Hoi, ik laat me graag adviseren. Ik heb natuurlijk eerst goed zelf gekeken. Het lastige is dat op een gegeven moment de onderlinge verschillen tussen de laptops die met mijn filters naar voren komen, zeer gering zijn. Mijn huidige laptop HP Pavilion is bijna vijf jaar en je kunt er bijna soep van trekken. Bovendien is het werkgeheugen met 8 GB krap. En vandaag is de dag dat ik voor het eerst AOW krijg, dus een mooi moment om mezelf te verwennen. Ik hoop dat iemand me bij de laatste schifting van de laptops wil helpen. Alvast bedankt.
Wat doe ik met de laptop?
Mail, internet, een enkele netflix-serie, maar vooral foto's bewerken met Lightroom, Photoshop, Luminar,
Hoe hoog is mijn budget?
Ik wil er best wat voor betalen. Dacht aan 900 tot 1400 euro, als iets echt heel geweldig is, dan kan tot 1500 ook. Maar ik vind het natuurlijk niet erg als hij aan de onderkant of in het midden van deze prijsindicatie zit
Sjouw ik met de laptop?
Op zich niet zo veel. Hij staat meestal op tafel, of als er bezoek komt (zeker als de kleinkinderen erbij zijn), zet ik hem in de kast (op zijn kant, als een soort boek). Ik neem hem regelmatig mee als ik (met de auto) een paar dagen naar vrienden ga.
Heb ik een voorkeur voor een merk?
Niet echt, maar ik neig wel naar de bekende merken, HP, Acer Asus. Lenovo heb ik nog nooit gehad, maar daar lees ik toch goede verhalen over. Ik kies bewust niet voor Apple. Die zijn zeker goed, maar mijn software is op Windows (10 Home) gericht en daar kan ik ondertussen wel wat mee uit de voeten.
Heb ik nog andere voorkeuren?
Jazeker! Ik wil graag:
Wat doe ik met de laptop?
Mail, internet, een enkele netflix-serie, maar vooral foto's bewerken met Lightroom, Photoshop, Luminar,
Hoe hoog is mijn budget?
Ik wil er best wat voor betalen. Dacht aan 900 tot 1400 euro, als iets echt heel geweldig is, dan kan tot 1500 ook. Maar ik vind het natuurlijk niet erg als hij aan de onderkant of in het midden van deze prijsindicatie zit
Sjouw ik met de laptop?
Op zich niet zo veel. Hij staat meestal op tafel, of als er bezoek komt (zeker als de kleinkinderen erbij zijn), zet ik hem in de kast (op zijn kant, als een soort boek). Ik neem hem regelmatig mee als ik (met de auto) een paar dagen naar vrienden ga.
Heb ik een voorkeur voor een merk?
Niet echt, maar ik neig wel naar de bekende merken, HP, Acer Asus. Lenovo heb ik nog nooit gehad, maar daar lees ik toch goede verhalen over. Ik kies bewust niet voor Apple. Die zijn zeker goed, maar mijn software is op Windows (10 Home) gericht en daar kan ik ondertussen wel wat mee uit de voeten.
Heb ik nog andere voorkeuren?
Jazeker! Ik wil graag:
- minimaal 17"inch IPS scherm. Ik heb de laptop altijd op tafel staan, daarom wil ik geen los scherm gebruiken. Ook al is dat qua calibratie ed veel beter
- 16 GB werkgeheugen en minimaal 1 TB gewoon geheugen. Momenteel heb ik 1TB, gesplitst zodat mijn foto's wel apart staan (daar maak ik overigens natuurlijk ook wel een backup regelmatig van die ik bij familie bewaar). Ik lees vaak dat een aparte harde schijf beter is. Aan de andere kant: ik werk gewoon aan de huiskamertafel en dan moet ik weer nog een apparaat erbij pakken. Dan wordt het wel minimaal 1 TB.
- ik dacht nu ook maar een van de snellere processoren te kiezen (i7 of gelijkwaardig). Deze laptop zal immers ook wel weer een jaar of vijf meegaan.
- een laptop die wat makkelijk schoon te maken is. Ik ben er niet bepaald heel zuinig op en zit soms gewoon boven mijn laptop te eten (shame on me, maar oude gewoonten slijten niet.)
- Ik weet niet of het relevant is, maar ik heb meestal de laptop gewoon op het netstroom. Wat ik nu (na bijna 5 jaar) te merken is dat de laptop warm wordt (accu zal wellicht aan vervanging toe zijn).
- is een SDD handig?
- Wat is wijsheid voor het geheugen? Soms zie dat bij het werkgeheugen men kiest voor 2 x 8 ipv 1 x 16 en is het bv goed om bij het gewone geheugen te kijken of er zo nodig wat 'bijgezet' kan worden?
- Komt er toevallig nog 'iets' aan? Ik bedoel is het misschien verstandig nog twee maanden te wachten of zo?.