Update
Ik had het volgende mailtje naar de klantenservice van Bol gestuurd:
Ik stuur dit bericht vanwege de onprettige ervaring die ik gehad heb m.b.t. de reparatie van een Acer laptop (Bestelling
[bestel nr]).
Het probleem in het kort was: de oplaadpoort functioneerde niet goed meer.
Hierom heb ik mijn laptop opgestuurd ter reparatie, met de hoop dat het nog binnen de garantie zou vallen. Helaas kreeg ik te horen dat het niet binnen de garantie viel omdat het gebruikersschade was die niet te wijten was aan een gebrekkig ontwerp. Vervolgens werd mij de optie tot reparatie aangeboden waarbij ik 668 euro moest betalen omdat de enige optie het volledig vervangen van het moederbord was.
Hierdoor ben ik zelf op zoek gegaan naar alternatieven voor deze reparatie. Dit proces is te volgen op dit forum:
Acer Swift 3 - Geen garantie en torenhoge reparatiekosten
Uiteindelijk heb ik de laptop laten terugsturen voor €23,95, en zelf een vervangend onderdeel kunnen bestellen voor €13,87. Vervolgens heb ik het moederbord uit de laptop gehaald en door een reparatiedienst (Fixers) het nieuwe onderdeel er op laten solderen voor €50.
Dat heeft het probleem volledig opgelost. Sterker nog, de vervangde oplaadpoort deed het beter dan de originele. Voorheen heeft die poort nooit de oplaadconnector 'vastgegrepen', nu is dat wél het geval. Voor mij is dat een bevestiging dat het originele ontwerp gebrekkig was. Daarnaast was het dus ook absoluut wel te repareren door middel van een simpele soldeerklus, en niet het volledig vervangen van het moederbord.
Al met al vind ik het heel erg jammer dat ik geen garantie heb gekregen en ook geen fatsoenlijk optie tot reparatie, en daardoor zelf veel tijd en moeite heb moeten steken om mijn laptop weer goed werkend te krijgen.
Groeten,
toon volledige bericht
Daarop heb ik als antwoord gekregen:
Ik had je heel graag zelf hierover gesproken want ik ben een beetje geshokeerd over je verhaal. Helaas kan ik niet uitbellen omdat ik van huis uit werk dus ik moet me beperken tot de mail, dat kan natuurlijk ook maar is toch een stuk minder persoonlijk dan via een gesprek. Mijn excuses hiervoor.
Je geeft aan dat je problemen had met een oplaadpoort van je laptop en dat je daarvoor een prijs van maar liefst €668,00 zou worden aangerekend omdat het onder gebruikersschade zou vallen en daardoor zou de garantie zijn komen te vervallen. Nu heb je godzijdank het probleem op kunnen lossen nadat je zelf actie hebt ondernomen en de laptop terug hebt opgeeist. En nu blijkt dat je oplaadpoort slecht voor nog geen €100. gerepareerd is, sterker nog, dat hij beter werkt dan hij ooit tevoren heeft gewerkt en dat is eigenlijk heel beschamend om terug te lezen. Ik vind dit dan ook echt alarmerend en ben erg blij dat je hierover contact hebt opgenomen.
Wat ik nu voor je gaan doen meneer redacted is het volgende. Ik ga de reparatie dienst hierover aanspreken en vragen wat de reden is dat onze technische jongens dit niet hebben op gepakt en gerepareerd voor je. En wat ik ook zal proberen, maar daar kan ik geen garantie voor geven, maar ik zal zien of ik op een of andere manier je hier een schadeloosheid voor kan regelen. Uiteindelijk heb je de aanvraag nét binnen de garantie termijn van twee jaar doorgegeven , ik zie namelijk dat de garantie tot 14 augustus liep , dus je aanvraag van 13 augustus dus precies binnen de garantie zou moeten vallen!
Ik kan op dit moment niets garanderen aan je, maar weet dat ik me sterk zal maken om je hierin tegemoet te komen. Wat ik wel heel fijn vind is dat je nu gelukkig weer zorgeloos kan gebruik malen van de laptop. Ik ga je hele dossier met deze link en alle informatie terugsturen aan de reparatiedienst, en zodra ik van hen een terugkoppeling ontvang, je hierover direct informeren. Samen sterk, ik doe mijn best!
Voor nu vertrouw ik erop je voldoende geinformeerd te hebben. Mocht je nog vragen hebben hierover, laat je het ons dan weten? Bel, chat of mail gerust, we helpen je graag. Ik zou je alvast een hele fijne dag willen wensen!
toon volledige bericht
Om vandaag een antwoord te krijgen (van een andere persoon van de klantenservice):
Onlangs heb je contact met ons opgenomen over de reparatie van jouw laptop.
