Tips voor Ryzen 7 RTX 2080 Super Build?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• djeddozo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14-03-2024
Beste Tweaker-gebruikers. Na lang gewerkt te hebben en nog heel even te moeten werken, kan ik dan bijna mijn eerste game-pc aanschaffen. Ik heb jaren terug een gamelaptop gehad in de tijd van Call of Duty MW1. Daarna ben ik eigenlijk op de console gaan gamen, maar ik mis alle dingen die mogelijk zijn in de PC-wereld. Na wekenlang kijken op Youtube voor tips over beeldschermen, keyboards, coolingtemps, aio of aircooler, PSU wattage, eindeloze pc montage filmpjes, prijskwaliteit verhoudingen op GPU's en heel veel Linus Tech Tips en Bitwit, denk ik eindelijk klaar te zijn voor mijn eigen build. Omdat ik tóch wel veel handige dingen heb gelezen onder topics van andere mensen hun builds op Tweakers, leek het mij verstandig om de mijne ook vooraf te posten.

Ik ben me ervan bewust dat de nieuwe CPU's en GPU's uitkomen binnen korte tijd, maar dan vervang ik simpelweg het moederbord en onderdelen in de lijst als dat prijs-kwalitatief meevalt. Voor nu is dit de voorlopige build.

Wat is je budget?
Mijn budget ligt tussen de 2000 en 2500 euro.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
In principe heb ik niet persé een voorkeur. Als jij mij kunt vertellen waarom je eerder voor een alternatief product zou gaan, zou ik het sowieso overwegen.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Voor mijn eerste game-pc, wil ik wel echt all-out gaan. Ik streef ernaar om AAA games te spelen op ultra high settings (WQHD, geen 4k) met comfortabele FPS.

Naast het gamen, maak ik ook graag muziek in FL Studio. Dit doe ik redelijk vaak en is dan ook een van de redenen voor een Ryzen 7 ipv 5.

In mijn build gaat het niet persé om zo goedkoop mogelijke producten. Veel zijn dat er wel, maar bijvoorbeeld op mijn RAM keuze heb ik niet bezuinigd. Dit deed ik dan ook voor een stukje aesthetics. Maar als jij bijvoorbeeld een goede reden hebt om bijvoorbeeld een goedkopere PSU aan te bevelen, dan hoor ik dat graag.

Mijn vraag aan jou is: Wat zou jij anders doen en waarom. Dat kan zijn op basis van prijs/kwaliteit, aesthetics of iets anders waarop jij je keuze baseert. Je mag het ook volledig eens zijn met mijn build:) Met dit topic hoop ik wat extra inzicht te krijgen voordat ik definitief deze producten kies, vooral omdat er gebruikers op dit forum zitten met een stuk meer ervaring dan ik. Bij voorbaat dank!

