Beste Tweaker-gebruikers. Na lang gewerkt te hebben en nog heel even te moeten werken, kan ik dan bijna mijn eerste game-pc aanschaffen. Ik heb jaren terug een gamelaptop gehad in de tijd van Call of Duty MW1. Daarna ben ik eigenlijk op de console gaan gamen, maar ik mis alle dingen die mogelijk zijn in de PC-wereld. Na wekenlang kijken op Youtube voor tips over beeldschermen, keyboards, coolingtemps, aio of aircooler, PSU wattage, eindeloze pc montage filmpjes, prijskwaliteit verhoudingen op GPU's en heel veel Linus Tech Tips en Bitwit, denk ik eindelijk klaar te zijn voor mijn eigen build. Omdat ik tóch wel veel handige dingen heb gelezen onder topics van andere mensen hun builds op Tweakers, leek het mij verstandig om de mijne ook vooraf te posten.
Ik ben me ervan bewust dat de nieuwe CPU's en GPU's uitkomen binnen korte tijd, maar dan vervang ik simpelweg het moederbord en onderdelen in de lijst als dat prijs-kwalitatief meevalt. Voor nu is dit de voorlopige build.
Wat is je budget?
Mijn budget ligt tussen de 2000 en 2500 euro.
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
In principe heb ik niet persé een voorkeur. Als jij mij kunt vertellen waarom je eerder voor een alternatief product zou gaan, zou ik het sowieso overwegen.
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Voor mijn eerste game-pc, wil ik wel echt all-out gaan. Ik streef ernaar om AAA games te spelen op ultra high settings (WQHD, geen 4k) met comfortabele FPS.
Naast het gamen, maak ik ook graag muziek in FL Studio. Dit doe ik redelijk vaak en is dan ook een van de redenen voor een Ryzen 7 ipv 5.
In mijn build gaat het niet persé om zo goedkoop mogelijke producten. Veel zijn dat er wel, maar bijvoorbeeld op mijn RAM keuze heb ik niet bezuinigd. Dit deed ik dan ook voor een stukje aesthetics. Maar als jij bijvoorbeeld een goede reden hebt om bijvoorbeeld een goedkopere PSU aan te bevelen, dan hoor ik dat graag.
Mijn vraag aan jou is: Wat zou jij anders doen en waarom. Dat kan zijn op basis van prijs/kwaliteit, aesthetics of iets anders waarop jij je keuze baseert. Je mag het ook volledig eens zijn met mijn build:) Met dit topic hoop ik wat extra inzicht te krijgen voordat ik definitief deze producten kies, vooral omdat er gebruikers op dit forum zitten met een stuk meer ervaring dan ik. Bij voorbaat dank!
Ik ben me ervan bewust dat de nieuwe CPU's en GPU's uitkomen binnen korte tijd, maar dan vervang ik simpelweg het moederbord en onderdelen in de lijst als dat prijs-kwalitatief meevalt. Voor nu is dit de voorlopige build.
Wat is je budget?
Mijn budget ligt tussen de 2000 en 2500 euro.
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
In principe heb ik niet persé een voorkeur. Als jij mij kunt vertellen waarom je eerder voor een alternatief product zou gaan, zou ik het sowieso overwegen.
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Voor mijn eerste game-pc, wil ik wel echt all-out gaan. Ik streef ernaar om AAA games te spelen op ultra high settings (WQHD, geen 4k) met comfortabele FPS.
Naast het gamen, maak ik ook graag muziek in FL Studio. Dit doe ik redelijk vaak en is dan ook een van de redenen voor een Ryzen 7 ipv 5.
In mijn build gaat het niet persé om zo goedkoop mogelijke producten. Veel zijn dat er wel, maar bijvoorbeeld op mijn RAM keuze heb ik niet bezuinigd. Dit deed ik dan ook voor een stukje aesthetics. Maar als jij bijvoorbeeld een goede reden hebt om bijvoorbeeld een goedkopere PSU aan te bevelen, dan hoor ik dat graag.
Mijn vraag aan jou is: Wat zou jij anders doen en waarom. Dat kan zijn op basis van prijs/kwaliteit, aesthetics of iets anders waarop jij je keuze baseert. Je mag het ook volledig eens zijn met mijn build:) Met dit topic hoop ik wat extra inzicht te krijgen voordat ik definitief deze producten kies, vooral omdat er gebruikers op dit forum zitten met een stuk meer ervaring dan ik. Bij voorbaat dank!
