Lampen ophangen, ben ik nou dom of is dit een ruksysteem? He

Pagina: 1
Acties:
  • 21.122 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• taurus0205
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 01-06 11:47
Mijn vrouw en ik zijn net verhuisd en hebben diverse https://www.ikea.com/nl/nl/cat/nymane-serie-38980/ spotjes gekocht, met name de unit met 4 spots eraan, de wandlamp en de single spot voor aan het plafond.

Ik heb plugs en schroeven gekocht maar nadat ik alles afgemeten heb om de gaten te boren zodat het er strak bij staat loop ik eigenlijk tegen het volgende probleem aan.

In het plafond maar ook in de muur komt de elektra niet direct uit de muur lopen maar zit overal zo een groot rond gat waar zo een plastic unit insteekt. De lampen van ikea bedekken het gat vervolgens niet volledig. Mis ik hier iets, heeft ikea op grote schaal een ontwerpfout gemaakt?

Bij de single spots moet ik om het gat te bedekken gaten boren in vrijwel naast de elektra kabels, maar dat kan dus niet omdat er dat ronde gat zit...
Bij de langwerpige unit hou ik aan elke zijde een halve maan over omdat het niet dekkend is. Bij de wandlamp is het meer van dezelfde ellende.

Er zit aan zijkant wel een halve cirkel om een kabel doorheen te voeren, maar dat zou betekenen dat ik een afdekplaat op de ronde gaten moet zetten, dan de een stuk kabel over de muur/wand heb lopen om vervolgens de lamp op een goede plek op te kunnen hangen. Ten eerste is dat niet vreselijk lelijk maar toch ook niet slim bedacht?

Ik ben dan ook nieuwsgierig hoe je dit moet ophangen, de lampen worden veel verkocht dus anderen lopen niet tegen dit probleem aan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yTKQsbnaERyEc-VPJYih-mtW62c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CJd6fXLplFkFy0bvtW4kLSfz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sxNQ1Gec9ftDY_dn3smk4mU0Yok=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nZq2tGrN0N9HadX3Obz2ZS1j.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tQ_A2D2P-EwsYNtO2FYnwfSCpr4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a8hhV3lJwhMz8Ui35mXPwpEJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m4WeXLyay7hE29o87u8A--R6CIM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ou2s4JFiSyJSiRy20TnbLLcv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
De doos in het plafond heeft toch ook schroefgaten? Kan je daar geen M3 bouten indraaien met wat ringetjes ertussen? Of zitten die gaten niet exact gelijk met je lamp?

Je foto's zijn een beetje bewogen dus ik kan niet goed zien wat voor plafonddoos je hebt.

[ Voor 21% gewijzigd door LAD93 op 21-08-2020 10:05 ]

per aspera ad astra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:28

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Ikea levert hier gewoon een handleiding bij waarin staat wat de bedoeling is toch? Passen de gaten op de inbouwdoos, dan kan je ze daar eventueel ook nog aan bevestigen mits niet te zwaar.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
LAD93 schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 10:04:
De doos in het plafond heeft toch ook schroefgaten? Kan je daar geen M3 bouten indraaien met wat ringetjes ertussen? Of zitten die gaten niet exact gelijk met je lamp?

Je foto's zijn een beetje bewogen dus ik kan niet goed zien wat voor plafonddoos je hebt.
dat past niet, niet voor de wandlamp en bij de langwerpige unit met 4 spots is het gatenboren geen isseu, maar meer het feit dat je aan weerszijde een halvemaan gat zichtbaar houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
Bor schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 10:05:
Ikea levert hier gewoon een handleiding bij waarin staat wat de bedoeling is toch? Passen de gaten op de inbouwdoos, dan kan je ze daar eventueel ook nog aan bevestigen mits niet te zwaar.
het probleem is ook niet hoe de lamp werkt, maar dat de lamp niet aansluit om de doos in de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
taurus0205 schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 10:06:
[...]