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X (BOX) Boxed€ 295,01€ 295,01Ik heb Ryzen over Intel gekozen vanwege prijs-kwaliteit. Ook koos ik Ryzen 7 over Ryzen 5 omdat ik dit verwacht nodig te hebben voor FL Studio met veeleisende plugins.
1MoederbordenAsus ROG Strix B450-F Gaming€ 104,90€ 104,90Dit moederbord is volgens mij de meest gangbare voor de CPU die ik heb.
1VideokaartenEVGA GeForce RTX 2080 Super XC€ 713,-€ 713,-Deze GPU was het goedkoopst. Ik koos de 2080 Super omdat deze volgens Bitwit precies rond de ''sweetspot'' zit met betrekking tot prijs en prestatie.
1Interne harde schijvenSeagate ST2000DM008, 2TB€ 55,24€ 55,24Extra geheugen voor relatief weinig geld.
1BehuizingenNZXT H510i Zwart/Wit€ 105,06€ 105,06Deze case heb ik gekozen vanwege de mooie uitstraling en dat het een case is die makkelijker bouwt. Ik hoorde hier en daar dat de coolingtemps wat minder waren, maar dat het nooit ernstig is; in iedergeval geen reden om het niet te kopen.
1MonitorenAOC 27B2H Zwart€ 129,-€ 129,-Dit beeldscherm heb ik gekozen als tweede beeldscherm aangezien ik graag met twee beeldschermen werk.
1MonitorenAOC CQ27G2U/BK Zwart€ 298,-€ 298,-Dit beeldscherm heb ik gekozen omdat ik een zo goed mogelijk beeldscherm wil om mijn GPU prestaties te kunnen weergeven; vandaar de 144hz en 1ms (1ms vanwege competitieve First person shooters). Het merk AOC spreekt me erg aan. Ik vind het ook fijn dat er ingebouwde speakers in zitten.
1WaterkoelingNZXT Kraken X52 (met AM4 support)€ 132,57€ 132,57Dit is een product waar ik twijfels over heb. Ik wil wél graag een AIO water cooler. Ik weet alleen niet welke merken hierin betrouwbaar zijn. Deze leek mij betrouwbaar, maar wel ietwat duur.
1ToetsenbordenRazer BlackWidow Elite (Razer Orange) US€ 154,99€ 154,99Ik zoek een keyboard hoofdzakelijk voor gamen, maar ik moet wel comfortabel aan school kunnen werken. vandaar dat ik voor tactile switches kies. Verder vind ik het fijn als er dedicated media knoppen zijn, maar niet noodzakelijk. Wél noodzakelijk is een US layout met een goede look. De Logitech G513 viel mij daarbij ook op. Ik moet wel zeggen dat ik 150 aan de hoge kant vind voor een keyboard, maar ik had dus een video gezien voor keyboards onder de €75 van Linus, maar die keyboards spraken mij allemaal niet aan. Daarom zou ik dus wel zo rond de 100 willen zitten, maar deze was eigenlijk een beetje de enige die mij aansprak.
1MuizenRazer Basilisk X Hyperspeed€ 44,99€ 44,99Deze muis heb ik niets op aan te merken. Ik vind deze top.
1Geheugen internG.Skill Trident Z Royal F4-3600C18D-16GTRS€ 109,-€ 109,-Deze koos ik dus omdat ik ze oprecht enorm vet vind. Deze keus verander ik niet.
1VoedingenCorsair RM750 (2019)€ 107,99€ 107,99Ik weet dus dat ik gewoon voor een 80+ gold certification moet gaan. Verder was dus het ding dat ik ook wist dat 650W in principe genoeg is, maar ik hoorde dat meer wattage ervoor zorgt dat de fan van de PSU minder geluid maakt omdat het het makkelijker aankan. Maar in hoeverre dit met deze build klopt weet ik niet.
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 125,05€ 125,05Samsung SSD's schijnen enorm snel te werken. Aangezien ik het prijsverschil voor de goedkoopste m.2 SSD vergeleken met deze (ongeveer 25 eu verschil) voor 1TB wel vond meevallen, koos ik deze.
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.374,80

Alle reacties

• Fusi0nking
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 04-06-2024
Opzich een prima build alleen heb ik wel wat dingetjes waar je kan naar kijken.

Qua moederbord zal ik: pricewatch: Gigabyte Aorus B550 Elite deze nemen, betere vrm’s wat inhoud dat ook zwaardere cpu’s goed op dit moederbord kunnen draaien(waar deze cpu wel bijna onder valt) + dat het meer features heeft vergeleken dat andere bord. Behalve als je echt wat hebt op dat moederbord wat deze niet heeft zal ik een paar tientjes meer geven.

Qua koeling, wat is precies de reden voor water koeling? Qua algemene koeling is: pricewatch: be quiet! Dark Rock Pro 4 meer dan genoeg, behalve als je zwaar wilt overklokken maar dit raad ik sowieso niet aan met ryzen aangezien er niet tot weinig winst te behalen is. Dan kan je namelijk beter nog snellere ram halen/ram met betere timings aangezien dit meer winst geeft meestal.

Ook weet ik niet als je wel is van de term G sync hebt gehoord op monitoren? Mocht je namelijk erg snel hoofdpijn of misselijk worden is het misschien wel waard om naar een g sync/ g sync compatible monitor te kijken. Ben zelf overgestapt naar een aangezien ik dit begon te merken. Bevalt erg goed.

Je zegt zelf al dat je je lijst kan aanpassen als er nieuwe dingen uit komen, persoonlijk zou ik dan ook 2-4week wachten want dan komt de rtx 3000 series uit, aangezien je graag 1440p 144hz met de hoogste settings wilt spelen is het denk ik wel waard om even te wachten.

