Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Budgetlaptop om mee te surfen gezocht

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ethereal81
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 30-09 16:29
Ik ben op zoek naar een nieuwe laptop voor mijn vrouw. Ze surft nu op een 10 jaar oude Asus waarvan de accu is overleden zodat deze altijd aan de stekker moet, hetgeen best irritant is. Het enige dat ze ermee doet is websurfen/telebankieren/mailen, dus veel power is niet nodig.

Heb zelf ook naar een Chromebook zitten kijken maar ben daar ietwat huiverig voor, want ander besturingssysteem dan we gewend zijn en mijn vrouw is niet direct de meest technische persoon aller tijden, en dat is een understatement. Verder is ze wel lief ;)
Tevens staat het me tegen dat áls ze eens iets nodig heeft je dan afhankelijk bent van de Play Store, waar niet alles in te vinden is wellicht. We hebben overigens ook een 2019 iPad, maar een toetsenbord en muispointer vindt ze veel prettiger.

Grote harde schijf is niet nodig, als ze een paar gb vrij heeft om eens wat foto's binnen te halen voor een fotoboekje is het genoeg. Gamen gebeurt dus ook niet.

Ik heb werkelijk van alles gezien, maar ik kom er qua processoren niet uit. Meer dan websurfen wordt er niet mee gedaan, maar hij moet natuurlijk niet dichtslibben als er 10 tabs openstaan.

Wat ga je met je laptop doen?
Eigenlijk 100% websurfen. Wellicht een fotoboekje maken, maar dat gaat ook meestal in-browser tegenwoordig.

Wat is je budget?
Zo weinig mogelijk, ik denk aan tussen de 250 en de 400 euro maximaal.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Nooit. Wellicht eens van de luie stoel naar de keukentafel of naar buiten, maar dat was het dan ook wel.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Niet echt. Heb slechte ervaringen met Acer, maar snap dat je in deze prijsklasse niet te kieskeurig moet zijn.

Beste antwoord (via ethereal81 op 22-08-2020 09:33)

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Is dit misschien iets voor je, voor een beetje surfen, office en filmpjes is deze snel zat en voor 279 erg goedkoop imo.

https://www.paradigit.nl/...w0006kmh/80056631/product

Alle reacties

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:35

EXX

EXtended eXchange

Een refurbished laptop misschien een optie? Dell of Lenovo Thinkpads uit de zakelijke lijn zijn vaak nog prima.

Heb zelf bv. onlangs nog een refurbished Lenovo Thinkpad X270 gekocht. Die was dan wel iets duurder, maar dat was vanwege de 500GB SSD. Prima laptopje, loopt wel een uurtje of 6 op de accu. Windows 10 Pro was inbegrepen.

[ Voor 4% gewijzigd door EXX op 21-08-2020 11:17 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• ethereal81
EXX schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 11:17:
Een refurbished laptop misschien een optie? Dell of Lenovo Thinkpads uit de zakelijke lijn zijn vaak nog prima.

Heb zelf bv. onlangs nog een refurbished Lenovo Thinkpad X270 gekocht. Die was dan wel iets duurder, maar dat was vanwege de 500GB SSD. Prima laptopje, loopt wel een uurtje of 6 op de accu. Windows 10 Pro was inbegrepen.
Is eventueel wel een optie, maar op de een of andere manier een beetje huiverig voor, liefst eigenlijk gewoon nieuw met volle bak garantie. Voor mezelf had dat anders gelegen, maar omdat mijn vrouw eigenlijk zo goed als niets nodig heeft koop ik het liefst nieuw. Een overweging kan echter natuurlijk altijd!

Eigenlijk voldoet die 10 jaar oude Asus nog prima, maar daarvan ga ik de accu niet meer vervangen, daar is 'ie gewoon te oud voor, dan doe ik er liever wat geld bij en koop ik iets nieuws. Of refurbished in dat geval ;)

• wizzzzzz
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-11 13:52
Hiervoor is een tablet toch ideaal. Klein, licht, kun je overal gebruiken, accuduur is vele malen beter.
Kunt er eventueel ook nog allerlei spelletjes oid opzetten.

