Hoe firmware update op SolarEdge uit te voeren?

Pagina: 1
Acties:

• Erwin Sprengers
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 03-05 22:50
Hi,

Ik heb nu een jaartje een SE6000 hangen, en checkte vandaag de site van SolarEdge .
Daar zie ik dat ik een paar releases achterloop op de laatste firmware.
Gezien het ding aan het internet hangt vindt ik het wel belangrijk om bij te blijven in de hoop dat er ook security changes tussen zitten en niet alleen functionele charges.

Nou spelen SolarEdge en de installateur verstoppertje...want updaten kan alleen via de SetApp app, en daar krijg ik geen toegang toe van SolarEdge omdat ik geen installateur ben, en de installateur wil mij niet als installateur van mijn installatie registreren.
De relatie met de installateur was alleen het aanleggen van de installatie, daarna niet meer zoals monitoring etc.
SolarEdge reageert simpelweg niet meer om mijn mails.

Kortom...ik kom niet verder en het enige wat ik wil is de volledige controle over het systeem wat ik gekocht heb.

Is er een truukje waardoor ik de firmware buiten SetApp kan downloaden en bijvoorbeeld met USB kan uploaden.
Of is er een andere tip waardoor ik volledige toegang tot mijn systeem krijg?

Tnx,

Erwin

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16:14
Ik heb niet direct een antwoord op je vraag, maar vraag me wel af waar jij op de site ziet dat je achterloopt...?

Oh en die Vimeolink gaat over het oude type... TS heeft er een zonder display, denk ik.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Vraag is: wat denk je op te lossen met nieuwe firmware?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin Sprengers
MikeyMan schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 19:01:
Vraag is: wat denk je op te lossen met nieuwe firmware?
Allereerst fixes van mogelijke Security issues die de meeste operating systems hebben.
Ten tweede, nieuwe functionaliteiten
Ten derde, fixes van de applicatie zelf

Maar vooral de Security issues wil ik wel graag onder controle houden Net zoals op mijn modem, firewall, windows, Linux en andere devices.

• Erwin Sprengers
Deze link verwijst idd naar de oude versie van de inverter, met display.
Voor de nieuwe inverters kan je de firmware niet meer downloaden, alleen met de SetApp app kan je het update proces uitvoeren, en daarvoor heb je een installateurs account nodig.

Daarom is het zo raar, bij de oude versie kon een eigenaar zelf updaten maar nu niet meer...

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:13
Jij hebt het boeltje betaald dus bepaal jij wie er update. Ik zou even bij de installateur langsgaan en hem daar met klem verzoeken om die rechten aan te passen of hem zelf SE laten mailen voor een update.
Je kunt SE zelf ook bellen en ze vragen om die update uit te voeren via internet. Mailtjes sturen is nogal makkelijk negeren voor een bedrijf. Als ze je aan de telefoon hebben dan is negeren moeilijker.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeloffzen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-05 10:38
I bump dit topic naar voren.

Deze week is er een nieuwe firmware uitgekomen voor de SolarEdge omvormers.

Firmware Updates
Version Date - August 2021
Firmware for the SetApp enabled inverter as well as supported devices and batteries was released in August 2021.

https://www.solaredge.com/nl/setapp-inverters-firmware

Nu lukt het mij niet om deze te updaten met de SetApp app op mijn telefoon. Ik heb wel een gebruikersaccount maar geen installareursaccount. Dus kan niet inloggen in deze app.
Wel kan ik in "View only" mode inloggen op the inverter, maar dan verschijnt de firmware update optie niet.

Een installateurs account (self install) aanmaken bij SolarEdge voor de inverter lukt ook niet. Ik krijg dan de melding dat het serienmmer ongeldig is.

Mijn conclusie is dat alleen de installateur de firmware kan updaten?!?! Of doe ik iets fout?

PV Output; SolarEdge SE10K; 19x350Wp Oost; 19x350Wp West; Totaal 13.300Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Roeloffzen heb je uberhaupt een model zonder display?

Hier de firmwares voor de modellen met display:
https://www.solaredge.com/nl/service/firmware

met versies:
CPU: 3.2537
DSP1: 1.13.1644
DSP2: 2.19.1427

Terwijl mijn SE5K zit op:
CPU: 3.2186
DSP1: 1.13.1031
DSP2: 2.19.922

Waarom wordt dit niet automatisch geupdate eigenlijk?

edit: schijnbaar lukt dit alleen met een proprietary SolarEdge SD kaart.`

edit2: Hier de oudere versies.
https://www.solaredge.com/us/past-fw-versions
Blijkbaar loop ik al acht versies achter. Hoewel de meeste updates voor de StorEdge lijken te zijn.