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19-01 20:01

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Fusi0nking schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 14:07:
Opzich een prima build alleen heb ik wel wat dingetjes waar je kan naar kijken.

Qua moederbord zal ik: pricewatch: Gigabyte Aorus B550 Elite deze nemen, betere vrm’s wat inhoud dat ook zwaardere cpu’s goed op dit moederbord kunnen draaien(waar deze cpu wel bijna onder valt) + dat het meer features heeft vergeleken dat andere bord. Behalve als je echt wat hebt op dat moederbord wat deze niet heeft zal ik een paar tientjes meer geven.
Zou ik niet voor de Gigabyte VRM kiezen maar voor de betere MSI oplossing op de pricewatch: MSI MPG B550 Gaming Plus dit moederbord heeft ook een USB-C header voor de FP header van de H510i.

Of misschien zelfs wel de pricewatch: MSI MAG B550 Tomahawk

Overigens kan je SSD ook naar de pricewatch: Kingston A2000 1TB scheelt al weer wat geld.

Voeding is overkill, je kan makkelijk af met de betere pricewatch: be quiet! Straight Power 11 650W

Besef je overigens wel dat je met RGB eigenlijk wel moet kijken welk ecosysteem je wil gaan gebruiken.
NZXT gebruikt ook weer hun eigen software die niet zo geweldig is.

Je zou een pricewatch: Fractal Design Celsius+ S28 Prisma kunnen overwegen, niet goedkoper maar intergreed wel met je moederbord.

NZXT case is opzich wel mooi, maar wat betreft airflow niet al te best, misschien is een https://tweakers.net/behu...0dx_p1114082/vergelijken/ een optie? Of anders misschien wel een pricewatch: Fractal Design Meshify S2 White - TG

[ Voor 45% gewijzigd door DarkBlaze op 21-08-2020 14:32 ]

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

• djeddozo
Dit klinkt logisch en duidelijk. Dit ga ik waarschijnlijk wel doen. Ik ga 'm wel even vergelijken met dat moederbord dat Darkblaze aanraadt. Thanks!
Qua koeling, wat is precies de reden voor water koeling? Qua algemene koeling is: pricewatch: be quiet! Dark Rock Pro 4 meer dan genoeg, behalve als je zwaar wilt overklokken maar dit raad ik sowieso niet aan met ryzen aangezien er niet tot weinig winst te behalen is. Dan kan je namelijk beter nog snellere ram halen/ram met betere timings aangezien dit meer winst geeft meestal.
Nou, ik ging er vanuit dat wanneer je overclockt, je een betere koeling nodig hebt dan de stock cooler. Ik wilde 'm overclocken omdat ik simpelweg dacht ''hoe meer hoe beter; meer uit m'n product halen''. Ik moet alleen zeggen dat ik niet wist dat het overclocken op deze cpu niet zo rendabel is. Ik ga er even naar kijken.
Ook weet ik niet als je wel is van de term G sync hebt gehoord op monitoren? Mocht je namelijk erg snel hoofdpijn of misselijk worden is het misschien wel waard om naar een g sync/ g sync compatible monitor te kijken. Ben zelf overgestapt naar een aangezien ik dit begon te merken. Bevalt erg goed.
Ik heb ervan gehoord, evenals freesync. Ik weet alleen niet wat het inhoudt. Dus ik ga er zeker even naar kijken. Thanks!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@djeddozo Je weet dat de i7-10700F even duur is als een Ryzen 3700X ?
verder hier een review mbt i7-10700

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• DarkBlaze

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

@djeddozo Ik had ondertussen al mijn post aangepast, maar ik zou echt geen gigabyte nemen in een RGB build. Hun RGB software is echt om te huilen zo slecht. Het laat gewoon games crashen etc.

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:18
EVGA heeft het Step Up programma:
https://www.evga.com/support/stepup/
Dan kan je binnen 90 dagen upgraden bij het uitkomen van de nieuwe RTX3080 :-)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• djeddozo
Zou ik niet voor de Gigabyte VRM kiezen maar voor de betere MSI oplossing op de pricewatch: MSI MPG B550 Gaming Plus dit moederbord heeft ook een USB-C header voor de FP header van de H510i.

