwaardere zekeringen en bedrading. Niet toepassen dus op jouw meterkast met slechts 25A hoofdzekeringen.

Gewoon een eigen 3F+N 400V~ 16A krachtgroep maken dus voor deze kookplaat en aansluiten volgens meest linkse plaatje op middelste (2e) regel, zoals hierboven ook al twee keer aangegeven. Maar vergeet de nul niet! Op de aansluitingen van de kookplaat worden beide nul aansluitingen doorverbonden, maar er moet wel een 2,5mm2 nuldraad terug naar de meterkast (en ook worden geschakeld door de automaat) ! Uiteraard ook een 2,5mm2 PE terugvoeren naar de aardaansluiting van de meterkast.

Succes :)

[ Voor 43% gewijzigd door rweust op 25-08-2020 00:11 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:16
Rechtsbovenin staat er zelfs nog "NL" bij in de rechterbovenhoek. Dat ziet er uit als de standaard kookplaat aansluiting die wij in Nederland veel hebben. Twee fases met een gedeelde neutraal.
Let wel op dat dit best hoge vermogens en spanningen zijn, verkeerd aansluiten kan dingen slopen en zelfs gevaarlijk zijn. Als je er niet helemaal uit komt kan het helpen om hier iemand voor in te huren.

Verbaas me er wel over dat de kookplaat een 3 fase aansluiting lijkt te hebben volgens de kleurstelling, (zwart, bruin, grijsblauw voor de fases, blauwe neutraal en een geel/groene aarde) en dat vervolgens geen optie is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:52
Ies Korpershoek schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 15:27:
Alleen tussen deze 2 fase staat 380 V.
Dat maakt niet uit als er gebruik gemaakt wordt van (tweemaal) de fase tov de nul. De afbeelding linksboven zou dus m.i. de juiste aansluitmethode zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
De bovenste rij aansluitingen kan ik niet gebruiken. deze gaat over kookplaten met max 4 kook zones. Mijn kookplaat heeft er 8 daarom kan ik alleen de middelste en laatste regel gebruiken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:45

Illusion

(the art of)

Krachtgroep plaatsen en dan regel2-links gebruiken is het mooiste. Dan verdeel je het over 3 fasen.
Als je een oven hebt en veel gebruikt zou je regel2-rechts of regel3 (zijn identiek) kunnen gebruiken. Dan brug je n1 en n2. (Mag alleen met een krachtgroep)

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinus5
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12-06 15:43
Dan is het toch gewoon van de middelste rij de meest linker: Daar zijn de 2 N's verbonden en de andere aansluitingen zitten verdeeld over L1, L2 en L3.

Almere, 10230 Wp, ZZW, 36°

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• rweust
Inderdaad, middelste (2e) regel, meest linkse plaatje geeft de aansluiting 3 fasen 400V~ met nul aan voor deze 8-pits plaat. Dit is de driefase krachtgroep die we in Nederland normaal gebruiken. De nul (twee keer aangegeven, maar doorverbonden) is nodig, omdat deze kookplaat dus eigenlijk op 230V~ werkt. Je kunt max. 11kW vermogen op een 3F 400V~ 16A groep aansluiten. Deze kookplaat zou met minder dan 8kW dus altijd wel moeten gaan achter een 16A 3F+N automaat, zelfs als de vermogens niet helemaal gelijk zijn verdeeld over de fasen.

Het tweede plaatje op deze 2e regel geeft aansluiting van deze plaat op een éénfase, hele zware 230V~ groep aan. Dit zou dan minimaal met 35A afgezekerd moeten worden, met dikkere aders dan 2,5mm2 en gaat echt niet in een normale Nederlandse huismeterkast passen met een te lichte bedrading en hoofdzekering.

Het derde plaatje geeft aansluiting op een geïsoleerd driefasen (driehoek) 230V~ net aan. Dit hebben we niet in Nederlandse woningen. Ik ben dit wel eens in Noorwegen tegen gekomen (hebben ze daar overigens ook niet overal). Een volledig geïsoleerd IT net. Er staat dan echter tussen de fasen 230V~ ipv zoals bij ons 400V~ en ze hebben geen nul. In België hebben ze dit net echter ook niet, zover mij bekend, dus of de aangegeven BE ergens daar nog klopt, geen idee.

Het vierde plaatje geeft aansluiting op een dubbele 230V~ groep aan, zoals in Nederland voor Perilex ook wel eens wordt gebruikt. Je bent er echter zelf al achter gekomen dat deze kookplaat hier dus eigenlijk te zwaar voor is. Een dubbele 230V~ 16A groep kan maximaal 2x230x16A = 7kW voeden. Jouw kookplaat is al zwaarder, achter een dubbele 20A automaat zou dit misschien wel kunnen, mits het vermogen van de kookplaat redelijk is verdeeld over deze twee groepen. Maar een dubbele 20A groep vraagt dus wel dikkere aders dan 2,5mm2 en een zwaardere hoofdzekering dan 25A ivm selectiviteit. Bij voeden vanuit éénfase woningmeterkasten is dit echter de enige manier, achter een 35A of hogere hoofdzekering ook met zwaardere, dubbele 20A automaat en 4mm2 draad en kabel. Bij jouw driefasen verdeler, is dit echter niet nodig.

