Fritz!box 5490 icm eigen router b.v. Ubiquiti edge/Draytek.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkace
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-03-2023

Darkace

Super Kommandant

Topicstarter
Mijn vraag
Ik heb niet zoveel ervaring meer in netwerken en hoe alles goed te configureren en in te stellen maar ik hoop dat jullie mij er doorheen kunnen helpen.
Ook hoop ik dat ik dit onderwerp in het juiste forum plaats :-) denk van wel.

Het gaat om het volgende; ik heb zojuist glasvezel afgenomen van Online.nl in een buitenaf omgeving. Met een Fritz!box 5490. Dus FTTH. Alles wel zelf aangesloten en dat ging goed. Na de oplevering werkte alles ook meteen. Echter was ik een zware torrent freak toen ik nog bij mijn ouders woonde via KPN glasvezel en eigen router (Draytek Vigor 2130n) en werkte alles een speer toen met een TP-Link switch tussen de NTU en eigen router. Toen werkte dat nog en wist ik nog hoe dat voor elkaar te krijgen met VLANs doorvoeren etc. Maar na een tijdje werkte dat niet meer toen KPN met andere modem kwam etc. Daarna ook geen onderzoek meer gedaan en ging ik toch op mijzelf wonen. Mijn ouders vonden het standaard geleverde van KPN voldoende.

Goed, beetje de historie en off-topic maar nu wil ik eigenlijk een soortgelijke setup voor mijn huisje. Zodat ik mijn eigen router kan gebruiken. Niet dat de fritz!box echt slecht is maar ik merk dat zelfs met goede port forward instellingen niet altijd de poort goed wordt open gezet. Bijv. de http poort 80 niet.

Heb de juiste torrent poorten open gezet via deze router om te werken met qBittorrent of uTorrent en via port checkers waren deze poorten gelukkig open aan de WAN zijde. Echter uTorrent gaf op de cliënt wel aan dat ie nog steeds dicht zat... seeden via torrent gaat wel, alleen wanneer er echt heel veel peers zijn en dan is de snelheid nog echt laag, terwijl downloaden op zijn maximum gaat meestal. Maar de rest van het Internet wordt dan enorm traag, ook wanneer ik voor de download maar 75% van mijn verbinding inzet.... heb het idee dat dit door de router komt...
Met mijn Draytek had ik dit nooit vroeger. Altijd hoge snelheid zowel met seeden als downloaden van torrents.

Ik heb iets gelezen dat je de Fritz!box in PPPoE kunt laten werken. Klopt het dan dat dit feitelijk je Internet gegevens door kan sturen naar bijv. je eigen router als deze dit ook ondersteunt, je daarmee alles op jouw gewenste router kunt doen? En de TV ontvanger wel gewoon aan een poort vd Fritz!box laten? Maar hoe werkt dit precies en zijn er al enige die dit ook hebben gedaan via Online.nl glasvezel? Of moet ik een andere oplossing proberen?

Ik heb zo'n beetje alles vertelt wat ik graag wil volgens mij. Is het mogelijk om alleen mijn glasvezel Internet te verbinden met een van mijn geliefde routers? Heb een Ubiquiti Edge en een oudere Draytek Vigor 2130n liggen waarmee ik de meeste ervaring heb. Ding had me nooit in de steek gelaten met KPN. Al moet ik nog oefenen met Ubiquiti Edge. Is het dus mogelijk om via PPPoE mijn eigen router te kunnen gebruiken in mijn situatie en wil iemand mij begeleiden hiermee?

Mijn Dank alvast!

I wear Glasses with extreme modern "SHADES", to prevent any more harm to my precious eyes, because I already had them pretty damn badly damaged, it wasn't my fault back then, it was Yunalesca's ...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:02
Die Draytek is een prima router maar ondertussen wel een beetje antiek.
Zou niet weten waarom die beter zou werken als die Fritz!box, dat is namelijk een van de betere routers die providers leveren.

PPPoE is bedoelt om je router een connectie met een device op het internet te laten maken.
Zodat als je ergens op het internet toegang tot je Lan wilt hebben dat op een veilige manier via een tunnel gerealiseerd kan worden, kortom het is een VPN server.
Heeft dus niets met eigen routers of torrents te maken.

Als je perse een eigen router wilt hebben is het gewoon slimmer die Friz!Box in bridge mode te zetten.

Poort 80 forwarden heeft helemaal niets met torrents te maken die doen nooit iets met port 80.