Of misschien zelfs wel de pricewatch: MSI MAG B550 Tomahawk
Goede tip! Ik ga idd misschien iets meer uitgeven aan het moederbord.
Overigens kan je SSD ook naar de pricewatch: Kingston A2000 1TB scheelt al weer wat geld.
Ja, ik dacht dus dat EVO snellere snelheden had, vandaar dat ik deze koos. Ik ga het even vergelijken
Voeding is overkill, je kan makkelijk af met de betere pricewatch: be quiet! Straight Power 11 650W
Maar gaat de voeding van 650W niet veel meer geluid maken bij intensief gebruik? Weet niet of dit een stomme vraag is.
Besef je overigens wel dat je met RGB eigenlijk wel moet kijken welk ecosysteem je wil gaan gebruiken.
NZXT gebruikt ook weer hun eigen software die niet zo geweldig is.
Is het niet compatible met de aansluitingen op het moederbord dan? Ik vind de RGB wel vet, maar was me hier idd niet erg bewust van.
Je zou een pricewatch: Fractal Design Celsius+ S28 Prisma kunnen overwegen, niet goedkoper maar intergreed wel met je moederbord.

NZXT case is opzich wel mooi, maar wat betreft airflow niet al te best, misschien is een https://tweakers.net/behu...0dx_p1114082/vergelijken/ een optie? Of anders misschien wel een pricewatch: Fractal Design Meshify S2 White - TG
Is die airflow dan echt zo slecht? Die meshify case is er wel een die ik zou overwegen over deze, maar liever niet als het verschil gering is.

• djeddozo
DarkBlaze schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 14:43:
@djeddozo Ik had ondertussen al mijn post aangepast, maar ik zou echt geen gigabyte nemen in een RGB build. Hun RGB software is echt om te huilen zo slecht. Het laat gewoon games crashen etc.
Haha ervaring mee? Ik snap dus oprecht niet dat je zo'n groot bedrijf kunt zijn en dan zo kunt falen in het uitbrengen van software van iets dat relatief simpel oogt.

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
zoveel voorbereiding en dat toch het verkeerde subforum kiezen : knap :P

Zeker met overklokken een goed B550 moederbord kiezen, msi klinkt logisch.
Heb je hier al mee gelezen?
[BBG] 1440p (60-144fps) gamesysteem met RGB - Sep 2020
Staan veel rgb-tips in

over voedingen valt veel te zeggen, maar elke voeding heeft andere componenten. Er zijn voedingen die boven een zeer laag verbruik al flink meer herrie gaan maken (Seasonic Focus bijv).

Of de Be Quiet echt stiller is dan de RM750 weet ik niet, maar de genoemde Be Quiet is wel een net iets betere kwaliteit voeding. Dat verdient dit systeem wel, zeker weer in combi met overklokken wil je een zo stabiel mogelijke voeding. De RMx50 serie van Corsair vind ik meer geschikt voor mensen die gewoon een degelijk systeem kiezen, en niet gaan overklokken.

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• djeddozo
Hackus schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 14:36:
@djeddozo Je weet dat de i7-10700F even duur is als een Ryzen 3700X ?
verder hier een review mbt i7-10700
Oh shit, ik ging er eigenlijk vanuit dat die rond de 400 kostte. Dit verandert de zaak. Thanks!

• djeddozo
Quacka schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 14:51:
zoveel voorbereiding en dat toch het verkeerde subforum kiezen : knap :P
Hahaha dat is idd wel teleurstellend.
Zeker met overklokken een goed B550 moederbord kiezen, msi klinkt logisch.
Heb je hier al mee gelezen?
[BBG] 1440p (60-144fps) gamesysteem met RGB - Sep 2020
Staan veel rgb-tips in
Nope! Ga ik wel effe doen, miss dat ik daar wijzer uit wordt. Bedankt!

• djeddozo
GarBaGe schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 14:43:
EVGA heeft het Step Up programma:
https://www.evga.com/support/stepup/
Dan kan je binnen 90 dagen upgraden bij het uitkomen van de nieuwe RTX3080 :-)
Oh dit is ziek nice. Bedankt!
edit: blijkbaar alleen VS:(

[ Voor 4% gewijzigd door djeddozo op 21-08-2020 15:01 ]

• GarBaGe
djeddozo schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 15:00:
[...]

