Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop voor universiteit

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• itzSiebe
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 19-11 01:03
Hoi Tweakers,

Ik ben op zoek naar een laptop voor volgend schooljaar (studie burgerlijk ingenieur).
Ik kan via het werk van m'n ma enkele HP Elitebooks aan een lagere prijs krijgen, maar ben niet zeker of deze wel geschikt zijn voor dingen als programmeren, matlab en allerlei andere dingen die ik zal moeten doen.

Wat ga je met je laptop doen?
Programma's als Matlab, Solidedge en Microsoft Office draaien. Verder misschien wat lichte games, maar dat is bijzaak.

Wat is je budget?
De laptop die ik in gedachte had kost ~750 euro, maximum ligt op 900 euro.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, maar gewicht maakt niet zoveel uit.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Heb nog nooit een laptop gehad, dus ik sta open voor alles.

Ik had momenteel de HP Elitebook 845 G7 op het oog omdat ik deze voor ~750 euro zou kunnen kopen met onderstaande configuratie:
- AMD Ryzen™ 7 PRO 4750U
- 1 TB PCIe® Gen3x4 NVMe™ M.2 SSD TLC
- 16GB (2x8GB) DDR4-3200 SDRAM
- Integrated: AMD Radeon™ Vega Graphics

Is deze laptop geschikt voor bovenstaande zaken of zou ik beter gaan voor een duurdere laptop met een aparte grafische kaart?

Alvast bedankt.

Alle reacties

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Integrated graphics is niet genoeg voor de meeste tekenprogramma's.

https://www.bol.com/nl/p/...-6-inch/9300000001201086/
Niet de mooiste maar qua specs wel goed genoeg voor jouw opleiding.
Hebben ze bij jouw uni geen laptopprogramma? In NL heeft de uni altijd hele leuke aanbiedingen voor studenten.

[ Voor 16% gewijzigd door Ernemmer op 21-08-2020 15:13 ]

• itzSiebe
Ernemmer schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 15:13:
Integrated graphics is niet genoeg voor de meeste tekenprogramma's.

https://www.bol.com/nl/p/...-6-inch/9300000001201086/
Niet de mooiste maar qua specs wel goed genoeg voor jouw opleiding.
Hebben ze bij jouw uni geen laptopprogramma? In NL heeft de uni altijd hele leuke aanbiedingen voor studenten.
Ja via campusshop.be, maar prijzen zijn daar volgens mij vergelijkbaar met andere webshops. Daar kwam ik op deze Lenovo Yoga Slim 7 uit:
https://www.campusshop.be/lenovo-yoga-slim-7-15imh05-82ab002xmb/80056799/product/11528
Beetje duurder dan ik had gepland, maar lijkt mij wel het geld waard?

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:15
Je schrijft dat gewicht niet uitmaakt, maar je nog nooit een laptop hebt gehad.

Geloof me, gewicht is heel belangrijk als je die regelmatig mee wil nemen. Een zware laptop is gewoon een pak kwetsbaarder als je die in een rugzak steekt.
Denk ook aan accuduur!

Veel van de toepassingen die je gaat gebruiken draaien tegenwoordig in the cloud, en gebruik je in de browser. Dan is de processorkracht minder spannend. Wat wel heel belangrijk is, dat is voldoende ram geheugen.
Koop zeker niks met 8GB wat niet uitbreidbaar is. 16GB zou goed moeten zijn.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• itzSiebe
Tommie12 schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 17:49:
Je schrijft dat gewicht niet uitmaakt, maar je nog nooit een laptop hebt gehad.

Geloof me, gewicht is heel belangrijk als je die regelmatig mee wil nemen. Een zware laptop is gewoon een pak kwetsbaarder als je die in een rugzak steekt.
Denk ook aan accuduur!

Veel van de toepassingen die je gaat gebruiken draaien tegenwoordig in the cloud, en gebruik je in de browser. Dan is de processorkracht minder spannend. Wat wel heel belangrijk is, dat is voldoende ram geheugen.
Koop zeker niks met 8GB wat niet uitbreidbaar is. 16GB zou goed moeten zijn.
Was misschien een beetje naïef inderdaad. De Lenovo Yoga Slim 7 lijkt me echter redelijk licht, heeft een goede accuduur en 16GB RAM (2933Mhz).

• hjkv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21-11 16:52
Oeh, jij kunt een Elitebook in die spec krijgen voor €750? Doe mij er maar 10!
EliteBooks zijn in een heel andere klasse qua bouwkwaliteit. Tijdens je studie ga je dat wel merken als om je heen de plastic laptops van klasgenoten uit elkaar vallen van ellende.

Die specificaties zijn ook helemaal top. Zolang je niet enorm veel hoeft te SolidWorksen e.d. werkt dit prima. Vega integrated graphics is ook wat anders dan de Intel HD graphics van weleer.

Doen!

En je mag me een berichtje sturen als ik 10 van deze laptops van je over kan nemen :)

[ Voor 7% gewijzigd door hjkv op 22-08-2020 10:26 ]

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23-11 20:38
Solid Edge Hardware System Requirements

Recommended system configuration
Windows 10 Enterprise or Professional (64-bit only) version 1709 or later
16 GB RAM or more
True Color (32-bit) or 16 million colors (24-bit)
Screen Resolution: 1920 x 1080

Minimum system configuration
Windows 10 Enterprise or Professional (64-bit only) version 1709 or later
8 GB RAM
65K Colors
Screen Resolution: 1920 x 1080
8 GB of disk space required for installation

Matlab System Requirements - Release 2019a - Windows
Operating Systems
• Windows 10
• Windows 7 Service Pack 1
• Windows Server 2019
• Windows Server 2016 Note:
• Windows Server 2019 is supported as of R2019a.
• Windows Server 2012 and Windows Server 2012 R2 are not supported as of R2019a.

Processors
Minimum: Any Intel or AMD x86-64 processor
Recommended: Any Intel or AMD x86-64 processor with four logical cores and AVX2 instruction set support

Disk
Minimum: 2.9 GB of HDD space for MATLAB only, 5-8 GB for a typical installation Recommended: An SSD is recommended
A full installation of all MathWorks products may take up to 29 GB of disk space
RAM
Minimum: 4 GB
Recommended: 8 GB
For Polyspace, 4 GB per core is recommended

Graphics
No specific graphics card is required.
Hardware accelerated graphics card supporting OpenGL 3.3 with 1GB GPU memory is recommended.
GPU acceleration using the Parallel Computing Toolbox requires a CUDA GPU.

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:39
Die elitebook is idd een zeer goede prijs. Maar die slim 7 is zeker ook een goede keuze. Dat is een laptop met een goed scherm en een volledig aluminium behuizing en ziet er erg strak uit. En de gtx 1650 is ook wel lekker voor de games en grafische prestaties.

Als je dus geen losse videokaart nodig heb zou ik de elitebook kiezen. Als je dat wel nodig hebt en af en toe zeer fatsoenlijk een spel wil spelen zou ik de slim 7 pakken.

[ Voor 25% gewijzigd door Cinemaskoop op 22-08-2020 12:15 ]

Pagina: 1