• polopolo150
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-11 11:45
Ik zit met hetzelfde. Toevalig bij de buren vandaag een artikel online gegaan over laptops die jouw eisen hebben:

https://nl.hardware.info/...o-getest-door-het-testlab

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Als ik zie wat je / je vrouw er mee willen gaan doen, dan zou ik toch een chromebook overwegen.

Die zijn prima te vinden binnen het budget en zijn ideaal voor wat jullie willen, eenvoudig surfen en een fatsoenlijke batterij.

Als ik op de bank zit pak ik altijd de chromebook, lekker licht, bijna instant aan en het werkt gewoon goed en soepel. Ik heb gekozen voor een verlicht toetsenbord (want ik gebruik hem vaak in de avond) en toch een touchscreen. Ik ben er wel fan van, mijn vrouw gebruikt altijd de normale muis.

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:03
Is een tablet niet een optie, surfen en een foto album bij houden. Lijkt me een tablet / iPad bij uitstek geschikt voor. Wel aan de hogere kant van het budget (389) https://www.apple.com/nl/ipad-10.2/

Claude: "Domain patterns emerge from iteration, not generation." - Tweakers Time Machine Extension | Chrome : FF

• ethereal81
wizzzzzz schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 13:28:
Hiervoor is een tablet toch ideaal. Klein, licht, kun je overal gebruiken, accuduur is vele malen beter.
Kunt er eventueel ook nog allerlei spelletjes oid opzetten.
ZpAz schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 14:32:
Is een tablet niet een optie, surfen en een foto album bij houden. Lijkt me een tablet / iPad bij uitstek geschikt voor. Wel aan de hogere kant van het budget (389) https://www.apple.com/nl/ipad-10.2/
We hebben een iPad 2019, maar dat vindt ze toch niet zo fijn als een laptop. Minder overzichtelijk, geen toetsenbord, geen trackpad. Valt dus helaas af, jammer!
janvanduschoten schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 14:03:
Als ik zie wat je / je vrouw er mee willen gaan doen, dan zou ik toch een chromebook overwegen.

Die zijn prima te vinden binnen het budget en zijn ideaal voor wat jullie willen, eenvoudig surfen en een fatsoenlijke batterij.

Als ik op de bank zit pak ik altijd de chromebook, lekker licht, bijna instant aan en het werkt gewoon goed en soepel. Ik heb gekozen voor een verlicht toetsenbord (want ik gebruik hem vaak in de avond) en toch een touchscreen. Ik ben er wel fan van, mijn vrouw gebruikt altijd de normale muis.
Die zit ook zeker nog wel in de overweging, maar heb toch een lichte voorkeur voor Windows. Zijn we allebei bekend mee en apps zijn vrijwel altijd compatible. Al gebruikt ze die nagenoeg nooit...
polopolo150 schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 13:32:
Ik zit met hetzelfde. Toevalig bij de buren vandaag een artikel online gegaan over laptops die jouw eisen hebben:

Nice! Dank, daar ga ik eens even tussen bladeren!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Voor 250-400 euro vind je gewoon erg weinig. Z'n celeron Nxxxx processor (die vind je vaak in deze prijsrange) is echt erg traag. Vertraagt de computer toch aanzienlijk. Daarbij tenzij je specifiek er op gaat letten, zijn de LCD's vaak dikke bagger. Dus buiten zitten kun je dan wel vergeten, door de lage helderheid. Ik heb eens met een Chromebook mogen werken en mijn eerste indruk was zeer goed. Erg soepel in het gebruik ondanks de zeer low-end hardware. Ook refurbished is een verademing. Goede hardware met een redelijk LCD (als je echt gaat zoeken vind je ook voor weinig laptops met prima LCD), maar toch goedkoop.

Kun je trouwens niet gewoon een toetsenbord + muis erbij aanschaffen in Android is het in ieder geval zo, dat je een muispointer krijgt als je een muis aansluit.

[ Voor 11% gewijzigd door hoi1234 op 21-08-2020 15:58 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• Ernemmer
  • Niet online
Is dit misschien iets voor je, voor een beetje surfen, office en filmpjes is deze snel zat en voor 279 erg goedkoop imo.