Oh dit is ziek nice. Bedankt!
edit: blijkbaar alleen VS:(
Nee, toch: "EVGA Step-Up is currently only available to residents of the United States (not including outlying territories), Canada and EU Countries."

Ik lees daar: "EU Countries"

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Graphics Card
EVGA GeForce RTX 2080 SUPER FTW3 ULTRA, OVERCLOCKED, 2.75 Slot Extreme Cool Triple + iCX2, 65C Gaming, RGB, Metal Backplate, 08G-P4-3287-KR, 8GB GDDR6 (08G-P4-3287-KR) (PDF)
EVGA GeForce RTX 2070 SUPER FTW3 ULTRA, OVERCLOCKED, 2.75 Slot Extreme Cool Triple + iCX2, 65C Gaming, RGB, Metal Backplate, 08G-P4-3277-KR, 8GB GDDR6 (08G-P4-3277-KR) (PDF)
EVGA GeForce RTX 2060 XC BLACK GAMING, 2.75 Slot Extreme Cool, 70C Gaming, 06G-P4-2061-KR, 6GB GDDR6 (06G-P4-2061-KR) (PDF)
EVGA GeForce RTX 2060 SUPER XC ULTRA, OVERCLOCKED, 2.75 Slot Extreme Cool Dual, 65C Gaming, RGB, Metal Backplate, 08G-P4-3163-KR, 8GB GDDR6 (08G-P4-3163-KR) (PDF)
EVGA GeForce GTX 1660 Ti XC BLACK GAMING, 06G-P4-1261-KR, 6GB GDDR6, HDB Fan (06G-P4-1261-KR) (PDF)
Products can be removed from or added to Step-Up availability at any time.

edit:
Dus niet jouw kaart.
Misschien tijdelijk deze nemen:
pricewatch: EVGA GeForce RTX 2070 Super FTW3 Ultra

[ Voor 11% gewijzigd door Quacka op 21-08-2020 15:08 ]

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• GarBaGe
Dat is de lijst waar je naartoe kan oversteppen: "EVGA maintains a list of current graphics cards as well as motherboards available to Step-Up to"

Zodra de EVGA RTX-3000 series hieraan wordt toegevoegd, kan je hier op overstappen.

Als eis, moet je je product binnen 14 dagen na koop registeren bij hun en je moet de eerste eigenaar zijn.

[ Voor 41% gewijzigd door GarBaGe op 21-08-2020 15:19 ]

• djeddozo
GarBaGe schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 15:04:
[...]

Nee, toch: "EVGA Step-Up is currently only available to residents of the United States (not including outlying territories), Canada and EU Countries."

Ik lees daar: "EU Countries"
Oh je hebt gelijk! Ik las er iets te snel overheen.

• DarkBlaze

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

djeddozo schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 14:47:
[...]

Is die airflow dan echt zo slecht? Die meshify case is er wel een die ik zou overwegen over deze, maar liever niet als het verschil gering is.
Ja is echt niet best, je moet gewoon veel harder werken door de kleine strook aan de zijkant als enige opening.

Door de mesh voorkant van de S2 kan je met minder moeite de lucht in je case krijgen en hoeven de fans dus minder hard te draaien -> minder herrie. Je zou ook naar de Meshify C kunnen kijken die is wat kleiner/compacter en goedkoper maar ook zonder usb-c etc.
djeddozo schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 14:50:
[...]

Haha ervaring mee? Ik snap dus oprecht niet dat je zo'n groot bedrijf kunt zijn en dan zo kunt falen in het uitbrengen van software van iets dat relatief simpel oogt.
Ja en niet alleen ik, ook een aantal van mijn vrienden.
En wij maar zoeken tot bleek dat RGB Fusion het allemaal veroorzaakte.
Mijn vader heeft dat X370 bord nu, die heeft toch een dichte kast dus de RGB bende gebruikt hij niet.

[ Voor 4% gewijzigd door DarkBlaze op 21-08-2020 15:28 ]

Pagina: 1