dat past niet, niet voor de wandlamp en bij de langwerpige unit met 4 spots is het gatenboren geen isseu, maar meer het feit dat je aan weerszijde een halvemaan gat zichtbaar houdt.
No offence, maar het feit dat de afmeting van je spots niet overeenkomen met de plafonddoos is niet echt een design fout van IKEA, maar meer een meetfoutje vanuit jouw kant. Er zijn zat spots te krijgen die wel breed genoeg zijn (ik heb ze hier thuis van Philips hangen). Je hebt met deze spots de keuze om nieuwe te kopen die wel breed genoeg zijn, een blindplaat erop zetten en een gat voor de kabels uitboren in die blindplaat zodat je die halve manen niet ziet of een blindplaat erop zetten en de lamp ernaast hangen (maar ik gok zo dat keuze 2 en 3 geen optie voor je zijn).

per aspera ad astra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

taurus0205 schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 10:07:
[...]

het probleem is ook niet hoe de lamp werkt, maar dat de lamp niet aansluit om de doos in de muur.
Je hangt voor het eerst in je leven lampen op? Dat bedoel ik niet lullig maar dit is niet inherent aan Ikea. Al dat soort lampen hebben dit. In de bouwmarkt kan je gewoon afdekkapjes daarvoor halen.

Maar je blijft altijd wat zien ja. Dan moet je een ander soort lamp kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:30
Precies, breng gewoon die lamp terug en koop iets met een grotere ronde cirkel als basis.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 07:26
taurus0205 schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 10:02:

De lampen van ikea bedekken het gat vervolgens niet volledig. Mis ik hier iets, heeft ikea op grote schaal een ontwerpfout gemaakt?
Nederland is één van de weinige landen op de wereld met een centraaldoossysteem voor elektra. Nadeel zijn de grotere dozen in het plafond bij de lichtpunten. Voordeel is dat er na aanleg nog e.e.a. valt aan te passen aan de installatie.
Een bedrijf wat over de hele wereld artikelen verkoopt, gaat in het ontwerp geen rekening houden met de specifieke situatie op de NL markt, zolang dat vanwege normen/wetgeving niet verplicht is.
Bij de single spots moet ik om het gat te bedekken gaten boren in vrijwel naast de elektra kabels, maar dat kan dus niet omdat er dat ronde gat zit...
Bij de langwerpige unit hou ik aan elke zijde een halve maan over omdat het niet dekkend is. Bij de wandlamp is het meer van dezelfde ellende.

Er zit aan zijkant wel een halve cirkel om een kabel doorheen te voeren, maar dat zou betekenen dat ik een afdekplaat op de ronde gaten moet zetten, dan de een stuk kabel over de muur/wand heb lopen om vervolgens de lamp op een goede plek op te kunnen hangen. Ten eerste is dat niet vreselijk lelijk maar toch ook niet slim bedacht?

Ik ben dan ook nieuwsgierig hoe je dit moet ophangen, de lampen worden veel verkocht dus anderen lopen niet tegen dit probleem aan?
Centraaldozen hebben schroefgaten om de deksel op vast te zetten én lampen aan te bevestigen. Standaard is dit M4 schroefdraad.

Voor het opvullen van de ruimte naast het spotje, kun je opvulplaatjes gebruiken.

En oh: ik krijg hoofdpijn van je foto's.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
In dezelfde serie is er ook een model met een grotere ronde basis:

Afbeeldingslocatie: https://www.ikea.com/nl/nl/images/products/nymane-ceiling-spotlight-with-3-spots-white__0607344_PE682893_S5.JPG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor

Bor

taurus0205 schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 10:07:
[...]

Dan heb je een verkeerde lamp uitgezocht voor deze montagemogelijkheid. Mogelijk past een ronde lamp beter. Zo te zien heeft die er ook gehangen getuige de cirkel in het spackwerk op het plafond.
Ivow85 schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 10:11:
[...]