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal | |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 7 3700X (BOX) Boxed | € 295,01 | € 295,01 | Ik heb Ryzen over Intel gekozen vanwege prijs-kwaliteit. Ook koos ik Ryzen 7 over Ryzen 5 omdat ik dit verwacht nodig te hebben voor FL Studio met veeleisende plugins. |
| 1 | Moederborden | Asus ROG Strix B450-F Gaming | € 104,90 | € 104,90 | Dit moederbord is volgens mij de meest gangbare voor de CPU die ik heb. |
| 1 | Videokaarten | EVGA GeForce RTX 2080 Super XC | € 713,- | € 713,- | Deze GPU was het goedkoopst. Ik koos de 2080 Super omdat deze volgens Bitwit precies rond de ''sweetspot'' zit met betrekking tot prijs en prestatie. |
| 1 | Interne harde schijven | Seagate ST2000DM008, 2TB | € 55,24 | € 55,24 | Extra geheugen voor relatief weinig geld. |
| 1 | Behuizingen | NZXT H510i Zwart/Wit | € 105,06 | € 105,06 | Deze case heb ik gekozen vanwege de mooie uitstraling en dat het een case is die makkelijker bouwt. Ik hoorde hier en daar dat de coolingtemps wat minder waren, maar dat het nooit ernstig is; in iedergeval geen reden om het niet te kopen. |
| 1 | Monitoren | AOC 27B2H Zwart | € 129,- | € 129,- | Dit beeldscherm heb ik gekozen als tweede beeldscherm aangezien ik graag met twee beeldschermen werk. |
| 1 | Monitoren | AOC CQ27G2U/BK Zwart | € 298,- | € 298,- | Dit beeldscherm heb ik gekozen omdat ik een zo goed mogelijk beeldscherm wil om mijn GPU prestaties te kunnen weergeven; vandaar de 144hz en 1ms (1ms vanwege competitieve First person shooters). Het merk AOC spreekt me erg aan. Ik vind het ook fijn dat er ingebouwde speakers in zitten. |
| 1 | Waterkoeling | NZXT Kraken X52 (met AM4 support) | € 132,57 | € 132,57 | Dit is een product waar ik twijfels over heb. Ik wil wél graag een AIO water cooler. Ik weet alleen niet welke merken hierin betrouwbaar zijn. Deze leek mij betrouwbaar, maar wel ietwat duur. |
| 1 | Toetsenborden | Razer BlackWidow Elite (Razer Orange) US | € 154,99 | € 154,99 | Ik zoek een keyboard hoofdzakelijk voor gamen, maar ik moet wel comfortabel aan school kunnen werken. vandaar dat ik voor tactile switches kies. Verder vind ik het fijn als er dedicated media knoppen zijn, maar niet noodzakelijk. Wél noodzakelijk is een US layout met een goede look. De Logitech G513 viel mij daarbij ook op. Ik moet wel zeggen dat ik 150 aan de hoge kant vind voor een keyboard, maar ik had dus een video gezien voor keyboards onder de €75 van Linus, maar die keyboards spraken mij allemaal niet aan. Daarom zou ik dus wel zo rond de 100 willen zitten, maar deze was eigenlijk een beetje de enige die mij aansprak. |
| 1 | Muizen | Razer Basilisk X Hyperspeed | € 44,99 | € 44,99 | Deze muis heb ik niets op aan te merken. Ik vind deze top. |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Trident Z Royal F4-3600C18D-16GTRS | € 109,- | € 109,- | Deze koos ik dus omdat ik ze oprecht enorm vet vind. Deze keus verander ik niet. |
| 1 | Voedingen | Corsair RM750 (2019) | € 107,99 | € 107,99 | Ik weet dus dat ik gewoon voor een 80+ gold certification moet gaan. Verder was dus het ding dat ik ook wist dat 650W in principe genoeg is, maar ik hoorde dat meer wattage ervoor zorgt dat de fan van de PSU minder geluid maakt omdat het het makkelijker aankan. Maar in hoeverre dit met deze build klopt weet ik niet. |
| 1 | Solid state drives | Samsung 970 EVO 1TB | € 125,05 | € 125,05 | Samsung SSD's schijnen enorm snel te werken. Aangezien ik het prijsverschil voor de goedkoopste m.2 SSD vergeleken met deze (ongeveer 25 eu verschil) voor 1TB wel vond meevallen, koos ik deze. |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 2.374,80 | |||