[ Voor 26% gewijzigd door MikeyMan op 11-08-2021 10:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Mijn installateur is ook al zo lekker meewerkend (not). Maar de vraag is gesteld aan hun klantenservice, ben benieuwd welke goede reden er verzonnen wordt om het vooral niet te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roeloffzen
Ik heb een SE10K zonder display, twee maanden oud (38 panelen 13.3 kWp). De firmware versie is 4.12.28.

Istallateur zitten echt niet op deze service (voor hen extra werk) te wachten. Dus ik snap de beslissing van SolarEdge niet dat je dit als gebruiker niet kunt/mag doen. Ben benieuwd naar het antwoord van de klantenservice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
En ik heb er direct ook een case bij Solar Edge over ingeschoten. Dat kan gewoon via de site. Dus ben benieuwd wat zij daarover gaan zeggen.

Ik was eigenlijk in de veronderstelling dat dit remote gepusht werd. Niet dus, teleurstellend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
Nou, zat ik even verkeerd! Ik heb zojuist antwoord gehad. Snel, én positief (tenminste, als het klopt, maar dat weet ik morgen pas) :+

Klantenservice schreef:
Bedankt voor je mail. Goed dat je hier contact over opneemt.
Sinds kort kunnen wij inderdaad de omvormer van de nieuwste updates voorzien. Dit doen wij vooral als er problemen zijn in de software.
Ik heb de omvormer bekeken en deze voorzien van de nieuwste updates. Binnen 24 uur is alle software up-to-date!
Mocht er nog iets zijn, dan hoor ik het uiteraard graag. Dan help ik je meteen verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roeloffzen
Dat is een mooi resultaat. Ik zal morgen ook contact opnemen om te vragen of ze de software willen updaten.

• Gramser
En dan ook de reactie van SE Support:
Het updaten van de firmware is vaak enkel noodzakelijk wanneer er fouten gevonden worden in de vorm van software/firmware.

Als het systeem naar behoren werkt, is het niet altijd nodig om dit up te daten.

Eindgebruikers/particulieren kunnen helaas geen installateurs rechten aanvragen. Dit blijft gereserveerd voor erkende installatie bedrijven welke verantwoordelijk zijn voor de beheer en onderhoudt van dergelijke installaties.
Dat antwoord komt dus redelijk overeen, en in mijn geval zijn installateursrechten dus ook niet nodig. Op dat deel van het antwoord is overigens nog wel wat af te dingen als je het mij vraagt: je kunt zelf natuurlijk ook je eigen systeem volledig hebben aangelegd. Dan ben je zelf installateur... maar wellicht sta je dan ook te boek bij SE als precies dat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
Dit zegt SolarEdge overigens al sinds ze bestaan. Als je omvormer gewoon goed werkt is een firmware update niet speciaal nodig. Wel als je bijvoorbeeld extra functionaliteiten aan je omvormer toevoegt. Extra monitoring, modbus, aansturen van apparatuur, StorEdge etc. Daar zijnd e updates eigenlijk meestal voor bedoeld.

Een beetje actieve installateur kan trouwens op afstand de omvormers die hij of zij beheert updaten. Ik heb zelf een installers account en kan dat ook. Je moet daarvoor wel bij SolarEdge een half uur durende online training volgen. Daarna krijg je die rechten.

[ Voor 29% gewijzigd door No Hands op 12-08-2021 10:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Kijk, da's dan ook weer duidelijk. Dank, @No Hands . Maar toch blij dat mijn installateur niet direct de deur dichtgooit en gewoon die update pusht. Straks even kijken of het is gelukt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:50
@No Hands Wel opvallend dat SetApp wel erg gretig is om een firmware update uit te voeren... Had niet de indruk dat ik veel keuze had bij verbinden vorige week om de 8 extra optimizers/panelen in te scannen.
(Ik heb de basis /en/ advanced training gedaan; beide stellen eigenlijk stiekum erbarmelijk weinig voor - voldoende voor installateursaccount zonder morren, mailtje heen en weer na aanvraag en het was geregeld)

[ Voor 7% gewijzigd door Ronald op 12-08-2021 11:10 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

No Hands schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 10:28:
Dit zegt SolarEdge overigens al sinds ze bestaan. Als je omvormer gewoon goed werkt is een firmware update niet speciaal nodig. Wel als je bijvoorbeeld extra functionaliteiten aan je omvormer toevoegt. Extra monitoring, modbus, aansturen van apparatuur, StorEdge etc. Daar zijnd e updates eigenlijk meestal voor bedoeld.

