'Most bang for your buck' 2000 euro Windows laptop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Paulsky
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09-03 13:12
Beste Tweakers,

Ik ben opzoek naar een laptop voor zeker de aankomende 5 jaar. Mijn huidige laptop draait nog best goed na een 7 jaar zeer intensief gebruik. Thuis zal deze dienen als desktop replacement. Ik neem de laptop bijna altijd mee als ik naar vrienden ga, weekend weg of zelfs met vakantie.. Eigenlijk ben ik opzoek naar een soort van BestBuyGuide alleen dan in een hoger segment dan de standaard laptop BBG's. Ik wil 'the most bang for my buck', en dan niet de focus leggen op gewicht, accuduur en webcam.

Wat ga je met je laptop doen?
Programmeren, VM's draaien, (amateur/hobby) videobewerking & fotobewerking, browsen met 20+ tabbladen open, Office programma's draaien. Vaak is het een combinatie van (bijna) al deze dingen tegelijk.

Wat is je budget?
+/-2200. Maar met wat overtuiging kan dat nog wel iets omhoog. Mag natuurlijk altijd goedkoper! :)

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, meenemen! Maar niet perse onderweg op werken. Ik ben opzoek naar een 'robuuste' laptop. Goede bouwkwaliteit dus. Zaken zoals gewicht en accuduur hebben dus geen prioriteit.

Vragen en twijfels die ik heb
- 'Most bang for my buck'; zou ik dan voor een 4K scherm moeten gaan? Zo ja, zou ik voor OLED moeten gaan of spelen er dan zaken op zoals inbranden?
- Ik lees alleen maar 'Ryzen Ryzen Ryzen'.Moet ik voor de 'most bang for my buck' alleen kijken naar AMD? En kan ik VM's draaien met een Ryzen?
- Zo niet, hoeveel verschil merk je nou daadwerkelijk tussen een i9 en een i7 (en andere generaties?)

Wensen/eisen
- 15,6 inch
- Touchscreen of convertible ben ik niet geïnteresseerd in (maar mag wel).
- Voorkeur ligt bij een mat scherm.
- Windows OS
- Graag wil ik zoveel mogelijk kunnen vervangen en uitbreiden. Zoals werkgeheugen (naar 32GB), WIFI kaart en schijfruimte.
- Natuurlijk zo stil en koel mogelijk
- Zou fijn zijn als er een mogelijkheid zou zijn voor een tweede schijfruimte (M.2 of SATA maakt niet uit)

Ik vind het niet erg om met wat minder schijfruimte (min 512GB?) en werkgeheugen(min 16GB?) te beginnen, en deze later zelf te upgraden.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Nee, en je zou zeggen 'vul gewoon de pricewatch in'. Maar wellicht zijn er hier Tweakers die adviseren om x aantal weken te wachten omdat y merk dan met een nieuwe z lijn komt. Daarnaast staan merken zoals BTO en XMG ook niet (allemaal) in de pricewatch. ik ben nu de volgende laptops aan het bekijken:

- Schenker/XMG https://bestware.com/en/schenker-key-15.html
- BTO https://bto.eu/product/bto-x-book-15x1086/
- Dell: https://www.dell.com/nl-n...dp/spd/xps-15-9500-laptop
- Gigabyte Aero: https://www.gigabyte.com/Laptop#156-inch,AERO-series

Alvast hartelijk bedankt voor de hulp en input!!!

Beste antwoord (via Paulsky op 26-08-2020 22:36)

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Paulsky schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 15:33:
@Mike2k

Bedankt! De Lenovo P53 is zeer interessant! Helemaal met de configureerbare opties. Mag ik vragen waarom je niet hebt gekozen voor 3840x2160/OLED variant? Hoe zit het met geluid en warmte productie? Weet je toevallig of Nvidia Quadro een extern 4K zou kunnen aansturen?

@Hackus
Bedankt voor je input. Heb je met deze configuratie ook een specifieke laptop/merk in gedachten?
Kun je zelf samen laten stellen naar wens. 4800H heeft meer cores dan i7, en is zuiniger. dus minder heet.
oa https://www.xmg.gg/en/xmg-core-15-amd
https://bto.eu/product/bto-x-book-15x1087-amd/

[ Voor 3% gewijzigd door Hackus op 20-08-2020 15:40 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-10 19:59

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Lenovo P53

Heb hem zelf ook...
Ik heb er op dit moment 32Gb geheugen in zitten. Er kunnen 2 NVME ssd in (ook nog een sata aansluiting) voldoende USB A (2x) en USB C (3x) poorten. Alle USB C poorten hebben video out.

2x video kaart (Nvidia Quadro)

Core i7 9xxx (weet niet of ze inmiddels al de 10xxx leveren.

Mat schermpje, FullHD & HDR

edit:
Oh en hij heeft een kaartlezer ingebouwd ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Mike2k op 20-08-2020 15:00 ]

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kijk eens naar AMD CPU ipv Intel. (Ryzen7 4800H) dan met min. 3200MT/s ram

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Paulsky
@Mike2k

Bedankt! De Lenovo P53 is zeer interessant! Helemaal met de configureerbare opties. Mag ik vragen waarom je niet hebt gekozen voor 3840x2160/OLED variant? Hoe zit het met geluid en warmte productie? Weet je toevallig of Nvidia Quadro een extern 4K zou kunnen aansturen?

@Hackus
Bedankt voor je input. Heb je met deze configuratie ook een specifieke laptop/merk in gedachten?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Mike2k

@Hackus
Kun je zelf samen laten stellen naar wens. 4800H heeft meer cores dan i7, en is zuiniger. dus minder heet.
oa https://www.xmg.gg/en/xmg-core-15-amd
https://bto.eu/product/bto-x-book-15x1087-amd/

[ Voor 3% gewijzigd door Hackus op 20-08-2020 15:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:07

_Apache_

For life.