Een bedrijf wat over de hele wereld artikelen verkoopt, gaat in het ontwerp geen rekening houden met de specifieke situatie op de NL markt, zolang dat vanwege normen/wetgeving niet verplicht is.
Als ik het goed heb heeft Ikea juist specifiek voor NL soms instructies opgenomen in de handleiding.

[ Voor 50% gewijzigd door Bor op 21-08-2020 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nr0SDmgH4YP5zsFVXy61O4aVA3U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ySJZU8XYQ8iqSaRIG06dbtuY.jpg?f=fotoalbum_large

de gaten in het plaatje komen niet overeen met de twee boorgaten in de plafondcontactdoos.
De rechthoekige kan ik ook niks mee, want daar zit gewoon lucht achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
Nielson schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 10:13:
In dezelfde serie is er ook een model met een grotere ronde basis:

[Afbeelding]
klopt, maar dat is echt lelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

taurus0205 schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 10:15:
[...]

klopt, maar dat is echt lelijk.
Dat is een kwestie van smaak natuurlijk. Je gaat, wanneer de inbouwdoos te breed is, hier geen smalle balk mooi overheen krijgen gezien je dan openingen aan de zijkant overhoudt. Een ander alternatief is een bredere balk of de lamp naast de inbouwdoos hangen en deze afdekken. Beide oplossingen halen de cirkel in het spackwerk natuurlijk niet weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
De lamp is gewoon niet geschikt voor montage op een centraaldoos, zoals vaker in dit topic aangegeven.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/bvfF1z1/2020-08-21-10-16-01-nymane-ceiling-spotlight-with-1-spot-white-AA-2114640-2-pub-pdf.png

[ Voor 7% gewijzigd door Cheesy op 21-08-2020 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
okeej, dus de conclusie is andere lampen kopen.

heb overigens vaker lampen opgehangen maar ben nooit eerder tegen dit probleem aangelopen. Bij alle andere lampen klopte alles gewoon.

Dat waren dan ook vaak duurdere lampen dus maybe zit het hem daarin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 07:26
Bor schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 10:13:

[...]

Als ik het goed heb heeft Ikea juist specifiek voor NL soms instructies opgenomen in de handleiding.
Instructies voor veilige montage (volgens de NL normen) toevoegen is wat anders dan het ontwerp aanpassen zodat het product ook esthetisch netjes aansluit op een NL lichtpunt.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

taurus0205 schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 10:17:

heb overigens vaker lampen opgehangen maar ben nooit eerder tegen dit probleem aangelopen. Bij alle andere lampen klopte alles gewoon.

Dit probleem speelt bij het gros van de lampen die je kunt kopen momenteel. Lampen die je direct op de centraaldoos kunt hangen worden zeldzaam. Vrijwel elk systeem van bv Philips gaat uit van boren tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:50
Ivow85 schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 10:11:
[...]

Nederland is één van de weinige landen op de wereld met een centraaldoossysteem voor elektra. Nadeel zijn de grotere dozen in het plafond bij de lichtpunten. Voordeel is dat er na aanleg nog e.e.a. valt aan te passen aan de installatie.

[...]

Centraaldozen hebben schroefgaten om de deksel op vast te zetten én lampen aan te bevestigen. Standaard is dit M4 schroefdraad.

Voor het opvullen van de ruimte naast het spotje, kun je opvulplaatjes gebruiken.

En oh: ik krijg hoofdpijn van je foto's.
Ikea houdt wel rekening met de NL-markt kan ik je vertellen. Heb er een hobby van gemaakt om als ik op vakantie een Ikea tegen kom daar binnen te lopen en alles te analyseren. Daarnaast heb ik door mijn werk te maken met een stukje supply chain van 'Ikea Asia'. Het is bewonderenswaardig hoe een bedrijf dat zich zo richt op grote aantallen toch met handige aanpassingen (bijvoorbeeld 1 onderdeel aanpassen) het geheel toch weer passend maakt voor een specifieke markt.