Als uTorrent aangeeft dat dat hij geen connectie kan maken heb je waarschijnlijk de verkeerde poorten geforward of naar het verkeerde device.
Om dit goed te laten werken moet je ook voor zorgen dat je device waar uTorrent op draait altijd hetzelfde ip adres krijgt en dus kun je daar de normale dhcp niet voor gebruiken.
Je moet in je router een macadres/ip adres koppeling maken.

Je kunt het overigens beter over port forwarden hebben want een poort openzetten is onzin.
Je forward verkeer dat op een bepaalde poort in je router komt naar een Ip adres op je lan.
Poorten openzetten suggeeert dat je zo'n poort openzet naar alles wat op het lan zit en dat is gewoon onzin.

[ Voor 6% gewijzigd door Ben(V) op 21-08-2020 12:10 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkace

Darkace

Super Kommandant

Topicstarter
Hoi Ben, ik begrijp wat je bedoelt en ik ben wellicht wat onduidelijk/verwarrend geweest met mijn eerste reactie bovenaan.

Met poort 80 was een voorbeeld. Ik weet dat het voor HTTP wordt gebruikt en niet voor torrents. Net als standaard poort 21 voor FTP etc. Dat wist ik wel.

Ik heb het verder goed gedaan in mijn Fritz!box 5490. Ik heb alles een statisch IP adres gegeven. Vind ik ook fijner op deze manier. Via portforwarding programma en op Internet heb ik daadwerkelijk gecontroleerd of de poort die ik open gezet heb in de fritzbox, goed is open gezet voor de PC waar ik de torrent cliënt op draai. Echter uTorrent heeft nog steeds aan dat ie niet open is... Wel vaag. In qBittorrent zit geen check, maar uploaden ging gisteren ook wel maar niet echt met hoge snelheden.... weet niet of dit puur aan torrentleech ligt of aan iets anders. Werkt dus wel maar heb niet helemaal tevreden over de snelheid van seeden. Instelling wellicht in het cliënt programma of gewoon veel seeders in de torrents en te weinig peers c.q. mensen die de torrent nog binnen moeten halen...

Poort 80 kon ik op deze cliënt niet open krijgen trouwens, terwijl ik alles goed heb ingesteld in de router. Geen fouten gemaakt hoor met dit. Ik ben in deze dingen wel secuur. Enig idee wat het dan kan zijn?

Verder geef je een tip om eventueel de fritzbox in bridge modus te zetten? Is het dan niet zo dat mijn IPTV apparaat niet meer werkt? Ik weet nl. nog niet goed hoe dit allemaal werkt... eerder bij glasvezel van KPN bij mijn ouders heb ik een soort switch van TP-link moeten aanschaffen en heb eenmaal met hulp van wederom tweaker techneuten, VLANS aangemaakt voor IPTV, bellen en Internet en toen vanaf die switch ging alleen het Internet verkeer naar mijn Draytek. Ik weet niet of het nu nog hetzelfde werkt met huidige glasvezel aanbieders... weet jij daar meer van? En hoe zou ik het nu weer net zo kunnen maken? Als het mogelijk is tenminste. Zal vast wel. Gebruikt Online.nl ook VLANS? Ik zie er zo niks van terug in de fritzbox.

Kan het zo zijn dat een provider "kan zorgen" voor slechte upload in torrents door bepaalde poorten te blokkeren in jouw Internet signaal of is dit louter iets wat een router alleen maar goed of slecht kan doen? Ik vind het lastig uit te leggen. Hopelijk begrijp je wat ik bedoel. Wil überhaupt gewoon eens kijken of die Draytek anders handelt dan de Fritzbox. Torrents werkte vroeger nl. altijd lekker via de Draytek.

Misschien moet ik weer doorheen geloodst worden om a) mijn IPTV te kunnen blijven gebruiken. Is los apparaatje idd. En b) mijn Internet verbinding via mijn eigen gewenste router kan gebruiken en instellen.

Is dit louter mogelijk om alleen de fritzbox in bridge mode te zetten of werkt IPTV dan niet meer? Bellen heb ik trouwens niet gekozen vanwege mobiel maar dat terzijde. Hoe moet ik dan precies deze Fritzbox 5490 in bridge mode zetten en op welke LAN poort moet ik dan de Fritzbox verbinden met de Draytek? Moet ie dan trouwens naar de WAN of ook een van de LAN poorten op de laatstgenoemde? Is mij ook nooit helemaal duidelijk geweest en waarom. Internet signaal moet dan van de Fritzbox naar de Draytek gaan. Die logica is logisch :-) alleen tussen welke poorten precies... en vervolgens moet ik natuurlijk iets instellen in de Draytek zodat ie het Internet signaal goed oppakt tóch?