Kies de barebone die je wilt, en ga voor 32 of 64GB.
i7 of i9.

Zit je rond de 2.000euro

https://bto.eu/product/bt...-BUNDEL-UNIQUE-1646296844

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• Paulsky
Poe, https://www.xmg.gg/en/xmg-core-15-amd is inderdaad een mooie tip @Hackus ! Ik zou dan even moet wachten tot mid oktober (pre-order, geen probleem voor mij). Maar zo te zien is die laptop (mits 1920x1080) wel de 'most bang for my buck' op dit moment?

@_Apache_ Dankjewel! Ga ik naar kijken.

[ Voor 8% gewijzigd door Paulsky op 20-08-2020 15:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mike2k

Mike2k

@Mike2k

Simpel antwoord: die was op dat moment slecht leverbaar en ik wilde niet wachten ;)

Extern 4k is absoluut geen probleem, ik heb hem weleens gebruikt met 4 monitoren. Werkt prima aangezien de 2 gpu's tegelijk gebruikt worden.

Qua warmte...ja...als je hem flink aan het werk zet produceert ie aardig wat warmte maar ja, Das ook te verwachten met een dedicated GPU en flinke cpu

Ik heb al jaren Lenovo en ook deze doet niet onder qua kwaliteit. Echt een fijn apparaat en het toetsenbord typt ook prettig vind ik (en ik vergelijk het met een IBM model M tobo)

[ Voor 21% gewijzigd door Mike2k op 20-08-2020 19:56 ]

• Mike2k

Mike2k

_Apache_ schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 15:38:
Kies de barebone die je wilt, en ga voor 32 of 64GB.
i7 of i9.

Zit je rond de 2.000euro

https://bto.eu/product/bt...-BUNDEL-UNIQUE-1646296844
Ik heb die BTO dingen wel eens in m'n handen gehad maar vond de bouwkwaliteit nooit zo goed (ongeveer 2 jaar geleden), is dat inmiddels verbeterd? Ik vond het destijds een hoog plastic gehalte en de rand om het scherm kwam zo los.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:07

_Apache_

For life.

Mike2k schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 21:31:
[...]

Ik heb die BTO dingen wel eens in m'n handen gehad maar vond de bouwkwaliteit nooit zo goed (ongeveer 2 jaar geleden), is dat inmiddels verbeterd? Ik vond het destijds een hoog plastic gehalte en de rand om het scherm kwam zo los.
Die van mij gebruik ik nu een paar maanden elke dag. Kwaliteit is beter dan de Y500 die ik jaren geleden had.
Niet zo robuust als een Thinkpad oid, maar die vind ik dan juist weer heel sober.
Deze BTO heeft wel meer USB poorten van mijn Y500 en al helemaal meer dan een thinkpad.

Kwaliteit van de behuizing geef ik een 7,5. Bang for buck een 9

[ Voor 5% gewijzigd door _Apache_ op 21-08-2020 08:50 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-10 21:08
Je zou de Lenovo Legion 7 nog kunnen overwegen.

bijv:
pricewatch: Lenovo Legion 7 15IMH05 (81YT004KMH)

Je zou dan nog eventueel het geheugen later kunnen vervangen. En er kan een extra M2 SSD nog in.

Het scherm is eentje met 100% Adobe RGB en ingebouwde calibratie software voor de diverse kleurprofielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulsky
Hartelijk bedankt voor jullie adviezen en input!! Na veel wikken en wegen, reviews lezen en video's bekijken heb ik de XMG Core 15 besteld. 4K scherm heb ik losgelaten, waardoor je toch in een andere prijs klasse terecht komt.

Dit zijn de laptops die ik heb meegenomen in het overwegen;
  • Lenovo P53
  • Lenovo Legion 5 & 7
  • XMG Core 15
  • ASUS TUF A15
  • HP Omen
Nog steeds een zeer lastige keus. Voor elke laptop valt wel wat te zeggen. Maar uiteindelijk denk ik dat als we het over 'the most bang for your buck' hebben + de (non) requirements, de XMG Core 15 een goede keus is.

Nogmaals erg bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sneezzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08-10 15:35
@Paulsky

Ik ben heel benieuwd hoe je hem gaat vinden.
Zelf ben ik ook aan het kijken naar de xmg 15 core met de 4800h en rtx 2060 refresh.

Amiga 500, eos 350d, HTPC, GamePC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paulsky
@Sneezzer Leuk! Ja, ik ben ook erg benieuwd! Het nadeel is op dit moment wel dat de verwachte leverdatum midden oktober is. Tegen die tijd kan er natuurlijk een (beter) alternatief zijn, maar ik neem de gok😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Camiel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-10 11:15
Doe je een berichtje hier en een beetje review? Ik ben deze ook aan het overwegen, alleen zou ik graag 100% sRGB hebben en dat heeft deze dan weer net niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulsky
@Camiel ik zal kijken wat ik voor je kan betekenen.

Persoonlijk zou ik op dit moment naar een ander model gaan kijken. Ik zing het toch nog even uit, maar er zijn wat problemen met de voorraad van de AMD processoren. Communicatie is wat dat betreft wel aardig. Zie hier; https://www.reddit.com/r/..._4600h_and_ryzen_7_4800h/

Als je toch moet wachten op 'Batch 2', zou ik kijken of er tegen die tijd een nieuw model is die nog meer 'bang for your buck' geeft.
Pagina: 1