In dit geval gaat het natuurlijk om een stukje design en niemand vind die grote plafond platen mooi. Dus dan zal je dat op een andere manier op moeten lossen. w.m.b. is dit geen fout van Ikea. Maar ik kan me wel voorstellen dat het voor de TS vervelend is.

@taurus0205
Je kunt een stuk polystyreenschuim in de centraaldoos stoppen, deze afsmeren en vervolgens de muur/plafond even schilderen. Dan heb je het gat gedicht en kun je je lamp netjes monteren. Nadeel is wel dat je het geheel weg moet breken als je een aanpassing in je bedrading wilt doen.

[ Voor 7% gewijzigd door Clifdon op 21-08-2020 10:22 ]

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J-YtT7RKvwgSwNgkRnua2xYYNoQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EhFrZCa7c27SkT2qyN4FId1P.png?f=user_large

Deze dus ook niet, in het voorbeeld gaan ze er vanuit dat er enkel draad uit het plafond komt niet van een centraal doos.

en bij het voorbeeld hieronder hoe je praktisch de hele centraaldoos zichtbaar, dus dat is ook niet te doen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DoLy1FijTfC1xSAeCQrB4M6sxf8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nu73AiBLtVoLnD7QkxoFgqfq.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:52
Clifdon schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 10:19:
[...]

@taurus0205
Je kunt een stuk polystyreenschuim in de centraaldoos stoppen, deze afsmeren en vervolgens de muur/plafond even schilderen. Dan heb je het gat gedicht en kun je je lamp netjes monteren. Nadeel is wel dat je het geheel weg moet breken als je een aanpassing in je bedrading wilt doen.
Of er gewoon een rechthoekig stuk hout (meubelpaneel of MDF) tegen het plafond aan schroeven over de inbouw proost, gat er in boren, en daar de lamp op monteren. Kan ook heel strak staan en is een kwartier werk.

Andere lamp is nog minder werk natuurlijk :P

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
@taurus0205
[/quote]

Inderdaad dat is zowat de enige oplossing, de boel dichtmaken en afwerken.
Thnx voor de tip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
Denman schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 10:23:
[...]

Of er gewoon een rechthoekig stuk hout (meubelpaneel of MDF) tegen het plafond aan schroeven over de inbouw proost, gat er in boren, en daar de lamp op monteren. Kan ook heel strak staan en is een kwartier werk.

Andere lamp is nog minder werk natuurlijk :P
Geen slecht idee... Bedankt voor het meedenken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

taurus0205 schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 10:17:

Niks met prijs te maken. Jij koopt lampen die niet op een centraaldoos horen.

Hoe zie je zoiets als dit dan gebeuren,
https://www.lampenlicht.n...en-kantelbaar-rondoo-1-up

6 centraaldozen in je plafond of iets dergelijks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
Anoniem: 93986 schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 10:27:
[...]

Niks met prijs te maken. Jij koopt lampen die niet op een centraaldoos horen.

Hoe zie je zoiets als dit dan gebeuren,
https://www.lampenlicht.n...en-kantelbaar-rondoo-1-up

6 centraaldozen in je plafond of iets dergelijks?
Een eerder gekocht lamp bij de Eijerkamp past gewoon wel over een centraal doos heen. Naief van me om er vanuit te gaan dat alle lampen standaard wel op een centraaldoos te monteren zijn.

ben zelf ook niet echt fan van lampen aan het plafond, een stalamp scheelt een hoop gedoe en verspreid het licht vaak beter in mijn beleving. Mja als je getrouwd bent kan je niet alles meer in je eentje beslissen :P

Tja ik heb hier weer wat geleerd dat is ook het doel toch van het forum?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:01

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Dat is deels het doel van een forum ;) In dit geval een goede les om je goed van te voren in te lezen :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.