Keuze van de juiste MacBook Pro 13" voor multimedia studie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojoke9
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01-05-2023
Mijn vraag

Mijn dochter start met een multimedia/grafische studie en dient daarvoor een macbook aan te schaffen.
Ik twijfel nu tussen 4 modellen en hoop op feedback van ervaren Mac-gebruikers (dat ben ik namelijk niet ;) ).
Hoe belangrijk zijn kloksnelheid en Core. Is 1.4 GHz in combinatie met i5 voldoende?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Vooral Adobe Creative Cloud programma's. En Outlook 365, maar dat is voor deze topic niet zo spannend.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik kies sowieso voor 16 GB RAM, omdat ik bij 8 GB bang ben dat het niet voldoende is voor 4 jaar werken.
Mijn dochter twijfelt zelf nog tussen 13 en 16 inch. Vlgs mij is 13" qua prestaties krachtig genoeg, en daarbij zal ze nog veel in OV onderweg zijn dus minder sleepwerk.
Verder graag 2020/late 2019 (bij 16" model).

Dus de keuze is:
1) 13" i5 1,4Ghz 16GB/256 GB SSD
2) 13" i5 1,4Ghz 16GB/512 GB SSD
3) 13" i7 1,7Ghz 16GB/256 GB SSD
4) 13" i5 2,0Ghz 16GB/512 GB SSD

Beste antwoord (via Jojoke9 op 24-08-2020 13:28)

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 26-09 00:08
Moeilijk, omdat ze natuurlijk net begint en je dan niet het beste van het beste nodig hebt. Als ze geen student zou zijn zou ik sowieso een 16" aanraden voor de betere specs. De Adobe programma's kunnen echt veeleisend zijn.

16GB geheugen zou ik sowieso doen, dat is wel minimaal nodig nu. Als ze met video en/of After Effects aan de slag gaat, wat ik me goed voor kan stellen bij een multimedia studie, is een betere processor ook wel nodig. De 2,0 Ghz is een 10e generatie intel processor, de 1,4 (en 1,7) een 8e generatie. Die 2,0 presteert dan ook een stuk beter qua graphics. Ik denk dat nr. 4 (13" i5 2,0Ghz 16GB/512 GB SSD) de beste prijs kwaliteit verhouding is.

Je kunt eventueel een externe SSD als de Samsung T5 of T7 in plaats van de dure Apple upgrade kopen. Alle programma's op de interne schijf en alle documenten op een SSD. Maar met 512 gb kom je een heel eind.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 26-09 00:08
Moeilijk, omdat ze natuurlijk net begint en je dan niet het beste van het beste nodig hebt. Als ze geen student zou zijn zou ik sowieso een 16" aanraden voor de betere specs. De Adobe programma's kunnen echt veeleisend zijn.

16GB geheugen zou ik sowieso doen, dat is wel minimaal nodig nu. Als ze met video en/of After Effects aan de slag gaat, wat ik me goed voor kan stellen bij een multimedia studie, is een betere processor ook wel nodig. De 2,0 Ghz is een 10e generatie intel processor, de 1,4 (en 1,7) een 8e generatie. Die 2,0 presteert dan ook een stuk beter qua graphics. Ik denk dat nr. 4 (13" i5 2,0Ghz 16GB/512 GB SSD) de beste prijs kwaliteit verhouding is.

Je kunt eventueel een externe SSD als de Samsung T5 of T7 in plaats van de dure Apple upgrade kopen. Alle programma's op de interne schijf en alle documenten op een SSD. Maar met 512 gb kom je een heel eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojoke9
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01-05-2023
Dank alvast voor je antwoord. Maakt i5 of i7 nog veel verschil?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:59

nelizmastr

Goed wies kapot

Jotje69 schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 15:18:
Dank alvast voor je antwoord. Maakt i5 of i7 nog veel verschil?
Niet in deze modellen. Wel in ieder geval de 10e generatie uitvoering nemen.
De instap 8e generatie modellen zijn grafisch een stuk zwakker.

De 2GHz i5 uitvoering is dan het model om te nemen.

I reject your reality and substitute my own

• Gentleman
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-09 12:39
Vader van een andere student grafisch lyceum leest aandachtig mee ;)

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Jotje69 Ik heb zelf optie nr 4 maar dan met 1TB.

Echt een heerlijke Macbook en hier kan je zeker de komende jaren zonder problemen mee doorkomen.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Pagina: 1