Mijn collega heeft navraag gedaan over onder andere hoe het kan dat er zo'n groot prijsverschil zit in de reparatiekosten.
Ik heb een reactie ontvangen van de reparatiedienst:
'De kosten waren niet vanwege de termijn, maar vanwege de aanwezige schade.
De oplaadpoort was door invloed van buitenaf beschadigd geraakt. Daarom zag de reparateur het als noodzakelijk om het moederbord te vervangen, wat een duur onderdeel is.
Fijn dat de klant het zelf heeft kunnen oplossen, maar deze werkwijze wordt niet goedgekeurd door de fabrikant en daarom is dit niet zo gedaan bij ons.'
Dit natuurlijk niet het antwoord waar je op had gehoopt. Helaas kan ik je hierin niet verder helpen. Mijn excuses.
Hopelijk heb ik je hiermee voldoende kunnen informeren. Mocht je naar aanleiding van mijn mail nog vragen hebben dan kun je natuurlijk altijd contact met ons opnemen.
IK wens je een fijne dag!
toon volledige bericht
Waarop ik het volgende bericht heb gestuurd naar de eerste persoon die mij beantwoorde:
Bedankt voor je erg meelevende bericht, dat wordt gewaardeerd.
Ondertussen heb ik al bericht terug ontvangen van de reparatiedienst:
(...)
Natuurlijk is de oplaadpoort door invloed van buitenaf beschadigd geraakt: De poort was zo ontworpen dat twee gele stukjes plastic de connector stabiel hielden (wat dus al amper hielp). Door de meegeleverde haakse oplaadconnector zal er altijd een lichte kracht op de poort gezet worden in de richting van het snoer. Het plastic raakt daardoor 'vermoeid' en houd de connector niet stabiel, waardoor er geen goed concact meer wordt gemaakt en het opladen niet meer fatsoenlijk gaat. Om dat tegen tegaan moet er meer kracht op de connector gezet worden om alsnog op te kunnen laden. Helaas heb ik dat een tijdje moeten doen omdat ik mijn laptop simpelweg niet kwijt kon, daarom heb ik hem ook zo kort voor de garantie pas ingestuurd: toen had ik vakantie.
Dat de reparatiedienst vervolgens niet een vervangend onderdeel kan solderen op het moederbord omdat de fabrikant die werkwijze niet goedkeurd, vind ik ronduit bizar. De enige logische reden die ik hiervoor kan bedenken is dat de fabrikant zijn producten helemaal niet gerepareerd wil hebben, maar vooral nieuwe wilt verkopen. In mijn ogen is er daarmee helemaal geen reparatiedienst.
Tenslotte is mij door uw collega verteld dat ik niet meer verder geholpen kan worden.
De volgende keer dat ik een (relatief) duur apparaat aanschaf zal ik dat niet snel meer doen bij Bol of Acer. Ik ben uitermate teleurgesteld.
Met hartelijke groeten,
toon volledige bericht
En zojuist antwoord gekregen:
Dank voor je feedback fijn dat je me hiervan op de hoogte brengt.
Natuurlijk had ik je je hier graag even over willen bellen. Dat zou gewoon zoveel persoonlijker geweest zijn.Op dit moment werken wij bij de klantenservice echter bijna allemaal thuis en het is thuis helaas niet mogelijk om uit te bellen. Natuurlijk kan ik je ook per mail informeren, dus dat doe ik dan ook graag.
Ik begrijp je teleurstelling in onze reparatiedienst volledig, helaas leven we in en consumptiemaatschappij en is het ook echt zo dat we liever een nieuwe laptop verkopen dan een gepaste oplossing bedenken die een apparaat een veel langere levensduur garandeert, persoonlijk ben ik niet met dit beleid eens natuurlijk. Helaas is ook bol.com een commercieel bedrijf met een hoofdletter B geworden en is er weinig of geen plaats meer voor creatieve oplossingen, dat spijt me persoonlijk.
Heel erg jammer dat er door de reparatie geen tegemoetkoming tegenover staat, ik kan dus helaas geen cadeaubon voor je aanmaken,maar ik kan je wél uit mijn persoonlijk budget een verassing sturen als blijk van begrip voor jouw situatie. Ik hoop dat je begrijpt dat ik erg met je meeleef en dat mijn kleine blijk van respect met toch een beetje begrip wordt aanvaard.
Ik verwacht dat et morgen bij je geleverd zal worden, zou je op donderdag nog steeds niets hebben mogen ontvangen dan hoor ik dat natuurlijk heel graag van je.
toon volledige bericht
Al met al ben ik duidelijk niet tevreden met de reparatiedienst van Bol, maar over deze persoon bij de klantenservice ben ik zeker te spreken.
Ik zal jullie nog een laatste update geven over de 'verrassing' die ik ga krijgen, stay tuned