Vraag

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:56

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Mijn vraag
Hi, ik ben in excel bezig met het maken van een rooster waarin ruimtes geboekt kunnen worden. Er zijn 6 afdelingen, waarin verschillende (7-9) teams zitten. Elke afdeling heeft een apart tabblad. Op elk tabblad staan 5 dagen per week, en op elke dag zijn 3 tijdslots. Op elk tijdslot zijn er dus 3 teams die zich in kunnen schrijven in lokalen, en hier ontstaat het probleem. Het kan natuurlijk niet dat teams zich in hetzelfde vergaderruimte inschrijven. Op hetzelfde tabblad is het nog vrij overzichtelijk (want er zijn maar 2 andere mogelijkheden op dat tijdslot). Maar: alle afdelingen vissen uit dezelfde 'pool' van vergaderruimtes. Ik wil dus kort en simpel gezegd dat als op tabblad 1 in C15 een ruimte wordt ingevuld, die rood kleurt als die in E15 of G15 wordt ingevuld, óf in C15 of E15 of G15 op één van de andere tabbladen wordt ingevuld. De grote vraag is; is dat mogelijk.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Microsoft Office 365

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Via lijsten kunnen teams uit een fixed lijst een lokaal selecteren dus een andere input dan die lijst is niet mogelijk, zo is het goed te automatiseren. Via voorwaardelijke opmaak kan ik de cel rood laten kleuren door te checken of de waarde van Blad 1 C15 overeenkomt met Blad 2 C15. Maar verder dan de waarde vergelijken met 1 andere cel kom ik niet. Die waarde moet dus worden gecheckt in nog 6x3-2 andere cellen. En dan moet de formule of check die daar uit rolt, ook nog eens goed te kopieren zijn want dit is niet het type formule dat je even handmatig in elke cel opnieuw gaat invullen.

Kortom; iemand een idee of dit kan? Het lijkt me op zich toch mogelijk, maar zelfs zo iets basaals als kopieren van de code naar C16 levert al een probleem op, want dan blijft die gechecked worden met Blad 2 C15. Normaal gesproken verandert Excel de waarde mooi automatisch maar in dit geval werkt dat dus al niet. Help ;)

youtube.com/@hisrep

Alle reacties

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

kopieren van de code naar C16 levert al een probleem op, want dan blijft die gechecked worden met Blad 2 C15. Normaal gesproken verandert Excel de waarde mooi automatisch maar in dit geval werkt dat dus al niet.
Dan zal je dus de onderliggende code moeten wijzigen ;) Ik begrijp daarom niet helemaal waar je vastloopt.

Voor de zekerheid: met $ wordt een adres 'vastgezet' bij kopieren van formules. Kopieer =A1 een naar rechts en een naar beneden en Excel maakt er =B2 van. Doe het met =$A1 en het wordt =$A2. Doe het met =A$2 en het wordt =B$2 en =$A$2 blijft =$A$2.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:11
Voorbeeld file aanleveren zegt meer dan 1000 woorden.

Always look on the bright side of life.

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:56

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Goed punt. Zie hier :)

https://1drv.ms/x/s!AuL1gujTKCnEnOYgzsG2ZFQbqLLhcg

Het probleem is dus simpel samen te vatten als: hoe zorg ik dat, zodra een team een lokaal selecteert dat op dat op die dag op dat tijdstip al in gebruik is (in 1 van de 5 tabbladen), dit lokaal rood kleurt zodat men weet dat het lokaal al elders is geboekt.

[ Voor 63% gewijzigd door DeNachtwacht op 20-08-2020 22:12 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:18
Niet gezegd dat het niet mogelijk is in de bestaande lay-out, maar ik zie het eerlijk gezegd niet.

Bedankt dat de huidige lay-out voor de gebruiker heel overzichtelijk is, maar voor het doorkopiëren van formules natuurlijk een ramp. Witregels, kolommen die om en om wat anders betekenen. Dat maakt het zeker niet makkelijker.

Is het een idee om in het tabblad lokalen in verschillende kolommen alle tijdslots neer te zetten en dan met behulp van een formule te tellen hoe vaak die al is gereserveerd? Zodat je een bezettingstabel van de lokalen krijgt?
En dan de voorwaardelijke opmaak weer naar dat tabblad laten verwijzen (>1 betekent rood)?

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:22

lasharor

7 december 2004

Misschien een beetje gek maar waarom maak je niet gewoon 1 overzicht waarop afdelingen gezamelijk lokalen kunnen selecteren? Dan kan je als invulvelden de naam van de afdeling nemen.

Anders moet je denk ik met VBA aan de slag, ik denk niet dat je én een invulveld en een check kan toepassen op hetzelfde veld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:56

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

lasharor schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 08:58:
Misschien een beetje gek maar waarom maak je niet gewoon 1 overzicht waarop afdelingen gezamelijk lokalen kunnen selecteren? Dan kan je als invulvelden de naam van de afdeling nemen.

Anders moet je denk ik met VBA aan de slag, ik denk niet dat je én een invulveld en een check kan toepassen op hetzelfde veld.
Dit dus. Dit is over engineering.
KISS = Keep it simple, stupid

Exchange resource calendars (en andere equivalenten) werken ook niet per afdeling, maar per resource (ruimte/object) en daarin kun je zien wie het geboekt heeft.

Kwestie van TXT afspreken per afdeling en automatisch het vakje kleuren naar aanleiding van de cel inhoud.

Of beter: gebruik een digitale kalender voor dit soort zaken zoals gezegd.
Pagina: 1