Misschien gaat het samen nog lukken.

I wear Glasses with extreme modern "SHADES", to prevent any more harm to my precious eyes, because I already had them pretty damn badly damaged, it wasn't my fault back then, it was Yunalesca's ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08-10 21:29
Het heeft wel degelijk met PPPoE te maken. Dit is manier waarop de verbinding tot stand komt over de glas lijn.

Wat heb je zelf al uitgezocht? Maakt online gebruik van routed of bridged iptv?
Kijk bijvoorbeeld eens op netwerkje.com daar staat enorm veel informatie over de techniek achter wat je wilt bereiken.

Die fritzbox lijkt mij ook prima en voorzover ik weet zijn fritzboxen tegenwoordig niet meer in bridge mode te zetten.
Het goede nieuws is dat dat ook helemaal niet nodig is. Je kan bij glas gebruik maken van iedere willekeurige router. Mits die een aantal dingen ondersteunt zoals staat uitgelegd op netwerkje.com
Als je een keuze hebt gemaakt voor een router kan de fritzbox weer in de doos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
@Kasper1985
Die PPoE heeft nog steeds niets met bittorrent te maken.
Dat KPN zelf aan de glaskant PPoE gebruikt heeft staat er helemaal buiten, daar kun je zelf ook helemaal niets aan veranderen of instellen en merk je zelf ook niets van omdat die tunnel eindigt in de router zelf.
Dat is pas van belang als je die Fritz!box zou gaan vervangen door een eigen router.
De PPoE die je zelf in kunt stellen is een PPoE server die je kunt gebruiken om een VPN vanaf het internet naar je lan op te zetten.

@Darkace
Ik denk dat je door je verkeerde gebruik van de woorden port openzetten nog steeds niet begrijpt wat het is.
Bij port forwarden forward de router al het verkeer dat binnenkomt op een bepaalde port naar het ip adres in je lan waarheen jij het geforward hebt.

Als een port checker aangeeft dat hij geen reactie krijgt op een bepaalde port zegt dat alleen maar dat er geen enkele applicatie op data naar die port reageert en dat zegt helemaal niets over of die port wel of niet geforward is.
Met andere woorden als jij op dat ip adres niets hebt draaien dat reageert op data naar zijn poort 80 dan ziet zo'n checker helemaal niets terugkomen.

Probeer deze eens.
https://portforward.com/help/portcheck.htm

Geef eens een screenshot van je connecction preference van uTorrent.

[ Voor 5% gewijzigd door Ben(V) op 22-08-2020 10:09 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Darkace

Darkace

Super Kommandant

Topicstarter
Kasper1985 schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 08:37:
Het heeft wel degelijk met PPPoE te maken. Dit is manier waarop de verbinding tot stand komt over de glas lijn.

Wat heb je zelf al uitgezocht? Maakt online gebruik van routed of bridged iptv?
Kijk bijvoorbeeld eens op netwerkje.com daar staat enorm veel informatie over de techniek achter wat je wilt bereiken.

Die fritzbox lijkt mij ook prima en voorzover ik weet zijn fritzboxen tegenwoordig niet meer in bridge mode te zetten.
Het goede nieuws is dat dat ook helemaal niet nodig is. Je kan bij glas gebruik maken van iedere willekeurige router. Mits die een aantal dingen ondersteunt zoals staat uitgelegd op netwerkje.com
Als je een keuze hebt gemaakt voor een router kan de fritzbox weer in de doos.
Bedankt. De Fritzbox is toch wel heel mooi, goed en snel vind ik nu. Alleen wil ik toch voor mijzelf wat meer oefenen en ontdekken c.q. leren wat betreft netwerken.

Ik begrijp dus niet goed wat het verschil tussen routed en bridged is? In layman's terms uitleggen als je dat kunt zou voor mij erg schelen. De uitleg op Internet begreep ik niet heel goed.

Netwerkje.com is een goede site maar staat daar niet voornamelijk in hoe je je eigen spul mlet gebruiken wanneer je KPN hardware hebt? Die hebben een heel andere NTU nog als die ik nu heb van Delta Fiber. Maar corrigeer me als ik het fout heb, maar geef me misschien een link waar ik dan toch moet zijn om proberen verder te kunnen gaan?
Ben(V) schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 10:04:
@Darkace
Ik denk dat je door je verkeerde gebruik van de woorden port openzetten nog steeds niet begrijpt wat het is.
Bij port forwarden forward de router al het verkeer dat binnenkomt op een bepaalde port naar het ip adres in je lan waarheen jij het geforward hebt.