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:23
Goedkope nieuwe Celeron, Pentium oid krijg je (vrijwel direct) spijt van.

Beter een higher spec gebruikt zakelijk. Zo'n X260 of 270 is wat je zoekt. X250 ook prima. Zorg dat er 8GB in zit en SSD (vrijwel altijd), Win 10 licentie krijg je erbij.

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:39
polopolo150 schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 13:32:

Ja die ryzen 3 is erg interessant voor 399! Wel aan de top van je budget maar dit is wel een laptop die normaal 50-100€ duurder zou zijn.

pricewatch: Lenovo IdeaPad 3 15ARE05 (81W4006EMH)

• Cinemaskoop
Ernemmer schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 15:59:

Dit is een leuk ding voor dat geld. Volgens cpubenchmark is die proc nog best snel. Verslaat menig pentium en kan zich zelfs met een oudere i3 meten

• Ernemmer
  • Niet online
Cinemaskoop schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 16:25:
[...]

Dit is een leuk ding voor dat geld. Volgens cpubenchmark is die proc nog best snel. Verslaat menig pentium en kan zich zelfs met een oudere i3 meten
De igpu is ook niet zo slecht en helpt leuk bij het weergeven van wat grafisch zwaardere websites.

Ik heb 'm zelf net besteld om mijn oude Acer met i3-3217U te vervangen.

• ethereal81
hoi1234 schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 15:57:
Voor 250-400 euro vind je gewoon erg weinig. Z'n celeron Nxxxx processor (die vind je vaak in deze prijsrange) is echt erg traag. Vertraagt de computer toch aanzienlijk. Daarbij tenzij je specifiek er op gaat letten, zijn de LCD's vaak dikke bagger. Dus buiten zitten kun je dan wel vergeten, door de lage helderheid. Ik heb eens met een Chromebook mogen werken en mijn eerste indruk was zeer goed. Erg soepel in het gebruik ondanks de zeer low-end hardware. Ook refurbished is een verademing. Goede hardware met een redelijk LCD (als je echt gaat zoeken vind je ook voor weinig laptops met prima LCD), maar toch goedkoop.

Kun je trouwens niet gewoon een toetsenbord + muis erbij aanschaffen in Android is het in ieder geval zo, dat je een muispointer krijgt als je een muis aansluit.
Chromebook overweeg ik ook nog steeds! Muis en toetsenbord aan de iPad gaat niet werken, ook omdat die op schoot wordt gebruikt.
Ernemmer schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 15:59:

Dat is wel een geinig dingetje ja! Thanks!
pennywiser schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 16:02:
Goedkope nieuwe Celeron, Pentium oid krijg je (vrijwel direct) spijt van.

Beter een higher spec gebruikt zakelijk. Zo'n X260 of 270 is wat je zoekt. X250 ook prima. Zorg dat er 8GB in zit en SSD (vrijwel altijd), Win 10 licentie krijg je erbij.
Dank voor de tip! Maar higher spec voor echt 99,999% websurfen vind ik ook weer wat overdreven.
Cinemaskoop schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 16:24:
[...]

Ja die ryzen 3 is erg interessant voor 399! Wel aan de top van je budget maar dit is wel een laptop die normaal 50-100€ duurder zou zijn.

pricewatch: Lenovo IdeaPad 3 15ARE05 (81W4006EMH)
Ernemmer schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 16:27:
[...]

De igpu is ook niet zo slecht en helpt leuk bij het weergeven van wat grafisch zwaardere websites.

Dat kon hem wel eens worden ja, die Ryzen neem ik ook mee, thanks!

Bedankt allen, ik heb nu al 2 serieuze kandidaten en eventueel een Chromebook als derde optie. Ik kan weer vooruit! Hulde!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:23
ethereal81 schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 09:32:
[...]

Dank voor de tip! Maar higher spec voor echt 99,999% websurfen vind ik ook weer wat overdreven.
Zelfs daarvoor zijn ze te traag. Ik heb het 1x gedaan, nooit weer. Nogmaals, spijt ga je krijgen.