Het vijfde plaatje (3e regel) lijkt wat onduidelijk. Dit geeft ook een dubbele groep aan, maar dan gevoed vanuit een driefasen verdeler. In ieder geval gebruikt men hier twee van de drie fasen, maar dan wel met extra nulleider (nodig vanwege de scheve belasting van het driefasen net). Er zal geen versie van deze kookplaat zijn waarbij losse 400V~ elementen zijn gemonteerd ipv 230V~, dus maak je weer gewoon 2x een 230V~ voeding. Dit is volgens mij wat je vraagt @Ies Korpershoek , maar het is niet heel gebruikelijk en vraagt, net als de dubbele 230V~ groep hierboven, ook zwaardere zekeringen en bedrading. Niet toepassen dus op jouw meterkast met slechts 25A hoofdzekeringen.

Gewoon een eigen 3F+N 400V~ 16A krachtgroep maken dus voor deze kookplaat en aansluiten volgens meest linkse plaatje op middelste (2e) regel, zoals hierboven ook al twee keer aangegeven. Maar vergeet de nul niet! Op de aansluitingen van de kookplaat worden beide nul aansluitingen doorverbonden, maar er moet wel een 2,5mm2 nuldraad terug naar de meterkast (en ook worden geschakeld door de automaat) ! Uiteraard ook een 2,5mm2 PE terugvoeren naar de aardaansluiting van de meterkast.

Succes :)

[ Voor 43% gewijzigd door rweust op 25-08-2020 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
Hoi, sorry voor de vertraging

Hartelijk dank voor je uitgebreide antwoord.
Ik ga hier zeker gebruik van maken.

Nu ben ik bezig met de verdeling van de overige groepen over de fase.
De installatie is 3 x 25 amp maar ik kom tekens bij de verdeling rond de 30 amp uit per fase
Het is een wat ouder huis en de bedrading is een redelijk vast gegeven.
Geen mogelijkheid voor extra bedrading.
Vooral de keukengroep met een quooker en espresso machine plus wat extra's maakt het erg moeilijk.
Nou we gaan het wel zien, anders maar naar 3 x 35.

nogmaals bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
Ies Korpershoek schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 18:53:
Nu ben ik bezig met de verdeling van de overige groepen over de fase.
De installatie is 3 x 25 amp maar ik kom tekens bij de verdeling rond de 30 amp uit per fase
Het is een wat ouder huis en de bedrading is een redelijk vast gegeven.
Geen mogelijkheid voor extra bedrading.
Vooral de keukengroep met een quooker en espresso machine plus wat extra's maakt het erg moeilijk.
Nou we gaan het wel zien, anders maar naar 3 x 35.

nogmaals bedankt
Hoe heb je deze verdeling bepaald? Heb je alle apparatuur aansluitvermogens bij elkaar opgeteld, verdeeld over de groepen en kom je dan op 30A per fase uit?

Zo, ja, dan hoef je je nog niet heel veel zorgen te maken, er is ook nog zo iets als gelijktijdigheid. Jij hebt hier dan een installatie die een gelijktijdigheidsfactor aan kan van meer dan 80%. Dit gaat normaal wel goed met een woonhuis. Zet wel wasmachine, droger en vaatwasser allen op een verschillende fase. Kijk verder naar andere zware gebruikers (oven, magnetron, waterkoker, keukenboiler, stofzuiger, eventueel garage gereedschap) en verdeel dit ook zo goed mogelijk over de fasen. Jouw kookplaat is wel bijna 8kW, maar in de praktijk zijn lang niet alle pitten gelijk vol aan, als je ze al alle 8 tegelijk gebruikt.

Wel kun je niet heel veel meer uitbreiden, denk aan eventueel een krachtaansluiting in de garage voor het opladen van een elektrische auto voor de toekomst. Denk ook voor de toekomst aan eventuele airco's (niet de aller zwaarste gebruikers vaak, maar ook niet te verwaarlozen). Je kunt dan inderdaad vaak wel naar 3x 35A, maar moet de netaansluiting en eventueel de meterkast hier vaak wel op voorbereiden. Eventueel kun je eerst nog 3x 25A hoofdzekeringen (automaten) laten plaatsen, kost je niet gelijk meer vastrecht en je kunt het eerst proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
Nogmaals bedankt voor je reactie en tijd. Dat heb ik gedaan. Voor het eind resultaat heb ik ook de 80% in ogen schouw genomen. De zware user zijn over de fase verdeeld. Voor mij is het onduidelijk hoe de belasting van de inductieplaat zal zijn op basis van het meest linker plaatje op de 2e regel. Als ik daarnaar kijk denk ik dat er een verdeling 16,8,8 zal zijn als alles aanstaat ( zal vrijwel nooit voorkomen). Maar misschien heb ik het helemaal fout en wordt het evenredig verdeeld over de fase. Ik heb 2 maanden geleden alles laten omzetten naar 3 x 25. De verdeling is 6 groepen en een 3 fase kookgroep schaleaar.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4hN4GZe0OZK9MbunxBr3Uyo0274=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pDqnftMFTRnvGB0I63qdxsVl.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door Ies Korpershoek op 30-08-2020 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
De kookplaat vraagt niet continu vol vermogen over alle fasen. Wasmachine en oven/magnetron zijn grote gebruikers en hebben een eigen groep nodig. De wasdroger zou ik ook op een eigen groep zetten, tenzij dit een inverter gestuurde warmtepomp droger is met lage aanloopstroom. Dan hoeft dit niet, maar erg gebruikelijk is nog steeds wasdroger een eigen groep.

Heb je geen vaatwasser? Dan zijn dit dus één krachtgroep en drie apparatuur groepen. Heb je nog 3 groepen over voor de rest. Dit valt normaal wel te verdelen. Hoeveel vermogen is de Quooker?
Pagina: 1