• LukeyTheHuman
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 26-08-2020
Hoi,

Ik zou graag mijn PC willen opstarten via mijn smartphone, maar krijg mijn WOL maar niet aan de praat op mijn B450 Tomahawk max moederbord.
Ik heb deze guide een drie tal keer tot op de voet gevolgd.
ErP ready = disabled,
Resume by PCI-E Device = Enabled
Fast startup = Disabled
Wake on Magic Packet = Enabled
Netwerk adapter = Allowed to wake the computer
Maar werkt nog steeds niet.
Ik heb een magic packet succesvol verzonden via de Depicus Wake-On-Lan tools (ook via mijn smartphone). Dus als hij aanstaat krijgt hij de pings wel binnen.

Maar het wil gewoon niet werken als de PC uitstaat of in sleep (S3) staat.
Ik merkte op dat de LAN connector leds niet flikkeren als de pc slaapt/uitstaat, maar ze staan wel aan als de PC draait. Ik heb een vermoeden dit het daaraan ligt, maar ErP is disabled dus ik snap niet waarom mijn LAN port uitschakelt.

Een paar forums vermelden ook de Enable PME setting in the netwerk adapter settings, maar die heb ik niet staan.
Ook heb ik ergens gelezen dat de setting "ARP Offload" WOL niet laat werken, maar dit deed niks.

BIOS is vandaag geupdate
Lan Drivers vandaag geupdate

Wat doe ik fout, heb ik iets gemist?
Alle hulp is welkom!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Endstille
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 05-09-2024
Beste,

Ik heb gisteren uw thead gevolgd omdat ik met hetzelfde probleem zat maar ik denk dat ik het gevonden heb!

Indien u Windows in het Nederlands geïnstalleerd hebt, kan het zijn dat dit probleem zich voordoet door een slechte vertaling; bij de geavanceerde eigenschappen van de netwerkcontroller staat een optie "Wake-On-LAN uitschakelen", deze optie moet u tegen uw gevoel in, INSCHAKELEN.

-->Nadat u dit gedaan hebt, sluit u de computer af en vervolgens start je hem terug op (dus een cold boot; niet "opnieuw opstarten" vanuit windows).
-->Log In
-->Sluit de computer nog een tweede keer af en start hem een tweede keer op (cold boot)
*Sommige aanpassingen aan windows-instellingen vereisen twee reboots alvorens ze in werking gaan; ik ben nu niet meer zeker of ik dit gedaan heb voor deze situatie; het kan in elk geval geen kwaad.
-->Log opnieuw in.
-->Noteer het MAC-adres, IP-adres en subnet-masker van uw computer (bvb. via cmd --> ipconfig /all)
-->Sluit de computer nu volledig af.

Daarna kon ik de computer in kwestie opstarten, vanaf een andere computer, met het programma "wolcmd" (gedownload van depicus) maar niet met "WakeMeOnLan".

--> ga naar uw andere computer
--> open een cmd (moet niet in admin-mode zijn)
--> cd naar de wolcmd map
*indien u bijvoorbeeld wolcmd ge-unzipped hebt in uw downloads-map dan gebeurt dit via "cd c:\users\%username%\downloads\wolcmd" (zonder aanhalingstekens, tenzij er spaties in het pad zitten)
-->typ vervolgens "wolcmd abcdefghijkl xxx.xxx.xxx.xxx yyy.yyy.yyy.yyy" (zonder aanhalingstekens)
*abcdefghijkl = uw MAC-adres zonder liggende streepjes of dubbele punten
*xxx.xxx.xxx.xxx = uw LAN IP-adres
*yyy.yyy.yyy.yyy = uw subnet-masker

***het kan zijn dat u ook alle opties voor energie-efficiëntie moet uitschakelen bij de geavanceerde instellingen van uw netwerkkaart; dit omvat:
-->alle opties waarin het volgende vermeld staat en waarvoor u de optie tot "uitschakelen" hebt:
*EEE
*Saving of besparing
*Green of Groen
*Efficiënt
*Lite

Dit heb ik toevallig ontdekt tijdens het "prutsen" en heb ik nergens teruggevonden op het internet maar indien het nog niet zou werken kan ik wel zeggen dat alle andere troubleshooting-stappen over het internet verspreid staan!

Hopelijk helpt dit!

Success!

Endstille

P.S.; wolcmd is "veel werk" --> maak een batch file indien het werkt!