Een beetje actieve installateur kan trouwens op afstand de omvormers die hij of zij beheert updaten. Ik heb zelf een installers account en kan dat ook. Je moet daarvoor wel bij SolarEdge een half uur durende online training volgen. Daarna krijg je die rechten.
Ja maar als je de changelogs bekijkt is er de afgelopen jaren ook amper iets veranderd. Dus in die zin is het ook niet echt nuttig.

• No Hands
Ronald schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 11:07:
@No Hands Wel opvallend dat SetApp wel erg gretig is om een firmware update uit te voeren... Had niet de indruk dat ik veel keuze had bij verbinden vorige week om de 8 extra optimizers/panelen in te scannen.
(Ik heb de basis /en/ advanced training gedaan; beide stellen eigenlijk stiekum erbarmelijk weinig voor - voldoende voor installateursaccount zonder morren, mailtje heen en weer na aanvraag en het was geregeld)
Ja Setapp is soms wat gretiger dan in de oude, niet Setapp systemen. Ik heb eerlijk gezegd nog weinig Setapp gedaan.

• Ronald
Ik zie overigens geen manier om vanaf web monitoring firmware te pushen (maar hij is dus vorige week geüpdate, dus ook niets beschikbaar gok ik). Zit dat op dezelfde plek als het op afstand instarten van optimizer pairing?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-05 10:33
Ik heb destijds gewoon een installer account aangemaakt zoals min of meer op https://natec.com/wp-cont...Monitoring-webportaal.pdf beschreven is.

Met dit account kan ik gewoon in de SetApp app inloggen en de firmware updaten, was in 5 minuten gebeurd.

Vreemd is wel dat het account verder alleen als monitoring account gekoppeld is op monitoring.solaredge.com, zal vast door de installateur zo ingevoerd zijn. Mij best, ik lees de omvormer toch lokaal uit via Modbus over TCP :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

https://www.solaredge.com/us/setapp-inverters-firmware

Is er ergens een fatsoenlijke changelog te zien van voorgaande versies? Ik zie hem niet.

Zit nu zelf op versie CPU 4.7.19 dat is nog net uit te lezen met SetApp. Update rechten heb je helaas niet. En echt hogere wiskunde is het niet met de SetApp firmware updaten, display versie moet je veel meer 'klooien'. Dus werkelijk geen idee waarom ze die optie niet aan de thuisgebruikers vrijgegeven.

Heb een SE7K zonder display. Denk jaar of 2 firmware laten updaten omdat die af en toe niets registreerde. Na firmware update (mail naar installateur en die weer naar solaredge) nooit meer problemen meer gehad.

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• webcrtor
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-04 12:26
Ik kwam per toeval ook op deze thread uit toen ik op zoek ging naar updates voor mijn nieuwe solar edge omvormer. De installateur had me netjes rechten gegeven als normale gebruiker om de monitoring app (my solaredge) te gebruiken, maar als power user heb ik graag zelf controle over firmware zonder dat ze daarvoor moeten langskomen :) Na de tip van hierboven op zoek gegaan naar de link om je als installateur te registeren en die registratie voltooid. Het stukje registratie rond monitoring account met serienummer heb ik geskipt omdat hij mijn serienummer als ongeldig beschouwde, waarschijnlijk omdat deze al geregistreerd is door de installateur. Anyway, het bleek ook niet verplicht te zijn. Na het opstarten van de Setapp applicatie en in te loggen met deze nieuwe account en dan de QR code te scannen begon hij meteen zelf met een "verplichte firmware update". Na een dikke 5 minuten zat mijn omvormer op de laatste versie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

@webcrtor nice!

Waar ik zeer benieuwd naar ben. Heb je dan dezelfde email gebruikt als bij je normale installatie?

Handleiding klopt niet meer helemaal zie ik.

Neem aan deze link dus: https://monitoring.solare...egistration/?locale=nl_NL

Als functie installateur?

[ Voor 15% gewijzigd door RobbyTown op 13-09-2021 23:49 ]

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

• Bits!
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Vraagje: als ik mezelf als installateur van m'n eigen systeem ga registreren, vervallen dan de kijk-/beheerrechten van de echte installateur of krijgt hij een seintje?
Als Tweaker wil ik uiteraard het liefst ook bij deze settings van mijn systeem kunnen, maar als ik daardoor gezeur kan krijgen met de installateur (die dan misschien niet meer bijhoudt of er panelen of optimizers stuk zijn o.i.d.) dan ben ik iets meer terughoudend.

Gaat het hier eigenlijk om hetzelfde soort account waarmee je ook bij bv. de SE Designer kan?