Als een port checker aangeeft dat hij geen reactie krijgt op een bepaalde port zegt dat alleen maar dat er geen enkele applicatie op data naar die port reageert en dat zegt helemaal niets over of die port wel of niet geforward is.
Met andere woorden als jij op dat ip adres niets hebt draaien dat reageert op data naar zijn poort 80 dan ziet zo'n checker helemaal niets terugkomen.

Probeer deze eens.
https://portforward.com/help/portcheck.htm

Geef eens een screenshot van je connecction preference van uTorrent.
Ben, zal ik later nog eens doen een SS maken. Verder klopt het idd wat je zegt wat betreft port forwarding. Na wat meer te hebben getest moet je idd echt eerst een applicatie draaien met betreffende poort die je open gezet hebt in de router naar dat betreffende IP adres waarop de cliënt draait. Anders geeft ie idd closed port aan.

Echter wanneer ik dit in uTorrent toch echt wel goed instel en in de router ook, geeft de check in uTorrent zelf toch nog steeds aan dat ie niet geforward is, terwijl ik toch kan seeden maar anderen en natuurlijk leechen nooit een probleem. Hoe kan dat dan?

[ Voor 32% gewijzigd door Darkace op 27-08-2020 10:36 ]

• Ben(V)
Ok even een kleine uitleg over bridge en router mode.

Het belangrijkste verschil tussen Routed en Bridged is dat in router mode hij NAT (Network Adress Translation) doet en in bridge mode niet

Je krijgt van je provider maar een enkel internet adres en als je Bridge mode werkt dan kun je dus maar een device aansluiten die dan dat adres krijgt.
Je router is een Bridge tussen het internet en jouw Lan in dit geval.

In router mode maakt hij aan de Lan kant een eigen netwerk aan met wat ze noemen een subnet, bijvoorbeeld 192.168.1.xxx ( = 192.168.1.1 tot 192.168.1.254).
Al het verkeerd dan vanaf een device naar het internet wil zal door die router daarheen gerouteerd worden en wel (vanaf het internet gezien) vanuit het Wan ipadres dat je van je provider krijgt.
Dit noemen ze NAT, je Lan adressen worden vertaalt naar een enkel internet ip adres.

Verder heeft hij een DHCP server aan boord die in dat subnet ip adressen uitdeelt aan devices die jij op die router aansluit en die om een ipadres vragen (Dhcp request).

Wil je echter dat iets (de torrent swarm bijvoorbeeld) toegang vanuit het internet naar een van je devices krijgt dan moet die router vertelt worden welk device bereikt moet worden.
Een netwerk adressering bestaat uit een ipadres plus een port bijvoorbeeld 192.168.1.100:6881
Dus als jij een portforwarding maakt van port 6881 naar ipadres 192.168.1.100 dan zal de router al het verkeer dan hij binnen krijgt voor poort 6881 forwarden naar het device met ip adres 192.168.1.110
Je snap nu ook dat je dat device altijd hetzelfde ip adres moet hebben ander gaat het fout.
Dus niet zo maar een laten krijgen van de DHCP server want dan kan het ip adres wijzigen bij de volgende reboot van je device.
Je moet er voor zorgen dat het macadres van dat device altijd hetzelfde ip adres krijgt.

Nu iets over torrents

Bij bittorrents is het zo dat als de trackers jouw torrent applicatie niet kunnen bereiken omdat de portforwarding niet geregeld is dan kun je alleen maar seeden naar anderen die naar jou leechen.
Als jij namelijk van ze leeched dan wordt de connectie vanuit jou torrent applicatie opgezet en hoeft hij niet door die port forwarding heen.
En het torrent protocol zit zo in elkaar dat je leech snelheid mede bepaalt wordt door jouw seed activiteit
Jouw torrent applicatie zal aan de trecker vertellen welke inkomende port hij gebruikt, maar als die forwarding niet werkt dan kan de tracker geen nieuwe connecties vanuit de swarm naar jou toe opzetten.

PS.
Ik gebruik zelf geen uTorrent meer sinds die commercieel zijn gegaan en met reclame zijn gaan smijten.
Ben overgestapt op QBittorrent en dat bevalt prima en is tenminste gewoon public domain en dus veiliger.
Misschien de moeite waard dat eens te proberen.

Pagina: 1