• Cinemaskoop
Ernemmer schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 16:27:
[...]

Hoe bevalt ie?

De 3020e kan zich meten met bijv de i3-7020u geloof ik

• Ernemmer
  • Niet online
Cinemaskoop schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 11:53:
[...]

Hoe bevalt ie?

De 3020e kan zich meten met bijv de i3-7020u geloof ik
Ik kan 'm vanmiddag ophalen bij een DHL punt

• ethereal81
Ernemmer schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 12:26:
[...]

Ik kan 'm vanmiddag ophalen bij een DHL punt
Benieuwd naar je bevindingen!

• Ernemmer
  • Niet online
ethereal81 schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 14:09:
[...]

Benieuwd naar je bevindingen!
Net opgehaald en bevalt nu al erg goed, stuk sneller dan gedacht.
De fan blijft uit tijdens het surfen en Youtube en de wifi is ook lekker snel.

Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/9955478385.png

Enige super irritante nadeel is dat het trackpad iets los zit waardoor deze iets tikt elke keer als je het gebruikt.
Binnenkort even in de winkel kijken of dit zo hoort. Als ze het allemaal hebben schroef ik hem open om er iets tussen te doen.

[ Voor 47% gewijzigd door Ernemmer op 22-08-2020 16:50 ]

• ethereal81
Ernemmer schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 14:44:
[...]

Net opgehaald en bevalt nu al erg goed, stuk sneller dan gedacht.
De fan blijft uit tijdens het surfen en de wifi is ook lekker snel.

[Afbeelding]

Enige super irritante nadeel is dat het trackpad iets los zit waardoor deze iets tikt elke keer als je het gebruikt.
Binnenkort even in de winkel kijken of dit zo hoort. Als ze het allemaal hebben schroef ik hem open om er iets tussen te doen.
Dan denk ik dat we een winnaar hebben! :) Afgezien van dat nadeel dan, lijkt me niet dat dat zo hoort...

• dakathefox
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-10 21:44
@ethereal81 Wat heb je uiteindelijk nou gekozen dan?

Hier een fervent Chromebook gebruiker, zowel zakelijk als prive. Mijn partner is - net als jouw partner - niet de meest handige als het gaat om computers, maar een Chromebook snapt werkelijk waar iedereen. Combineer het met de Google Play Store - die ze waarschijnlijk al kent van soortgelijke AppStores op zowel Android als iOS, en ze heeft aan de Chromebook een prima laptop.

• ethereal81
dakathefox schreef op donderdag 3 september 2020 @ 10:14:
@ethereal81 Wat heb je uiteindelijk nou gekozen dan?

Hier een fervent Chromebook gebruiker, zowel zakelijk als prive. Mijn partner is - net als jouw partner - niet de meest handige als het gaat om computers, maar een Chromebook snapt werkelijk waar iedereen. Combineer het met de Google Play Store - die ze waarschijnlijk al kent van soortgelijke AppStores op zowel Android als iOS, en ze heeft aan de Chromebook een prima laptop.
Om heel eerlijk te zijn is de definitieve keuze nog niet gemaakt, even wat andere plotselinge prioriteiten rondom huis helaas, maar het blijft gaan tussen een Chromebook en de Lenovo Ideapad 3. Als CB zit ik te denken aan deze, cheap en prima reviews. Ik neig nog steeds naar Windows (want bekend) maar het is écht 99,999999999999% browsen (met Chrome) wat ze ermee doet dus eigenlijk is dat onzin.

• dakathefox
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-10 21:44
De Lenovo Ideapad 3 is zeker mooi om te zien, de Chromebook ook wel (maar iets minder tbh). Als het alleen maar voor browsen is, dan volstaat een Chromebook zeker. Recentelijk is mijn oma ook aan de Chromebook begonnen (87 jaar en geen computerervaring) en die weet haar weg intussen prima te vinden, dus wat je zou kunnen doen is de Acer Chromebook 314 kopen, uitproberen en als het niets is kun je 'm altijd nog retourneren. Of de Ideapad kopen en er vervolgens Cloudready op knallen.
Pagina: 1