Videokaart upgrade op oud systeem.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• e.looijenga
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-01 10:56
Hoi,

Ik heb een inmiddels ong. 10 jr oud systeem draaien dat het nog prima doet. De specs

Win 10 64 bit
Proc: Intel Core I7 950 3.07ghz (1366)
Ram: 12GB DDR 3 Corsair TR3X6G1600C8D
Mobo: Gigabyte GA-X58A - UD5 rev 2.0
VGA: R290 AMD MSI 4gb
Monitor: LG 27MU67
Voeding: Antec True Power 750
Schijven: 2x Samsung HD103UJ, 1x WD20EARS, 1x Samsung SSD 850EVO 500GB en 1x Samsung SSD 840 EVO 250GB

Omdat dit systeem nog prima draait de afgelopen jaren niet veel geknutseld waardoor ik nu qua kennis behoorlijk verroest ben. Ik loop nu wel met nieuwe spellen (bv de nieuwe flightsim of bv Colin mc Rae) tegen de limiet van mijn videokaart aan. Daar de rest van het systeem nog prima functioneert vind ik het zonde om tegen de 1000 piek te investeren in mobo, ram, koeling, cpu en videokaart. De vraag is dan ook, wat zou ik hier nog aan videokaart op kunnen zetten?
Zijn nieuwe kaarten backwards compatible, of kan ik beter bv een gebruikte rx 580 uit vraag en aanbod in mijn kast steken.

Zijn er hier mensen die me een beetje op weg kunnen helpen?

[ Voor 5% gewijzigd door e.looijenga op 21-08-2020 12:33 ]

Alle reacties

• lamaa1
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 23-01 12:48
Met FS2020 zul je nog tegen een GPU bottleneck aanlopen maar als je er een high-end kaart in zet zal dit verschuiven naar een CPU bottleneck. Verwacht dat je met een RX 580 ongeveer low/medium settings op 30-40 (linkje) fps haalt met FS2020. Wat is je CPU verbruik er op dit moment in?

Of de RX 580 gaat werken is inderdaad de grote vraag i.v.m. een uefi kaart en een legacy bios moederbord kan dit nog wel eens problemen gaan geven al schijnt dat echt per moederbord/videokaart uit te maken (linkje).

Al is het sowieso wel een advies om je desktop in de nabije toekomst te vervangen als je moderne games wil spelen. Games worden toch meer CPU en GPU heavy en een eerste generatie i7 kan dan toch de bottleneck worden.

oh als je een nieuw systeem bouwt is een nieuwe voeding wel aan te raden. o.a. compatibiliteit met nieuwere onderdelen die nieuwe voedingen ondersteunen. Ik zou dan wel even wachten op de nieuwe generatie Ryzen en de Nvidia en AMD GPU's.

• e.looijenga
Cpu had ik nog niet eens bekeken tijdens Flightsim. Zit ook wel aan de 75% op 1980 resolutie met medium settings. Als ik 3840 x 2160 probeer trekt hij het al niet meer. Hmmm, keuze maken tussen houden of toch de knip trekken. Bedankt voor je reactie lamaa1

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 27-01 20:16

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

Zet er een hexacore Xeon in met een videokaart die past bij jouw budget.

• Involvement
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-06-2025
In een ander topic over upgraden bleek dat FS2020 sowieso erg onafgewerkt was, en buiten het feit dat de systeem-eisen al niet mis waren zelfs met nieuwe systemen haperde:
Uszka schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 21:14:
Een geheugenupgrade gaat je niets opleveren. Ook gpu maar vooral cpu zitten onder het minimum dat nodig is voor een soepele gameplay van FS11. Zelfs een 7700K is niet voldoende. Lees deze test eens door.
De link is naar een Duits artikel waarin ze ook concluderen dat de 'game engine' van FS2020 erg CPU afhankelijk is en niet best met meerdere threads omgaat. Samvatting is dat de framerate bij afwezigheid van een CPU limiet aardig schaalt met resolutie en detailinstellingen, waardoor je met een oudere videokaart nog best aardig kan spelen bij lagere instellingen en alleen wat details verliest. De CPU 'bottleneck' is blijkbaar ook afhankelijk van het vliegtuig waarmee je vliegt, waarbij grotere vliegtuigen duidelijk minder FPS bereiken (het gemeten verschil tussen een Cessna 152 en een Airbus A320 Neo was blijkbaar zo veel als 74%). De engine is blijkbaar (nog) vrij matig geoptimaliseerd, dus ik denk op basis van deze informatie dat je in het geval van FS2020 beter kan wachten tot er een update van de 'game engine' wordt uitgerold en het duidelijk wordt op welke hardware die nieuwe engine het best draait en of je computer dan nog steeds problemen geeft. Ik ben bang dat je met een upgrade van je videokaart niet veel gaat bereiken. Buiten het feit dat het verschil tussen een R9 290 en een RX 580 niet dramatisch is lijkt de belemmering hier CPU gebaseerd.

Colin McRae ken ik niet, en daar zou je misschien nog wel wat winst kunnen halen uit een nieuwe videokaart. Die zijn wel backwards compatibel met oudere PCI-e interfaces, en die kan je meenemen mocht je later de rest van je systeem willen upgraden. 4k Is voor een videokaart sowieso een uitdaging, dus iets moderns zal in de meeste gevallen niet door de CPU gebottlenecked worden.

• e.looijenga
Ik heb toch de beurs maar getrokken, bedankt voor t meedenken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KDVgOwXuXo-wsr690IiqEkrGCwg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hQT1ZamdzmGAt3DrkNtbnEOb.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1