[ Voor 10% gewijzigd door Bits! op 18-09-2021 11:16 ]

Canon EOS 60D + 24-105mm f/4 L + 70-200mm f/4 L + 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:53
Ik heb een se7k uit 2013 met display, cpu versie 0002.1054 en dsp1 1.0013 dsp2 2.0019

Is deze zelf te upgraden naar versie 3.2537? Of kan deze niet naar versie 3 ge-update worden? Kan dit nergens terug vinden.
Firmware: https://www.solaredge.com/nl/service/firmware
Procedure: https://www.solaredge.com...r_using_micro_sd_card.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
TheMystery schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 16:39:
Ik heb een se7k uit 2013 met display, cpu versie 0002.1054 en dsp1 1.0013 dsp2 2.0019

Is deze zelf te upgraden naar versie 3.2537? Of kan deze niet naar versie 3 ge-update worden? Kan dit nergens terug vinden.
Firmware: https://www.solaredge.com/nl/service/firmware
Procedure: https://www.solaredge.com...r_using_micro_sd_card.pdf
Volgens mij kan je dat niet zelf, dat zou je installateur kunnen aanvragen bij SE, die doen dat dan via internet. Of je kan SE vragen dat bestand naar je te sturen, dan kun je het met een microsimkaart installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Bits! schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 11:15:
Vraagje: als ik mezelf als installateur van m'n eigen systeem ga registreren, vervallen dan de kijk-/beheerrechten van de echte installateur of krijgt hij een seintje?
Als Tweaker wil ik uiteraard het liefst ook bij deze settings van mijn systeem kunnen, maar als ik daardoor gezeur kan krijgen met de installateur (die dan misschien niet meer bijhoudt of er panelen of optimizers stuk zijn o.i.d.) dan ben ik iets meer terughoudend.

Gaat het hier eigenlijk om hetzelfde soort account waarmee je ook bij bv. de SE Designer kan?
Een systeem kan volgens mij maar bij 1 installateur in beheer zijn. Alleen de installateur die het systeem in beheer heeft kan voor zover ik weet garantie claimen. En voor zover ik weet geeft SolarEdge nog een vergoeding voor vervangen van onderdelen. (Er is een reden dat het zo populair is bij installateurs, en deels waarom het zo mooi aan de prijs is). Dus je installateur zal ook niet al te enthousiast zijn om je te helpen als je het systeem bij hem weg trekt.

Zelf je systeem in beheer hebben is dus zelf de lusten en de lasten dragen. Goede kans dat je de (heel) simpele cursus in Edge academie moet doen voor je je account kunt laten aanpassen. Het is allemaal wel hetzelfde account.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pete80
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:03
Bedankt! Ik zat met hetzelfde probleem, nu een installateur account aangemaakt en in een paar minuten via de Setapp mijn omvormer geupdate. Mijn SE8K nu op 4.13.40.

Ik heb zelf een ander emailadres gebruikt dan mijn huiseigenaar account.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erik_bies
  • Laatst online: 12-04 11:54
No Hands schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 17:40:
[...]

Volgens mij kan je dat niet zelf, dat zou je installateur kunnen aanvragen bij SE, die doen dat dan via internet. Of je kan SE vragen dat bestand naar je te sturen, dan kun je het met een microsimkaart installeren.
voor de display (niet setapp omvormers):

Je kan de file downloaden op de SE website, op een sd kaart zetten en de stappen in het update document volgen. Je hebt hiervoor geen installers account nodig op de omvormer. Het paswoord is altijd het zelfde

duurde ca. 10min in mijn geval. Omvormer start een paar keer op tijdens de update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erik_bies
  • Laatst online: 12-04 11:54
btw, bij mijn updates werden alleen de CPU versies hoger, de DSP versie bleef gelijk
Edit: ook de DSP versie ging omhoog, echter dit is niet in het display te zien alleen via de monitoring site

Ik heb een se5k uit 2018 met display, dsp1 1.0013 dsp2 2.0019
en een SE2200 uit 2017 met display en dsp 1.0000 dsp2 2.0000

Had graag gezien dat de DSP versies ook geupdated werden maar dat was niet het geval.
Misschien moet je daarvoor bij SE support gaan lurken.

De CPU kwam op versie 3.2537 met de firmware van july 2020 (de laatste vlg de ) https://www.solaredge.com/nl/service/firmware

Deze versie was genoeg voor mij om de modbus TCP aan de gang te krijgen

[ Voor 9% gewijzigd door erik_bies op 15-03-2022 17:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:26

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Waar kan ik de firmware versie zien?

https://www.solaredge.com...m-application-note-nl.pdf

Ik heb nog al beperkt toegang. Remote settings heb ik niet. Maar het lijkt mij wel dat ik inieder geval ergens de versie moet kunnen zien.

Usenet handleidingen

Pagina: 1